קיבלתי עכשיו ממישהו במייל
פנינים מאמרות 'טיש סעודה שלישית' של הרב שאול אלתר שליט"א - פ' וילך שבת תשובה תשפ"ג*••••••••••••ידוע מהרבי ר' בונם זי"ע עה"פ "כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלו" - שזה עצמו תחילת הנפילה שהיצר סודק אצל האדם, שכביכול אין ה' איתו מכיוון שחטא. וזה הפשט "לא ירפך" - וברש"י "לא יתן לך רפיון" שגם אם נפלת, אבל אל תרפה, אל תיפול וחשוב שכבר אין לך שייכות.*איתא בתהילים (לב) "לְדָוִד מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי פֶּשַׁע כְּסוּי חֲטָאָה - אַשְׁרֵי אָדָם לֹא יַחְשֹׁב ה' לוֹ עָוֹן וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה" והפשט הוא שדוד המלך מלמדנו "משכיל לדוד" דעת ובינה, שאשרי מי שיודע להתנשא מעל החטא - "נשוי פשע", שאין החטא מעליו ומפרידו מאלוקיו, אלא הוא מתנשא מעל החטא שחטא ויודע ש"כסוי חטאה" שהוא לא שייך לחטא אלא לקב"ה.*והוא יודע להגיד לעצמו *"לא יחשוב ה' לו עוון" שהקשר שלו עם הקב"ה לא תלוי בעוונות שלו, אלא אף שחטא, ובוודאי צריך וחייב לעשות תשובה, אבל עדיין קשור לקב"ה.* אני ה' קודם שיחטא, ואני ה' לאחר שיחטא, וגם בעת החטא, וכך כפל ושנה ושילש *אי אפשר לומר אני לא שייך, אני כבר מנותק מהקב"ה, אלא הקב"ה אצלך עדיין וחייבים ויכולים לעשות תשובה*... והדברים נפלאים.כתוב בספר ארץ צבי מהגאון מקוז'יגלוב, על הא דאיתא שדמעותיו של עשו על ברכות יעקב הם שגרמו את הגלות וכשיבכו בני ישראל דמעות כנגדן אז יגאלו, וזאלו דברי הכתוב "בבכי יבואו ובתחנונים אובילם".. ושואל הארץ צבי, איך דמעות שבכה עשו על גשמיות יפעלו כל כך על בני ישראל גלות לשנים רבות?ומיישב, שעשו בכה בכי אמיתי, כי ראה גם הוא גיהנם שפתוחה תחתיו, והבין שאיבד את העולם הבא שלו, ובכה בכל ליבו בכי אמיתי על הרוחניות שנלקחה ממנו. ולכן כלל ישראל צריך לבכות כנגדו בכי אמיתי על רוחניות דווקא ובזה ייגאלו.*אך יש ללמוד מדבריו, לימוד גדול,* שאף שבכה עשו בכי אמיתי כ"כ על רוחניות, בכי שפעל כזה צרות לשנים רבות. עכ"ז מיד אח"כ כתוב "וילך ויקח את מחלת על נשיו וכו'" שהמשיך והוסיף לחטוא כאילו לא היה כל אותו בכי.*ורואים שאפשר לשבת ולבכות על רוחניות, ואף בכי אמיתי, ועכ"ז אפשר להישאר אותו עשו... אם לא עושים, לשמור ולעשות "ולקיים"... קשר של קיימא, א'קניפ, קבלה קטנה ככל שתהיה, כדי לשמר את ההתעוררות, ולהשאיר אותה בר קיימא, וכל אחד יכול במשהו לפחות, ואם לא, יכול שלא יישאר כלום מכל הבכיות**"הפותח יד בתשובה", ומדוע לא כתוב "לתשובה"?* ויש לבאר עפ"י דברי אאדמו"ר הפני מנחם זיע"א שביאר עמש"כ חז"ל במלחמת מדין "מידי הרהור לא יצאנו" שהיינו כמו "ידות נדרים", שהרי לא חטאו שם כלל, והרהור הוא גם עבירה, אלא שרק היה "יד" לעבירה, שלא היה העבירה רחוקה מספיק כחומה סגורה, אלא היה שייכות כלשהי. *וזהו "הפותח יד" - שגם את ה"יד" את השייכות הרחוקה, גם כן הקב"ה פותחה ומקרבה לתשובה* שנוכל להתרחק מהרע לא רק מגופה של עבירה, אלא גם שלא יהיה לנו שייכות אליה כלל.