ברוכים הבאים, אורח

מה כ"כ נורא בזה
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: מה כ"כ נורא בזה 56 צפיות

מה כ"כ נורא בזה לפני 2 ימים, 15 שעות #152008

  • ber66
  • מנותק
  • משתמש

אני מתנצל על השאלה - אבל זה באמת מטריד אותי, ולכן אני לא תמיד מצליח להתמודד...
אני מבין מצוין שזה אסור כי זה כתוב בתורה ואין משחקים, אם הקב"ה אמר זה אסור וזה מזיק לנשמה, חד וחלק!
אבל עדיין אני נופל...וברור שיעזור לי להבין למה זה מזיק במישור של החיים הגשמים, משהו שגם מי שלא מאמין יוכל להבין.
וכן, אני יודע על הבעיה שזה יכול ליצור בזגיות, כרגע אני רווק, וקשה לי לחיות את זה, אבל גם שאני נופל זה רק פעם בכמה שבועות אז אני לא יודע כמה זה ימשיך אחרי החתונה... [אשה יכולה לרצות להיפרד רק מעצם זה שאתה נופל לפעמים או רק בגלל שזה יוביל לממש יחסים עם אשה? על מה מדברים כשאומרים שזה הורס בתים?]
אני יודע שזה דמיוני וככה יחסים לא באמת נראים...אבל כבר לצערי כבר נפלתי וראיתי, אז אם זה יפריע במישור של יחסי המין עצמם זה בכל מקרה יפריע...
אני יודע שזה ממכר אבל זה לא מספיק משכנע [במיוחד בגלל שאני מצליח ךהימנע מזה בתקופות מסויימות]
גם בתקופות שאני נופל אני מצליח ללמוד גמרא [סגיות עמוקות...] אז אני לא רואה הפרעה במישור הזה [תמיד אפשר לומר אם לא הייתה רואה זה היה יותר טוב, אבל זה רק אולי, וחוץ מזה בתקופות שאני לא רואה אני לא מרגיש יותר מרוכז בלימוד]
אני שואל למה זה כ"כ מגעיל? למה אנשים אומרים - "זה מגעיל"? אני מסכים שיש סרטונים שהם ממש מגעילים, אבל יש לא מעט שסתם מתארים תשוקות עזות שלצערי כיף לראות...אני מנסה להבין למה הדבר בעצמו כ"כ פסול [ולא רק למה יש השפעות חצניות בעיתיות]
אני לא כ"כ מבין את הענין של "חילול המעשה הקדוש" שמחללים דבר פנימי וצנוע... כי לא מדובר על זוגות אמיתים [אם כי יש סרטונים כאלה, אבל הרוב לא] אלא בשחקנים, שמשחקים ומראים את התשוקה...

שוב סליחה על השאלה

תגובה: מה כ"כ נורא בזה לפני 1 יום, 21 שעות #152012

  • nbym
  • מנותק
  • דירוג זהב
  • הודעות: 224

היי ber66, תודה על השיתוף האמיץ. אני מאמין שכל הטלת ספק עוזרת גם לנו להעמיק קצת בנושא על אף המורכבות. יש הרבה דעות שונות בנושא, אבל בכל זאת, אנסה בכוחותיי הדלים ולעניות דעתי לנסות לשטוח את השקפת עולמי, כמובן שאתה מוזמן לחלוק, להקשות ולא להסכים, אך מקווה שאם זה אפילו יעזור במעט - עשיתי את שלי.
נפרק ונחבר.
כתבת:
1. "אני מבין מצוין שזה אסור כי זה כתוב בתורה ואין משחקים". לא מדויק מצד אחד, אך לא מפחית מהחומרה מצד אחר. חז"ל לומדים מהסיפור של ער ואונן את האיסור, אך הוא אינו כתוב במפורש בתורה וגם הסיפור שמסופר שם לא דומה להתמודדות שלנו, בתורה שם אונן מנע ממש פרי בטן מאשת אחיו בכוונה וברשעות שזה איסור יותר חמור מאשר ההתמודדויות שלנו - ולכן מובן מדוע הוא לבסוף לקח את נשמתו. אני מבהיר שוב, שחס וחלילה לא אומר שחז"ל לקחו משהו שהוא לא קשור וסתם עשו הקשר, ברור שכל דברם אמת וקודש, מי אנחנו בכלל לעומתם? אלא רק מציין את מה שכתוב כדי שנדע (לכן יש שחולקים אם האיסור מהתורה או מדרבנן).

