בס"ד
בס"ד יום ראשון י"ד אייר התשע"ב
שלום זלמן!
ראשית אני רוצה להודות לך שוב על הזמן והסבלנות שאתה מקדיש לי וכל הפונים לעזרה וסיוע לארגון הנפלא "שמור עיניך" לעזרה וסיוע לארגון הנפלא "שמור עיניך", זה כל כך לא מובן מאליו, בעז"ה אני מקווה שאוכל יום אחד לגמול טובה לך ולארגון הזה ולסייע לאחרים מניסיוני. יש בי "הכרת הטוב" עצומה כלפיכם.
אני נמצא כעת בתהליך של התבוננות ולמידה ואני מרגיש צורך להתייעץ בך. בתקופה האחרונה הצלחתי להתבודד ולדבר עם ה' לעשות חשבון נפש מקיף מאד בכל התחומים ולחשוב מה חשוב בחיים שלי ומה לא. הבנתי לפתע שעיקר התיקון שלי בחיים הוא לפתור אחת ולתמיד את ההתמכרות לתאווה . והחלטתי לעשות זאת באופן אובססיבי להלחם מתוך התמכרות עד הסוף בכל ההתמכרויות שיש לי אוכל אך בעקר בעיקר בתאווה הזאת. הגעתי למסקנה שלמרות שבתקופה האחרונה המעידות שלי בהוצאת ז"ל היו אחת לכמה חודשים אני עדיין מכור ואסור לי להיות שאנן.
קראתי מספר פעמים את " אשיב ממצולות " של הרב יהושע שפירא , שקטעים ממנו אתם שולחים בניוזלטר ונרשמתי ל"שמור עיניך" לפני שבועיים בפעם הראשונה.
קראתי את המדריך הראשוני, הזמנתי את הספר הגדול, הקשבתי לדבריך והרגשתי שיש כאן אמת גדולה.
אבל יש שאלה שמעסיקה אותי כל הזמן והיא שאלת הבחירה החופשית. אני יודע שיצרו של האדם מתגבר בכל יום ואלמלי הקב"ה עוזרו לא יכול היה לנצחו. אני מתפלל אל ה' ומנסה כל הזמן להתרחק מהסתכלות אסורה מכל דבר שמזכיר את החטא וב"ה מצליח לשמור על העיניים שלי בצורה די טובה.
אני משנן לעצמי כל הזמן את עוצמתו של יוסף שזכות הבריחה שלו מן החטא עמדה לבני ישראל בקריעת ים סוף: "נס מפני נס" ואת מאמרו של הגאון רב חיים שמואלביץ זצ"ל שגדולתו של יוסף באה לידי ביטוי דווקא בבריחה מן הניסיון.
מי שרוצה לא לפול לתוך הבור , צריך להתרחק כמה שיותר משפת הבור ואם לא התרחק זאת אשמתו. ברור לי שעצת היצר היא לקרב אותנו לסביבה הטבעית של העבירה כדי שנגיע לנקודה שבה אנו מאבדים שליטה ונופלים ברשת שהוא טווה לנו.
אני מזדהה בצורה מוחלטת עם הכול!
אסביר מה מפריע לי אחרי כל ההקדמות, האם הגעתי למצב שאין לי בחירה חופשית? האם אני הבאתי את עצמי למצב שבו ההתמכרות תמיד תתעורר בנקודת זמן מסוימת ותכניס אותי שוב למאבק מסחרר.
יש מאמר מקסים של פרופ' נחמה לייבוביץ על פרשת "וארא" בספרה עיונים לספר שמות. שאותו קראתי עשרות פעמים במהלך העשרים שנה האחרונות.
" ואני אקשה את לב פרעה"
אחרי שהיא מצטטת את הרמב"ם בהלכות תשובה שמסביר שעונשו של פרעה , כמו גם עונשם של רשעים נוספים שהרעו לישראל, היה בכך שהקב"ה מנע ממנו את התשובה ונחמה ליבוביץ שואלת האם הרמב"ם לא סותר את דברי עצמו בהלכות תשובה: "ודבר זה עיקר גדול והוא עמוד התורה והמצווה .. שהרשות בידכם וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשי בני האדם עושה – בין טובים בין רעים"
ממשיכה ד"ר לייבוביץ: ואם כן- איך יאמר שהקב"ה מונע התשובה מפרעה, נוטל את רשות ההכרעה ממנו? אלא שאם נעיין בדבריו –נבינם.
