|
|
בדיחות |
 |
|
לעצום עיניים
במיטה, 6 בבוקר, אתה סוגר עיניים לחמש דקות ו… זה 7:45!
בעבודה, השעה 9:30, אתה סוגר עיניים לחמש דקות, וזה רק 9:31!!
|
|
רק להיום |
 |
|
תמיכה מחבר
רק להיום: אוכל לשאת את הבעיות שאני לא יכול לפתור אם אדבר עם חבר. היום אתקשר למישהו שאכפת לו.
|
|
חיזוק יומי |
 |
|
התאווה היא הרבה יותר מאשר בריחה
הרבה מאוד אנחנו חוזרים כאן להבנה שהתאווה היא בריחה. קשה לנו, אנחנו לא יודעים להתמודד עם רגשות מסויימים, אנחנו בודדים או מלאים טינות - ואנחנו בורחים אל התאווה. גם אם בהתחלה קשה לנו לראות את זה, ככל שאנחנו בודקים את עצמנו ועוקבים אחרי הנפילות אנחנו רואים שזה ממש ככה. אם יש לנו יום טוב שהכל זורם, קרוב לודאי שהתאווה לא תהיה התמודדות קשה מידי. אבל אם בדיוק חווינו דחיה מהאישה ובנוסף גילינו שחזר לנו גם צ'ק בבנק וחמש דקות אחר כך קיבלנו מייל נזעם מהבוס - התאווה תהיה המפלט הכי הגיוני עבורנו. אז כן, ברור שהשימוש בתאווה זה בריחה, וניתן לראות גם שחברים שהיתה להם נפילה אחרי תקופה ארוכה של החלמה זה בדרך כלל קשור לקושי מאוד גדול שהם עברו בחיים. זה יכול להיות (ברוב הפעמים...) קשיים בזוגיות, זה יכול להיות בעיות עם הילדים או ההורים וזה יכול להיות גם קשיים אחרים. אפילו מחקרים על חיות מעבדה הוכיחו את זה. לקחו חולדות וגרמו להם להתמכר לסמים על ידי כך שכל לחיצה על דוושה גרמה להזרקה של מנת סם לוורידים שלהן. אחר כך גמלו אותן על ידי כך שהפסיקו את הזרקת הסמים בתגובה ללחיצה על הדוושה, מה שהוביל להכחדה של הפעולה מצד החולדה, מכיון שלא היה בכך תועלת. אבל מה קרה כאשר גרמו להן ללחץ גדול? הן רצו שוב אל הדוושה ולחצו עליה, למרות שהתרגלו כבר שהיא לא מספקת להם את הסם הרצוי. ולמרות זאת, יש כאן פספוס מסויים כי הבריחה הוא רק צד אחד של המטבע. הרי מלכתחילה החולדות לא לחצו על הדוושה בתגובה ללחץ, וגם אנחנו לא פנינו אל הפורנו או מה שזה לא יהיה בתגובה לדחיה או קושי אחר. הגענו אל התאווה כיון שהשימוש בה גרם לנו תחושה טובה, צפינו בפורנו כיון שזה מגרה אותנו ואנחנו נהנים מכך. אין מה לעשות, אלוקים ברא אותנו עם משיכה למין ולתאווה, ולא סתם אלא הוא יצר אותנו כך שהמשיכה הזאת היא אולי המשיכה הכי חזקה שקיימת בעולם שלנו. (אם אלוקים לא היה נוטע בנו חזק כל כך את המשיכה הזאת, העולם היה חדל מלהתקיים אחרי הדור הראשון.) בדיוק כפי שהחולדות (או נרקומנים) צורכים סמים בגלל ההשפעות החיוביות (הזמניות) שיש להם על המוח, כך גם אנחנו משתמשים בתאווה בגלל אותן השפעות בדיוק (סמים, אלכוהול ותאווה, גורמים להצפה של דופמין במוח, גם אם הדרך לגרום לאותה הצפה היא שונה - התוצאה היא אותה תוצאה, וזאת היא תחושת העונג שאנו חשים). אף אחד לא הכריח אותנו לצרוך תאווה, אף אחד גם לא היה צריך ללמד אותנו איך לעשות את זה. נמשכנו לזה כי זה העניק לנו משהו, ואנחנו עדיין נמשכים לזה כי זה ממשיך להעניק את אותו דבר. הבעיה איננה בכך שאנחנו נמשכים לזה, הבעיה היא שזה הורס לנו את החיים. בדיוק כמו שהסמים מספקים הנאה רגעית אבל במחיר גבוה להחריד, גם התאווה מספקת הנאה וסיפוק רגעיים במחיר גבוה להחריד. למה זה חשוב? כיון שכל זמן שאני מתכחש למשיכה הטבעית ולמה שאני מקבל מהתאווה, אני לא באמת יודע איך להתמודד עם זה. כל זמן שאני לא מבין שהתאווה מספקת לי משהו, אני לא מחפש את התחליף לכך, וכל זמן שאני לא מפנים את העובדה שהתאווה היא משהו שאני נהנה ממנו, אני לא באמת מוכן לוותר עליו. אני מוכן אמנם להילחם כדי לא ליפול, אבל לא מוכן לוותר על זה כי אני פשוט לא מודע לכך שיש בכלל צורך בויתור. אז כן, השימוש בתאווה זה בריחה מהתמודדות או מעין "מקום מפלט" ברגעי קושי, אבל בנוסף לכך יש גם את הצד שבו אנחנו מקבלים מהתאווה, ואת זה חשוב שנדע.