2. "אם הקב"ה אמר זה אסור וזה מזיק לנשמה, חד וחלק! אבל עדיין אני נופל...", אם הבנתי נכון, אתה בעצם אומר שעל אף שאתה מבין שזהו איסור - עצם הידיעה, לא מונעת ממך ליפול. ובכן, אלו החיים. אין כזה דבר שלא ניפול. עברנו לא מזמן את יום כיפור וחלק מההבנה שאנו יוצאים איתה שאנחנו רוצים לשנות אבל זהו תהליך. כלומר, תהיינה נפילות, השאיפה היא לצאת עם קבלות חדשות ולנסות כמה שיותר לצמצם אותן. הרצון שלנו להתנקות ביום כיפור אינו אומר שהיינו צבועים אלא שעצם החיסרון המובנה בעולם מזמן לנו אתגרים שלא תמיד אנחנו מצליחים לעמוד בהם. בשביל זה לא צריך לחכות ליום כיפור, אלא תמיד התשובה ממשיכה לפעול את פעולתה ויש תמיד אפשרות לחזור בתשובה בכל מקום ובכל זמן. אני נזהר מלומר שגם לאחר שניגע בהשפעות שיש לשז"ל על החיים הגשמיים, עדיין יש צורך בתוכנית סדורה ולא רק בהבנה. לעניות דעתי ומהיכרות רבה עם עוד אנשים, לרוב האנשים - זה יכול להספיק לזמן מוגבל וקצר אך לא לטווח הארוך.

3. "אבל גם שאני נופל זה רק פעם בכמה שבועות אז אני לא יודע כמה זה ימשיך אחרי החתונה...". אני אשתף אותך ואומר שההתמודדות שלך שייכת יותר למקרים הקלים. ישנם אנשים שהיו מוכנים להתחלף איתך בשמחה. נפילה בכל כמה שבועות זהו מצב מצוין שמאפשר לך גם הרבה סיכויים לצאת ממנו יותר בקלות מאדם שנופל כל שבוע או כל יום. אני גם לא משווה, אין טוב ורע, כל אחד והתמודדות שלו והנסיבות שלו, אך בכל זאת חשוב להבדיל כי זה עוזר להבין היכן אתה נמצא - אחרת ללא ידיעת המקום הנוכחי כיצד נדע לאן להתקדם? לגבי החתונה - מרבים ששיתפו גם בפורום לאורך הזמן, ומעודד אותך לקרוא על כך, נראה שהיצר לא מפסיק גם לאחר החתונה. ברור שכאשר האישה מותרת אז זה מעט יותר קל אבל לאורך הזמן, וגם כאשר האישה לא מותרת, ההתמודדות היא עדיין מורכבת ולא נעלמת [שהרי אחרי החתונה, (בין השאר ולא רק), היצר נועד להביא חיים לעולם]. אבל שוב מסייג ואומר שכל אחד והסיפור שלו - אך דבר אחד בטוח. היצר לא עוצר בחופה - דרך ההתמודדות תהיה הפעם שונה במקצת.

4. "אשה יכולה לרצות להיפרד רק מעצם זה שאתה נופל לפעמים או רק בגלל שזה יוביל לממש יחסים עם אשה? על מה מדברים כשאומרים שזה הורס בתים?". זה מורכב וכל אחד והסיפור שלו. אני לא רוצה להיכנס לנושאים שאני לא מבין בהם בצורה טובה, יחד עם זאת יש נשים שתומכות ומבינות ויש נשים שההתמודדות של בעלן קשה להן (ולרוב בגלל שאישה אף פעם לא תבין במאה אחוזים עם איך ועם מה גבר מתמודד - זה גורם לרוב גם לניפוח המציאות וזה מוביל להרבה אי הבנות). יש דרך איך לספר לאישה על ההתמודדות אבל אני לא הכתובת בנוגע לכך - יעזרו לך החברים שכבר עשו את זה. מקווה שהחברים ישלימו אותי בנוגע לנקודה הזו.

