מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
"הרסתי הכול" - עורך הדין והילדה שטבעה – סיפור אמיתי שסופר על ידי הרב פישל שכטר משפחה חרדית אחת יצאה לחופשה בטבריה. האישה ושתי הבנות ירדו לכנרת לשחות, והבעל הלך להתפלל אצל רבי מאיר בעל הנס. הילדות נכנסו למים כשלפתע הגדולה, שלא ידעה לשחות, מעדה, נסחפה עם הזרם למים העמוקים והחלה לטבוע. האם, על החוף, ראתה את בתה שוקעת ומתחננת על חייה, ומכיוון שגם היא לא ידעה לשחות, היא רצה לכביש ובייאושה החלה לסמן למכוניות החולפות שהיא זקוקה לעזרה. מכוניות רבות חלפו על פניה, צפרו לה, סימנו לה לזוז, צעקו עליה, עד שלבסוף עצר מישהו. מהמכונית יצא גבר לבוש חליפה נאה ושאל מה קרה. "הבת שלי טובעת", האם צרחה אליו. "אל תשכח שאתה אחרי התקף לב", הוא עוד שמע את אשתו צועקת אחריו, בעודו מסיר את מעילו מעליו ורץ אל המים. הוא צלל פנימה ועלה בחזרה, מושך אחריו ילדה קטנה. האם נשמה לרווחה לרגע, עד שקלטה שזו בתה הקטנה, שכנראה קפצה למים כדי להציל את הגדולה. "יש לי שם עוד ילדה!" היא צרחה והאיש הסתובב בחזרה אל המים "איפה היא? איפה היא?" והאם מצביעה למרחק וצועקת, "שם, שם". האיש צלל פנימה והתחיל לגרור את הגוף הקטן וחסר החיים אל החוף כשהוא שומע את האנשים שעומדים על החוף קוראים אליו, "הראש שלה במים! תוציא לה את הראש מהמים!" הוא משך את הראש הקטן, השעין אותו על כתפו והביא אותה לחוף. אחד הנוכחים התחיל להנשים את הילדה, ואנשי מד"א שהגיעו בינתיים באמבולנס מדדו לה דופק ובדקו אותה, אבל לאחר זמן מה פנו לאם והודיעו לה שהיא הייתה זמן רב מדי מתחת למים והם לא יכולים להצילה. כשהם מגיעים לבית החולים, הרופאים אומרים את אותו הדבר. בני המשפחה מתחילים להתפלל לנס. הם מתפללים ללא הפסקה ובבדיקה הבאה הרופא נושא אליהם עיניים משתאות. "אני לא מאמין! הפעילות המוחית חזרה לתפקוד רגיל!" הילדה מתעוררת לחיים ויומיים אחר כך יוצאת מבית החולים על שתי רגליים. הרופאים אומרים שזהו נס רפואי – החמצן לא הגיע למוחה במשך זמן רב מדי בשביל שדבר כזה יקרה! מספר ימים אחר כך המשפחה עורכת סעודת הודיה כדי להודות לאלוקים על הנס, ומבקשת להזמין לאירוע את האיש שקפץ למים והציל את בתם. הם מוצאים אותו בעזרת בית החולים. מדובר בעורך דין המתגורר בקיבוץ, אדם שאין לו כל קשר לדת, ומעולם לא היה לו. הם מזמינים אותו לסעודה והוא מספר להם את סיפורו. הוא היה בתקופת החלמה מהתקף לב לפני התקרית, והיה בדרך לחופשה בצפון עם אשתו כשראו את אם המשפחה מתחננת לעזרה. אשתו אמרה לו להמשיך לנסוע, אבל הוא אמר שהיא נראתה כל כך נואשת, שהוא הרגיש שהוא חייב לעצור ולעזור. הוא סיפר למשפחה שהוא היה חולה במשך תקופה – אבל בעברו הרחוק היה שחיין אולימפי, אם כי מזה שנים שכבר אינו שוחה. אבל, כשבוע לפני התקרית, כחלק מתכנית ההחלמה שלו, הוא שהה בבית מלון והתחיל לשחות שוב. אשתו אמרה לו שזה מסוכן, אבל הוא השיב לה שיש לו הרגשה שהוא חייב לעשות את זה, והוא נהנה מכל רגע במים. הוא המשיך ואמר, שלולא