|
|
|
|
המסע לתשעים יום - היכל התהילה |
|
|
וידאו |
איך לא להתבלבל? |
|
דקה על פרשת וישלח מאת הרב משה ברוומן, עם מסר מיוחד עבורנו.
לצפיה בוידאו לחץ כאן
(אם הסרטון חסום עבורך, תוכל להוריד אותו מגוגל דרייב בלחיצה כאן)
|
|
|
|
הודעות |
קבוצה טלפונית שבועית לצעירים רווקים |
|
לצד הקבוצות הטלפוניות והחיות המתקיימות מידי יום, ישנה קבוצה שבועית טלפונית המיועדת לחברים צעירים, רווקים בגילאי שמונה עשרה עד עשרים וארבע.
הקבוצה מתקיימת מידי שבוע, ביום שלישי בשעה 10:00 בלילה והיא מתאימה הן לחברים שכבר משתתפים בקבוצות של תכנית הצעדים והן לחברים חדשים.
על מנת לקבל את הפרטים (מספר טלפון וסיסמא) אנא שלח אימייל לכתובת help@gye.org.il.
|
|
|
|
ארגז כלים |
מחסני חירום |
|
מאת אדם יסודו |
לפני כמה שנים התרחשה לה מה שנקראה בסופו של דבר "מלחמת לבנון השנייה" המלחמה פרצה בסתם יום של חודש תמוז, לאחר חטיפת חיילים. תוך יום יומיים החל מערך גיוס מילואים וקרבות קשים עם לוחמי חיזבללה בכפרי דרום לבנון.
אלא שאז החלו לזרום דיווחים קשים על מחסור חמור בציוד לחימה ובציוד אישי של החיילים, היו חיילים שרעבו לאוכל ממש, ונאלצו לאכול מה שמצאו בבתים בכפרי לבנון, אוכל שהשאירו המקומיים. קמה סערה גדולה ונשמעו קולות של לוחמים אשר סיפרו על קרבות גרילה קשים שנערכו בתת תנאים ובחוסר ארגון.
הציבור התוודע אז למושג "ימחי"ם" וביתר פירוט, "יחידת מחסני חירום" יחידה זו אחראית על תחזוקת המחסנים בהם מאוחסן הציוד לשעת חירום. התברר שהמחסנים היו כמעט ריקים... דבר שגרם לאנדרלמוסיה לא קטנה, ואף לאבדות במלחמה. בסיכומה של מלחמה היו יותר מ 200 הרוגים ה"י. מיד לאחר המלחמה מונה רמטכ"ל חדש שהדבר הראשון שעשה, היה למלאות את המחסנים.
נזכרתי בסיפור זה בשבת שעברה. הייתה לי שבת ממש "מאתגרת" בלשון עדינה. לאן שלא פניתי נתקלתי במשימות. הלחץ היה גדול, נדרשתי להוכיח שאר רוח וסבלנות. ניסיתי לתרגל את הכניעה בשלל צורותיה, ואכן למרות הקושי זה היה נראה די בשליטה. כך עבר לו יום שישי עם איפוק ורגיעה, עד שהגיעה לה שבת בצהריים. ראיתי באופק את הענן השחור מקדיר את השמיים, בקצה אפי הרגשתי כבר את משב רוח הסערה הקרבה ובאה. חושי נדרכו, ידעתי שאני חייב לשחזר את ההצלחות שהיו לי בשבועות האחרונים. הייתי בטוח שהנה אני צולח עוד גל אחד.
ואז זה הגיע. ברגע קטן של כעס לא שלטתי ברוחי והגבתי רע. בבת אחת חזרתי לאחורי ת"ק פרסה, התנהגתי בפרץ של כעס, והרגשתי גרוע. גרוע מדי. למרות שלא מדובר ח"ו בנפילה לתאווה. אבל הרגשתי בתוכי כיצד חומות מתחילות לקרוס. ומשום מקום צצה לה מחשבת התאווה. בתיאוריה אני יודע כבר שחוסר כניעה למצבי לחץ בחיים הוא המפתח לפתחי התאווה. הפעם גם הרגשתי את זה. משהו בתוך המחסנים שלי התרוקן.
הבנתי פתאום את חשיבותם הרבה של ה"ימחי"ם" שלי.