5. "אני יודע שזה דמיוני וככה יחסים לא באמת נראים...אבל כבר לצערי כבר נפלתי וראיתי, אז אם זה יפריע במישור של יחסי המין עצמם זה בכל מקרה יפריע...". קודם כל מצוין. ההבנה הזו שהכל שקר וכזב ואין שום דבר דומה לזה במציאות עצמה היא חשובה מאין כמותה. לא בטוח שזה יפריע ביחסי האישות עצמם. זו עבודה גם לפני וגם במשך הנישואים עצמם. ברור שאם מגיעים עם תמונה אחרת בראש זה יכול ליצור הרבה אי נוחות, אני ממליץ לבוא בראש פתוח. בלי לנסות אף דבר שראית או שמעת. היחסים כשמם כן הם "יחסים" - יש גם עוד אדם שהוא אשתך בסיפור. לא רוצה לפרט מפאת צניעות אבל כמובן שזה אחרת, עם הרבה עדינות, קשב, תקשורת וקדושה. כל זוג והדרך שלו. שמגיעים למצווה באמת מסוגלים להבין מדוע זה הדבר הקדוש ביותר, לצערנו במקומות האפלים באינטרנט הופכים אותו לשפל ולמאוס ביותר. יש תמיד שני צדדים למטבע, דבר שהוא הכי קדוש באותו אופן יכול להיות הכי טמא. השאלה איך מתייחסים אליו ומשתמשים בו.

6. "אני יודע שזה ממכר אבל זה לא מספיק משכנע [במיוחד בגלל שאני מצליח להימנע מזה בתקופות מסוימות]", ובכן אפשר להבין מדוע זה לא תופס. ובכן, לעניות דעתי וממה שאתה מספר אתה לא עונה להגדרה: "מכור". אני הייתי אומר שהגדרה מעט יותר ספציפית היא: שאתה אדם שרוצה לעשות שינוי בחיים בנושא מסוים. [ההגדרה של "מכור" היא נושא סבוך ואני לא רוצה עכשיו להביא מקורות כי יש המון שיטות ויש הגדרות שונות (הגדרות שהאדם שם על עצמו, הגדרות לפי ארגון כזה וכזה, הצד הפסיכולוגי והפסיכיאטרי וכו' וכו'), ואין כאן מקום להאריך]. אך אני מאמין שנפילה פעם בכמה שבועות אינה ההגדרה המתאימה למכור. ואף על פי כן, לא מן הנמנע שאולי לאורך זמן השימוש יכול להיות יותר ויותר תכוף ולהגיע למצב של התמכרות. שים לב לזה, עדיף לא להיכנס בכלל מלכתחילה - אבל לא שופט מי שכבר מכור. תמיד מזכיר שכל אחד וההתמודדויות שלו. זה לא אומר שאדם אחד טוב יותר מהשני ולהיפך, כולנו יחד בסיפור על כל הספקטרום, כולם רצויים, כל אחד ואחד במקומו, כל אחד ואחד ונסיבותיו שלו.

7. "גם בתקופות שאני נופל אני מצליח ללמוד גמרא [סוגיות עמוקות...] אז אני לא רואה הפרעה במישור הזה [תמיד אפשר לומר אם לא הייתה רואה זה היה יותר טוב, אבל זה רק אולי, וחוץ מזה בתקופות שאני לא רואה אני לא מרגיש יותר מרוכז בלימוד]", מדוע שלא תהיה מסוגל ללמוד גמרא? או שתהיה לא מרוכז? אני יודע שחלק מהאנשים שאכן מרגישים מלוכלכים ושאין להם רשות בכלל לעסוק בדברים שבקדושה, אבל זהו מצב פסיכולוגי. דבר שהאדם בעצמו חושב ועל פיו הוא פועל. כלומר ההנחה שלאחר נפילה לא תצליח או שיהיה משהו שיפריע - תלוי בך בלבד. במילים אחרות, במישור של לימוד התורה אתה לא מוצא קושי. כל אחד מתייחס לזה בצורה שונה
יש כאלה שממשיכים ללמוד כדי לכפר או להתקדש או להיאחז בגמרא ובלימוד תורה על אף נפילותיהם ויש כאלו שלא. וזה בסדר. דבר נוסף בטוח - אין מניעה, ואפילו רצוי לעסוק בתורה שהרי ידוע המשפט: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו" (קידושין ל,ב).

