יש על זה בספר הישר... אני מצטט
ספר הישר - השער השישי
סוד האהבה והשנאה:
הָאֶחָד, בְּהֶרְגֵּל הָעֲבוֹדָה וּדְרָכֶיהָ. דַּע, כִּי כָל הָרוֹצֶה לַעֲבוֹד אֶת אֱלֹהָיו עֲבוֹדָה גְּמוּרָה בְּלֵב שָׁלֵם, לֹא יַשִּיגֶנָּה כִּי אִם בְּרֹב הַשְּׁקִידָה, בְּאֹרֶךְ הַיָּמִים, בְּרֹב הַהֶרְגֵּל וְשֶׁלֹּא יָקוּץ בָּהּ, וְדַע, כִּי עוֹבֵד אֱלֹהִים יִמְצָא טֹרַח גָּדוֹל בִּתְחִלַּת עֲבוֹדָתוֹ וְטַעַם גָּדוֹל בַּאַחֲרִית עֲבוֹדָתוֹ. וְכֵן כָּל מַעֲשֶֹה אֲשֶׁר יַעֲשֶֹה אָדָם, יִמְצָא יְגִיעָה בָּרִאשׁוֹנָה, וְתָסוּר כְּבֵדוּת הַיְּגִיעָה בָּאַחֲרוֹנָה. וְעַל כֵּן, הָרוֹצֶה לְקַבֵּל עָלָיו עֹל הָעֲבוֹדָה, צָרִיךְ לַחֲשׁוֹב בְּכָל הֲנָאוֹתֶיהָ וּלְהִסְתַּכֵּל בָּהֶן תָּמִיד. וְיַרְגִּיל עַצְמוֹ בָּרִאשׁוֹנָה לַעֲשֹוֹת הַמַּעֲשִֹים הַקַּלִּים וְאַל יַטְרִיחַ עַל עַצְמוֹ, אֲבָל כָּל אֲשֶׁר יֵלֵךְ, יוֹסִיף, כַּאֲשֶׁר אָמַר (ישעיה כ"ח י"ג) וְהָיָה לָהֶם דְּבַר ה' צַו לָצָו צַו לָצָו קַו לָקָו קַו לָקָו זְעֵיר שָׁם זְעֵיר שָׁם. וּבִרְאוֹתוֹ כִּי יוֹסִיף יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר יוּכַל לִסְבּוֹל, יָקֵל מְעַט מִמֶּנּוּ, לְבַל תָּקוּץ הַנֶּפֶשׁ בּוֹ פִּתְאוֹם, וְאַחֲרֵי אֲשֶׁר יָקֵל מִמֶּנּוּ וְיַעַבְרוּ עָלָיו יָמִים, יָשׁוּב לְקַדְמוּתוֹ. וְהִנְנִי זוֹכֵר לְךָ דִּמְיוֹן בְּהֶרְגֵּל דַּרְכֵי הָעֲבוֹדָה לְבַל תִּכְבַּד עָלָיו, כְּגוֹן אָדָם הָרוֹצֶה לְעַנּוֹת נַפְשׁוֹ בְּצוֹמוֹת וְאֵין מִנְהָגוֹ לִסְבּוֹל תַּעֲנִיּוֹת, עַל כֵּן צָרִיךְ בָּרִאשׁוֹנָה לְהִתְעַנּוֹת יוֹם אֶחָד בַּחֹדֶשׁ. וְיַתְחִיל בִּימֵי הַקֹּר, כִּי הַיָּמִים קְצָרִים, וְגוּפוֹ חָזָק, וְלֹא יַזִּיק לוֹ הַצּוֹם, וַיַּעֲמוֹד עַל זֶה הַמִּנְהָג יָמִים, וְאַחֲרֵי כֵן יוֹסִיף מְעַט, וְתִהְיֶה תַּעֲנִיתוֹ בִּימֵי הַחֹם לֹא בִּימֵי הַקַּיִץ. וְאַחֲרֵי כֵן יוֹסִיף מְעַט לְהִתְעַנּוֹת בִּימֵי הַקַּיִץ. וְאִם יִצְטָרֵךְ לְהִתְעַנּוֹת יוֹם בְּכָל שָׁבוּעַ, יֵדַע כִּי הַיְּגִיעָה שֶׁיִּסְבּוֹל תִּהְיֶה בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה וּשְׁנִיָּה, וּקְצָת הַיְּגִיעָה תִּשָּׁאֵר