מייל זה מכיל תמונות, אם אינך רואה אותם - הצג בדפדפן. |
|
||
|
||
. | ||
הנזק והשיטות של ההכחשה
אחד האויבים הכי גדולים שיש לנו במאבק בהתמכרות הוא ההכחשה. יותר מידי שנים חייתי בהכחשה והדחקה, אז אני יודע מנסיון מר כמה הנזק של זה חמור, וגם יודע טוב טוב על כמה מהשיטות של עצמי להביא אותי להכחשה - העיקר כדי לא להתמודד מול עצמי ולא לטפל בבעיה האמיתית . אז כמובן יש את ההכחשה הבסיסית של "אני לא מכור, אני בסדר גמור", ו"אם רק ארצה - אני יכול לנצח את זה". טוב, אם זה היה כל כך פשוט, אז למה הגעתי למצב הזה? נראה לי שאם הייתי יכול להתמודד עם עצמי, לא הייתם קוראים עליי כאן. אם הייתי יכול לההפסיק רק בכח הרצון - כבר מזמן הייתי מפסיק. היה לי כח רצון עצום להפסיק, אבל היה לי כח רצון יותר חזק להמשיך. אז עבורי, ההבנה שאני מכור לא היתה בכלל ביג-דיל, זה היה פשוט בתכלית. בדיוק כפי שאני יודע איך אני נראה פיזית, אני גם יודע שאני מכור. אין לי שום ספקות בנושא, זה לא שטח אפור עבורי ולא נושא לדיון בכלל . אבל יש הכחשה יותר מעודנת ויותר ערמומית, והיא מגיעה בתקופות של נקיות. זה עבד אצלי בערך ככה: היתה נפילה כואבת, הבטחתי (בפעם המליון) ש"הפעם" זאת הפעם האחרונה, טמנתי את הראש בין דפי הגמרא או השקעתי את עצמי בעבודה ובמשפחה, ובאמת היתה לי הצלחה. כשהתחילו לעבור הימים והתחלתי ליהנות מהשפיות ומהחירות מהתאווה, שכנעתי את עצמי ש"זהו, ניצחתי". מהרגע הזה, התחילה הספירה לאחורה לקראת הנפילה הבאה, כמובן בלי שידעתי על כך דבר . כך יצא שככל שתקופת הנקיות שלי היתה ארוכה יותר, כך ההכחשה היתה עמוקה יותר, וכך הנפילה אחר כך היתה כואבת יותר. ומעל הכל, מעולם לא עמדתי מול עצמי בכנות ושאלתי: "מה לעזאזל לא בסדר איתי?". התקופות של הנקיות סיפקו לי את הדרוש להמשך החיים בהכחשה, כך שגם אחרי הנפילה הבאה אוכל לחזור שוב להכחשה הבאה שתכין את הנפילה הבאה וכן הלאה. מה שאומר שכל אותם התפרצויות מרשימות של מפגני כח, היו בעצם עוד תירוץ טפשי עבורי להמשיך להישאר בתוך ההתמכרות, ולא לעשות את הצעד האמיתי הדרוש שכולל בעיקרו את הכניעה בפני התאווה ואת הוויתור עליה . העדפתי כמובן לא להיכנע ובודאי שלא לוותר על הידידי הוותיק והטוב (התאווה), ובמקום זה הרבה יותר קל לטמון את הראש בחול (במקרה שלי זה היה תורה, או טבילה במקווה או כל מפגן כח אחר), העיקר לא לוותר. כי אם כבר עבר יום וחצי ואני עדיין נקי, סימן בטוח ש"הפעם זה רציני" ומעתה "יעיד עליי יודע תעלומות שבלב שלא אחזור לכסלה עוד". אבל זה כמובן היה שטויות. כל מפגני הכח שלי עם הזיקוקי דינור והבכיות היו בעצם יללה שאמרה: אני לא מוכן לוותר על התאוווה שלי, אני רוצה שמישהו אחר יקח ממני את התאווה כדי שלא אצטרך לוותר בעצמי . וזה נכון גם לגבי הטבלת ייאוש שהייתי עורך עם עצמי (הרבה לפני שגיליתי את התשעים יום שלנו). זה בסך הכל היה עוד תירוץ נלעג להכין את הקרקע לנפילה הבאה על ידי הכחשה חזקה יותר. ככל שהצלחתי יותר טוב להישמר נקי, כך "ידעתי" טוב יותר שאני אדם רגיל והכל בסדר והפעם זה יהיה אחרת וכל הבלה בלה בלה הרגיל. אבל מכיון שלא הייתי בסדר ולא רגיל, הגעתי למסקנה שאני אדם רע וחוטא. אוקיי, זה גם היה טריק עמוק יותר של הכחשה. בעצם הייתי מוכן להיות רשע גמור העיקר לא להגיד: שלום, שמי זלמן ואני מכור למין. הייתי מוכן לחשוב שאני אדם רע מעללים, העיקר לא לוותר על התאווה שלי . זלמן הוא מנחה הפורום שלנו. ניתן לקרוא את סיפורו האישי בלחיצה כאן
|
||
