מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
תפסיק להילחם בתאווה. תוותר עליה
התאווה היא חזקה ממני, והדרך היא לא לריב איתה ראש בראש אלא "בתחבולות תעשה לך מלחמה". חשוב להבין שהמטרה שלנו היא לא המלחמה אלא הנצחון, ואם עבור הניצחון צריך לעשות דברים מוזרים - אני יעשה אותם. העיקר שבסופו של דבר הם עובדים עבורי. במשך שנים ארוכות ורבות (מידי) נלחמתי בתאווה ראש בראש. כל פעם ניסיתי דרך או שיטה אחרת, אבל המשותף לכולם היה שזה היה אני מול עצמי. לא משנה אם זה היה להסיר את המשקפיים או לטבול במקווה מידי בוקר, המטרה היתה שאני אנצח את התאווה. אבל כמו שגיליתי, התאווה זה אני ואני לא יכול לנצח את עצמי. זה כמו לנעול את המחשב עם פילטר ולשמור את האפשרות לשחזר את הסיסמא באימייל הפרטי שלי. אז מה יקרה אם אני אפעיל המון כח רצון לבנות חומות הגנה בצורות נגד עצמי? כשתגיע שעת מבחן, אני אשקיע יותר כוחות כדי להרוס את החומות ולעשות את... מה שאני רוצה. רגע, לא רציתי מקודם לא ליפול? כן, רציתי, אבל כעת אני רוצה כן ליפול. המכורים כמוני מכירים את התחושה הזאת כאשר אנחנו מנסים לפרוץ את הפילטר שהתקנו, ואת התחושה ההפוכה כשאנחנו מנסים להתקין פילטר שלא נוכל לפרוץ אותו. פרדוקס מטורף. אז מה עושים? שאלת המליון דולר. אני יכול רק לכתוב מה אני עושה (ביחד עם עוד כמה חברים נפלאים ואהובים). הפסקתי להילחם. ממש ככה. ולמרבה הפלא התאווה לא כבשה ולא ניצחה, אלא דווקא השפיות מנצחת (תודה לא-ל על כל יום נקי). הבנתי שבעצם אני (כן, אני) דווקא רוצה מאוד ליפול, וכאשר מגיעה התאווה זה לא משהו זר לי שמנסה להפיל אותי, אלא הרצון הממש פנימי ובסיסי בתוך עצמי, ולכן אני לא מנסה להלחם עם עצמי אלא מנסה לוותר על הרצון הזה. וואלה, להסתכל על נשים יפות זה דבר אדיר, להיות בפורונו זה בכלל כיף שיגעון, עולם הפנטזיות שלי הוא מדהים. אבל אני מוכן לוותר על כל התענוגות האלו ועל הרגשת הסחרור וההתעלות שיש לי כאשר אני משתמש בסם הזה - כי הוא בסופו של דבר הורג אותי! אני עובר ברחוב ולפניי עוברת בחורה. אני לא נלחם בעצמי, אלא פשוט מנסה לוותר על עוד מבט של תשוקה. אני מסביר לעצמי שזה באמת כיף מאוד להמשיך להתסכל, ובאמת קשה מאוד לוותר על זה - הכאב הוא ממש פיזי - אבל אין לי ברירה ואני חייב לעצמי את הוויתור על זה. כי אם אתחיל "לשתות" במבט שלי את המראות ברחוב, יקרה לי בדיוק מה שקורה לאלכוהוליסט שלא מוותר על הכוסית הראשונה - הוא מתרסק. ולכן אני מוכן (בצער רב ובמאמצים קשים) לוותר על הסם הנפלא הזה, כי הוא איכזב אותי יותר מידי פעמים. החבר הטוב והוותיק הזה היה אכזרי מאין כמותו ברגע שסיימתי להשתמש בו, ותופעות ההאנג אובר היו קטלניות. זהו, אני לא יכול להרשות לעצמי ליהנות יותר מהתאווה, אני חייב לוותר עליה. לא קל, אבל מתגמל. אחרי שאני מוותר על החבר הטוב והאכזרי הזה, אני מתחיל לראות חיים אחרים. מישהו מוכן לוותר על התאווה? זלמן הוא מנחה הפורום שלנו. ניתן לקרוא את סיפורו האישי בלחיצה כאן