8. אני שואל למה זה כ"כ מגעיל? למה אנשים אומרים - "זה מגעיל"? אני מסכים שיש סרטונים שהם ממש מגעילים, אבל יש לא מעט שסתם מתארים תשוקות עזות שלצערי כיף לראות...אני מנסה להבין למה הדבר בעצמו כ"כ פסול [ולא רק למה יש השפעות חיצוניות בעיתיות] - אני לא יכול לענות בשם אחרים אלא רק בשם עצמי. גם את המשפט הזה אפשר לפרק אבל רוצה לענות גם בפשטות וגם מעט באריכות. לכל אדם יש את הרגש הטבעי שזה לא בסדר, אבל אם הוא קצת דהה אז אשמח לשאול אותך האם אתה יודע מה הפירוש של המילה: "פורנוגרפיה"? ובכן, "פורנו = זנות", "גרפיה = צילום", כלומר זוהי זנות מצולמת. במילים אחרות ברגע שאתה רואה את זה אתה צורך זנות. ממש כך. נכון שזה לא אותו דבר כמו לעשות זאת בפועל אבל כיום זו דרך נוספת לעשות זאת. אני מניח שאם לא ידעת את זה, זה נותן לך מבט מעט אחר על הנושא ומעט מסביר. דבר נוסף, כל אחד והמילה שלו, יש כאלה שאומרים שזה: "מגעיל", "גס", "טמא", "תועבה" וכדו' - המשותף לכולם הוא הרצון לציין שזהו דבר שאינו אסור ו"לא טוב" - אם אני מדבר בלשון הילדים. אם אתה מנסה להבין מדוע זה כ"כ פסול, שים לב למה שאתה כתבת בעצמך. "תשוקות עזות שלצערי כיף לראות", אם כך מדוע לצערך? נראה שאתה כן מבין שזה בעייתי. 
האם יש משהו מתחת שאתה מנסה לשאול? אולי אתה מנסה לנסות לחפש סיבה למה זה לא עד כדי כך גרוע? אולי אתה מנסה "להצדיק" או להוריד את המצפון אחרי שאתה רואה :"תשוקות עזות", כלשונך, כי זה לא אותו דבר כמו שאר הדברים? אולי אתה פשוט אוהב לראות את זה (ואין בזה בושה, זה פשוט ניתוב היצר שהוא בריא במקור, למקומות שאנשים רעים משתמשים בהם כדי למשוך אותנו)?
תנסה לענות בינך ובין עצמך מה הדבר הנכון. מדוע אתה באמת שואל? תנסה להיות אמיתי להחריד עם עצמך ולא לפחד מהתשובה. רק האמת תוביל לפתרון או לתשובה גם אם היא לא מוצאת חן בעיניך. הסיבות ששאלתי בדחילו ורחימו אינן באות לתקוף אותך חס ושלום, המטרה היא רק להציף דבר שאולי פחדת לשאול באמת, או כי השאלה ששאלת מעט סותרת את עצמה, אז יכול אולי להיות שיש משהו אחר בנוסף... או אולי שלא, וסתם אני משער, הכל טוב - ולכן אשמח שתשתף אם זה בסדר מצידך מה אתה בעצם מנסה לשאול?
אוסיף שיש הרבה סיבות למה זה בעייתי כמובן, אזכיר את הידוע ושלא ידוע, זה מחפיץ בצורה נוראה את האישה, הרבה פעמים הם מאפרים את הנשים והגברים ומסתירים התעללות, מכות ושטפי דם על מנת לעוות את המציאות והשכל, כולם שחקנים מוגזמים וזה גורם לנו להכניס מחשבות שאולי אנחנו אפילו לא מודעים אליהן בנוגע לנשים או אנשים בכללי, הסרטונים האלו נשענים על סחר נוראי בבני אדם, נשים גברים וילדים והצפייה שלנו מכניסה כסף ומעודדת את ההמשך (כי זה לפי הביקוש = לפי הכניסה לאתרים), שים לב שרק זה גרוע בפני עצמו, שים לב שכל הסיבות הללו לא קשורות לדת בהכרח ובכוונה כתבתי כך, אך פירטתי כבר יותר מדי. מצד שני, ברור שיש כוחות, כסף ו"אנשים רעים" שזה מאה אחוז אשמתם ואנחנו הקורבן - ולכן אני מדגיש שזה לא אומר שאתה אדם מגעיל, כי הכוחות הללו מאוד גדולים וגם אנשים טובים נופלים בזה. היצר הוא יצר. הוא נמצא אצל כולנו ולפעמים זה גדול עלינו. אבל זה מסוכן תמיד להיות בצד המתקרבן ולכן אדגיש גם כן, שיש בנו כוחות גדולים ויש תקווה תמיד. צריך לשנס מותניים ולא להתייאש אף פעם! יש אנשים שיצאו מזה, אין סיבה שאנחנו לא נצליח. כל אחד והמסע שלו והזמן שלו. שוב אומר: אין נכון או לא נכון והדרך היא אישית.
בקיצור, חשוב לדעת מהם המעגלים החיצוניים שהצפייה נוגעת בהם ולרוב אנחנו לא מודעים אליהם. גם אם מדובר "בתשוקות עזות" שנראות כאילו הן לא קשורות, וגם אם נדמיין שאין קשר [וזה לא נכון], עדיין מדובר במשחק של שחקנים לכל דבר ועניין שכולו מעוות - משום שהאם אתה היית גם מצלם את עצמך מקיים יחסים ושולח למשפחה, לחברים ולכל העולם? אני מתערב שלא. זה כבר מספיק כדי לומר לך שזה לא בסדר. מקווה שזה עזר לך להבין מעט מדוע.