בַּשְּׁלִישִׁית וּבָרְבִיעִית, וּמְעַט מִזְעֵר מִמֶּנָּה תִּשָּׁאֵר בַּחֲמִישִׁית וּבַשִּׁשִּׁית, וּכְשֶׁיַּתְחִיל לְהִכָּנֵס בַּשְּׁבִיעִית לֹא יִיגַּע בָּהּ שׁוּם יְגִיעָה כְּלָל. וּבִרְאוֹתוֹ כִּי יָקוּץ וְיִיגִַּע בְּתַעֲנִיתוֹ אוֹ בְּעִנְיַן עֲבוֹדָתוֹ, יַעֲבִיר עַל לִבּוֹ כָּל הַטּוֹבוֹת וְהַתּוֹעָלוֹת אֲשֶׁר יֵשׁ לוֹ מִן הָעֲבוֹדָה הַהִיא וְהַהֶזֵּק אֲשֶׁר יַרְחִיק מֵעַצְמוֹ בָּהּ, וְיֵדַע כִּי הַצּוֹם יַכְנִיעַ הַלֵּב, וְצָרִיךְ לְכָל הָרוֹצֶה לִלְמֹד הַהֶרְגֵּל, שֶׁיֵּדַע כִּי כָל עוֹבֵד עֲבוֹדָה, וּמִתְעַסֵּק בְּשׁוּם מַעֲשֶֹה אוֹ יְיַגֵּעַ עַצְמוֹ בִּדְבָרִים כְּבֵדִים, צָרִיךְ בָּרִאשׁוֹנָה לַחֲשׁוֹב בְּטוֹבָה הַבָּאָה עָלָיו בַּעֲשֹוֹתוֹ אוֹתָהּ, וּבָרָעָה הַבָּאָה עָלָיו אִם לֹא יַעֲשֶֹנָּה, וּכְפִי גֹּדֶל הַטּוֹבָה הַבָּאָה עָלָיו, כֵּן תִּהְיֶה רֹב תַּאֲוָתוֹ לַעֲשֹוֹתָהּ. כִּי אִם יֵדַע כִּי תָּבוֹא אֵלָיו הֲנָאָה גְּדוֹלָה מִמֶּנָּה, תֵּקַל בְּעֵינָיו הַיְּגִיעָה אֲשֶׁר יִמְצָא בָּהּ. כְּגוֹן שְֹכַר עוֹבֵד אֲדָמָה אִם יִתְּנוּ לוֹ מְחִיר גָּדוֹל, בִּשְׁבִיל שִֹמְחָתוֹ בַּמְּחִיר הָרַב אֲשֶׁר יִמְצָא מִמֶּנָּה, לֹא יָקוּץ בָּהּ וְלֹא יִמְאָסֶנָּה, אַךְ תִּנְעַם לוֹ יְגִיעָתוֹ:
וְאוּלָם יֵשׁ אֲנָשִׁים אוֹמְרִים, כִּי לֹא תֶּעֱרַב הַיְּגִיעָה וְהָעֲבוֹדָה לָעוֹבֵד אֶלָּא אַחֲרֵי אֹרֶךְ יָמִים בַּעֲבוֹדָתוֹ, וְאָז יַכִּיר הַטּוֹב וְהָרַע, וְיֵדַע כִּי יֵשׁ לוֹ גְּמוּל עָלָיו, וְאָז יוּכַל לִשְׁקוֹד עַל עֲבוֹדָתוֹ וְלֹא יָקוּץ בָּהּ. אַךְ בְּהַתְחָלַת דָּבְקוֹ בָּעֲבוֹדָה יָקוּץ בָּהּ וְיִמְאָסֶנָּה פְּעָמִים רַבּוֹת וְיִזְנָחֶנָּה. וְעַל כֵּן אָשִׁיב עֲלֵיהֶם וְאוֹמַר, כִּי לֹא יִדְבַּק אָדָם בָּעֲבוֹדָה אֶלָּא בְּאַרְבָּעָה דְּבָרִים, אַחֲרֵי דַּעְתּוֹ גְּמוּלוֹ מִמֶּנָּה, וְאַחֲרֵי עָמְדוֹ בָּהּ שָׁנִים רַבּוֹת, וְאַחֲרֵי קְנוֹתוֹ שֵֹכֶל טוֹב, וְאַחֲרֵי דַּעְתּוֹ סוֹד הַתַּאֲוָה וְהָפְכָּהּ בְּכָל הַמַּעֲשִֹים. כִּי כָל מַתְחִיל לַעֲשֹוֹת שׁוּם מַעֲשֶֹה, אִם יִהְיֶה לוֹ בַּמַּעֲשֶֹה הַהוּא שׁוּם הֲנָאָה, תִּכָּנֵס בְּלִבּוֹ הַתַּאֲוָה. כִּי