לכולנו יש מחסנים, ועלינו לדאוג שיהיו מלאים תמיד. כאשר אנו לומדים יותר ומפנימים את שעלינו לעשות בשעת חירום, כך יקל לנו להתמודד בשעות לחץ עם המצב. לא נוכל לצפות להתנהגות הולמת הרגע האמת אם לא נתכונן כראוי קודם. אם אנו מגיעים לקושי עם מלאי כוחות נפש מדולדל, הנפילה בא תבוא. היא תבוא ותמשוך אחריך את כל אישיותנו כמגדל קלפים. זה יתחיל אמנם בתגובה של כעס ללא קשר לתאווה, אבל מהר מאוד נמצא את עצמנו עומדים מול נחשולי תאווה. " המקרע בגדיו בחמתו... יהא בעיניך כעובד עבודה זרה, שכך אומנותו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו - עבוד עבודה זרה, והולך ועובד"
הבנתי שבפעם הבאה זה יכול להיגמר בצורה אחרת ולא רק בכעס... והחלטתי להתגייס מיד כדי למלא את המחסנים בעוד הבנות ותובנות של כל ארסנל הכלים שלי, לקראת המלחמה הבאה שלצערי בא תבוא, אבל בע"ה אהיה מוכן אליה.
|
|
|
|
חיזוק |
זה הזמן להיסלח |
|
מאת דוקטור פינחס ומיסטר זימרי |
בשבוע שעבר גיליתי שאני מפחד שה' יסלח לי. כלומר, אני מתפלל "סלח לנו", ומכה על חטא בווידוי, ויום כיפור מצליח לחלץ ממני דמעה או שתיים. אבל עמוק בפנים אני מרגיש שהרבה יותר טוב להישאר אשם מאשר לזכות בסליחה. כמובן, ה' לבדו מחליט אם יסלח לי או לא, אבל יש לי בחירה האם להיפתח לסליחה שלו. האם לתת לה לחדור לתוכי, ליישר את כל המעקשים, להיפטר מרגשות האשמה ולאפשר לעצמי לפתוח דף חדש במערכת היחסים עם ה'. וזה נכון גם ביחס לחבר, בן זוג, או הורה – אני עשוי לבקש סליחה מתוך צער נורא ותחושת אשמה מצמיתה, אבל כשהסליחה מגיעה מהם, לא לתת לה להיכנס פנימה.
הרבה יותר נוח להישאר עם רגשות האשמה.
מה?!
כן.
כי אני תופס את עצמי כאדם אחראי, בעל יכולת, שולט במעשיו, מקבל אחריות על שגיאותיו ומשלם עליהן. בעצם אני לא אמור לעשות טעויות בכלל, ואם הן קורות, זו תקלה איומה ונוראה, וחריגה מהסדר הנכון שבו אני כאמור לא עושה טעויות בכלל. עקרונית אני מושלם; זה רק עניין של זמן עד שהעסק יתברר סופית ואוכל להיפטר מהמכות הקלות בכנף.
ומה יקרה אם אאפשר לעצמי להיסלח? פירוש הדבר שאני מודה שבעצם אני חסר ופגום. שאני לא מסוגל לשאת באחריות למעשיי. שאני טועה ובגדול, ושזה לא "במקרה" אלא טבוע בעצם מהותי, by design... ואז מה אהיה? בסך הכל רכיכה, טיפה סרוחה, כחציר יבש וכציץ נובל. במצב שכזה אאלץ לוותר על החלום להסתדר לבד, ולבקש עזרה מאחרים, או מה', ה' ישמור...
לעומת זאת, אם אמשיך לשאת את רגשות האשמה בגאון, פירוש הדבר שלא ויתרתי, שלא נכנעתי למחשבה שאני לא מושלם. נכון, זה כבד המשא הזה. אפילו כבד מאוד. הוא גם מכריע אותי מדי פעם וגורם לי לאבד כל רסן – כי הרי מה ההבדל בין משא של שני טון למשא של שני טון ועוד קילוגרם אחד... אבל עדיין עדיף לי לשאת אותו ולא לתת לסליחה לחדור פנימה. לא לאפשר לעצמי להיסלח. בינינו, כשהמשא כבד זה גם תירוץ טוב לעייפות כללית. כבד לי לעזור לחבר; כבד לי לקרוא סיפור עם הבת שלי; כבד לי לטפל בגוף שלי; כבד לי לחייך – תגידו, אתם לא רואים כולכם שאני עובד קשה? אני לא רכרוכי כמוכם! אני מכיר בטעויות שלי, מתמודד! לא מתחמק...
לכן הרבה יותר נוח להישאר עם רגשות האשמה. לכן אני מפחד שה' יסלח לי.
אלא אם כן...