|
|
|
צועדים להחלמה |
 |
|
צעד עשירי: מחשב מסלול מחשב
במרכזה של דרך 12 הצעדים לגמילה מהתמכרות, עומדת ההבנה שלא ניתן לטפל בבעיה עם פינצטה באופן נקודתי, ויש צורך בטיפול מקיף. לכן הצעדים מטפלים בכל השטחים של החיים שלנו, והם מחולקים לכאלו שעוסקים ביחסים בין אדם לחברו, בין אדם למקום ובין אדם לעצמו. אבל גם הטיפול המקיף ביותר, אם ייעשה פעם אחת - הוא לא יהיה אפקטיבי מספיק, ויש צורך להמשיך לתחזק את המצב כל הזמן. בשביל זה בדיוק יש את הצעד העשירי. למעשה, הצעד העשירי הופך את הצעדים מקו ישר שמתחיל בנקודה אחת ומסתיים בנקודה אחרת, לעיגול שנמשך עוד ועוד בלי סוף, או אולי נכון יותר לומר: ספירלה. זה לא סתם עיגול אלא עיגול שממשיך לעלות כל הזמן. הצעד העשירי מציע: "המשכנו בחשבון הנפש, וכאשר שגינו הודינו בכך מיד". אבל הניסוח הפשטני הזה יכול להיות מעט מבלבל. הכוונה היא לא סתם לומר "טעיתי" אלא למעשה לבצע שוב ושוב את כל הצעדים הקודמים אליו, כאשר לפי המקרה יש לבצע את הצעדים המתאימים. חשוב לי להדגיש את זה כי בעצמי לא שמתי לב לכך. לאחרונה היו לי שני מסלולי התנגשות שעליתי עליהם מפעם לפעם, וכל פעם חשבתי שאם אני מבין את הטעות שלי, מודה בכך ומתנצל, זה אומר שאני מבצע את הצעד העשירי. מה שלא הבנתי זה שיש לי עבודה נוספת לעשות, וההודאה בטעות - למרות שהיא קריטית - איננה סוף פסוק. למשל מוקד המהומות בזירה המשפחתית היה בהפגנות הכח ביני לבין הבת הבכורה שלי. כל פעם היו מהומות ובסוף המשטרה (במקרה הזה - אני) הפעילה כח מוגזם, ולאחר מכן הודיעה כי תעביר את זה לחקירה, וההחלטות שפורסמו היו כי אכן ההנתהגות היתה חריגה ולא מקובלת ואפילו פורסמה התנצלות רשמית, אבל במהומות הבאות - הסיפור חזר על עצמו בדיוק אותו דבר. אז בתכנית מלמדים אותנו שההגדרה ל"חוסר שפיות" היא: לעשות את אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאה שונה. אם כל פעם אני עושה את אותו דבר ומבטיח לעצמי שבפעם הבאה אתנהג אחרת אבל תמיד חוזר לאותו מקום, כנראה משהו במה שאני עושה לא בסדר (או שאני לא שפוי, שזאת גם אפשרות ריאלית לאור המאורעות). כי בגן של הילדים שלי מלמדים אותם לזהות "מסלולים", למשל אם יש ירוק, אדום, כחול, ירוק, אדום, אז ברור שהצבע הבא שיגיע יהיה כחול. אבל כנראה שבגן שושנה כאשר היא לימדה אותנו את זה, אני הייתי עסוק בדברים אחרים, ולא למדתי לזהות "מסלולים", כי אם הייתי לומד את הדבר הפשוט הזה, הייתי מבין שההתכתשות הבאה שלי עם הילדה שלי תיראה בדיוק כמו כל אלו שהיו לפניה, וזה שאני "לא רוצה" שזה יהיה ככה, לא ישנה כלום, כי גם בפעם הקודמת ובזאת שלפניה לא רציתי, ובכל זאת הגעתי לאותה נקודה בדיוק. ואז, כששיתפתי בקבוצה על כך, הבנתי סוף סוף, שצעד עשירי פירושו לעשות את כל הצעדים שלפניו. ואז כתבתי צעד רביעי על זה, ושלחתי לספונסר, וקיבלתי נכונות להיפטר מפגמי האופי שלי כאן, ואז ביקשתי מאלוקים שיעזור לי להשתחרר, ורק אחריו שהוא נכנס לסיפור - אז המסלול יכול להשתנות. עכשיו הווייז שלי אומר סוף סוף שהוא מחשב מסלול מחדש. רק להיום.
|
|
|
מבט מהמקורות |
 |
|
מזרז את הגאולה
וע"י שיתחזקו ישראל בשמירת הראייה נעשים ראויים לגאולה העתידה ומקרבים אותה. שהגאולה העתידה תלויה בעמידת כלל ישראל בנסיונות בעניני קדושה, ובמיוחד בשמירת הראייה, כמש"כ החיד"א (נחל קדומים פר' בראשית) "והעין תלויה לפי מעשה ישראל במראית העין, שאם יפגמו ח"ו בראות ילכדו בעבירה ויתחזק עין של עשו וישמעאל, ואם יתחזקו לשמור ראות העין ימחו עשו וישמעאל ויבוא גואל, וזה רמז כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון וגו'".
|
|
|