|
|
בדיחה |
 |
|
גירושין
יהודי הגיע לרב על מנת להתגרש. הרב ניסה להניא את היהודי מלנקוט בצעד של גירושין והחל לשכנע אותו להשתדל יותר 'בשלום בית': - 'כתוב שמי שמתגרש "אפילו מזבח מוריד עליו דמעות". - 'כבוד הרב, אתה צריך להבין אני מוריד דמעות כבר עשרים שנה, עכשיו תורו של המזבח לבכות קצת'...
|
|
רק להיום |
 |
|
מכור אחר
יתכן שאחת האמיתות הקשות ביותר אתן אנו חייבים להתמודד בהחלמה, היא שאנו חסרי אונים מול ההתמכרות של אחר, בדיוק כמו שאנו חסרי אונים מול ההתמכרות שלנו. אנו עלולים לחשוב שמכיוון שהייתה לנו התעוררות רוחנית בחיינו, נוכל לשכנע מכור אחר למצוא החלמה. אבל יש גבול למה שאנו יכולים לעשות כדי לעזור למכור אחר. אנו לא יכולים להכריח אותם להפסיק להשתמש. אנו לא יכולים לתת להם את התוצאות של הצעדים או לגדול בשבילם. אנו לא יכולים לקחת מהם את בדידותם ואת כאבם. אין דבר שאנו יכולים לומר כדי לשכנע מכור מפוחד לוותר על הסבל המוכר של ההתמכרות תמורת חוסר הוודאות המפחיד של ההחלמה. אנו לא יכולים להיכנס לעורם של אחרים, לשנות את המטרות שלהם, או להחליט עבורם מה הטוב ביותר בשבילם. אולם, יכול להיות שאם אנו נמנע מלנסות להפעיל לחץ שכזה על התמכרותו של מישהו אחר דווקא אז, אולי נוכל לעזור להם. הם יוכלו לגדול אם נאפשר להם להתמודד עם המציאות, מכאיבה ככל שתהיה. הם יהיו יותר מועילים, לפי ההגדרה שלהם, כל עוד אנו לא מנסים לעשות את זה עבורם. הם יכולים להיות הסמכות שלהם לחייהם, ובתנאי שאנו נהיה הסמכות רק לחיים שלנו. אם נוכל לקבל את כל זה, נוכל להפוך למה שאנו אמורים להיות: נושאי הבשורה, ולא נושאי המכור.
|
|
|
קולות של החלמה |
 |
|
(לא) פשוט להקיא...
הוא אלרגי לבוטנים, אבל חולה על "במבה" (איכשהו, הוא גם חולה מזה, וגם חולה על זה...). בדרך כלל, הוא מקפיד לוותר על התענוג, הרעיל בשבילו. אבל היום זה קרה. שקית במבה פתוחה לרווחה הצליחה לצוד את מבטו. ולא רק את מבטו, אלא גם את מבט לשונו, חיכו וקיבתו. בטרם הבין מה בדיוק מתרחש, שלוש חתיכות "במבה", לעוסות היטב, כבר מצאו את דרכן במורד הוושט, בואכה קיבתו. בחסד אלוקים הוא התעשת, והסיט את מבטיו וידיו מן השקית. "מה עושים עכשיו? הרי זה רעל בשבילי! תוך כמה דקות אני מת! לא בטוח שעוד אספיק להגיע לבית החולים...". הוא שלף מכיסו בידיים רועדות את המכשיר הנייד, וחייג כאחוז טירוף. "הלו? דוקטור? אכלתי קצת בוטנים... אני מתחיל להרגיש כבר את הרעילות. מה אני עושה עכשיו? מה? מה אתה אומר? להקיא?!" זה לא ממש התחשק לו (בכל אופן, הרבה פחות מאשר לסיים את שקית הבמבה שנותרה מיותמת על השולחן, שולחת חיוכים צהובים קורצים). אבל הוא הבין שאם חפץ חיים הוא – זה מה שעליו לעשות. הוא שלח את אצבעו בחוסר רצון ללוע הארי, ללועו הוא, והקיא