מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
|
||
ההחלטה להפסיק
בוקר טוב חברים יקרים,
לפני שבועיים בערך, התכתבתי עם אחד החברים בנושא ההחלטה להפסיק. הוא כתב שצריך החלטה חזקה להפסיק ואני טענתי שבמצב שלי שום החלטה לא תעזור. החלטתי אלף פעם, החלטתי מליון פעם. כלום לא קרה. מה אפשר לעשות? התאווה יותר חזקה ממני ולכן אני לא יכול לעמוד בהחלטות שלי. אז בשבת חשבתי על זה קצת ונראה לי שזה לא לגמרי מדוייק. אני לא מתכוון שההחלטה היתה מחזיקה אצלי, אבל שלפני הכל חייבים החלטה. תשאלו: אם ההחלטה לא עוזרת במילא, למה להחליט? שאלה טובה ועליה אנסה לענות היום. בטח כל אחד כאן מכיר את ההרגשה שתוקפת אותי אחרי תקופה קצרה שאני מקפיד על שמירת העיניים. הרגשה של "טוב, אני לא רוצה ליפול, אבל אולי קצת לשטוף את העיניים", משהו כמו "מה? עכשיו לכל החיים אני לא יראה נשים יפות?" או "אני רוצה להישאר נקי, אבל גם קצת טיפה ליהנות מהפרי האסור". וההמחשבות האלו לא שייכות כעת למאבק (שיישאר קשה תמיד) בתאווה, ולא קשורות למאבק של שמירת העיניים. זה משהו אחר לגמרי. זה שונה כי אני לא מדבר על התאווה עצמה שתוקפת אותי ואיתה אני מתמודד, כאן זאת תאווה לכך שתהיה לי תאווה... כך הרי כתוב בפסוק על בני ישראל שהם "התאוו תאווה". היתה להם תאווה לכך שתהיה להם תאווה. ואם אני בשלב הזה - אני בבעיה. כי כל זמן שלא ברור לי שהתאווה היא רעל - אני לא ייצא מהבוץ. הרי אנחנו יודעים שהתאווה היא הפתרון שלנו ולא הבעיה, הבעיה היא בכלל אחרת לגמרי. אז כל זמן שלא מחקתי את הפתרון הזה מרשימת הפתרונות, ברור שהוא יהיה זמין עבורי בפעם הבאה שאתקל בבעיות שלי. אם הבעיה שלי היא כעס שמוביל אותי לתאווה, ברור שבפעם הבאה שאכעס - ארוץ לסם המועדף עליי (תאווה) כי זה בראש הרשימה. שלא תחשבו שאחרי שאני מוחק את התאווה מהרשימה אז היא עוזבת את החיים שלי. ממש ממש ממש לא. אבל אחרי שמחקתי אותה מהרשימה בגלל הבנה עמוקה שזה רעל עבורי וזה לא פותר לי את הבעיה, אז אני מתחיל לחפש פתרונות אחרים. רק כאשר התאווה מבחינתי היא לא אופציה, אני אשקיע באמת בכלים שיתנו מענה לבריחה שלי מעצמי ומהחיים. אני יכול להיות בקבוצת תמיכה ולעשות הכל, אבל כל זמן שלא ברור לי שהתאווה היא רעל - אני לא באמת יתקדם. אני כל הזמן ימשיך לפזול ולברוח. לכן חייבים להחליט. ומה קורה אחרי ההחלטה? המלחמה משנה כיוון. אשתדל להסביר את זה עם דוגמא. כשאני משווה את מלחמת יום כיפור למלחמת לבנון השניה, בשתיהם נלחמו אבל המלחמה היא אחרת לגמרי. במלחמת יום כיפור נלחמו לא להפסיד, נלחמו כדי שארץ ישראל לא תיפול כולה בידי האויב ויהיה חורבן הבית. במלחמת לבנון השניה נלחמו לא להפסיד אבל יחד עם זה אף אחד לא חשב שחיזבאללה יכבוש את הארץ. היתה מלחמה קשה מאוד בה נהרגו חיילים, בה הופגזו יישובים וכן הלאה אבל לא פחדו שהארץ תיפול. אז יש לנו שתי מלחמות אבל שונות מהקצה אל הקצה. כך אני מרגיש עם החלטה ובלי החלטה. כל זמן שלא החלטתי ש"נפילה" היא לא אופציה בשבילי, המלחמה היא האם ליפול או לא. כאשר החלטתי שנפילה זה לא אופציה כי זה רעל, עדיין יש לי מלחמה יומיומית, אבל המלחמה היא אחרת לגמרי. המלחמה היא לא לרצות ליפול, המלחמה היא לא לרצות להסתכל, המלחמה היא לא לרצות גם קצת. וזה לא מלחמה קלה בכלל, כי אם נפסיד במלחמה הזאת - אז המלחמה הבאה כן תהיה על הנפילה (ובדוגמא הקודמת: אם ישראל היתה מפסידה במלחמת לבנון השניה, המלחמה הבאה היתה שוב על כל הארץ). אז לא, ההחלטה הזאת לבד לא שווה כלום. החלטתי אותה מליון פעמים וזה לא עזר. אבל כאשר אני יוצא לדרך של החלמה (כל אחד בשיטה שהוא מאמץ ומשקיע בה) צריך להקדיש זמן ומחשבה מעמיקה בכך שמה שלא יהיה - הרעל הזה הוא לא אופציה עבורי. אוהב אתכם, זלמן
אנו בניך ואתה אבינו
