אחת מהשיחות שהכי מחזקות אותי בתהליך ההחלמה היא השיחה שלהלן, הדברים נאמרו לפני שנתיים בכנס השלישי של 'שמור עיניך' ע"י הרב יהושע שפירא.
אתפלל שהדברים יהיו לתועלת, לי ולכל הקוראים בהם.
*
ערב טוב לכולם, בימי חיי זכיתי לדבר בהרבה פורומים, גם בכנסי רבנים, זכיתי להנחות כנסי רבנים והיום יש לי התרגשות מיוחדת ויוצאת דופן, נכון שמעתי על הרב טוורסקי רבות ונצורות והיום אני זוכה לפגוש אותו אבל לא זאת ההתרגשות, חז"ל אומרים במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד, וגם אם דיברתי בעבר בפני צדיקים גמורים, אבל בפני פורום קדוש ועליון כזה לא דיברתי מעולם. אני לא מתכוון ללשון גוזמה או הפרזה, אלא דברים כפשוטם וכהווייתם.
חז"ל אומרים לשון 'בעלי תשובה', לא כתוב שמי ששב בתשובה הוא יותר מצדיק גמור אלא כתוב שבעלי תשובה הם יותר מצדיקים גמורים, בעלי תשובה זה כמו בעל הבית, יש בית והוא כל הזמן הבעלים של הבית הזה, כל הזמן הוא הבעלים של הרכוש הזה, בעל תשובה זה אדם שכל ימיו בתשובה, זה לא פעם אחת ולא רגע אחד, נדמה לי שאני נמצא כאן בחדר מלא בבעלי תשובה, כל יום מחדש, ונדמה לי שמה שאומרים 'רק להיום' וממה שאני פגשתי הרבה פעמים מתבאר שלא רק להיום ואפי' לא רק להשעה הזאת, אלא רק להרגע, כל רגע בעל תשובה מחדש, ודאי כל יום בעל תשובה מחדש, ולהיות בעל תשובה שהתשובה נמצאת בידיהם ועושים בה שימוש כל הזמן, כי כל הזמן ה' מעמיד אותם במקום שאומר להם צדיקים גמורים יש לי הרבה אני מבקש מכם שתהיו לי בעלי תשובה.
יש לנו במהלך השנה הרבה תפילות, התפילה שמרטיטה את ליבי הכי הרבה נמצאת ביום הכיפורים בפיוט בשחרית ובמוסף, אנחנו אומרים לקב"ה שתהילתו על המלאכים על פמליא של מעלה אבל למרות שהם יראים מלפניו, את התהילה ואת התודה הוא רוצה דווקא מאנשים שגרים בתוך עולם החומר, דווקא ממלאי עוון, דווקא מעדורי אמת, יש שמה רצף של לשונות על בני האדם שהם בושה וחרפה לנו, פשוט אומר לנו בפרצוף מי אנחנו, אבל בכל שורה התפילה מדגישה 'אשר אימתך' מהמלאכים ומוראך עליהם, 'ואביתה תהילה' מבני האדם והיא תהילתך. כמו שבין מלאכי מרום לבני האדם יש פער והקב"ה בוחר דווקא בבני האדם, אומר מרן הרב קוק כך בין צדיקים לבין בני אדם שצריכים כל הזמן לחזור בתשובה יש פער כמו בין מלאכים לבני האדם. ולכן אני אומר שיש לי זכות גדולה לשבת פה, הקב"ה גלגל לי זכות.
התבקשתי לדבר על השאלה האם הקב"ה הוא קנא ונוקם ומעניש, או שהוא אוהב ואב רחמן, ואני רוצה להגיד לכם אמת ורק אמת בכנות וביושר, אני לא רוצה להמעיט מהאמת כמלא נימה. האמת היא שהקב"ה הוא קנא ונוקם ומעניש, והאמת היותר גדולה היא שהוא אב הרחמן ואוהב עד בלי די, הזוהר הקדוש אומר שלתורה יש צד נגלה וצד נסתר, א-ל קנא ונוקם ומעניש זה חיצוניות התורה, יש בה אמת ועוד מעט נדבר עליה, אבל בפנימיות התורה והאמת האמתית היא שהקב"ה הוא אב הרחמן והוא אוהב אותנו עד בלי די. אין קץ ואין גבול לכמות ולאיכות של האהבה שלו. ואם אדם גדל בעולם יהודי ולא טעם את הטעם הזה אז הוא טעם את התפל ונשמט ממנו העיקר, זה עיקר היהדות זה הלב של היהדות זה האמת של היהדות, וא-ל קנא ונוקם זה רק לבוש שגם אותו צריך להסביר, הוא אמת וצריך להסביר, אבל האמת לאמיתתה שכל חכמי ישראל עמדו עליה ולימדו אותה היא שהקב"ה לא חפץ מות המת כי אם בשובו מדרכו.
