מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
האם רבנים יכולים לעזור?
שלא יהיו אי הבנות: אני מעריך רבנים ושומע לכל מילה של הרבנים שאני כפוף אליהם והדברים הבאים לא נכתבים חס ושלום משום מקום של זלזול, אלא מתוך כאב על בעיה שלא בשליטתם. לפני בערך שלוש שנים, קרוב משפחה שלי נקלע לבעיות רציניות בשלום בית עד כדי איום על פירוק החבילה. הוא התייעץ איתי ואני המלצתי לו בחום לשוחח עם הרב שלי. אני מכיר את הרב שנים והוא אדם משכמו ומעלה, מבין ענין, מבין בנפש האדם ועוד. הלה הסכים וניגש לשיחה מעמיקה עם הרב שבסופה, לאחר שהרב שמע את כל הדברים, הוא שמע שהרב לא יכול לעזור לו והוא צריך לפנות לאיש מקצוע. אני מאוד התפלאתי על הדברים ואפילו קצת כעסתי וטענתי שאיש מקצוע הוא לא יותר טוב מהרב וכו' וכו', אבל הרב הסביר לי שלאיש מקצוע יש כלים שאין לרב, ובמקרה של בעיה רצינית - אין מנוס מפניה אליו. ולמה זה קשור אלינו? כי אותו רב בדיוק לא ידע לומר לי את הדברים האלו כאשר אני באתי אליו מיואש אחרי שאשתי תפסה אותי בוגד בה. הוא הסביר לי שאני יכול להפסיק ואני רק צריך לרצות יותר חזק, והוא נתן לי סדר לימוד וליווה את תהליך התשובה שלי... ולא היה לו שמץ של מושג שאני צריך איש מקצוע הרבה יותר מאשר קרוב המשפחה שלי שנקלע לבעיות בזוגיות. ואין לי שום תלונות על הרב. הוא מעולם לא שמע על כך שפורנו זה ממכר ובודאי שלא שמע על כך שהתמכרות למין יכולה להיות מחלה מסוכנת. אם רק היה יודע - אני בטוח שהוא היה מפנה אותי לפסיכולוג מומחה, או טוב יותר - היה מפנה אותי לאתר הנפלא שלנו. אבל הוא לא ידע ולא עשה את זה, וכך נגזר עליי לסבול עוד כמה שנים של עינוי גוף ונפש, עד שהגיעו מים עד נפש ופניתי לפסיכולוג שהפנה אותי לאתר ומאז ב"ה אני מנסה להישמר נקי כל יום "רק להיום". אבל לעולם לא אשכח את ההרגשה שהיתה לי כאשר הרב שכנע אותי ש"אתה יכול להפסיק". פיקפקתי מאוד למרות שאני מעריך את הרב. פיקפקתי בגלל שאחרי שנים ארוכות של נסיונות כושלים, ידעתי שלא משנה מה אעשה - אפול בסוף. עוד לא ידעתי שזה נקרא התמכרות, אבל בתוכי ידעתי טוב מאוד שגם הפעם זה ייגמר רע מאוד. אין מה לעשות, ה' ברא עולם עצום עם המוני שטחים ותחומים שונים, וגם האדם המוכשר ביותר לא יכול להקיף את כל הנושאים השונים בעולם. לכן אני הולך למכונאי לתקן את הרכב, ולרופא שיתן מרשם, ולרואה חשבון בסוף השנה וכן הלאה. אבל אם הרופא פתאום ישחק אותה מכונאי - הסיכוי שהרכב ייסע כשורה הוא נמוך. ורב הוא לא שונה בסיפור הזה. לרב ישנה הכשרה הלכתית והכשרה רוחנית ואלו תחומי הענין שלו. כאשר יש לי שאלה לגבי שבת אני שואל את הרב, כאשר יש לי בעיה בנושא השקפה אני שואל את הרב. אבל כאשר אני עם רגל שבורה - אני הולך לרופא. וכאשר אני מכור לתאווה - אני הולך לאנשי המקצוע (כל אחד שיחליט מי עבורו איש מקצוע ובאיזה דרך הוא רוצה לטפל בעצמו)..
|
||
קלותה של תשובה- המשך מתוך פרק ד בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il
המגיד מדובנא היה ממשיל משלים, וידוע שעל שלושה מתוכם אמר הגר"א שהם מכוונים ומדויקים. אחד מהם הוא המשל הבא: "לא אותי קראת יעקב כי יגעת בי ישראל"[1]. משל לעשיר אחד שבא להתאכסן במלון מסוים, ובמלון היה נער שהיה נושא את מזוודות האורחים לחדריהם ומקבל על עבודתו תשלום לפי כובד המזוודות והמאמץ שנדרש ממנו בנשיאתן. לעשיר היו מזוודות אחדות, והנער נשא אותן לחדר והתייגע מאוד. כשחזר אל העשיר, שילם לו תשלום מועט בהרבה ממה שחשב שמגיע לו. אמר לו הנער: הרי המזוודות היו כבדות מאוד, ומגיע לי תשלום גדול יותר! אמר העשיר: אם המזוודות היו כבדות, כנראה טעית ולא את המזוודות שלי נשאת. שלי – קלות הן. כך בעבודת ה', דמיונות של קדרות ושל קושי הלוחץ את הנפש במקום לגרום לה סיפוק ושמחה – נובעים מטעות פשוטה בכתובת, מאי-הבנה של עבודת ה'. היגיעה בעבודת ה' איננה מכבידה, זו יגיעה נפלאה כמו היגיעה שאבא צעיר מתייגע ומתרוצץ כשנולד לו ילד, והכל מתוך שמחה רבה. אם כבד עליך המשא, סימן שעוד לא טעמת את הטעם האמיתי של התורה והעבודה וכשתטעם תראה שאין כאן לחץ ומועקה, אלא עונג ומילוי השאיפה העמוקה ביותר של הנפש – לחיות באמת. הקושי הוא חשוך וקודר מכיוון שמתייחסים רק אליו, ומפרידים אותו מן הקלות שבתשובה, שהיא בת זוגו. מנתקים את ה'קשה שבקשות' מן ה'קלה שבקלות', ומשבשים את דרכי התשובה. לכן מובן שחובה עלינו להעמיק את אמונתנו דווקא בקלותה של תשובה, שהיא הצד הנמצא בסכנה ודורש חיזוק – גם על חשבון ההתעסקות ב'קשה שבקשות', שאינה מעיקר תשובה (כמבואר בפרק הקודם). אם הטעות גורמת לתשובה להיראות כבדה וקשה מאוד, חובה עלינו להתבונן ולהפנים עד כמה היא קלה. אם היא נצבעת בדמיוננו בצבעים קודרים וחשוכים, חובה למקד את הראייה על האור והנועם שבה. על השמחה ולא על המרירות. אי"ה, מתוך שנזכה לגשת לתשובה דרך היותה קלה – נתנקה ונשתחרר מכל הדימויים המעוותים שהרחיקו אותנו ממלים כמו 'חשבון נפש' ומרירות', ונוכל לזכות גם ל'כובד הראש' ולאור המתוק הטמון ב'קשה שבקשות'. |
|
אם רצונך שנסיר אותך מהרשימה