מתוך פרק ב בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il לא רק רחמים ואהבה אל הבן החוטא יש אצל ה', אלא גם צער נורא. ה' יתברך הישרה שכינתו בכל אחד מישראל "'ושכנתי בתוכם' 'בתוכו' לא נאמר אלא 'בתוכם' בתוך כל אחד ואחד" – הריהו גם "שוכן אתם בתוך טומאותם[1]" וחלילה לא מסלק מהם שכינתו בעוונם, אדרבה, "בכל מקום שחטאו ישראל שכינה עימהם[2]" בכל מקום אליו התרחקו ונפלו אתם היא, והיא מנהמת כיונה ובוכה על כל אחד מבניה בגלותו הפרטית, בצרותיו ובצערו[3], שעיקרם העמוק הוא כמובן עצם החטא. מתוך הצער הזה, מתוך הרחמים והאהבה יוצאת קריאה גדולה ועצומה לתשובה – "שובו אלי ואשובה אליכם"[4], "שובו בנים שובבים"[5]! איך אפשר לומר שאין ה' חפץ בנו כשאנו חוטאים ולהתכחש לקריאה הזו, היוצאת אלינו מלב-ליבה של השכינה? מה נעשה לכל הפסוקים בתורה הקוראים לתשובה, מה נעשה לדברי הנביאים ולדברי חז"ל? אולי לנחש יש פשט אחר, יבוא וילמדנו …
אמנם נכון, החטא מבדיל בינינו לבין ה'. כך אומר הנביא: "עוונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלקיכם"[6]. אך שוב יש להזכיר את דברי המהר"ל – כל חטא הוא מצד העלול, מצידנו. לא ה' הוא שאינו חפץ בנו ואינו אוהב אותנו כשאנו חוטאים, אלא אנו היוצרים בכל מעשה של חטא מכשול מסוים, עיכוב והפרעה לקשר בינינו. אולם גם אחרי החטא, בעוד המכשול קיים, ה' קורא אלינו ושואל "איכה", מזמין אותנו לשוב בתשובה ולחדש את הקשר ביתר שאת, ואולם אנו אוטמים את אוזנינו. בעצת הנחש אנו ממשיכים ומגביהים את חומת הברזל – מתמכרים להרס עצמי – במקום להקשיב לה', לזכור שאנו בני א-ל חי ולנתץ אותה בו במקום. בכל מקום שאנחנו נמצאים, נטה אוזן ונשמע את ה' הקורא באזני משה רבינו (מקדים תרופה למכתו של הנחש, העתיד לערער ולהטיל ספק בכך): "ה' | ה' – אני הוא קודם שיחטא האדם, ואני הוא לאחר שיחטא האדם ויעשה תשובה"[7]. בתחילה היצר הרע מחטיא את האדם על-ידי שקרו שמטעה אותו בכמה מיני הטעאות , ואחר כך כשבא על דעתו לשוב הוא מחליש דעתו, ומכניס בלבו שכבר נסתלק ה' יתברך ממנו, והוא רחוק כל כך עד שכבר אי אפשר לו לשוב. ובאמת הוא להיפך כי "מלכותו בכל משלה" …וכמו שנאמר: "השוכן אתם בתוך טומאותם", ודרשו רבותינו ז"ל: "אפילו כשהם טמאים שכינה ביניהם". וזה עיקר דרך התשובה שעשה משה בארבעים יום האחרונים מאלול עד יום כיפורים, שהעיקר הוא לידע שהשי"ת עדיין עם כל אחד ואחד … וכל זמן שהאדם חוזר זאת בדעתו ומכניס זאת בלבו באמת, שזה בחינת האזהרה "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת", היינו בחינת "אם אסק שמים שם אתה ואציעה שאול הינך", אזי באמת יש לו תקוה גדולה כל ימי חייו לזכות לדרך התשובה באמת …[8] ואפילו אם נפל כמו שנפל רח"ל, אף-על-פי כן ה' אתו ועמו ואצלו וסמוך לו …[9]
[1] ויקרא טז, טז. ועיין יומא נו ע"ב
[2] ויקרא רבה פרשה לב. [3] "בשעה שאדם מישראל מצטער, שכינה מה אומרת? קלני מראשי, קלני מזרועי" (סנהדרין פ"ו מ"ה). "קלני מראשי – כמו שהאדם שיגע ועייף אומר ראשי כבד עלי וזרועי כבד עלי" (רש"י) [4] מלאכי ג, ז. [5] ירמיהו ג, כב. [6] ישעיהו נט, ב. [7] ראש-השנה יז ע"ב. דרשת חז"ל על שמות ה' שבתחילת יג' מדות הרחמים [8] משיבת-נפש ח"ב אות יג, ומומלץ מאוד לעיין בספר זה לארכו ולרחבו, כי אין כמוהו להשיב את הנפשות הכואבות והפצועות, לרפאן מארס הנחש ולהשיב להן את בריאותן ושמחתן. [9] שם ח"א, יח. נוסיף ונעיר שעד שאנחנו עוסקים באהבת ה' שאינה פוסקת לאחר החטא, הרי שיש מקום רב להתחזק בלימוד ובהפנמה של אהבת ה' אלינו בכלל, במצב רגיל. החטא אמנם מעלה שאלות ספציפיות, אך בהתמודדות איתו מתבטאת השקפת העולם של האדם כמו שהיא בכללה, על כל פרטיה. ככל שהיא בריאה יותר, כך גם במצבי משבר תהיה התמודדותה טובה יותר. |
|
אם רצונך שנסיר אותך מהרשימה