למה הוא לא חפץ במות המת? כי הקב"ה לא נותן עיניו אל העוונות כדבר עיקרי, הקב"ה נותן עיניו לנשמות, ללבבות, אין משהוא שהקב"ה אוהב יותר מאשר יהודי, הדבר שהקב"ה אוהב יותר מכל זה יהודי, בין אם הם חוטאים ובין אם לא חוטאים, זה לא תנאי, הקב"ה אוהב יותר מכל יהודי, 'אוהב עמו ישראל' 'הבוחר בעמו ישראל באהבה', אלא שבגלל שהוא אבא טוב ומי כמו מכורים יודע שאם יש אבא טוב שמענו עכשיו מהרב טוורסקי את הסיפור על הנער המכור, אם היה אבא טוב האם היה אומר לו תישאר מכור, תשתה, תיקח סמים, אני אוהב אותך בכל מקרה? אבא אוהב היה מוציא אותו מבית עבדים, מהמייצרים, מכל מעט שבמעט של התמכרות, בגלל שהוא אוהב אותו לא בגלל שהוא שונא אותו, ואם הוא היה צריך בשביל זה להיעזר בפנים חמורות סבר וזה היה עוזר הוא היה משתמש, אבל בתנאי אחד שזה היה עוזר.
ה' הוא א-ל קנא ונוקם בניגוד לרצונו בניגוד לטבעו, רבותינו אומרים מטבע הטוב להיטיב, ה' רוצה רק טוב, אך טוב וחסד, כל מה שאנחנו מדמיינים שהוא טוב זה אפי' לא טיפה מים האוקיינוס של הטוב שה' רוצה לכל אחד ואחד מאתנו. הקב"ה מוכן להתחפש בתחפושת של ק-ל קנא ונוקם אם זה יעזור לנו. היו דורות שזה עזר. יש חלקים באישיות שזה עוזר. גם למכורים שזקוקים לאהבה שזקוקים לתמיכה ולעידוד וכל פעם מחדש גם אם הם נפלו אומרים להם "אנחנו אוהבים אתכם", אתם יודעים, כל הזמן בקבוצות אתם שומעים את זה "אוהבים אתכם" מאיפה האהבה הזאת הגיע? מי ברא אותה בלבבות של החברים? מאיפה? זה הכל הקב"ה נתן, שגם מי שנופל אוהבים אותו. הקב"ה נפשו יוצאת לכל אחד ואחד באשר הוא שם, אבל אם הוא יידע שאם הוא יתחפש לק-ל קנא ונוקם זה יעזור אז הוא יעביר על מידותיו והוא מוכן להתחפש לק-ל קנא ונוקם,
אבל בדור שלנו אומר ר' משה פיינשטיין: 'הרוקח' הביא המון תנאים בשביל תשובה –צומות תעניות סיגופים, כל חטא לפי עניינו ואם כופלים את החטא אז עוד יותר, אבל הוא העלה על דעתו שזה יעכב את התשובה? לא העלה על דעתו, כי תשובה מועלת אפי' בהרהור אחד, זה הלכה למעשה בהלכות הכי חמורות בתורה – "האומר לאשה הרי את מקודשת לי על מנת שאני צדיק גמור, אפי' הוא רשע גמור ספק מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו" אם ודאי הרהר תשובה בליבו, ודאי מקודשת. הוא היה עד הרגע רשע גמור, וברגע אחד שהרהר תשובה בליבו הוא נהיה צדיק גמור, נפקא מינה להלכות החמורות בתורה, אפשר בעקבות זאת להרוג בן אדם אם היינו יודעים שזה ודאי, וזה הלכה זה לא דברי אגדה, אז אומר ר' משה פיינשטיין – אתה מעלה על דעתך שהרוקח התכוון לעכב מישהו בתשובה? חלילה, אלא אם מישהו רוצה להתקרב וצריך לדעת איך, לצעוד עוד צעד ועוד צעד, אז הרוקח גילה לנו את הסוד.
א-ל קנא ונוקם זה אמת, ובכל אחד מאיתנו יש חלק שצריך את האמת הזאת, יש זמן שהאמת הזאת מועילה לנו, אל תזרקו אותה, אבל בדור שלנו אנשים שיש חומרים שהסיחו את דעתם ובלבלו והפילו אותם לתהום הנשייה, מי כמוכם יודע שאבינו אב הרחמן אוהב עמו ישראל אוהב כל יהודי, פועל לטובה ולתשובה לעין ערוך מאשר ק-ל קנא ונוקם, על נשמות כמו שלנו, על הדור הזה, לכן ק-ל קנא ונוקם זה אמת ואם פעם תצטרכו את האמת הזאת אל תתביישו להשתמש גם בה, אבל האמת לאמיתתה שמה שאנחנו זקוקים לו יותר מכל זה אבינו אב הרחמן.