היי ber66, תודה על השיתוף האמיץ. אני מאמין שכל הטלת ספק עוזרת גם לנו להעמיק קצת בנושא על אף המורכבות. יש הרבה דעות שונות בנושא, אבל בכל זאת, אנסה בכוחותיי הדלים ולעניות דעתי לנסות לשטוח את השקפת עולמי, כמובן שאתה מוזמן לחלוק, להקשות ולא להסכים, אך מקווה שאם זה אפילו יעזור במעט - עשיתי את שלי.
נפרק ונחבר.
כתבת:
1. "אני מבין מצוין שזה אסור כי זה כתוב בתורה ואין משחקים". לא מדויק מצד אחד, אך לא מפחית מהחומרה מצד אחר. חז"ל לומדים מהסיפור של ער ואונן את האיסור, אך הוא אינו כתוב במפורש בתורה וגם הסיפור שמסופר שם לא דומה להתמודדות שלנו, בתורה שם אונן מנע ממש פרי בטן מאשת אחיו בכוונה וברשעות שזה איסור יותר חמור מאשר ההתמודדויות שלנו - ולכן מובן מדוע הוא לבסוף לקח את נשמתו. אני מבהיר שוב, שחס וחלילה לא אומר שחז"ל לקחו משהו שהוא לא קשור וסתם עשו הקשר, ברור שכל דברם אמת וקודש, מי אנחנו בכלל לעומתם? אלא רק מציין את מה שכתוב כדי שנדע (לכן יש שחולקים אם האיסור מהתורה או מדרבנן).
2. "אם הקב"ה אמר זה אסור וזה מזיק לנשמה, חד וחלק! אבל עדיין אני נופל...", אם הבנתי נכון, אתה בעצם אומר שעל אף שאתה מבין שזהו איסור - עצם הידיעה, לא מונעת ממך ליפול. ובכן, אלו החיים. אין כזה דבר שלא ניפול. עברנו לא מזמן את יום כיפור וחלק מההבנה שאנו יוצאים איתה שאנחנו רוצים לשנות אבל זהו תהליך. כלומר, תהיינה נפילות, השאיפה היא לצאת עם קבלות חדשות ולנסות כמה שיותר לצמצם אותן. הרצון שלנו להתנקות ביום כיפור אינו אומר שהיינו צבועים אלא שעצם החיסרון המובנה בעולם מזמן לנו אתגרים שלא תמיד אנחנו מצליחים לעמוד בהם. בשביל זה לא צריך לחכות ליום כיפור, אלא תמיד התשובה ממשיכה לפעול את פעולתה ויש תמיד אפשרות לחזור בתשובה בכל מקום ובכל זמן. אני נזהר מלומר שגם לאחר שניגע בהשפעות שיש לשז"ל על החיים הגשמיים, עדיין יש צורך בתוכנית סדורה ולא רק בהבנה. לעניות דעתי ומהיכרות רבה עם עוד אנשים, לרוב האנשים - זה יכול להספיק לזמן מוגבל וקצר אך לא לטווח הארוך.
3. "אבל גם שאני נופל זה רק פעם בכמה שבועות אז אני לא יודע כמה זה ימשיך אחרי החתונה...". אני אשתף אותך ואומר שההתמודדות שלך שייכת יותר למקרים הקלים. ישנם אנשים שהיו מוכנים להתחלף איתך בשמחה. נפילה בכל כמה שבועות זהו מצב מצוין שמאפשר לך גם הרבה סיכויים לצאת ממנו יותר בקלות מאדם שנופל כל שבוע או כל יום. אני גם לא משווה, אין טוב ורע, כל אחד והתמודדות שלו והנסיבות שלו, אך בכל זאת חשוב להבדיל כי זה עוזר להבין היכן אתה נמצא - אחרת ללא ידיעת המקום הנוכחי כיצד נדע לאן להתקדם? לגבי החתונה - מרבים ששיתפו גם בפורום לאורך הזמן, ומעודד אותך לקרוא על כך, נראה שהיצר לא מפסיק גם לאחר החתונה. ברור שכאשר האישה מותרת אז זה מעט יותר קל אבל לאורך הזמן, וגם כאשר האישה לא מותרת, ההתמודדות היא עדיין מורכבת ולא נעלמת [שהרי אחרי החתונה, (בין השאר ולא רק), היצר נועד להביא חיים לעולם]. אבל שוב מסייג ואומר שכל אחד והסיפור שלו - אך דבר אחד בטוח. היצר לא עוצר בחופה - דרך ההתמודדות תהיה הפעם שונה במקצת.