|
||
קלותה של תשובה- המשך מתוך פרק ד בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il
מרובה מידה טובה – המשך
מטהר טמאים ומטמא טהורים מנסיון במקומות רבים, כל פעם שמדברים על לימוד זכות זה מעורר מצוקה אצל השומעים. אמנם, פעמים רבות המצוקה בעצמה מעידה על הצורך העמוק בדברי נחמה מפני חולשת הנפש וחוליה, ומפני חוסר אמון האדם בעצמו. כשמספרים למישהו עד כמה הוא טוב באמת, והוא מסרב להאמין, יכול מי שאוזנו רגישה לשמוע מאחורי ההתקוממות צלילים מתחננים ומבקשים: "אנא אמור זאת שוב, התעקש לומר לי כמה אני טוב וכמה אני יקר בעיני ה', עד שאאמין". מפני כך באים ההתרסה וחוסר המוכנות לקבל, - כדי לשמוע שוב ושוב את המילים המלטפות. ההתנגדות אם כן היא כיסוי להפך הגמור ממנה וכך ראוי להתייחס אליה. אמנם, מצד אחר עלול להיות בסירוב לשמוע מילות נחמה חולי עמוק, אמירה המרעישה באוזנינו: "לי זה לא שייך, אני באמת אבוד". מניין הדבר נובע? מסוד עמוק המלפף את חיינו, מדכדך את רוחנו ועושה את מלאכתו בלא להותיר לנו רווח לזהות את האיוולת שבה אנו שקועים. אדם מרגיש שיותר טוב להיות מסכן, אומלל ומעורר רחמים, מאשר להיות מאושר ושמח, כי בתור מסכן מעניקים לו תשומת לב, ומסייעים לו, מבינים את מצבו ומוותרים לו על הצורך לפעול ולתקן, ואילו בתור מאושר הוא צריך לעמוד לבד. כמו ילד קטן שמתעורר ומגלה שהכל רטוב, והוא לא רוצה אפילו לצאת מזה – כי אם יזיזו את השמיכה ויתחילו לטפל בזה, יהיה לו פחות נעים. התנגדות לדברי העידוד ולימוד הזכות שבאה כדי לפטור מעשייה היא וודאי שיקרית ואסורה, והיתכסותה באיצטלה צדקנית מעושה, של תביעת תשובה מעולה, דורשת עין פקוחה ועמוקה כדי לשרשה מקרבינו, כדי להוסיף אומץ, גבורה ואמון בכוחנו ויכולתנו לתקן ולרפא את מומינו בעז"ה. ואולם מעבר לשני העניינים המנויים לעיל, יש בהתנגדות הזאת גם צד אמיתי. אדם מרגיש שכשמרגיעים אותו, כוחות העשייה והתיקון שלו לא באים לידי ביטוי. הוא באמת רוצה להילחם ולא רוצה שרק נרגיע אותו ונאמר לו שהוא טוב. אם מפני כך הסירוב לעסוק בלימוד הזכות, הרי אדרבה, יש בכך עדות על כך שהייאוש לא חלחל לקרבו של האדם ושיש בו בריאות עמוקה, אמון בכוחותיו, אמון בחיים ואמון בתשובה. לכן צריך לדעת שעבודת לימוד הזכות על עצמך צריכה איזון רגיש. לפעמים היא טובה והכרחית, ולפעמים היא יכולה להפריע ולעכב את התשובה. דרש ר' יהודה ברבי נחמני, מתורגמניה דריש לקיש – מאי דכתיב "אל תאמינו ברע, אל תבטחו באלוף"[1] – אם יאמר לך יצר הרע חטוא והקב"ה מוחל – אל תאמן.