מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
הבנות מתוך המאבק זה לא משתווה לקדושה - ג' כותב: לפני מספר ימים שוב הייתה לי נפילה, ופשוט נמאס לי. בשום אופן לא הצלחתי להבין מה עשיתי נכון כשהצלחתי, עד לא מזמן, להישאר נקי במשך 42 יום ברצף, ולמה אני לא מצליח להתקרב לזה מאז. אתמול הבנתי משהו – לא שזה חידוש גדול, אבל הפנמתי את זה עוד קצת. המפתח הוא לא רק להיות עסוק כל הזמן ולהימנע מהדברים הרעים, כי מתישהו תמיד מגיע זמן שבו אנחנו לא עסוקים. העניין הוא לעסוק בקדושה ובתורה. אתמול התחלתי לכתוב לעצמי הערות בזמן שהקשבתי לשיעור הדף היומי במחשב. בדרך כלל אני רק מקשיב, ולא כותב, ואז בקלות אני מאבד את הקשב והמחשבות בורחות למקומות אחרים. ואחר כך, בערב, הלכתי לשיעור חסידות נהדר שעסק בפרשה. הרגשתי שאני מלא חיים, ובדרך חזרה הביתה קלטתי שאין לי שום עניין בחומרים לא ראויים. ההנאה מזה לא מתקרבת אפילו להנאה שיש בעיסוק בקדושה. הבנתי שאמנם ידעתי שאני צריך לחיות נקי ולצמוח, אבל למעשה, שכחתי מה זה באמת אומר. אתמול סוף-סוף הרגשתי את זה שוב אחרי תקופה ארוכה, ואני מקווה שאצליח להמשיך לשמור על זה. זה מתחבר גם לאמירה שאם מתמקדים ב"עשה טוב", אז בפועל מקיימים גם "סור מרע". לוקחים ממני את האנושיות – א' כותב: במסגרת השתלמות של מקום העבודה שלי, שנערכה בעיר הגדולה, מצאתי את עצמי נאלץ לשבת ליד אישה שהייתה לבושה בצורה לא נאותה. אחר כך יצאתי החוצה, והותקפתי בידי לוחות מודעות שהתכנים שלהן רק הלכו והחמירו. זה ברור לכל בר דעת שהם לא מנסים למכור מוצר, אלא הם מוכרים תאווה. הייתי מיואש כי הרגשתי בתוכי את הניצוץ הישן של התאווה, ולא רציתי להרגיש אותו! ניסיתי לבצע את הצעדים, לצאת מתוך הראש שלי ולהתמקד בנתינה במקום בלקיחה. ואז, כשאמרתי לעצמי לתת ולהפסיק לקחת, הבנתי פתאום משהו עמוק. בצורה מסוימת, כשאני מגיב בתאווה לתוכן שמוצג על לוח מודעות, אני לא באמת לוקח. אונסים אותי. לוקחים ממני. הם לא רק רוצים לקחת את כספי, אלא הם לוקחים ממני גם את אנושיותי, הם גונבים את חיי! ובתמורה למה? תחושה חולפת של עונג (שקרי)? האם אין לי בחירה בעניין? האם אני נתון לשליטתם של הגורמים הנמוכים ביותר בחברה? האם האיש בקצה הרחוב יכול לסובב אותי על האצבע הקטנה שלו, כי הוא רק צריך לנופף מולי במגזין בשביל לשלוט בי? על אף שאני לא יכול לומר שהתובנה הזאת גרמה אצלי לשינוי מיידי ונצחי, כעסתי על כך שנתתי להם לשלוט בי. ואף על פי שבדרך כלל כעס הוא דבר רע, בהקשר הזה אני חושב שזו תגובה טובה.
|
||
חסידים או 'חסרים'?