4. "אשה יכולה לרצות להיפרד רק מעצם זה שאתה נופל לפעמים או רק בגלל שזה יוביל לממש יחסים עם אשה? על מה מדברים כשאומרים שזה הורס בתים?". זה מורכב וכל אחד והסיפור שלו. אני לא רוצה להיכנס לנושאים שאני לא מבין בהם בצורה טובה, יחד עם זאת יש נשים שתומכות ומבינות ויש נשים שההתמודדות של בעלן קשה להן (ולרוב בגלל שאישה אף פעם לא תבין במאה אחוזים עם איך ועם מה גבר מתמודד - זה גורם לרוב גם לניפוח המציאות וזה מוביל להרבה אי הבנות). יש דרך איך לספר לאישה על ההתמודדות אבל אני לא הכתובת בנוגע לכך - יעזרו לך החברים שכבר עשו את זה. מקווה שהחברים ישלימו אותי בנוגע לנקודה הזו.
5. "אני יודע שזה דמיוני וככה יחסים לא באמת נראים...אבל כבר לצערי כבר נפלתי וראיתי, אז אם זה יפריע במישור של יחסי המין עצמם זה בכל מקרה יפריע...". קודם כל מצוין. ההבנה הזו שהכל שקר וכזב ואין שום דבר דומה לזה במציאות עצמה היא חשובה מאין כמותה. לא בטוח שזה יפריע ביחסי האישות עצמם. זו עבודה גם לפני וגם במשך הנישואים עצמם. ברור שאם מגיעים עם תמונה אחרת בראש זה יכול ליצור הרבה אי נוחות, אני ממליץ לבוא בראש פתוח. בלי לנסות אף דבר שראית או שמעת. היחסים כשמם כן הם "יחסים" - יש גם עוד אדם שהוא אשתך בסיפור. לא רוצה לפרט מפאת צניעות אבל כמובן שזה אחרת, עם הרבה עדינות, קשב, תקשורת וקדושה. כל זוג והדרך שלו. שמגיעים למצווה באמת מסוגלים להבין מדוע זה הדבר הקדוש ביותר, לצערנו במקומות האפלים באינטרנט הופכים אותו לשפל ולמאוס ביותר. יש תמיד שני צדדים למטבע, דבר שהוא הכי קדוש באותו אופן יכול להיות הכי טמא. השאלה איך מתייחסים אליו ומשתמשים בו.
6. "אני יודע שזה ממכר אבל זה לא מספיק משכנע [במיוחד בגלל שאני מצליח להימנע מזה בתקופות מסוימות]", ובכן אפשר להבין מדוע זה לא תופס. ובכן, לעניות דעתי וממה שאתה מספר אתה לא עונה להגדרה: "מכור". אני הייתי אומר שהגדרה מעט יותר ספציפית היא: שאתה אדם שרוצה לעשות שינוי בחיים בנושא מסוים. [ההגדרה של "מכור" היא נושא סבוך ואני לא רוצה עכשיו להביא מקורות כי יש המון שיטות ויש הגדרות שונות (הגדרות שהאדם שם על עצמו, הגדרות לפי ארגון כזה וכזה, הצד הפסיכולוגי והפסיכיאטרי וכו' וכו'), ואין כאן מקום להאריך]. אך אני מאמין שנפילה פעם בכמה שבועות אינה ההגדרה המתאימה למכור. ואף על פי כן, לא מן הנמנע שאולי לאורך זמן השימוש יכול להיות יותר ויותר תכוף ולהגיע למצב של התמכרות. שים לב לזה, עדיף לא להיכנס בכלל מלכתחילה - אבל לא שופט מי שכבר מכור. תמיד מזכיר שכל אחד וההתמודדויות שלו. זה לא אומר שאדם אחד טוב יותר מהשני ולהיפך, כולנו יחד בסיפור על כל הספקטרום, כולם רצויים, כל אחד ואחד במקומו, כל אחד ואחד ונסיבותיו שלו.