את תכולת קיבתו. ריח לא נעים (בלשון המעטה) אמנם התפשט באוויר, אך השחרור וההקלה שנלוו אליו היו חזקים ומשמעותיים לאין ערוך. *** קיים הבדל בין המכור לאלכוהול למכור לתאווה. בעוד צריכת הסם של המכור לאלכוהול מצריכה כוסית משקה פיזית בכדי להפעיל את "תנועת המחזור הנורא" (הספר הגדול, עמ' 23), למכור לתאווה די בכוסית משקה ויזואלי, או פנטסטי. די במבט או מחשבה של תאווה, כדי להצית את אש הכיליון. אני יכול "למזוג כוסית" בתוך הראש שלי. אפילו חבית... מן ההיבט הזה, ההתמודדות עם התאווה הרבה יותר מורכבת. מה אעשה אם נתקלתי במושא תאווה, ש"תפס" אותי עוד לפני שאני עצמי תפסתי מה קורה כאן? כיצד לנהוג במקרה של מחשבה סוחפת שפועלת מהר יותר מאשר הזיכרון העמום אודות המקום החשוך שממנו באתי וכמה שסבלתי שם?מה שעליי לעשות הוא פשוט - להקיא. כמובן, לכתחילה, אסור לי לצרוך תאווה בשום מינון שהוא. זה רעל בשבילי. אבל גם אם כבר לגמתי לגימה קטנה, ואני מתחיל להרגיש את הרעילות המפעפעת – עדיין יש מה לעשות - יש להקיא. כיצד מקיאין? היכי דמי אַפִּקְטְוִיזִין דתאווה? ("אפיקטויזין" הוא סם הקאה, המוזכר במסכת שבת קמז,א) כשאני מוציא את זה החוצה, כשאני "מביא את זה לאור", כשאני מספר את זה לחברים – אז אני "מקיא" את זה. אז אני משתחרר ומרגיש הקלה. זה כבר לא בתוכי. זה כבר לא תקוע בתוך הקישקעס שלי. זה יצא, זה עזב אותי. זה מצא מפלט ממני, והכי חשוב: אני מצאתי מפלט ממנו... אז נכון, מאחר ומדובר ב"מחלה לא נעימה למראה" (12 ו-12 עמ' 33), זה בהחלט יכול להיות מלווה בהרבה ריח לא נעים... ("אני? לי יש מחשבות כאלה? עשיתי את זה?"). מסתבר שיהיה לי יותר נוח (בטווח הקצר) לטייח את זה (אגב, גם כשאני כבר מספר, אני עדיין יכול לטייח והרבה...). אבל להישאר עם זה בפנים זה רעל בשבילי, וזו הדרך היחידה שאני מכיר להוציא את זה ישר החוצה, בכזו פשטות ומהירות (כעשרים שנה חיפשתי בנרות דרך אחרת, אך ללא הצלחה...). *** שיחה עם ספונסי יקר ואהוב, ששמע את רוח הפוסט הזה בטרם נוצר בבטן המחשב, ובטרם קרם עור וגידים בנפלאות המקלדת, הולידה נקודה חשובה נוספת: כשאני משתף, אני צריך לוודא שאני באמת מקיא, ולא מעלה גרה... זה אולי נשמע דומה, אבל הבדל שמיים של החלמה ושאול של מחלה יש ביניהם. צריך תבונה רבה להבחין בין השניים. כאשר אני משתף בדברים מתוך מצוקה וכאב, מתוך גישה של כניעה, אני אכן "מקיא" אותם ומשלח אותם ממני. אך כאשר אני חולק בצבעוניות את החוויות המיניות שלי, ובעת ובעונה אחת חי אותן שוב, אני כנראה רק "מעלה גרה", ובכך רק מחדיר עמוק יותר אל תוכי את הרעל, המתוק רגעית. כמו במחלה, כך גם בהחלמה: זה פחות מה אתה עושה, ויותר איך אתה עושה. *** "הוא שלח את אצבעו בחוסר רצון (ובחוסר אונים) למקשי מכשיר הטלפון..."