________________________________ מתוך פרק ד בספר "אשיב ממצולות" מאת הרב יהושע שפירא. להשיג בישיבת רמת גן: 03-6748424; www.yrg.org.il
הוא ישופך ראש הנחש מכיש בעקב, מאחור ומבלי שנשים לב. אנחנו מכים בראש. יש לנו כוח להסתער קדימה, לדעת שאנו באמת שייכים לקב"ה ונלחמים את המלחמה ברע ובטומאה בשליחותו. אין בנו שום שייכות פנימית לנחש ולעולמות הטומאה, ולכן בכוחנו להתנער ולתפוס את הנחש בצווארו. כגון דא צריך לאודועי כלל גדול: כי כמו שניצחון לנצח דבר גשמי, כגון שני אנשים המאתבקים זה עם זה להפיל זה את זה, הנה אם האחד הוא בעצלות וכבדות ינוצח בקל ויפול גם אם הוא גיבור יותר מחבירו. ככה ממש בנצחון היצר: אי אפשר לנצחו בעצלות וכבדות הנמשכות מעצבות וטמטום הלב כאבן, כי אם בזריזות הנמשכת משמחה ופתיחת הלב וטהרתו מכל נדנוד דאגה ועצב בעולם[1]. אפשר לראות אצל אנשים שני סוגים של התמודדות. יש לוחמי סיירת ויש ג'ובניקים. יש אנשים שמסתערים קדימה, בדרך כלל בשמחה, ולפעמים גם מתוך חימה שפוכה וחריקת שיניים, והולכים על כל הקופה. יש להם החלטה גמורה שהם נלחמים, ובדרך אל היעד הם ממש "לא רואים ממטר". ויש אנשים שנגררים למלחמה, כמו שאומר הנביא: "וילכו בלא כוח לפני רודף". הם נלחמים בעצלתיים, כאילו הם לא באמת מעוניינים בזה ולא ממש מאמינים בניצחון, אלא רק מנסים לצאת ידי חובה כיוון שאין להם ברירה (בכל זאת הם בצבא…). לפעמים זה קורה מכיוון שאדם אמנם יודע שצריך להילחם ביצר ושהוא שבוי ואחוז בטומאה, אבל בתוך לבבו הוא לא באמת מעונייןלנצח[2]. לכן הוא כאילו נלחם, מכה בעצלתיים באויב, ובעצם רק משלם מס-שפתיים לעצמו ושוקע עוד ועוד. אבל ברוב המקרים הכבדות נובעת מן מהתפיסה שתופס בה האדם את עצמו ואת עברו – ככל שהוא משייך את עצמו יותר לרע ומאמין שהוא השפיע עליו, כך יהיו לו פחות להט, תקווה ורצון. חסרים לו שני המרכיבים ההכרחיים לכל ניצחון: נאמנות – שייכות פנימית למלך, ואמונה בכוח לנצח. כל מה שדיברנו בו במהלך הפרקים הקודמים נותן את אותותיו ברוח הלחימה של האדם – הוא מיואש מכוחותיו שלו, ואינו מרגיש שהקב"ה מתהלך בתוך מחנה המלחמה, ולשמו ולכבודו נשלחנו להאבק בחטא. מי שתופס את העבר בפרופורציות אמיתיות ונכונות, מבין שהוא חייל של הקב"ה, תמיד יש לו תקווה ויש בידו כוח לשנות ולהפוך ברגע אחד את פני התמונה. לא בגלל שמשהו משובש קשה לו – אלא בגלל שהוא חלק מצבא ה' בעולם ונלחם את מלחמת הקדושה בטומאה. עם הבנה כזו יש כוח ורצון להילחם, ואלו הופכים את הראש לראש של סיירת. לוחם סיירת יודע שיש לו כוח ואמצעים, הוא אוהב להילחם ועוד יותר אוהב לנצח, הוא מוכן לעשות את הבלתי-אפשרי והוא ממשיך להתעקש ולהאבק ביריב גם לאחר כישלונות רבים. המהפך בראש ממלא את הנפש עונג וסיפוק, מכניס בה תוכן רענן וחדש, כמו ילד שתמיד חוטף מכות ומגלה לראשונה שהוא יכול גם להחזיר. חשוב לשים לב שלפעמים החלישות והכבדות באה במסווה של צדקות ויראת שמים, כמו שממשיך בעל התניא לבאר[3]: אך העצבות ממילי דשמיא, צריך לשית עצות בנפשו לפטר ממנה. אין צריך לומר בשעת עבודה שצריך לעבוד ה' בשמחה ובטוב לבב, אלא אפילו מי שהוא בעל עסקים ודרך ארץ, אם נופל לו עצב ודאגה ממילי דשמיא בשעת עסקיו בידוע שהוא תחבולת היצר כדי להפילו אח"כ בתאוות ח"ו, כנודע, שאם לא כן – מאין באה לו עצבות אמיתית מחמת אהבת ה' או יראתו באמצע עסקיו? והנה, בין שנפלה לו העצבות בשעת עבודה בתלמוד-תורה או בתפילה, ובין שנפלה לו שלא בשעת עבודה, זאת ישים אל ליבו – כי אין הזמן גרמא כעת לעצבות אמיתית אפילו לדאגת עוונות חמורים ח"ו. רק לזאת צריך קביעות עתים ושעת הכושר בישוב הדעת להתבונן בגדולת ה' אשר חטא לו…
|
|
אם רצונך שנסיר אותך מהרשימה