הזמן שבילה בשחייה באותו שבוע, לא היה מצליח להציל את בתם. "אז קפצתי למים והצלתי את הקטנה, אבל אז אמרת לי שיש עוד אחת. נכנסתי שוב למים, וכשמשיתי את השנייה, והבנתי שראשה נשאר במים, חשבתי שאני משתגע. לא יכולתי לשאת את המחשבה". כשהגיע הביתה, הוא סיפר, הוא פרץ בדמעות ואמר לאשתו, "אני הרגתי את הילדה ההיא". אשתו אמרה לו שנהפוך הוא, הוא הציל את הילדה, תוך סיכון חייו שלו. "אבל אני כל כך טיפש", הוא אמר, "לא הרמתי את ראשה מהמים". "לא", היא השיבה, "פשוט לא שמת לב". "לא", הוא התעקש, "היא מתה בגלל הטיפשות שלי! זו הייתה אשמתי. היא הייתה יכולה לחיות!" ואז, הוא המשיך בסיפורו: "חזרתי למקום ההוא וטיפסתי על הר גבוה. הבטתי לשמיים ואמרתי, 'ריבונו של עולם, מעולם לא פניתי אליך בתפילה. גדלתי בקיבוץ, ושם תמיד לעגנו לתפילות. תפילה הייתה בשבילי תמיד מעשה מביך. זו הפעם הראשונה בחיים שאני מתפלל אליך. אני לא אוכל להמשיך לחיות ככה. בבקשה, אלוקים, תתייחס לזה כאילו התפללתי אליך כל חיי, ותחבר את כל התפילות שהייתי מתפלל במשך כל השנים, ותשתמש בהן כדי להציל את הילדה הזאת. אנא ממך'. ואז, הוא סיפר למשפחה המרותקת לסיפור, "חזרתי הביתה והתקשרתי לבית החולים ושם אמרו לי שלפני שעה היא התעוררה. בדיוק בשעה שהתפללתי". תחשבו על הסיפור הזה. האם הוא היה גיבור מפני שמיהר לקפוץ למים? או אולי מפני שקפץ פנימה פעמיים? איפה קרתה מתנת החיים? זה קרה ברגע שהוא אמר – הרסתי הכול. ניסיתי והשתדלתי, אבל נכשלתי. במקום להתייאש, הוא לקח את הלב השבור שלו ולא נסחף לעבר הדיכאון והעצב, אלא הפך אותו לתפילה. התפילה הראשונה בחייו. תפילה שיצרה נס! יש לנו רגעים בחיים שבהם נדמה לנו שנכשלנו, שהרסנו הכול. אנחנו חייבים להבין שאותם רגעים ממש, אם משתמשים בהם בצורה נכונה, הם הזרעים של הגאולה, המשיח, רפואה וישועה לכול.
|
||
יראת ה' לחיים
מתוך פרק ג בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il
אם מה שנאמר עד כה בדבר כוחה של התשובה ורצונו של ה' בה מוסכם, אפשר להרים ראש ולהתכונן לסיבוב הבא. יצר הרע לא יאחר לבוא מעבר לפינה וטענתו בפיו: ודאי – הוא אומר בתוכנו – יש תשובה, ואם נאחז בה ניטהר מכל חטאינו, אך האם אנו עושים זאת? האם מה שאנו מדמים במחשבתנו הדלה שהוא תשובה, אכן בכוחו לחולל את המהפך העצום הזה ולגרש מתוכנו את החושך שכואב לנו כל-כך? יש תשובה, אך היא קשה וכבדה מאוד מאוד. אנחנו ודאי שלא נצליח …
כאן מוצא לו הנחש המוני מסייעים לדבריו, וכולם צדיקים וכשרים. חומרת העוון המובאת להלכה בשו"ע, סגנון הדיבור המבהיל והמצמרר של הזוהר והתיקונים ביחס אליו – ומה שמובא שם שאין תשובה שתועיל לו, כל התיקונים והתעניות המובאים במקומות רבים – כולם נוחתים על ראש המבקש לשוב בתשובה ומרפים את ידיו. ודאי שאדם רוצה בכל נפשו לשוב בתשובה, אבל זו נראית בעיניו גבוהה ורחוקה ואילו הוא נדמה לו נתון בבור עמוק שאין ממנו מוצא. הנה אם כן, מסקנת דברי היצר הרע, שתשובה מעולה כְּזאת שהוא מבקש, אי אפשר שתמצא לנו.
