|
|
הודעות |
 |
|
קבוצת 'ביחד זה עוב' ביום א' בירושלים
בשעה טובה נפתחת קבוצה חדשה של שמור עיניך בירושלים! הקבוצה תתקיים בימי ראשון, בשעות 18:00 עד 19:00, בשכונת הגבעה הצרפתית בירושלים. הקבוצה תתמקד בדיונים סביב נושאים מוגדרים בהחלמה. בכל פעם נקרא קטע מהספרות ונשתף ביחס אליו מהניסיון והחוויה האישיים שלנו. הכוונה לנסות לעסוק גם (אבל לא רק) בנושאים יותר "מתקדמים" – כמו צעדים 6-7, 8-9, צעד 11, וכדומה. בנוסף, יוקדש זמן לסבב "שחרר והשתחרר" למי שירצה לשתף בנוגע לחייו האישיים. למי מתאימה הקבוצה: * למי שהזמן והמקום יותר נוחים לו * למי שזקוק לקבוצה שנייה בשבוע * למי שמעוניין להעמיק בהבנת התכנית ואופן היישום שלה * למי שמעדיף קבוצה יותר אינטימית * למי שמעדיף קבוצה יותר קצרה כולם מוזמנים להגיע, חברים חדשים או ותיקים. אופי הקבוצה יותאם בסופו של דבר למשתתפיה. כיוון שמדובר בקבוצה חדשה, יש כאן גם הזדמנות מיוחדת לתת שירות משמעותי וממלא – יש בזה הרבה מאוד החלמה. אנא! גם אם לא נראה לכם שתגיעו, נסו לחשוב מי מחבריכם יכול להתעניין בקבוצה שכזו (בגלל המקום, הזמן או האופי), וספרו לו על הקבוצה. הקבוצה הזו מצטרפת לקבוצות שמור עיניך הקיימות * ברמת גן, בימי שני בשעות 20:15-21:45 * בירושלים, בגבעת שאול, בימי שלישי בשעות 19:30-21:00 * בירושלים, בגבעת שאול, סדנא מידי ארבעה שבועות, בימי חמישי בשעות 18:00-20:00 [עריכה: הקבוצה בימי חמישי אינה מתקיימת עוד] ההחלמה פה – אתם רק צריכים לבוא לקבל אותה...
|
|
רק להיום |
 |
|
קבוצה מגוונת
אני יודע שככל שהניסיון של הקבוצה שלי מגוון יותר, כך הקבוצה שלי תהיה מסוגלת להציע לי תמיכה טובה יותר בנסיבות שונות מולן אמצא את עצמי. כיום אני מקבל בברכה מכורים מכל רקע שהוא לקבוצת הבית שלי.
|
|
|
קולות של החלמה |
 |
|
הנראה ואינו רואה...
בספרות הילדים מצויה לעיתים דמות מרכזית, שהפכה באמצעות אבקת קסמים, שיקוי פלא וכיוצא באלה ל"רואה ואינו נראה". המצב המיוחד בו שרויה אותה הדמות, מאפשר לה לבצע מבצעים מסובכים, וגם לחולל תעלולים שונים, שהחוזים בהם משפשפים את עיניהם בתדהמה... במשך השנים הארוכות בהן באה ההתמכרות שלי לתאווה לידי ביטוי פעיל, שיחקתי מבלי משים בתפקיד דומה. אני לא יודע מה חשבתי לעצמי, אבל הייתי סמוך ובטוח שלא שמים לב לשימושים הבלתי פוסקים שלי בתאווה. שאני "לא נראה". להלן כמה דוגמאות: אף אחד מבני הבית בו התארחתי, הישנים והערים, לא שם לב שאני מדליק טלוויזיה בשעות הלילה המאוחרות (המשכתי לחשוב כך גם לאחר שאחד מהם, איש חינוך במקצועו, פנה אליי בעדינות ואמר שבשעות מאוחרות בלילה יש בטלוויזיה לפעמים דברים לא כל כך ראויים...). גם אף אחד מאנשי בית המדרש בו אני לומד, לא הריח מעולם את ריח השז"ל החריף, הספוג דרך קבע בבגדיי ובכפות ידיי. "הם לא מריחים את זה", טענתי בתוך תוכי בלהט, "וגם אם כן, הם לא יבינו ריח של מה זה. הם בטח יחשבו שזו זיעה או משהו כזה..." כשאני נכנס לחנות אינטרנט בתשלום למשך שעות, המוכר