אלא אם כן אבין שהתדמית שיצרתי לי בשלב מוקדם כלשהו של החיים כבר לא משרתת אותי. פעם זו הייתה חליפה מבריקה ומהודרת, שאיפשרה לי להוציא מעצמי את המיטב, אבל היום זה שריון קשקשים לוחץ ומגביל, קטן ממני בכמה מידות, שבקושי אפשר לזוז אתו. "אני" ו"התדמית שלי" שונים זה מזה. "אני" לא מוכרח להיות כבול למיטת סדום של התדמית שלי. וכששואלים את אותו "אני", אז הוא דווקא סבבה לו להיות נזקק, להיות חלקי, להיות חסר. זה בכלל לא מרתיע אותו להיסלח. אדרבה, זה מעניק לו את הדבר שהוא הכי אוהב – להתחבר מחדש אל מקורו...
* * *
מעשה בר' אשר פריינד שפעם אחת בא אליו יהודי פלוני לקבל ברכה. הרב שאל אותו מה מצב הבריאות? והוא ענה, ברוך השם, השם עוזר.
ומה עם הפרנסה ושלום הילדים?
"ברוך השם. השם עוזר לי".
נענה ר' אשר ואמר:
"אבל לי השם לא עוזר".
נדהם האיש ואמר לר' אשר. "מה? לצדיק כמוך ה' לא עוזר?!"
ענה לו הרב בחכמה:
לי הוא לא עוזר, כי הוא עושה את הכל!...
(מתוך הספר "ר' אשר", עמ' 92)
|
|
|
|
תכנית 12 הצעדים של שמור עיניך |
|
תפילה: להעמיד את אלוקים במרכז |
|
הצעד האחד עשרה לא סתם אומר לנו להתפלל, אלא מכוון את הדרך לתפילה: "חיפשנו בדרך של תפילה והרהורים לשפר את הקשר ההכרתי שלנו עם אלוהים, כפי שאנו מבינים אותו, כשאנו מתפללים רק לדעת את רצונו מאיתנו ומבקשים את הכוח לבצע זאת".
יש תפילה בה אני נמצא במרכז, ולעומת זאת יש תפילה בה אלוקים נמצא במרכז. התפילה שבה אני נמצא במרכז היא תפילת "אלוקים תעזור לי", והיא חשובה כשלעצמה פעמים רבות, אבל כאן אנחנו מדברים על לקחת את זה שלב אחד קדימה ולהעמיד את אלוקים במרכז. לא להתפלל רק בשביל עצמי, אלא להתפלל כחלק מהחיבור שלנו עם אלוקים.
זאת הסיבה שהצעד הזה של תפילה נמצא בשלב כל כך מתקדם בתכנית, כי רק אחרי שאנחנו עובדים על עצמנו במשך תקופה, אנחנו יכולים להתחיל לראות את הקשר שלנו עם אלוקים מהמקום הנכון, ולא מתוך הריכוז העצמי. למעשה, הריכוז העצמי הוא זה שהביא אותנו לאן שהגענו, ולכן כל התכנית מבוססת על הרעיון שאנחנו צריכים שינוי של דרך החיים, או במילים אחרות אנחנו צריכים לעבור "התעוררות רוחנית". אם אנחנו מתמידים בעבודה האישית של הצעדים הקודמים, אז הצעד הנוכחי של תפילה והרהורים הוא המשך טבעי לכך.
להתפלל זה חשוב תמיד, גם כאשר אני במרכז, אבל כאן אנחנו לומדים שאם אנחנו רוצים באמת להתחבר לאלוקים, זה צריך להיות תפילה מהסוג האחר שבה אנחנו לא מבקשים לעצמנו משהו אלא פשוט רוצים להתחבר אל אלוקים.
שיעורי בית: תחשוב על פעמים שבהם התפללת מתוך ריכוז עצמי ובעצם פנית לאלוקים בתור פותר בעיות, לעומת פעמים שפנית לאלוקים מתוך הגישה ש"רצונו ייעשה". תנסה לראות מה היה ההבדל בגישה בין שני סוגי התפילות, ומדוע הסוג השני הוא זה שגורם לך להרגיש קרוב לאלוקים והוא זה שמעניק לך שלווה אחרי התפילה.
|
|
|
|
|
לתרומות |
כל השירותים שלנו אינם כרוכים בתשלום. פעילותינו תלויה בתרומות. אנא, עזרו לנו להמשיך לעזור לאחרים! |
|
ניתן לתרום באתר |
|
צריך עזרה? אתה מוזמן לפנות לנציג שמור עיניך: המייל החם: help@gye.org.il הקו החם: 1599-500-119 |
|
|
|
ניווט מהיר |
דף הבית האישי שלך - היכנס לעדכן ולהתעדכן את דף הבית האישי בהתקדמויות בשלל הכלים והאפשרויות שהאתר מציע. |
|
|
|
|
|