הכרעה לעולם היא בידי האדם , אלא שרק מלכתחילה חופשי האדם לבחור כאוות נפשו, היינו שתי האפשרויות ניתנות לו במידה שווה.
אך כיוון שבחר באחת מהן והלך בה, שוב אין הוא יכול לבחור בחירה אחרת מתוך אותה קלות שיבחר בבחירתו הראשונה, נאמר דרך משל, בדרך הרעה, וככל שיתרחק ממקור הכרעתו הראשונה ויאריך מהלכו באותה דרך רעה, כן תכבד עליו הבחירה בדרך הטובה, ואם כן חופשיות בחירתו עדיין בידו, אין היא חופשית ובלתי מוגבלת כפי שהייתה.
אם כן- לא הקב"ה הוא שהצר בחירתו והקשה עליו את הדרך חזרה, אלא הוא עצמו על ידי בחירותו ברע והתמדתו בה עירם מכשולים על דרכו חזרה לבחור בטוב.
ומצטטת שוב את הרמב"ם: וכעניין זה שואלים הצדיקים והנביאים בתפילתם מאת ה' לעזרם על האמת, כמו שאמר דוד : " הוריני ה' דרכך" , כלומר אל יגרמו לי חטאי למונעני מתשובה, אלא תהיה הרשות בידי עד שאחזור ואבין ואדע דרך האמת"
נחמה מביאה מאמר אדיר על כניסה ושקיעה בחטא עד לבלי יכולת עוד לחזור בתשובה מתוך שקספיר במחזה מקבת:
*The Tragedy of the Hardened Heart:*
Things bad begun strong, gradually he so hardens himself by ill in the custom of evil, that he becomes eventually incapable of altering the pattern in which his very being is fixed. The heart is so encumbered by the burden of its own fulfilled desires that it cannot be turned away from there."
כתבת לי שהתאווה הזאת היא לא כמו דלקת כרונית אלא חוזרת וזה לכאורה מפריע לי, האם אני נמצא במצב שאני למעשה חולה במחלה חשוכת מרפא בגלל שהתמדתי ברע? מדוע שהקב"ה ירצה לעזור לי תמיד אם אני לא עוזר לעצמי מספק ובכל פעם שאני נופל אני מאשים את עצמי שזה עונש מהקב"ה שלא עשיתי מספיק מאמצים למנוע זאת?
האם נעלמה ממני הבחירה החופשית ואני זקוק לנהמא דכיסופא , לעזרה בלתי פוסקת במאבק הזה, אינני מסוגל לגמרי להתמודד ולנצח את היצר?
הרב שפירא בספר בעמוד 85 כותב :" יש רגע אחד נחשק ונכסף, שמלווה את התעוררות התאווה ומריץ את האדם אל החטא. רגעי העונג המדומים שבחטאיו הקודמים מתקבצים יחד, מלפפים את הנפש ומכוונים אותה לנקודה אחת ויחידה- החטא.
יש כאן משהו חולני, כי אלף פעמים נחבט אל הקרקע בכוח ומגלה שאין בידו כלום, שמה שדמיין כמענג, 'תופס' וממלא תוכן, אינו אלא קליפה ריקה ומשמימה שממלאת אותו גועל.האמת היא שהוא ויתר והסכים להיכנע לחטא בשביל לא-כלום. ואע"פ כן- כל פעם מחדש נותרת איזו לחלוחית מזערית מאשליית התענוג, והיא חוזרת ומתעוררת וממדיה תופחים ותופחים עד ששוב היא נדמית כאגם גדול ומרענן, ושוב...:
האם לא אוכל לעולם לנצח לגמרי את היצר ולהכניע אותו לחלוטין, לא מתוך רצון לקחת סיכונים ולהתקרב לעבירות ,אני שואל את זה מתוך כאב, האם מי שטעם מן החטא נגזר עליו להישאר מכור לתמיד ואין לו יותר בחירה חופשית בכלל אלא תמיד הוא חייב לבקש את עזרתו של הקב"ה?
האם באמת איבדתי את הבחירה החופשית שלי בנושא הזה?
תודה על הכול! מחכה לתשובתך
גבריאל