|
|
|
קולות של החלמה |
 |
|
חברותא ומיתותא
אני אסיר תודה על שהזדמן לי היום להשתתף בכנס של כמה עשרות חברים מחלימים, שנקיים שנתיים ומעלה. היה מיוחד ומחבר מאוד. אחד הדברים ששאלו את החברים היה מה הם עושים בשביל ההחלמה שלהם, והתברר שרובם ככולם משקיעים לכל הפחות חצי שעה מדי יום בפעולות בסיסיות של התכנית (קריאה בספרים, כתיבה יומית, טלפונים וכדו'). מדי פעם, בתהליך המדהים הזה מבליחה ההכרה שזה פשוט נס. נס!! אם הייתי חי רק לפני דור או שניים, הייתי מסתובב עם המחלה הארורה הזו, מנסה להיאבק בה עד יום מותי. הייתי סוחב שק ענק של רגשות אשמה שהולך ותופח עד בלי די, כששפתותיי כבר מזמן בלו מלומר "די!" ו"עד מתי?". לא הייתי מבין למה אני פועל נגד הרצונות שלי, נגד מה שאני מבין בבהירות גדולה שהוא הדבר הטוב והנכון בשבילי. כל ימיי הייתי שרוי באפילה גמורה, ולא היה לי צל צילו של מושג שאני חולה. אשרינו! אשרינו שזכינו! באמת. *** בדרך לשם, עצרתי בבית מדרש גדול. בחרתי לי פינה שקטה והתיישבתי ללמוד. בדיוק מאחוריי התמקמה איזו שהיא חברותא, ומה ששמעתי ממש החליא אותי.כבר בחודשים ואולי בשנים שקדמו להחלמה, נקעה נפשי מהלימוד בצעקות. מהכוחניות. מחוסר ההקשבה לדברי הזולת.עכשיו ראיתי את פגמי האופי בהתגלמותם. את השליטה של הצועק בבחור עדין הנפש שהקשיב לו באמת ובתמים (זה לא היה נראה ריצוי). "אם אתה צועק, זה לא אומר שאתה צודק", חלף לו חרוז במוחי. ממש חשבתי לקום ולומר לו משהו. ממש לא אהבתי את הסגנון המתנשא, הגאוותני. כששמעתי משהו לא נכון שהוא אמר בנחרצות ובזלזול בדברי החברותא, הייתה לי הווה אמינא להכות על קדקדו... (לא פיזית. פשוט להתערב ולהראות לו שהוא טועה). יכול להיות שהוא יכול להרשות לעצמו את הפריבילגיה המפוקפקת הזו. אולי הוא לא מכור (אם כי דפוסי השליטה שם היו מוכרים להחריד. "רואים את הקולות". את הקולות מהעבר שקמו לתחייה שם). אני לא. אני לא? אחרי הכל, אני עשיתי בכוונת הלב את מה שהוא הוציא בפה. השורש של ההתנהגות שלנו היה דומה. שלו רק הצמיח ענפים בולטים יותר. זה הכל... מתקשה כרגע לקבל כיוונים רוחניים שצורמים לי. מאמין שזה ישתפר עם הזמן. זה כבר השתפר. *** אסיר תודה לאלוקים על דברים שאני כן מצליח לעשות, למרות החולשה העייפות והרפיון הכלליים. מתפלל להמשיך לנסות לעשות את מה שנכון בשבילי, כל יום, רק לאותו היום. ליתר דיוק: לכמה שעות בכל פעם. יותר מזה, זה כבר יותר מדי גדול עליי.
|
|
|
מבט מהמקורות |
 |
|
מעט מעט
בכל קבלה שרוצה לקבל על עצמו [קבלה חיובית ומעודדת] צריך תחילה לחלק את הנסיון לחלקים קטנים ולקבוע קבלה על חלק אחד (כגון שבחלק אחד ביום יתחזק בזה ביותר, יותר משאר היום). וכמו"כ לא יקח על עצמו שום קבלה לטווח ארוך, אלא רק לכמה ימים או שבוע ואח"כ עוד שבוע וכו'.
|
|
|