מתוך פרק ג בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il
כעת נוכל לפנות אל השאלה – מה כוונת המוזכר בספרים שאין תשובה על פגם הברית. מקור הדברים הוא בספר הזוהר הקדוש. יש מקום שמשמע ממנו שלא מועילה תשובה[1], אך במקום אחר בזוהר מצאנו שתשובה מועילה גם לחטא זה. וכן במאמר אחר בזוהר[2]: "אין לך דבר שבעולם שעומד בפני התשובה". בסתירה העולה מהמאמרים השונים דנו רבים ותירצו בצורות שונות [3]. לענייננו נראה לומר שאע"פ שוודאי שמי ששייך לעיסוק בנסתרות וברזין דאורייתא טוב וראוי שיברר את הסוגיה הזו לעומקה, וכמו כל דברי התורה מובטחים אנו שיערבו בפיו ויחיו אותו, וודאי שלא יחדירו בליבו ייאוש ובהלת שווא, אך ככלל אין דוגמה בולטת מזו לנזק שבערבוב בין חלקי התורה השונים – 'נגלה' ו'נסתר'. שימוש במושגים ובדרכי חשיבה מחלק ה'נסתר' שבתורה בתוך דיון שבמסגרת חלק ה'נגלה' שבתורה, ובפרט אם הוא נגוע גם בהבנה שאינה שלמה ונכונה – הוא שימוש שעלול להוביל למסקנות מוטעות[4]. הגדרת התשובה היא עניין הלכתי, והיא מוגדרת היטב ע"י חז"ל בגמרא ובפוסקים. גם כאשר מסתייע השו"ע בדברי הזוהר על פגם הברית, הרי זה נעשה רק כדי להדגיש את חומר העוון ולא כדי להסיק מכך מסקנה הלכתית (כמבואר בנושאי הכלים שם[5]). מסיבה זו אין המאמרים הללו מובאים כשעוסקים הפוסקים בהלכות תשובה. גם בעל התניא שעוסק בשאלה זו באגרת התשובה[6], אינו מביא אותה בשו"ע שלו. ונאמנים דברי השל"ה הקדוש[7]: אלו החסידים המחמירים לומר אין תיקון לחטא הזה רח"ל כאשר שמעתי מפיהם, הם המרבים פושעים בישראל ומרחקים מלבוא תחת כנפי השכינה. אשר בעל העוון רח"ל בשמעו אלה אומר אין תשובה לחצי דבר, וכאשר אבדתי אבדתי. ואלו גורמים גלות השכינה, ואינם נקראים חסידים כי אם חסרים ועונשם גדול למאוד. ובמקום אחר[8]: מתחילה אבוא להציל ממיתה נצחית את הקורא המאמר הזה שאין תשובה למי שחטא חטא זה, ואז החוטא יתייאש ויאמר כאשר אבדתי אבדתי, ויעשה משאלות לבו ויאמר נואש. אלא באתי לעורר החוטא שיקום בזריזות לעורר תשובה, ואל יתמהמה רגע אחד. כי על כרחך אין דברי המאמר הזה כפשוטו שלא יועיל תשובה, כי אין דבר בעולם שלא יתוקן בתשובה אפילו מי שכפר בעיקר, כמו שלמדו רז"ל מפסוק "שובה ישראל עד ה' אלקיך" … כמו בשאר תחבולות הנחש, לא חסידות יש כאן אלא חיסרון באמונה. רק עצת היצר יוצרת את המחלוקת המדומה הזו שבין 'נסתר' ו'נגלה', ואין להתחשב בה כלל. ולפלא הדבר שבספרים שנכתבים בזמנינו על תיקון הברית דנים המחברים במאמרי הזוהר הנ"ל ואינם מדגישים את היסוד הזה יותר, כי בכך נפתח פתח שרבים נופלים דרכו ונמנעים מלעשות תשובה, וה' יצילנו. מצווה לפרסם שאין להתייחס למאמרי הזוהר הללו כלל, רק נזק מגיע מהעיסוק בהם – חוץ מאשר למי שהוא במדרגה עליונה, ומוצא בנפשו שהדברים מועילים לו ואינם מחלישים או מונעים אותו מתשובה בשמחה.
בכל מה שקשור לפגם הברית יש ריכוז מדהים של 'יצר הרע' המחופש לצדיק ובא בעצות שונות ומשונות. בפרק הזה עמדנו על שתים מתחפושותיו העיקריות: האחת – רצון להחמיר ולהדר בתשובה, לא להסתפק בדין הפשוט בגמרא ובפוסקים. גם בחורים שלא עולה על דעתם להתענות את התעניות המובאות בכתבי האריז"ל לתיקון עוון הכעס או עוונות אחרים, כורכים כאן את עיקר התשובה עם סיגופים ותיקונים שונים, או עם מעלות נישאות שצריך כביכול להגיע אליהן. והשנייה – 'גלישה' לעסוק בנסתרות ולתלות בפשט דברי הזוהר במקום אחד את עיקר התשובה, נגד דברים מפורשים וידועים בגמרא ובפוסקים. ושוב, זה בא גם מצד כאלה שאין להם נגיעה בנסתרות בדרך כלל, ושו"ע האריז"ל אינו מונח דרך קבע על שולחנם. הרגשת חומר העוון היא הרגשה בריאה המעידה על נפש טהורה, אך יש בה ספיחים וגידולים מסוכנים. מבחנה המכריע הוא בשאלה האם היא דוחפת את האדם כלפי חוץ, או חלילה הופכת למכשלה המעכבת את התשובה. [1] ראה זח"א ריט ע"ב. [2] זוהר חדש בראשית לג ע"ב. [3] עיין לדוגמא בראשית חכמה שער הקדושה פרק יז (תשובה תתאה לא מועילה, אך תשובה עילאה מועילה), ובתקנת השבין לרצ"ה מלובלין סימן טו שדן בכך באריכות רבה (תורף דבריו הוא שדיבר רשב"י לפי מדרגתו הוא, ואמר שלמדרגה זו לא יוכל להגיע אלא מי שלא פגם בבריתו מעולם). [4] עיין שו"ת חתם-סופר או"ח נא, שם מוגדר ערבוב כזה – "כלאים". [5] אה"ע כג, א. [6] פרק ד. [7] מובא באורחות חיים לר' חיים מוואלאז'ין, הערה נח. [8] של"ה שער האותיות, קדושת הזיווג אות טו. |
|
אם רצונך שנסיר אותך מהרשימה