מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
למה חשוב שאהיה משתתף אקטיבי בפורום?
ידידים יקרים ואהובים , אתמול התחלנו את הקבוצה הטלפונית החדשה של 12 הצעדים, ושמחתי מאוד למצוא את רוב החברים הקבועים מהפורום משתתפים בשיחה, מזדהים ומספרים על עצמם. בקבוצה השתתפו לא פחות משלושים(!) חברים, שזה צעד גדול מאוד עבור הקהילה הדתית-חרדית בארץ, שסוף סוף יוצאת ממצב ההכחשה וההדחקה למצב של טיפול בוגר בבעיה הבוערת. לפני תקופה התפרסם מאמר בעיתון היהודי המקומי של לייקווד (ניו ג'רסי) בו כתב מישהו את סיפורו האישי כמכור, דבר שגרר המון תגובות. לא תאמינו אבל חלק גדול מהתגובות טענו שזה שטויות ואין כזאת תופעה, והיו כאלו שהרחיקו לכת וטענו שהמכתב מזוייף... מנהל האתר שלנו פרסם שם מאמר תגובה שבו הוא מזמין את הספקנים לבקר רגע בפורום ולראות בעצמם עד כמה רחבה התופעה. זהו, אחרי שיצאנו לדרך, הגיע הזמן להתחיל לצעוד. לא לחינם נקראת התכנית "צעדים" כי אנחנו ממש צועדים בה ומתקדמים מצעד לצעד. הצעד הראשון הוא לא "צעד 1" אלא "צעד אפס" זה הצעד בו אנחנו מצטרפים בכלל לקבוצה ומוכנים להתחיל לעשות ולעבוד. כחלק מהצעד הזה, ישנה חשיבות לכך שכל אחד ישתתף עד כמה שהוא יכול באופן אקטיבי ולא רק להאזין באופן פסיבי או לקרוא כאן באתר. אני בטוח שיש כאלו ששואלים את עצמם מיד: למה? הרי כאשר אני משתתף בשיעור בהלכה והכל מובן לי - זה בסדר גמור. כאשר אני משתתף בקורס מחשבים והכל מובן לי - זה מצוין. למה כאן צריך להשתתף ולספר ולדבר ? אוקיי, שאלה טובה באמת. אז ככה, קודם כל אנחנו לא בקורס ולא בשיעור. אנחנו לא לומדים שום "ידע" חדש שלא ידענו קודם לכן. אנחנו מנסים ללמוד ליישם את הצעדים. אז בעצם זה אומר שאדם יכול להיות בפורום ובטלפון כל החיים, לקרוא תובנות נפלאות להרגיש שהוא מתקדם כל הזמן כי הוא "למד" עוד טריקים למאבק שלו, אבל בעצם הוא לא התקדם כלום. זה כמו אדם שרוצה להגיע לחנות, נעמד בפתח הבית ומדמיין את כל הדרך שהוא רוצה לעשות, אבל לא צועד בפועל. איזה משמעות יש לזה שהוא יודע את הדרך? אין משמעות. המשמעות היחידה היא הצעידה עצמה . אבל זה לא רק זה. הנקודה הזאת של העשיה בפועל עוד תחזור כאן הרבה פעמים, אבל הענין של הקשר עם אנשים אחרים יש בו נקודה חשובה מאוד. הרי ברור שהתרופה שלנו צריכה להיות בדיוק הפוך מהמחלה שלנו. המחלה היתה התנתקות אז התרופה תהיה התחברות. במשך שנים ארוכות כל מה שעשיתי היה להתנתק. להתנתק מעצמי, להתנתק מאשתי, להתנתק מהמחשב, להתנתק מהמחשבות וההרגשות שלי וכן הלאה. אז כעת התרופה שלי עומדת להיות בדיוק הפוך: להתחבר. וזה הולך מבפנים החוצה. קודם כל אני צריך להתחיל להתחבר לעצמי, ומיד אחר כך להתחבר לחברים האחרים בפורום או בטלפון. כל פעם שאני נמצא ברגע של אתגר ונסיון, במקום לברוח ולהתנתק אני עושה את ההיפך: אני מתחבר. אני מתקשר אל אחד החברים מהקבוצה ומדבר איתו על המצב. מספר את כל הקשיים והרגשות שעוברים עליי ולא מצפה לשום עצה מפוצצת אלא לחיבור פשוט. ואז אני עושה אותו דבר עם הקב"ה. אני מתחבר אליו ומדבר אליו . אז לכל אלו שכבר כותבים ומרגישים כמה זה נפלא ומשחרר - תמשיכו ככה. ולאלו שבנתיים היו כאן אורחים ובעיקר צפו - הגיע הזמן להירשם ולהתחיל לכתוב. זה יעזור לכם להחלמה . באהבה , זלמן זלמן הוא מנהל הפורום שלנו ומנחה קבוצת 12 צעדים טלפונית. ניתן לקרוא את סיפורו האישי בלחיצה כאן