[2] תשובה מאוזנת ונכונה "נותנת לאדם מנוחה וכובד ראש כאחד"[3] כלל ראשון הוא שמיקומו של לימוד זכות הוא רק לאחר תשובה. צריך להרגיש את הכאב של החטא, לתת לו מקום – כי הוא עצמו עיקר תהליך התשובה. כלל שני הוא להכיר את מקומך באמת, לדעת מתי אתה צריך לחזק את עצמך באמונת הטוב שבך, ומתי אתה כבר עומד על הרגליים ויכול לעבוד גם אחרת. כך מלמד ר' נתן על תורת רבו[4]: כי זאת הבחינה מה שדן את עצמו לכף זכות ומוצא בעצמו נקודות טובות, זאת הבחינה מטהרת טמאים ומטמאת טהורים. כי מי שהוא במדרגה התחתונה צריך דווקא למצוא זכות בעצמו כדי שלא יפול לגמרי ח"ו, ועיקר טהרתו ותשובתו על ידי זה דייקא. אבל מי שהוא טהור, כשיחזיק עצמו במדרגת הטוב בודאי נפגם על ידי זה, כי יפול לגדלות ח"ו. וכמו שאמרו רז"ל: "אפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה היה בעיניך כרשע". ועל כן אמרו כרשע ולא רשע גמור ח"ו, כי אסור להחזיק עצמו לרשע גמור ח"ו, רק אדרבא כשנדמה לו שהוא רשע גמור ח"ו, ואפילו אם האמת הוא כך ח"ו, אף-על-פי כן צריך לחפש ולבקש למצוא בעצמו נקודה טובה, לבל יהיה ח"ו רשע גמור כנ"ל. ועל-ידי זה נטהר וזוכה לתשובה … יש שני צדדים למטבע. יש מי שהוא 'טמא-מת': הוא דן את עצמו ברותחין וחושב שהוא רשע גמור, ולכן טומאת החטא שבו מצליחה להמית אותו ולבטל ממנו את היכולת להתייצב בכיוון חיובי. הוא צריך להשתמש בכלי של לימוד זכות על עצמו, ורק על ידו יוכל לזכות לתשובה. אבל יש מי שהוא בריא, ואזי לימוד הזכות רק יפריע לו להתקדם וירפה את ידיו מלעבוד – יגרום לו טומאה נוספת. כנגד שני הצדדים האלה אנו מוצאים גם בדברי חז"ל שני כיוונים – במקומות אחדים הם מדברים על הטוב, כמו שראינו, ומסבירים את עדיפותו המהותית על הרע, ובמקומות אחרים הם מדברים על הרע וממחישים בחריפות את הפגמים הנוראים שהוא גורם. כשמדברים על הרע – מדברים לאנשים בריאים. באופן מתוקן ובריא לא היינו צריכים להתמקד כל-כך בטוב, שהוא ברור ומובן ממילא. כשחוטאים, הנפש מרגישה את הכאב ושבה בתשובה, וזהו. להתחיל להגיד לה שבאמת היא טובה וכו' רק יזיק לה ויגרום לה רפיון ידיים. כשמדברים על הטוב – מדברים לחולים. למי שההסתר הרעיל לו את הנשמה ועכשיו הוא רואה רק רע בכל מקום. כמו אפר פרה אדומה – גם העיסוק הזה של לדון לכף זכות את האדם עצמו, יכול לטהר טמאים ולטמא טהורים. לבריאים הוא מסוכן ולחולים הוא הכרחי, אמנם צריך לדעת שרובנו המוחלט בגדר חולים שצריכים לעסוק בו עוד ועוד[5], עד שנשתכנע מדברי חז"ל, שנדע ונרגיש שהקב"ה טוב ושהוא קרוב אלינו באמת. [1] מיכה ז. [2] חגיגה טז ע"א. [3] אורות התשובה ז,ב. [4] ליקוטי הלכות, השכמת-הבוקר א, יא. [5] מעניין שבכתבי הרב זצ"ל יש יותר פסקאות של לימוד זכות על עצמו מאשר של לימוד זכות על אחרים, הרב ראה בזה צורך גדול. אמנם נראה שבדורות הקודמים לא הרבו לעסוק בזה (ר' נחמן הוא ממש יוצא דופן, ולא מצאנו רבים שכתבו באופן דומה), ואולי יש מקום לומר שמשמעותן המעשית של המשניות שראינו הייתה בבחינה מסוימת סתרי תורה עד לדורותינו, כשהתעורר הצורך הגדול בהן. |
|
אם רצונך שנסיר אותך מהרשימה