כֵן כָּל מַעֲשֶֹה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ שׁוּם הֲנָאָה תִּכָּנֵס בְּלִבּוֹ הָאַהֲבָה רִאשׁוֹנָה, וְאַחַר כֵּן תָּסוּר וְתִכָּנֵס בְּלִבּוֹ הַשִּנְאָה, וּלְקֵץ יָמִים תָּסוּר, וְכֵן יִתְחַלְּפוּ תָּמִיד, יָסוּר הָאֶחָד וְיָבֹא הַשֵּׁנִי. אַךְ אִם תִּהְיֶה הֲנָאַת הָעוֹבֵד בַּעֲבוֹדָתוֹ גְּדוֹלָה, וְיֵשׁ לוֹ שֵֹכֶל, תַּעֲמוֹד הָאַהֲבָה יָמִים רַבִּים, וְהַשִּנְאָה יָמִים מִסְפָּר. וְאִם לֹא יִהְיֶה לוֹ שֵֹכֶל טוֹב וְאֵין לוֹ בַּעֲבוֹדָתוֹ הֲנָאָה גְּדוֹלָה, אוֹ תָּבוֹא עָלָיו מִמֶּנָּה הֲנָאָה מִצַּד אֶחָד וּמְהוּמָה מִצַּד אַחֵר, תַּעֲמוֹד הָאַהֲבָה יָמִים מֻעָטִים, וְהַשִּנְאָה תַּאֲרִיךְ יָמִים. וְכַאֲשֶׁר יִתְחַלְּפוּ פְּעָמִים רַבּוֹת, אִם יִתְחַדְּשׁוּ לָאָדָם חִדּוּשִׁים טוֹבִים בַּעֲבוֹדָתוֹ אָז תּוֹסִיף הָאַהֲבָה וְתִגְדָּל. וְאִם יִתְחַדְּשׁוּ דְּבָרִים רָעִים תּוֹסִיף הַשִּנְאָה, וְאִם לֹא תִּתְחַדֵּשׁ בָּעֲבוֹדָה דָּבָר, יִהְיוּ שְׁתֵּיהֶן שָׁווֹת עַד שֶׁיָּבוֹא הַשֵּכֶל וְיַכְרִיעַ בֵּינֵיהֶן, כִּי, אִם יִהְיֶה הַשֵּכֶל טוֹב, תִּתְחַזֵּק הַתַּאֲוָה בִּשְׁבִיל הַהֲנָאוֹת הַבָּאוֹת מִמֶּנָּה. וְאִם תֶּחֱלַשׁ הָאַהֲבָה תֶּחֱזַק הַשִּנְאָה וְתֵלֵךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל וְתִתְמַעֵט הָאַהֲבָה בְּכָל יוֹם:
[קא]:
המלחמה בין האהבה והשנאה ואיך לנהוג בזמני השנאה:
וְאַחֲרֵי אֲשֶׁר גִּלִּינוּ סוֹד הָאַהֲבָה וְהַשִּנְאָה, נֹאמַר, כִּי צָרִיךְ לְבַעַל הָעֲבוֹדָה, לְהַכִּיר בִּתְחִלַּת עֲבוֹדָתוֹ, כִּי הָאַהֲבָה וְהַשִּנְאָה נִלְחָמוֹת שְׁתֵּיהֶן, פַּעַם תִּגְבַּר הָאַחַת וּפַעַם תִּגְבַּר הַשְּׁנִיָּה. וְעַל כֵּן אֵין צָרִיךְ בִּתְחִלַּת עֲבוֹדָתוֹ לִהְיוֹת חוֹשֵׁשׁ אִם יָקוּץ בָּהּ, כִּי זֶה מִשְׁפַּט הָאַהֲבָה בִּתְחִלָּתָהּ, כִּי תַּגִּיעַ לְתַכְלִית יְדוּעָה וְתֶחְדַּל, וְאַחַר כֵּן תָּשׁוּב וְתִתְחַזֵּק וְתִתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר. וְאַחַר כֵּן אִם תֶּחֱלַשׁ הָאַהֲבָה וְתִכְבַּד הַשִּנְאָה, אַל יְהִי נוֹאָשׁ מִן הָעֲבוֹדָה, רַק יֵדַע כִּי לְקֵץ יָמִים תַּחֲלוֹף.