7. "גם בתקופות שאני נופל אני מצליח ללמוד גמרא [סוגיות עמוקות...] אז אני לא רואה הפרעה במישור הזה [תמיד אפשר לומר אם לא הייתה רואה זה היה יותר טוב, אבל זה רק אולי, וחוץ מזה בתקופות שאני לא רואה אני לא מרגיש יותר מרוכז בלימוד]", מדוע שלא תהיה מסוגל ללמוד גמרא? או שתהיה לא מרוכז? אני יודע שחלק מהאנשים שאכן מרגישים מלוכלכים ושאין להם רשות בכלל לעסוק בדברים שבקדושה, אבל זהו מצב פסיכולוגי. דבר שהאדם בעצמו חושב ועל פיו הוא פועל. כלומר ההנחה שלאחר נפילה לא תצליח או שיהיה משהו שיפריע - תלוי בך בלבד. במילים אחרות, במישור של לימוד התורה אתה לא מוצא קושי. כל אחד מתייחס לזה בצורה שונה
יש כאלה שממשיכים ללמוד כדי לכפר או להתקדש או להיאחז בגמרא ובלימוד תורה על אף נפילותיהם ויש כאלו שלא. וזה בסדר. דבר נוסף בטוח - אין מניעה, ואפילו רצוי לעסוק בתורה שהרי ידוע המשפט: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו" (קידושין ל,ב).
8. אני שואל למה זה כ"כ מגעיל? למה אנשים אומרים - "זה מגעיל"? אני מסכים שיש סרטונים שהם ממש מגעילים, אבל יש לא מעט שסתם מתארים תשוקות עזות שלצערי כיף לראות...אני מנסה להבין למה הדבר בעצמו כ"כ פסול [ולא רק למה יש השפעות חיצוניות בעיתיות] - אני לא יכול לענות בשם אחרים אלא רק בשם עצמי. גם את המשפט הזה אפשר לפרק אבל רוצה לענות גם בפשטות וגם מעט באריכות. לכל אדם יש את הרגש הטבעי שזה לא בסדר, אבל אם הוא קצת דהה אז אשמח לשאול אותך האם אתה יודע מה הפירוש של המילה: "פורנוגרפיה"? ובכן, "פורנו = זנות", "גרפיה = צילום", כלומר זוהי זנות מצולמת. במילים אחרות ברגע שאתה רואה את זה אתה צורך זנות. ממש כך. נכון שזה לא אותו דבר כמו לעשות זאת בפועל אבל כיום זו דרך נוספת לעשות זאת. אני מניח שאם לא ידעת את זה, זה נותן לך מבט מעט אחר על הנושא ומעט מסביר. דבר נוסף, כל אחד והמילה שלו, יש כאלה שאומרים שזה: "מגעיל", "גס", "טמא", "תועבה" וכדו' - המשותף לכולם הוא הרצון לציין שזהו דבר שאינו אסור ו"לא טוב" - אם אני מדבר בלשון הילדים. אם אתה מנסה להבין מדוע זה כ"כ פסול, שים לב למה שאתה כתבת בעצמך. "תשוקות עזות שלצערי כיף לראות", אם כך מדוע לצערך? נראה שאתה כן מבין שזה בעייתי.
האם יש משהו מתחת שאתה מנסה לשאול? אולי אתה מנסה לנסות לחפש סיבה למה זה לא עד כדי כך גרוע? אולי אתה מנסה "להצדיק" או להוריד את המצפון אחרי שאתה רואה :"תשוקות עזות", כלשונך, כי זה לא אותו דבר כמו שאר הדברים? אולי אתה פשוט אוהב לראות את זה (ואין בזה בושה, זה פשוט ניתוב היצר שהוא בריא במקור, למקומות שאנשים רעים משתמשים בהם כדי למשוך אותנו)?
תנסה לענות בינך ובין עצמך מה הדבר הנכון. מדוע אתה באמת שואל? תנסה להיות אמיתי להחריד עם עצמך ולא לפחד מהתשובה. רק האמת תוביל לפתרון או לתשובה גם אם היא לא מוצאת חן בעיניך. הסיבות ששאלתי בדחילו ורחימו אינן באות לתקוף אותך חס ושלום, המטרה היא רק להציף דבר שאולי פחדת לשאול באמת, או כי השאלה ששאלת מעט סותרת את עצמה, אז יכול אולי להיות שיש משהו אחר בנוסף... או אולי שלא, וסתם אני משער, הכל טוב - ולכן אשמח שתשתף אם זה בסדר מצידך מה אתה בעצם מנסה לשאול?