הטיעון הזה – נגד מה שאמרה התורה "כי קרוב אליך הדבר מאוד"[1] – מביא עוד רעה גדולה מאין כמותה בכך שהוא מונע מהאדם את הדבר היחיד שיוכל להוציא אותו ממצוקתו, לעסוק בדברי תורה ולקיים מצוות בשמחה ובחיות. "ולרשע אמר אלקים מה לך לספר חוקי ותישא בריתי עלי פיך"[2]! כשאין אמונה בתשובה, וחושבים שמדובר בתהליך ארוך וקשה שסופו מי ישורנו – ממילא המסקנה היא שכל עוד לא הגענו לראש ההר עדיין אנחנו עומדים ברשעתנו. וכשהאדם מלא זוהמה וכיעור, קשה לו מאוד להאמין שה' רוצה בתורתו ושומע את תפילתו, שיש ערך כלשהו לקיום המצוות שלו. ממילא הוא מתרפה ואינו מוסיף כוח בתורה ובמצוות, ובכך מוסיף ומוריד את עצמו לבטלה המביאה לידי חטא – מונע אור מנפשו ומפיל את עצמו מטה מטה. לכן צריכים אנו לברר היטב לעצמנו מהי התשובה הנדרשת מאיתנו, ולעומתה – מה משמעות הפלגת השו"ע וספר הזהר בחומרת העבירה ואי אפשרות תשובתה, ומה מקומם של כל התיקונים והסיגופים המוזכרים בספרים. לפני הבירור נקדים ונאמר, שאין שום ספק בעולם שאם היה אחד מרבותינו שכתב תיקונים וסיגופים בספרו, או אם היה רשב"י הקדוש בעל הזוהר יודע שנפש יהודי קראה את דבריו ורפו ידיה והתעכבה מלשוב בתשובה אף לרגע אחד – היה צווח מרה. על זה אומר הכתוב: "אשר לא צוויתי ולא דיברתי ולא עלתה על ליבי"[3]. יראת ה' וכל הדיבורים הבאים ליטוע אותה בלב האדם, ניתנו לחיים – "וחי בהם, ולא שימות בהם". וכך אומר ר' נחמן[4]: צריכין לידע שכל מה שכתוב בספר ראשית-חכמה ושאר ספרי קודש עניני קדושה וטהרה גדולה ועוצם הפגם והעונש של כל חטא ופגם אפילו כל שהוא, אין הכונה בכל זה בכדי לרחק את האדם מעבודתו ית' ולהחליש דעתו ביותר ח"ו רק כוונתם הטובה הוא רק לקרב ולהזהיר את ישראל שיהיו קדושים וטהורים ויתרחקו אפילו מפגם כל שהוא… אפילו מי שפגם כמו שפגם רח"ל בודאי צריך לקיים מאמר הכתוב "אל תרשע הרבה"[5], וכמו שאמרו רז"ל[6] "מי שאכל שום וריחו נודף יחזור ויאכל שום ויהי ריחו נודף יותר"? ובודאי צריך האדם להחיות ולחזק את עצמו בכל עת תמיד יהיה איך שיהיה, כי צריכין להיזהר שלא לקבל היראה והמוסר לרעה ח"ו להתרחק ע"י זה ביותר רק שיהיה בבחינת "יראת ה' לחיים"[7] דייקא, דהיינו לקרב עצמו להשי"ת ע"י היראה והמוסר ולא להתרחק ח"ו רק אדרבא מעוצם היראה יחזק את עצמו לקיים דברי רז"ל שהזהירונו להאמין בחסדו וטובו ית' שאינו נפסק לעולם ולחזק את עצמו בכל עת להתחיל מחדש בעבודת ה'. |
|
אם רצונך שנסיר אותך מהרשימה