9. "אני לא כ"כ מבין את הענין של "חילול המעשה הקדוש" שמחללים דבר פנימי וצנוע... כי לא מדובר על זוגות אמיתים [אם כי יש סרטונים כאלה, אבל הרוב לא] אלא בשחקנים, שמשחקים ומראים את התשוקה..." - כל הפירוט הרב אמור לענות גם על המשפט הזה, רק אוסיף שזה לא משנה אם מדובר בזוגות אמיתיים או לא. שני הסוגים לא טובים ואף חמור אם מדובר בזוגות נשואים. הזלזול שלהם בעצמן ובפרטיות ובצניעות שלהם כבר מעורר ריחוק ושאט נפש (זה לא משנה אם הם גויים או כל מיני דברים אחרים) - לא אתפלא אם לבסוף הם יתגרשו או שתגלה שהיחסים ביניהם לא דבש כמו שהם מנסים להראות. למעשה אני מתערב איתך שלא. המצפון שלהם כבר אבד. שום דבר בריא לא יוצא מזה. כמו כן, יש משחקים שהם לא טובים. עצם המשחק לא מוריד מהחומרה. אם יהיה משחק שמתאר בלי צנזור עריפת ראשים רק כי ההצגה עוסקת בימי הביניים האם היית מראה את זה לילדים שיהיו לך בעזרת השם? או לעצמך? לחברים? למשפחה? שוב... חשוב להזכיר לנו תמיד ולא ללכת שולל על ידי העיניים. זה כל העניין. אם צוות רב של פסיכולוגים ואנשי עריכה פרסום וכסף לא היו משקיעים את מיטב המאמצים שלהם - לא היה להם שוק בכלל. הכלל הוא כזה: מה שלא היית צופה עם אשתך/ ההורים שלך/ הילדים שלך, כנראה שהוא לא בסדר.
תודה אם קראת עד כאן. יודע שזה ארוך וניסיתי להקיף את הנושא הסבוך הזה. בטוח שלא עניתי על כל השאלות ואני משער שאף יש עוד שאלות ותהיות רבות. תמשיך לשתף ולשאול - זה חשוב מאין כמוהו ושוב תודה על האומץ לשאול. אין צורך לבקש סליחה על זה
כותב נקודות סיכום כדי להקל על כל המהלך:


  • מקור האיסור: האיסור על הוצאת זרע לבטלה אינו כתוב במפורש בתורה, אלא נלמד מסיפור ער ואונן. חז"ל למדו מסיפור זה את חומרת האיסור, אף שהמקרה המתואר בתורה חמור יותר מההתמודדויות היומיומיות.
  • התמודדות עם נפילות: נפילות הן חלק בלתי נמנע מהחיים. המטרה אינה להימנע מהן לחלוטין, אלא לצמצם אותן ולהתקדם בתהליך מתמשך של שיפור. יום כיפור מזכיר לנו שהתשובה היא תהליך מתמשך.
  • חומרת ההתמודדות: נפילה פעם בכמה שבועות נחשבת להתמודדות קלה יחסית. רבים היו שמחים להיות במצב כזה. עם זאת, חשוב להיות ערים לאפשרות שהתדירות עלולה לגדול עם הזמן.
  • התמודדות לאחר נישואין: ההתמודדות עם היצר אינה מסתיימת עם החתונה. אמנם היא עשויה להיות קלה יותר כשהאישה מותרת, אך היא עדיין מורכבת, במיוחד בתקופות שהאישה אסורה.
  • השפעה על הזוגיות: ההשפעה של ההתמודדות על הזוגיות תלויה באישה ובאופן התקשורת בין בני הזוג. חשוב לדעת כיצד לשתף את האישה בהתמודדות, אם בכלל. יש צורך להרחיב על ידי אנשים אחרים בעלי ניסיון.
  • יחסי אישות - פנטזיה לעומת מציאות: יחסי אישות במסגרת הנישואין שונים מאוד ממה שמוצג בפורנוגרפיה. הם מאופיינים בעדינות, קשב, תקשורת וקדושה. כל זוג מוצא את דרכו הייחודית.
  • השפעה על לימוד תורה: נפילה לא בהכרח מפריעה ללימוד תורה. להיפך, העיסוק בתורה יכול לסייע בהתמודדות, כפי שנאמר: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין". הכל לפי מה שהאדם מספר לעצמו והשקפת עולמו.
  • הבנת מהות הפורנוגרפיה: המילה "פורנוגרפיה" פירושה "זנות מצולמת". צפייה בתכנים אלו היא למעשה צורה של צריכת זנות, גם אם לא באופן פיזי.
  • בעיות נוספות בפורנוגרפיה: פורנוגרפיה מעוררת בעיות רבות, כולל החפצת נשים, עיוות המציאות, הסתרת התעללות, ותמיכה בסחר בבני אדם. הצפייה מעודדת את המשך התעשייה הזו.
  • בעייתיות גם ב"תכנים עדינים": גם צפייה ב"תשוקות עזות" או בשחקנים מקצועיים נחשבת בעייתית מבחינה מוסרית. עצם ה"משחק" אינו מפחית מחומרת העניין.
  • חשיבות הכנות העצמית: חשוב להיות כנה עם עצמך לגבי הסיבות האמיתיות לצפייה בתכנים אלו. הבנה עמוקה של המניעים יכולה לסייע לך בהתמודדות.
  • שאילת שאלות ושיתוף: יש צורך לשתף ולשאול שאלות. פתיחות וכנות הן חיוניות להתמודדות עם הנושא המורכב הזה.