אוסיף שיש הרבה סיבות למה זה בעייתי כמובן, אזכיר את הידוע ושלא ידוע, זה מחפיץ בצורה נוראה את האישה, הרבה פעמים הם מאפרים את הנשים והגברים ומסתירים התעללות, מכות ושטפי דם על מנת לעוות את המציאות והשכל, כולם שחקנים מוגזמים וזה גורם לנו להכניס מחשבות שאולי אנחנו אפילו לא מודעים אליהן בנוגע לנשים או אנשים בכללי, הסרטונים האלו נשענים על סחר נוראי בבני אדם, נשים גברים וילדים והצפייה שלנו מכניסה כסף ומעודדת את ההמשך (כי זה לפי הביקוש = לפי הכניסה לאתרים), שים לב שרק זה גרוע בפני עצמו, שים לב שכל הסיבות הללו לא קשורות לדת בהכרח ובכוונה כתבתי כך, אך פירטתי כבר יותר מדי. מצד שני, ברור שיש כוחות, כסף ו"אנשים רעים" שזה מאה אחוז אשמתם ואנחנו הקורבן - ולכן אני מדגיש שזה לא אומר שאתה אדם מגעיל, כי הכוחות הללו מאוד גדולים וגם אנשים טובים נופלים בזה. היצר הוא יצר. הוא נמצא אצל כולנו ולפעמים זה גדול עלינו. אבל זה מסוכן תמיד להיות בצד המתקרבן ולכן אדגיש גם כן, שיש בנו כוחות גדולים ויש תקווה תמיד. צריך לשנס מותניים ולא להתייאש אף פעם! יש אנשים שיצאו מזה, אין סיבה שאנחנו לא נצליח. כל אחד והמסע שלו והזמן שלו. שוב אומר: אין נכון או לא נכון והדרך היא אישית.
בקיצור, חשוב לדעת מהם המעגלים החיצוניים שהצפייה נוגעת בהם ולרוב אנחנו לא מודעים אליהם. גם אם מדובר "בתשוקות עזות" שנראות כאילו הן לא קשורות, וגם אם נדמיין שאין קשר [וזה לא נכון], עדיין מדובר במשחק של שחקנים לכל דבר ועניין שכולו מעוות - משום שהאם אתה היית גם מצלם את עצמך מקיים יחסים ושולח למשפחה, לחברים ולכל העולם? אני מתערב שלא. זה כבר מספיק כדי לומר לך שזה לא בסדר. מקווה שזה עזר לך להבין מעט מדוע.
9. "אני לא כ"כ מבין את הענין של "חילול המעשה הקדוש" שמחללים דבר פנימי וצנוע... כי לא מדובר על זוגות אמיתים [אם כי יש סרטונים כאלה, אבל הרוב לא] אלא בשחקנים, שמשחקים ומראים את התשוקה..." - כל הפירוט הרב אמור לענות גם על המשפט הזה, רק אוסיף שזה לא משנה אם מדובר בזוגות אמיתיים או לא. שני הסוגים לא טובים ואף חמור אם מדובר בזוגות נשואים. הזלזול שלהם בעצמן ובפרטיות ובצניעות שלהם כבר מעורר ריחוק ושאט נפש (זה לא משנה אם הם גויים או כל מיני דברים אחרים) - לא אתפלא אם לבסוף הם יתגרשו או שתגלה שהיחסים ביניהם לא דבש כמו שהם מנסים להראות. למעשה אני מתערב איתך שלא. המצפון שלהם כבר אבד. שום דבר בריא לא יוצא מזה. כמו כן, יש משחקים שהם לא טובים. עצם המשחק לא מוריד מהחומרה. אם יהיה משחק שמתאר בלי צנזור עריפת ראשים רק כי ההצגה עוסקת בימי הביניים האם היית מראה את זה לילדים שיהיו לך בעזרת השם? או לעצמך? לחברים? למשפחה? שוב... חשוב להזכיר לנו תמיד ולא ללכת שולל על ידי העיניים. זה כל העניין. אם צוות רב של פסיכולוגים ואנשי עריכה פרסום וכסף לא היו משקיעים את מיטב המאמצים שלהם - לא היה להם שוק בכלל. הכלל הוא כזה: מה שלא היית צופה עם אשתך/ ההורים שלך/ הילדים שלך, כנראה שהוא לא בסדר.
