מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
שני עולמות
ד' כותב: הגענו לפרק 4 בספר הגדול, פרק שנקרא "אנחנו האגנוסטיקנים". בפעם הראשונה שקראתי את הפרק הזה, ממש הרגשתי עלבון וחשבתי שזה פשוט בזבוז זמן, לקרוא דבר כזה. איזו חוצפה יש להם – ולספונסר שלי – אפילו לרמוז שאני, יהודי דתי מאוד, שומר תורה ומצוות, תומך במוסדות תורניים, גזבר הכולל – צריך לקרוא את הפרק הזה! חשבתי שאני יכול בשקט לדלג עליו. איך אוכל אי פעם להטיל ספק בקיומו של אלוקים? אבל אז התחלתי לחשוב. התחלתי לחשוב על המחלה שלי, ועל כמה שאני מרוכז בעצמי ומניפולטיבי, וכמה אני נוטה לכעוס כשדברים לא קורים על פי רצוני – וקלטתי שלמעשה, אני חי בשני עולמות. עולם אחד מלא באלוקים – העולם הדתי שלי. אני מתפלל שלוש פעמים ביום, אומר ברכות לפני האוכל, לובש טלית ותפילין. העולם הזה מלא בפעולות שנובעות מהיותי אדם דתי, ולמתבונן מהחוץ לא יהיה כל ספק בכך שאני אדם דתי. אבל מה לגבי העולם השני שאני חי בו? הממלכה הפרטית שלי – שבה אני השליט, ואם מישהו מתנהג שלא כשורה, הוא ננזף חמורות? העולם הפרטי הזה שלי מלא תענוגות אישיים, ובו כל האנשים וכל הדברים מתקיימים בשביל לשרת אותי. בעולם הפרטי שלי, יש כל כך הרבה ממני, שאין בו שום מקום לאלוקים! בעולם הפרטי שלי אלוקים לא קיים, והידע שלי על החיים נובע כולו רק מתוך חוויות החושים. אני המרכז בעולם הזה. למעשה, העולם הזה הוא אני! אז הבנתי שאני צריך להמשיך את הקריאה, להבין את המסרים החשובים שישנם בפרק הזה, ובעזרת השם, בסופו של דבר אמצא את הדרך הביתה, אל אבינו בשמיים.
|
||
__________________________________ מתוך פרק ד בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il
פרק ו – הוא ישופך ראש – המשךשטות ושיגעון נפש האדם עסוקה בחיפוש מתמיד, אין לה מנוח היא נתונה ברעב פנימי, לפיכך היא עלולה להתפתות ולבלוע מה שתיתן לה. היא מחפשת חיים, ורצוי במתח גבוה (ו"כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו"). לכן "בטלה מביאה לידי שעמום ושעמום מביא לידי חטא". זו הסכנה הגדולה ביותר לכל אדם, ובמיוחד לבעל תשובה. כל אדם פוגש דרך הבטלה את יצר הרע. היצר נוהג בתחכום. הוא מבין שלפתות ישירות לאיסור אין זה שייך, יש מכך רתיעה טבעית של הנפש הטהורה, ולכן הוא מתחיל לרוקן את התוכן ולשעמם את הנפש. כשאדם מספיק משועמם – הדלת שלו נפתחת מעצמה, ומזמינה את מה שזמין יותר להיכנס. התוכן הזמין ביותר, הוא החטא. מפני שהוא נותן את עצמו הכי חזק בהכי מעט זמן. שעמום הוא כמו רעב – גם אם אדם יודע שאם יחכה עד שיגיע הביתה יוכל להכין לו ארוחה טעימה ובריאה תוך שעה, הוא קונה איזה ג'אנק ברחוב ואוכל בהליכה. עכשיו הוא רעב והוא מריח את זה, כרגע זה יותר פיקנטי, יותר עסיסי, יותר זמין. אצל בעל תשובה הסכנה חריפה שבעתיים, כי הוא מנסה להיגמל מהג'אנק. יש רגע אחד נחשק ונכסף, שמלווה את התעוררות התאווה ומריץ את האדם אל החטא. רגעי העונג המדומים שבחטאיו הקודמים מתקבצים יחד, מלפפים את הנפש ומכוונים אותה לנקודה אחת ויחידה – החטא. יש כאן משהו חולני, כי אלף פעמים אדם נחבט אל הקרקע בכוח ומגלה שאין בידו כלום, שמה שדמיין כמענג, 'תופס' וממלא תוכן, אינו אלא קליפה ריקה ומשמימה שממלאת אותו גועל. האמת היא שהוא ויתר והסכים להיכנע לחטא בשביל לא-כלום. ואע"פ כן – כל פעם מחדש נותרת איזו לחלוחית מזערית מאשליית התענוג, והיא חוזרת ומתעוררת וממדיה תופחים ותופחים עד ששוב היא נדמית כאגם גדול ומרענן, ושוב… היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם, וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה. והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד מה אני אוחז, ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאווה. ועל כן הכל רצים אחריו, כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ. ואחר כך פותח את ידו ואין בה כלום… גם נדמו כל התאוות של העולם כמו עמודי אור הנכנסין בבית מן אור החמה, כנראה בחוש הוא שהם נדמיין לעמודים מחמת הזריחה של החמה, וכאילו רוצים לתפוס אותן העמודי אור, שתופסים וחוטפים ואין בתוך היד כלום, כך הם כל התאוות של עולם הזה.[1] |
|
אם רצונך שנסיר אותך מהרשימה