מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
שתי אסטרטגיות להילחם ביצר הרע
אחד הרבנים שלי בישיבה שהייתי בה בעבר דיבר על שתי אסטרטגיות להילחם ביצר הרע: 1. הוא אמר שכאשר אנחנו ניצבים מול פיתוי שנראה לנו חזק מדי, עד כדי כך שאנחנו מראש מוותרים אפילו על הניסיון להיאבק, מה שיעזור זה לחתוך את היצר הרע לחתיכות קטנות, כאלה שקל יותר "לבלוע". כלומר, במקום להגיד, "אני אמנע מתאווה במשך חודש", כדאי שנגיד לעצמנו, "טוב, אני אמנע מתאווה עד ארוחת הצהריים, וזהו. אני לא מתחייב לשום דבר מעבר לזה. אני מתחייב רק לשלוש שעות, ובזה אני בטוח אוכל לעמוד". וכשמגיעה שעת ארוחת הצהריים, נגיד, "טוב, זה לא היה כל כך קשה, אז אני אתחייב עכשיו להימנע מתאווה עד לארוחת הערב. אני לא מבטיח כלום אחרי זה. נחכה ונראה". וכך הלאה, כשמגיעה ארוחת הערב, וכשמגיע הבוקר... אחרי מספר ימים כאלה, נוכל להתחייב כבר למשכי זמן של שש שעות, עד שנגיע ליום שלם, וכך הלאה. ואם היצר הרע בכל זאת מצליח להפיל אתכם בפח, ואני בטוח שזה יכול לקרות רק אם הוא מתגנב "פתאום", אל תכו את עצמכם על זה. אנחנו לא ביקשנו לעצמנו את היצר הרע הזה, והעובדה ש"זכינו" בו, איננה אשמתנו, אז אל תיכנסו לדיכאון ואל תרגישו אשמים. במקום זה, תסתכלו על ההישגים שלכם, כמה נפלאים היו הימים, השעות, הדקות והשניות של הזכויות הנפלאים שזכיתם להם כשהצלחתם להישאר נקיים! האם אנחנו בכלל מבינים כמה אהבה יש להשם כלפינו, עד כמה הוא מודע למאבק שלנו להשתחרר? הניצחון אינו תלוי בנו, אלא באלוקים – אנחנו יכולים רק להמשיך ולהיאבק. 2. האסטרטגיה השנייה שהוא דיבר עליה הייתה – אם היצר הרע מפיל אתכם בפח, תראו את זה כאילו קיבלתם אגרוף בבטן. אז אתם מתכוונים לעמוד שם, לקבל מכות ולא לעשות כלום? לא! אז תכו אותו בחזרה! קדימה, תנו לו מכה על כל מכה שהוא נותן לכם! הוא הרס לכם את הספירה? אז תחזירו לו עם עוד לימוד באותו יום, או עוד אמירת תהילים, או קצת יותר צדקה, או שאת התפילה הבאה שלכם תאמרו יותר לאט וביותר כוונה, או שתעשו מעשה טוב, או תתקשרו להורים שלכם רק כדי לשאול לשלומם ולהגיד שאתם אוהבים אותם, או תרימו טלפון ותתעניינו במישהו שאתם יודעים שהוא בודד, או תקדישו זמן לבילוי איכותי עם הילדים, או כל דבר אחר. וכשתעשו את זה, תעשו את זה בכוונה רבה, ותגידו לעצמכם שאתם מחזירים ליצר הרע, אתם מכים אותו בחזרה, כדי שתוכלו להתקרב להשם. תדמיינו לעצמכם כמה טוב תרגישו אחרי שתחזירו לו מכה אחת אפיים. זה יזכיר לכם שאתם מנצחים! אז תרגישו טוב עם עצמכם, כי אתם עושים יופי של עבודה!