בשום אופן לא מעלה בדעתו שאני שם בשביל "זה". הוא לבטח מבין שאני שם בענייני עבודה או משהו, ושיש לי המון מיילים לבדוק. הרי ארשת החשיבות הנסוכה על פני כה משכנעת... והיא נשארת כך גם כשאני חוזר שוב לאותו מקום, וגם כשאני קונה כרטיס נוסף לאחר כמה שעות... גם הגולשים האחרים בחנות שאני "רואה" בוודאות בעיניהם המסוממות שכנראה הם גולשים בפורנוגרפיה, לא מעלים בדעתם את המחשבה הפרועה שאני כזה. אני הרי עושה את זה טוב. באלגנטיות. לא כמוהם. כמה פעמים אפילו חשבתי להציע להם עזרה... (לא, לא עזרה בהמלצה על אתרים או מילות חיפוש, עזרה באיך לצאת מזה. לי עצמי לא היה באמת מושג איך, אבל לא הצלחתי לראות זאת, כי "זו הרי הפעם האחרונה שלי ואחר כך אהיה נקי לעולם ועד"). עקבות מעולם לא השארתי. תמיד, בעקביות יוצאת מן הכלל, מחקתי היסטוריה וסילקתי מהשטח את כל הממצאים המחשידים. כך לפחות חשבתי. הרגשתי כל כך "מוכשר" בהעלמת העקבות, שחשבתי שיש לי מיומנויות שלא היו מביישות פורץ בעל שם... (לא הבנתי שמתוך מאות ואלפי פעמים, הגיוני מאוד ש"אפספס" לפחות פעם אחת... אצלי באופן אישי, רק לאחר למעלה משנה של נקיות, נודע לי על מישהו שנתקל בעקבות שלי לפני שנים רבות ומאוד נפגע מכך). לאמיתו של דבר, לאורך כל הדרך, הייתי כנראה ההיפך הגמור. לא "רואה ואינו נראה" הייתי, אלא דווקא "נראה ואינו רואה". אנשים אינם טיפשים (למרות שאני נוטה לחשוב שהם כן), ורבים מהם, מן הסתם, שמו לב לכך שמשהו לא-טוב קורה איתי, אבל כתוצאה מהריכוז העצמי הגבוה שלי כלל לא הייתי מודע לכך. "אובססיה בקשר לעצמי היא גישה וכוח רוחניים שליליים. אף שאנשים מבחוץ אולי לא יראו זאת כך, בני-הזוג שלנו, הילדים, עמיתינו לעבודה, חתולים וכלבים יודעים אחרת. אובססיה עצמית מדיפה ריח רע לכולם חוץ מאשר לאדם האובססיבי עצמו" (הספר הלבן, עמ' 52). התחושה הזו, שכולם סביבי עיוורים ומטומטמים, היא חלק בלתי נפרד מהמחלה שלי, מהבועה, מחוסר היכולת לראות נכוחה את המציאות. המחשבה ש"לא יקרה לי כלום, ואף פעם אף אחד לא יתפוס אותי", היא מאוד מסוכנת בשבילי. היא מנציחה את הבעיה, וגורמת לי שלא לחפש פתרון בלהט המצופה מאדם במצבי. אם אני באמת מחפש הגדרה מדויקת של הראייה שלי, אוכל אולי למצוא אותה בספר הלבן: "איננו יכולים לראות את האמת על עצמנו, כי אנחנו אבודים בתוך עצמנו. ולמשך זמן מה (אפילו לאחר שהצטרפנו לתכנית ההחלמה, וכל שכן לפני כן. טהרני), אנחנו סובלים מ: ראייה צרת-אופקים, מקוצר-ראייה, רוחק-ראייה, אי-מיקוד בראייה, או מכל הבעיות האלה יחד. הכל חוץ מראייה תקינה. בדרך כלל, דרוש לנו מבט רך, או לא כל כך רך, במראה שמולנו" (הספר הלבן עמ' 73). אני מאחל לעצמי ולכולם כאן להיות "רואה ונראה". להיות אדם שמנהל מערכת יחסים תקינה, בגובה העיניים (תרתי משמע), עם סביבתו. לא מנסה לשלוט, ולא מנסה לרצות. [אגב, הביטוי "רואה ואינו נראה" במקורו נאמר על הקב"ה (ויקרא רבה ד,ח ועוד הרבה), וגם אלוהים ניסיתי להיות. אבל זה כבר עניין לפוסט אחר...].