מאחל לך הצלחה גדולה במסע הזה!

נערך לאחרונה: לפני 1 יום, 21 שעות על ידי nbym.

תגובה: מה כ"כ נורא בזה לפני 1 יום, 18 שעות #152014

  • ber66
  • מנותק
  • משתמש

תודה רבה על התשובה המפורטת!
א. ברור שכנראה אני משוחד ומנסה להצדיק את עצמי בצפיה בתכנים אלו. אבל בסוף לא ברור לי לגמרי למה זה מגעיל מצד עצמו. יכול להיות שזה רק בגלל שאני משוחד [לגבי נושאים אחרים לפעמים אני יכול לומר בברור שאני אומר אותם רק בגלל שאני משוחד, פה לא].
ב. מה שכתבתי "לצערי כיף לראות" זה בגלל האיסור לא בגלל שאני מבין עד הסוף למה זה מגעיל...
ג. לגבי ההתמכרות, אני חושב שאני כן מכור, כי כשאני נמצא בבית אני יכול ליפול ברצף כמה ימים, אני פשוט נמצא בפנמיה, אין אינטרנט בפנמיה... [את האמת יכלתי להביא גם לשם מכשיר, אבל זה ב"ה לא קרה, ובעז"ה לא יקרה]
ד. חלק מכך שיותר קל לי להצדיק את המשך הנפילות זה משום שאני יודע שזה מתאפשר לי רק פעם בכמה זמן...אז אני אומר זה לא נורא... וזה בעיה.
ה. לגבי הסיבות שזה מגעיל- 
1. מה שכתבת שיש סחר באנשים - ראשיתצ זה לא ברור לי כי נראה לי שהם מקבלים מלא כסף, וחיים כעשרים אותם שחקנים, וחוץ מזה לצערי לא כל צער של אנשים, במיוחד גוים מספיק תופס אותי [עיין ערך רעב באפריקה].
2. זה שכ"א מאיתנו לא יצלם את עצמו זה כי זה קודם כל אסור, ואף אחד לא יעבור על איסור בפומבי כ"כ, וחוץ מזה זה מגעיל כי זה הזוגיות שלך, אבל שם כמו שכתבתי זה שחקנים בסכ"ה...
3. זה לא נתפס לי כמו עריפת ראשים, אלא תיאור של סיטואציות של תשוקה שמתעוררת ומימושה, מין הצגה כזו שכיף לצפות בה [חלק מהסיטואציות של היווצרות התשוקה בסירטונים לא נראית לי כ"כ תלושה מהמציאות, זה נתפס לי כדבר שבארה"ב יכול לקרות, ולא אפרט] 
ו. אני מסין שזה לא מגביה את האדם ומוריד אותו להיות שקוע בתאוות, אבל עד כמה שהוא תאורטית מצליח לשלוט על זה ולעשות את זה רק פעם בתקופה זה לא נראה לי במבט שיטחי כזה גרוע [כמו לאכול בשר אם זה כל היום, והאדם רק מחפש את המסעדה היותר טובה כל הזמן הוא בעיתי, אבל אם אם זה סתם בפעם בתקופה ללכת למסעדה, זה לא הכי נעלה בעולם, הוא צדיק אבל זה לא נראה סוף העולם].