|
||
____________________ מתוך פרק ד בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il
פרק ו – הוא ישופך ראש – המשךהוי מודה לו במאוד מאוד קצת על הלוחם עצמו. ובכן, מי אתה? אדם שנפל ושב בתשובה, נקרא 'בעל-תשובה'. בעל תשובה הוא לוחם סיירת, אדם שנשלח "אל מול פני המלחמה החזקה"[1]. לכאורה הצדיק חזק יותר מבעל התשובה, הוא הרי ניצח את יצרו לכאורה הוא לוחם הסיירת האמיתי. אך בכל זאת אנו מוצאים ש"במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד"[2]. מדוע? כדי להבין זאת, צריך להבין שמציאות של תשובה היא לא מציאות דיעבדית, כמו שעלולים לחשוב. ודאי שמצב של חטא הוא מצב לא רצוי, ואדם לא רוצה ח"ו לחטוא כדי להיות בעל תשובה, אבל זה שיש בעולם בעלי תשובה הוא דבר מכוון מאת הקב"ה ורצוי לפניו. יש אנשים שנולדו לעבוד את הקב"ה עם המעשים והתוצאות שהם משיגים. אלו הצדיקים שמעשיהם ישרים, שיש להם קבלות בפועל על לימוד ותפילה, קיום מצוות וניצחון מלחמות, ודרכם סלולה לפניהם ומנעימה את חייהם. לעומתם יש אנשים שנולדו לעבוד את הקב"ה עם עומק הרצון, עם לב שבור מכישלון, עם אלף החלטות חוזרות ונשנות לא לחטוא – שכל אחת מהן נעשית יהלום בכתרו של המלך. יש אנשים שמהם הקב"ה לא מבקש דרך קלה ונעימה – אלא מלחמות וניסיונות. כשבעל תשובה קם מעפר, כולו כאב ופצע, ומחליט לחזור אל ה' ולנסות שוב – הוא מגלה עומק עצום של אהבה והתקשרות, 'מנחת עני[3]' ששווה יותר ממאה הצלחות. חשוב לדבר על זה ולהפנים את זה, מכיוון שהסיירת של בעלי התשובה היא סיירת מיוחדת, יחידה שבוחרת את האנשים שלה, ולא יחידה התנדבותית. לפעמים אדם לא כל כך מבין מה הוא עושה בה. הוא רצה להיות מוצלח, להיות צדיק טהור שמנצח בקלות, והנפילה שברה לו את הדימוי הזה על עצמו. יש כאן בעיה: הוא רצה להגיע ליחידה אחרת לגמרי, והתאכזב קשות. את הייעוד של היחידה הזאת הוא בכלל לא מכיר, לכן גם אין לו מוטיבציה. הרב קוק זצ"ל מבטא את הבעיה כך[4]: כשאדם רוצה להיות דווקא צדיק גמור, קשה לו להיות בעל תשובה. על כן ראוי לו לאדם שתמיד ישים אל לבו את השאיפה להיות בעל-תשובה שקוע ברעיון התשובה ושואף להתגשמותה המעשית, ואז תוכל תשובתו להרים אותו למעלה, עד מדת צדיקים גמורים, ולמעלה מזה. אדם צריך להזדהות עם התפקיד שלו, כדי שיוכל לעשות אותו מתוך שמחה וחיות. עד שלא ישתחרר מהדימוי שהוא בעצם צדיק, שזה לא מתאים לו העסק הזה של ניסיונות וחזרה בתשובה, הוא מעכב בצורה לא מודעת את תשובתו. כי כשאדם כזה נופל, הדבר שהוא הכי רוצה זה לשכוח מהעניין כמה שיותר מהר. זה לא הוא באמת, הוא לא רוצה להסתכל על עצמו. במקום להתמודד עם הבעיה מתוך הכרה בה, הוא מפנה אליה את הגב ומחכה שהטראומה תעבור, והדימוי העצמי שלו יוכל לשוב ולהשתקם כאילו לא קרה כלום. דרך פעולה כזו ממש מכינה את הקרקע לנפילה הבאה, כיוון שהיא לא מתמודדת עם הבעיה וחיה בעולם דמיוני. הבעיה קיימת, והיא תשוב. רק מי שמכיר במקומו, יכול לעלות למעלה. |
|
אם רצונך שנסיר אותך מהרשימה