|
||
קלותה של תשובה- המשך מתוך פרק ד בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il
בבהירות רבה מבטא גם בעל התניא את אותו יסוד[1]:
ובצירוף עוד האמונה והביטחון להיות נכון לבו בטוח בה' "כי חפץ חסד הוא" וחנון ורחום ורב לסלוח, תכף ומיד שמבקש מחילה וסליחה מאתו ית', בלי שום ספק וספק ספיקא בעולם. וכמו שאנו מברכין בכל תפילת שמונה-עשרה תכף שמבקשים "סלח לנו" וכו' – ברוך אתה ה' חנון המרבה לסלוח. והרי ספק ברכות להקל, משום חשש ברכה לבטלה! אלא אין כאן שום ספק כלל, מאחר שביקשנו סלח לנו – מחל לנו. ואילו לא היינו חוזרים וחוטאים היינו נגאלין מיד, כמו שאנו מברכין: ברוך אתה ה' גואל ישראל. והרי אפילו במידת בשר ודם כן, שצריך האדם למחול תכף ומיד שמבקשים ממנו מחילה, ולא יהא אכזרי מלמחול …ואם ביקש ממנו ג' פעמים ולא מחל לו, שוב אין צריך לבקש ממנו. והגבעונים שביקש דוד המלך ע"ה מהם מחילה בעד שאול שהמית הגבעונים ולא רצו למחול, גזר דוד עליהם שלא יבואו בקהל ה' שהם רחמנים וכו' …ובמידת הקב"ה על אחת כמה וכמה לאין קץ. זוהי בדיוק עבודת יום הכיפורים, להאמין בסליחה, באפשרות הפשוטה להתייצב ולומר: "חטאתי", ושזה באמת "עובד". שה' רוצה בדיוק את זה – האמונה הזאת בעצמה כבר מעמידה אותנו במקום אחר לגמרי. לכן הסיבה שהתשובה מועילה נעוצה בהגדרת היסוד של עבודת הנפש הנדרשת לתשובה והיא: שהטוב שבי הוא אני באמת, ואילו הרע אינו אני. מי שאין הדברים הללו ברורים אצלו, אינו יכול לעסוק בתיקון נפשו. תיקון רע יכול לבוא רק כשנשמרת הפרדה בין המתוקן לבין המתקן. אם אין הפרדה – סופו של המתקן ליפול אל תוך הרע, במקום להעלות אותו אליו. לכן עוד לפני שאדם בא לעסוק ב'כובד ראש' בתשובה ובתיקון, הוא מוכרח לזכור היטב שהוא כבר צדיק בפנימיותו, בזהותו האמיתית – ומתוך כך הוא יכול לבוא ולתקן. הרע אמנם תופס מקום באישיותו – אך אין הוא חלק מה'אני' ומהזהות. כל מציאותו אינה אלא כדי להוות אתגר לטוב לגלות את כוחו ולהשיב הכל לה' יתברך, רק מנקודת מוצא כזו יכול ה'אני' הטוב לתקן. הלימוד שהאדם הוא יציר מורכב ברוחניותו משתי נפשות, נפש טובה אלקית ונפש רעה בהמית, הוא אחד מהיסודות היותר נכבדים להארת הדרך של ההבנה האנושית במהות הנפש, והשביל היותר סלול לדרך החיים המוסריים השלמים. האדם יוכל למצוא קורת רוח תמידי על ידי זה, בין בשעת שלוותו בין בשעת יסוריו. כשהטובה מתרחבת, הרי הוא מקשר את רעיונו בהנפש האלקית, להרחיבה להרימה ולחזקה. וכשהמצוקה מתגברת, הוא משים פנים אל הנפש הרעה הבהמית, לצחצח את זוהמתה, לשמוח במה שהיא מתייסרת ועל ידי זה מיטהרת. מרגיל האדם בזה את עצמו להביט על מגרעותיו כעל דבר העומד מחוץ לעצמותו העיקרית, ובזה שופט הוא את עצמו בצדק[2].
ככל שאדם מרגיש את השייכות העצמית שלו לטוב שבתוכו, ויודע שבאמת הוא בן מלך העומד בקרן אורה וכל החושך שאופף אותו זר ומוזר לנפשו – כך הוא מתרחק מכל רע ומקטין את הסיכויים שישוב ויחטא. ככל שאדם מאמין בכוחה של התשובה וביכולת שלה למחות את חטאיו ולנקות את זוהמתו, כך נעשית תשובתו חזקה יותר והוא מוצא את עצמו עומד מאחוריה עם כל כוחות נפשו. מאידך, ככל שאדם טועה ומשייך את עצמו לרע שבו, נותן לו מציאות וקיום ממשי בתוכו – הוא מוסיף ומסתבך בתוכו, ומגדיל בכך את הסיכויים שישוב ויחטא. אם יש שייכות לרע, סופו לצוץ ולעלות אל פני השטח במוקדם או במאוחר[3].
|