אשמח לתגובות, אני באמת רוצה להבין את הבעיה, במישור הפשוט כמו שגם חילוני יוכל להבין.

תגובה: מה כ"כ נורא בזה לפני 12 שעות, 57 דקות #152015

  • nbym
  • מנותק
  • דירוג זהב
  • הודעות: 224

היי, תודה על התגובה. אנסה להסביר לפי מבטי ובהקשר לנקודות שהעלית.

א. אני תופס ש"הגועל" נובע מהזילות ומהכיעור שבו מציגים את התכנים, שלכתחילה לא אמורים להיות מוצגים. אני לא יודע אם ניתן להגדיר את המעשים שכאשר הם נעשים בקדושה, מעשים "לא מגעילים", זה פחות הצד החיצוני אלא יותר מהצד הפנימי. הסמנטיקה והמשמעות של המילים לא מדויקת כאן, וגם לא באה לומר שהמעשים כשלעצמם ממש  "מגעילים", אלא כמו שאמרתי הביטוי בא לבטא את הסלידה מקיום תכנים שכאלה. לדוגמה: עוגת קצפת שמונחת על פח אשפה עם זבובים (שמטבע הדברים גם מהר מאוד תהיה מלאת עובש וחרקים, אתה מבין שאתה לא תיגע בה ואפילו תסלוד ממנה), לעומת עוגת קצפת שמונחת על מעמד מפואר. שתי העוגות הן עוגות קצפת, אך הכל תלוי איך מציגים את הדברים ומה טיבם. מאחל לך שתוכל לקיים את המצווה בקדושה ואז זה מסביר הרבה יותר טוב מכל שרשור.

ב. אני שמח שהאיסור, על אף שהוא לא ממש נוגע בך עד הסוף, עדיין פועל במישור כזה או אחר. סימן שאת הלהבה שקיימת תמיד ניתן להבעיר - וזה מה שאתה כרגע מנסה לעשות ע"י בירור. ישר כוח!

ג. מבין. זה פרט שלא הזכרת והוא חשוב מאין כמותו. ישר כוח שאתה חוסם את האפשרות של הנפילה ולא מביא מכשיר. אבל עדיין. אני מאמין שאתה יכול לקיים שגרת חיים גם כשאתה בבית. זה כבר שלעצמו בסיס טוב. הבעיה מתחילה להיות רצינית לעניות דעתי, כאשר החיים שלך סובבים סביב זה ברמה שמפריעה לך להתנהל. אני לא מתיימר להגדיר מה אתה אלא רוצה להציג גם נקודת מבט אחרת ששווה לך לשקול. נפילות יש לכולם, גם אפילו כמה פעמים ביום. בשביל זה, כדאי גם לחשוב כיצד ניתן לחסום את הפרצה הזו שקיימת כך שלא כל הגעה הביתה תביא לנפילה. האם זה אפשרי? נסה לחשוב כיצד להקים תחבולות ליצר ולא להביא את עצמך לידי ניסיון.

ד. מכיר את הקול הזה. מבחינתי זה רק עצת היצר, כי אם אתה מנקה את כל הצידוקים - עדיין נפילה היא נפילה. נכון שיש גם מעט מן האמת שהטווח הוא פעם ב... אבל אם תמשיך להצדיק את זה, וזה בהחלט טבעי שהקול הזה מופיע, הסיכויים לשינוי קטנים משמעותית כי הם מרסנים את הרצון לצאת או להתמודד כמו שצריך. בפסיכולוגיה זה מאוד דומה למושג "רציונליזציה" [שהגדרתה היא: "מנגנון הגנה במסגרתו ניתנות סיבות הגיוניות לכאורה להצדקת התנהגות המונעת על ידי דחפים אינסטינקטיביים. זהו ניסיון למצוא סיבות להתנהגויות, במיוחד עצמיות. רציונליזציות משמשות להתגוננות מפני רגשות אשמה, לשמירה על הערכה עצמית ולהתגוננות מפני ביקורת". האם זה נשמע לך מוכר או הגיוני? ברור שזה לא יהיה מדויק 100% אבל אולי זה מתכתב עם מה שאתה מרגיש], מציין שאני לא מתיימר לנתח, וגם אין צורך. רק אמליץ שלאחר שהקול הזה מגיע, אתה יכול לומר לעצמך - נכון, זה פעם ב... ובכל זאת אני אנסה למנוע גם את הפעם הזו.
אציע לך תרגיל מעניין: במקום לנסות לומר למה זה "לא מגעיל", מה דעתך לחשוב "למה זה כן מגעיל"?
תהפוך את השאלה ונסה לענות עליה. אתה בהתחלה עשוי שלא למצוא בכלל סיבה, אבל תן לזה מעט זמן. זה יגיע.