תודה אם קראת עד כאן. יודע שזה ארוך וניסיתי להקיף את הנושא הסבוך הזה. בטוח שלא עניתי על כל השאלות ואני משער שאף יש עוד שאלות ותהיות רבות. תמשיך לשתף ולשאול - זה חשוב מאין כמוהו ושוב תודה על האומץ לשאול. אין צורך לבקש סליחה על זה
כותב נקודות סיכום כדי להקל על כל המהלך:
- מקור האיסור: האיסור על הוצאת זרע לבטלה אינו כתוב במפורש בתורה, אלא נלמד מסיפור ער ואונן. חז"ל למדו מסיפור זה את חומרת האיסור, אף שהמקרה המתואר בתורה חמור יותר מההתמודדויות היומיומיות.
- התמודדות עם נפילות: נפילות הן חלק בלתי נמנע מהחיים. המטרה אינה להימנע מהן לחלוטין, אלא לצמצם אותן ולהתקדם בתהליך מתמשך של שיפור. יום כיפור מזכיר לנו שהתשובה היא תהליך מתמשך.
- חומרת ההתמודדות: נפילה פעם בכמה שבועות נחשבת להתמודדות קלה יחסית. רבים היו שמחים להיות במצב כזה. עם זאת, חשוב להיות ערים לאפשרות שהתדירות עלולה לגדול עם הזמן.
- התמודדות לאחר נישואין: ההתמודדות עם היצר אינה מסתיימת עם החתונה. אמנם היא עשויה להיות קלה יותר כשהאישה מותרת, אך היא עדיין מורכבת, במיוחד בתקופות שהאישה אסורה.
- השפעה על הזוגיות: ההשפעה של ההתמודדות על הזוגיות תלויה באישה ובאופן התקשורת בין בני הזוג. חשוב לדעת כיצד לשתף את האישה בהתמודדות, אם בכלל. יש צורך להרחיב על ידי אנשים אחרים בעלי ניסיון.
- יחסי אישות - פנטזיה לעומת מציאות: יחסי אישות במסגרת הנישואין שונים מאוד ממה שמוצג בפורנוגרפיה. הם מאופיינים בעדינות, קשב, תקשורת וקדושה. כל זוג מוצא את דרכו הייחודית.
- השפעה על לימוד תורה: נפילה לא בהכרח מפריעה ללימוד תורה. להיפך, העיסוק בתורה יכול לסייע בהתמודדות, כפי שנאמר: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין". הכל לפי מה שהאדם מספר לעצמו והשקפת עולמו.
- הבנת מהות הפורנוגרפיה: המילה "פורנוגרפיה" פירושה "זנות מצולמת". צפייה בתכנים אלו היא למעשה צורה של צריכת זנות, גם אם לא באופן פיזי.
- בעיות נוספות בפורנוגרפיה: פורנוגרפיה מעוררת בעיות רבות, כולל החפצת נשים, עיוות המציאות, הסתרת התעללות, ותמיכה בסחר בבני אדם. הצפייה מעודדת את המשך התעשייה הזו.
- בעייתיות גם ב"תכנים עדינים": גם צפייה ב"תשוקות עזות" או בשחקנים מקצועיים נחשבת בעייתית מבחינה מוסרית. עצם ה"משחק" אינו מפחית מחומרת העניין.
- חשיבות הכנות העצמית: חשוב להיות כנה עם עצמך לגבי הסיבות האמיתיות לצפייה בתכנים אלו. הבנה עמוקה של המניעים יכולה לסייע לך בהתמודדות.
- שאילת שאלות ושיתוף: יש צורך לשתף ולשאול שאלות. פתיחות וכנות הן חיוניות להתמודדות עם הנושא המורכב הזה.
מאחל לך הצלחה גדולה במסע הזה!