מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
לטפל בבעיות ש': כשלמדתי בישיבה, התשובה לכל דבר תמיד הייתה, "תלמד ותתפלל, זה יפתור את כל הבעיות שלך". אבל זה לא פתר. עכשיו, הלימוד והתפילה נהיו המטלות הכי לא נעימות שלי. האם פירוש הדבר שאין עוד תקווה? ת': ברוך הבא. תוכל למצוא כאן אצלנו גישות רבות ומגוונות. יש כאלה שמתמקדים בניסיון להישאר נקי. יש כאלה שמבחינתם מה שעובד זה להתחבר יותר לחיים. ואחרים מתמקדים יותר בחיבור להשם. האידיאל יהיה להשיג את כל השלושה. תמצא את הכלים שעובדים בשבילך, ותשתמש בהם. אני יכול לשתף כאן את הסיפור האישי שלי, כי אני חושב שאנחנו באים מאותם מקומות. למדתי באחת מהישיבות היוקרתיות ביותר, הייתי מהמצטיינים וזכיתי להערכה מצד רבנים וחברים כאחד. אבל לא יכולתי להפסיק להוציא זרע לבטלה וליפול פה ושם, ללכת למקומות שאני לא אמור לבקר בהם ולקיים יחסים אסורים. אחרי כל נפילה, רק חיזקתי את הנחישות שלי להישאר נקי ולצמוח ולהתמקד עוד יותר בלימוד ובתפילה. הייתי בטוח שאם רק אהפוך ל"מתמיד" אמיתי, אז אהיה מרוצה מעצמי ולא אהיה מדוכא עוד ולא אצטרך לחטוא. אז למדתי חזק מספר חודשים. ולאט לאט הדיכאון מילא אותי, עד שהגעתי לתחתית. הייתי כל כך מדוכא, עד שכמעט התאבדתי. ויצאתי, וחטאתי, ונשארתי שם. עזבתי את הישיבה. הייתי אף אחד. לא יכולתי ללמוד בכלל. לבסוף הבנתי שהתשובה בשבילי לא נמצאת בלימוד ובתפילה. משהו בי היה מאוד בעייתי ונזקקתי לעזרה. אחרי חודשים של טיפול אינטנסיבי, התגלתה ההתמכרות שלי. כן, זה לקח חודשים ארוכים. הייתי נואש לאהבה ולביטחון, ותמיד חשבתי שאמצא את זה במין. היום אני עובד בחנות ספרים ואני לומד כשאני יכול. אני לומד באוניברסיטה והאמונה והביטחון שלי מתחזקים כל הזמן. אני עדיין בטיפול והשתניתי ברמות שלא הייתי מאמין שאני מסוגל. וכבר מספר חודשים אני בלי מין ואני חושב שדי התגברתי על זה. אני הרבה יותר שמח היום ובקשר עם החיים ועם אנשים, יותר מאי פעם בעבר. לנו, המכורים, יש בדרך כלל השקפת עולם בעייתית, והרבה פעמים גם הייתה לנו ילדות בעייתית. בבעיות האלה צריך לטפל. עד שזה יקרה, אפשר ללמוד וללמוד וללמוד, אבל זה לא ישנה שום דבר. תישאר איתנו. כולנו היינו שם, והמון אנשים נרפאו בעזרת ארגון "שמור עיניך", שמשתתפים בו הלוחמים האמיצים ביותר בעולם.
|
||
קלותה של תשובה- המשך מתוך פרק ד בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il
התשובה אינה רק קלה, אלא כדברי הרב קוק[1]:
התשובה היא תופסת את החלק היותר גדול בתורה ובחיים, עליה בנויות כל התקוות האישיות והציבוריות. היא מצות ה' שהיא מצד אחד קלה שבקלות, שהרי הרהור תשובה הוא כבר תשובה, ומצד אחד הרי היא קשה שבקשות – שלא יצאה עדיין אל הפועל במלואה בעולם ובחיים.
לצד הזה של היות התשובה 'קשה שבקשות' שייכים התיקונים, הם נובעים מהמודעות לכובד המלאכה ולמימד האינסופי שבה. העבודה של "וחטאתי נגדי תמיד", שאליה מדריך אותנו דוד המלך ע"ה – מרירות הנפש על החטא ועל מה שפגם בנפש, נועדה להיות כלי שימושי בתהליך התשובה. דרך שבה ילך האדם ויתקן את עצמו עוד ועוד, יכבס וילבן את נפשו עד שתאיר ותזרח ולא יישאר בה שמץ עוון, כתוצאה מהמודעות המתמדת למה שעליו לתקן. מאז ומעולם מדריכים אותנו ספרי המוסר, החסידות והקבלה בדרך זו. פרטי 'חשבון הנפש' החודר והמדוקדק תופסים בהם מקום רב.