לקריאת הדיון המלא בפורום לחץ כאן
|
|
|
קולוות של החלמה |
 |
|
תאווה בבית
בכמה מקומות בתורה מתואר הממד הפיזי שבקשר בין איש לאשה בלשון נקייה כשכיבה. אמנם, ישנם פסוקים בהם נאמר שהאיש שוכב את האשה, וישנם פסוקים בהם נאמר כי האיש שוכב עם האשה. האם אך מקרה הוא? הנצי"ב, עומד על כך במספר מקומות בפירושו לתורה, והוא משרטט קו מנחה לפיו: "בכל מקום דכתיב בשכיבת אשה לשון "אותה", משמעו באונס, בעל כרחה. ואם הוא ברצונה ודעה אחת עמו כתיב "עמה"" (אני משלב כאן ציטוטים מדבריו בשני מקומות: בראשית לד,ב. ויקרא טו, לג. הנצי"ב גם מעיר שישנם פסוקים בהם נכתב הביטוי שלכאורה אינו מתאים, כדי שתילמד מכך דרשה הלכתית). במילים פשוטות, כאשר מדובר בפעולה חד-כיוונית מצד האיש, בפעולה של אונס, הדבר נחשב שהאיש שוכב את האשה. הוא מבצעבה פעולה. לעומת זאת, כאשר מדובר בפעולה הדדית, נחשב הדבר שהאיש שוכב עם האשה. הוא מבצע פעולה יחד עמה. איך כל זה קשור אליי? הרי לא אנסתי מעולם את אשתי... ובכן, כאשר אני מקיים יחסים עם אשתי, עלי לבדוק: האם אני שוכב אותה או שוכב עמה. האם זהו אקט של ניתוק, בו היא מהווה חפץ שאני משתמש בו, או שזה אקט של חיבור בין שתי נשמות וגופות. חשוב לציין, שמוצגות כאן שתי נקודות קיצון, שיש הרבה נקודות ביניים. סביר להניח, שבכל חיבור שלי עם אשתי יש גם מימדים של "עמה" וגם מימדים של "אותה". גם הרמב"ם בהלכות דעות (ה,ד) הזכיר את שני המימדים הללו: "ולא יאנוס אותה והיא אינה רוצה, אלא ברצון שניהם ובשמחתם". וכמובן, בין "יאנוס אותה" לבין "ברצון שניהם ובשמחתם", יש שטח נרחב של "תחום אפור", התחום המורכב והמאתגר בתהליך ההחלמה שלי. אחד הפירושים של המושג "ניצחון גובר והולך על התאווה" בחדר המיטות הוא, שמימדי ה"לשכב עמה" הולכים ותופסים מקום רב ומשמעותי יותר מאשר מימדי ה"לשכב אותה" (אגב, המושגים הרווחים בשפת עולם התאווה, הם בדרך כלל "אותה" ולא "עמה"... וד"ל). כל הזדמנות של קיום יחסים, היא הזדמנות בשבילי לשאול את עצמי האם ועד כמה אני שם בשבילי, והאם ועד כמה אני שם בשבילנו(בעיניי, להיות שם באמת בשבילנו, בשווה, "בגובה העיניים", בשביל הביחד שלנו, זה יותר מחלים מאשר להיות שם בשבילה. יותר קל לי להיות מתחת למישהו ולרצות אותו, מאשר להיות בשיתוף פעולה ובמצב של יחד אמיתי עם מישהו).
|
|
|
מבט מהמקורות |
 |
|
שליטה במחשבות
כבר כתב הרמב"ם (פכ"ב מהל' איסורי ביאה הכ"א) "גדולה מכל זאת אמרו יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה וירחיב דעתו בחכמה, שאין מחשבת עריות מתגברת אלא בלב פנוי מן החכמה וכו'". ולכן יעצו לנו רבותינו להתרגל בצאתנו לקבוע על מה לחשוב, אם על איזה קושיא שנשארה בצ"ע או לחזור על המו"מ בסוגיא שעוסק בה או לחשוב על איזה מאמר חז"ל וכדו'.
|
|
|