ה.
ה.1) אני יכול להבין, אבל ההבדל בין הדוגמה שהבאת - רעב באפריקה אינו קשור לעומת הסחר שקשור קשר ישיר לתעשייה הזו. נכון. זה לא באשמתנו אלא באחריות מלאה של האנשים הרעים שעושים זאת, אבל זה היה ניסיון לתת לך הקשר למעשים הללו שהשחקנים מציגים. אם זה לא תופס אותך, זכותך. רק תדע שזה קיים ולא הכל יפה וורוד מאחורי הקלעים.
ה.2) אם זה מגעיל כי מדובר בזוגיות, מה ההבדל לגבי שחקנים? האם זה הופך את זה ל"בסדר", כאשר מדובר באנשים שלא קשורים בברית נישואין? זה אמנם פחות חמור, אבל שוב תהפוך את המילה מגעיל ל-סלידה, זנות, חוסר צניעות, או כל מילה אחרת שמבטאת שאט נפש. לדוגמה, כאשר מדובר בשחקנים אחרים זה עדיין גורם (לפחות לי) לסלידה, לתחושת אשמה, לדבר טמא. אתה לא חש זאת? יכול להיות... אני גם יכול להבין... גם אני כשהייתי ממש בתוך הבוץ בימיי האפלים לא הרגשתי ככה, אבל גם מעשנים לא שמים לב כבר לריח של הסיגריות, רק לאחר ניסיון גמילה/ גמילה מלאה הם מבינים ושמים לב לזה שוב. אני מזכיר לך שאני לא שופט אותך. הייתי באותו מקום ולכן מנסה לתת לך מה שעזר גם לי בתקווה שאולי חלק יתפוס גם אותך. היחס כלפי זה הוא דבר שצריך לעבוד עליו. מאחל לך שתוכל להבין ולהרגיש על מה אני מדבר.
ה.3) כתבת: "זה לא נתפס לי כמו עריפת ראשים, אלא תיאור של סיטואציות של תשוקה שמתעוררת ומימושה, מין הצגה כזו שכיף לצפות בה" - המילים: "עריפת ראשים" הובאה כדי לתאר את החומרה של התכנים, ולא את ההרגשה. כמובן שזה מביא הרגשה טובה, לכל אחד זה מעורר - אחרת לא היינו ממשיכים לצפות ולהרגיש את התאווה שגורמת לנו להישאר במעגל הזה.

ו. כתבת: "אני מבין שזה לא מגביה את האדם ומוריד אותו להיות שקוע בתאוות, אבל עד כמה שהוא תאורטית מצליח לשלוט על זה ולעשות את זה רק פעם בתקופה זה לא נראה לי במבט שיטחי כזה גרוע" - ראה סעיף ד. רק אוסיף שהכל לפי איך שאתה מתייחס לזה, אני לא אומר לך איך להתייחס, אבל אני משתדל לא להגיע בכלל לצפייה אפילו של שניה וקל וחומר ליפול. אז אשתף אותך שבשבילי אני מנסה להפסיק לחלוטין, אפילו אם זה היה פעם ב-3 חודשים. הכל תלוי בך בסופו של דבר. במילים אחרות, אם זה לא כזה גרוע מבחינתך - יהיה לך קשה להפסיק. אולי אפילו לומר לעצמך גם כשאני עדיין לא מבין עד הסוף, אנסה להפסיק לאט לאט, כי אני יודע שאני מסוגל, מה אומר?  אולי הדבר יוכל לעזור - אולי "מתוך שלא לשמה יבוא לשמה".

אני ניסיתי כמה שאפשר להסביר את זה במילים הכי פשוטות ובלי יותר מדי "דתיות" [אם אתה משתייך למגזר (ולא משנה איזה) דתי, ומשתדל כמו כולנו לשמור תורה ומצוות, אתה מבין שכמעט שאי אפשר בלי להכניס מדי פעם, כי זה חלק גדול מחיינו, ככה זה].
אשמח לדיוקים מצידך.
שיהיה מועדים לשמחה ושנשמע עוד בשורות טובות בהקדם, בנוסף להודעה שב"ה רב המרצחים, סינוואר חוסל אתמול. אמן!

נערך לאחרונה: לפני 9 שעות, 29 דקות על ידי nbym.
  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.66 שניות

Are you sure?

כן