לאור דברי האמת האלו צריכים אנו להסביר מדוע אנו מדגישים כל-כך דווקא את הצד שבו התשובה היא 'קלה שבקלות'. האם אין בכך נקיטת צד אחד, ודילוג על צדדים מהותיים בתהליך התשובה שאין לוותר עליהם? תשובה: בוודאי שאין ויתורים. כל אחד מבין שאם נוטלים ממושג התשובה את הקושי שבו, נוטלים ממנו את כל טעמו והופכים אותו למשהו שטחי וחסר משמעות. גם כשמדגישים את קלות התשובה, אין הכוונה לומר שאין היא גם 'קשה שבקשות' ודורשת עמל של חיים שלמים. הדגשת הקלות אינה באה לשלול את עבודת התשובה המסורה לנו מדור דור, אלא לשלול את הקשיים שהערים יצר הרע על דרך התשובה[2]. עבודה קשה ועמל מתמשך אינם כלל דבר שאדם אמור לסבול ממנו. יגיעה בדבר אהוב ממלאת את הנפש שמחה וסיפוק, נותנת לאדם שלווה וטעם לחיים. מרגע שאדם טועם פעם אחת את טעמה של עבודת ה', טעם של תשובה, תפילה, תורה – נחשפת בפניו האמת שההשתלמות אינה משא כבד, אלא תענוג אינסופי. כל המצוות כולן חדלות מלהיות עליו לטורח, והוא מרגיש שניתנו לו בחסד עליון. עבודה קשה אינה דווקא חשבון נפש ורגשות של מרירות, לא פחות מאלו היא כוללת שמחה, נועם ועונג שבקרבה לה' המתעצמים ככל שמתקדמים ועולים. אך הנפש משום מה מתכווצת כשהיא שומעת 'קשה', או 'חשבון נפש'. משהו בתוכה מתחיל לעבוד שעות נוספות, לנפח את ממדי האתגר ולצבוע אותו בצבעים קודרים, לייאש ולהבהיל. אדם מגיע לחשוב שדורשים ממנו משהו לא נעים שילווה אותו כל חייו, ואומר לנפשו שכבר עדיף להישאר היכן שהוא עכשיו, ממילא אין סיכוי. התשובה היא אכן קשה, אבל קושי ממלא שיש בו התקדמות, סיפוק ועונג. הייאוש בא מכיוון שלוקחים רק צד אחד, ומתעלמים מהיסוד הראשון של התשובה – 'בשעתא חדא וברגעא חדא'. כל העבודה המתמשכת שבתשובה היא המשך לאותו רגע אחד קצר שבו פונים אל ה' ושבים אליו. הרגע הזה פועל את פעולת התשובה בשלמות, ורק אז – כששבים לחסות בצל ה' במקום להסתופף באוהלי רשע – שייך להתעסק עם הניקיון והתיקון. מי שהקושי מפיל עליו עצבות וייאוש – ידע שהקשיים המבהילים שהוא רואה לנגד עיניו אינם קשיי התשובה, אלא חלומות רעים וסיוטים פרי רוחו של היצר-הרע המונע אותו מדרכי התשובה.
[1] הקדמה לאורות התשובה.
[2] אכן גם המלחמה העזה כנגד עצת היצר הרע לחטוא היא הכרחית וחלק בלתי נפרד מעבודת התשובה, ואפשר שכציבור התרחקנו ממנה, וב"ה שמתרבים כיום בחורים מקרבנו שבידהם גם ספרים כגון "שומר אמונים", טהרת הקודש" או "נתיבות שלום". למעשה, המלחמה והנחמה הם צדדים שונים של מטבע אחד. ככל שנעמיק את אמוננו בטוב ה', מצד אחד – יתוספו בקרבנו כוחות להאבק למענו, וככל שנתמלא מרץ במלחמתנו, מצד שני – נתקדש, ניטהר, וכוחות חיים יהודיים בריאים רווים מטוב ה' – יאירו בנו.
|
|
אם רצונך שנסיר אותך מהרשימה