ברוכים הבאים, אורח

סדר בבלאגן - על בחירה חופשית ומחלה נפשית
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: סדר בבלאגן - על בחירה חופשית ומחלה נפשית 329 צפיות

סדר בבלאגן - על בחירה חופשית ומחלה נפשית לפני 9 שנים, 7 חודשים #70230

  • נתן במתנה
  • רצף ניקיון נוכחי: 1823 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 1001
מתנצל מראש, סכנת חפירה בפניכם!!
***
כשאני שואל את עצמי האם יש לי בחירה לא לחטוא/להשתמש אני שואל למעשה שתי שאלות שונות, שאלה אחת היא שאלה מוסרית נוקבת שאותי ניקבה ככברה בימים נוראים - כיצד זה קורה שאיני מפסיק למרות שיש לי בחירה, ולא רק שאיני מפסיק אלא שנכנסתי לסרטון ההוא שהיה בו את ה...גועל הזה...איך אני בוחר בזה . שאלה שניה היא שאלה תורנית-השקפתית: האם באופן עקרוני קיימים מצבים בהם אין בחירה חופשית? במידה והתשובה שלילית, ובכל מצב יש בחירה להפסיק, כך קובע דבר ה' בעולם, אז חוזרת ומתרומם בפני הר הקושיות, ומעיר מתוכי את מה שלמדתי לזהות כשנאה עצמית, על המשיכה שלי אל האסור והמתועב והמשוקץ, שהרי בניגוד אולי לאנשים אחרים שקוראים את הספרים הקדושים ומתחזקים מהם, אני למוד אכזבות באופן כל כך חריף, שכל מה שאני מוצא בהם הוא יאוש, והיאוש, כידוע, לא ממש מסייע לי לחזור בתשובה/לשפיות. תת סעיף של היאוש הוא הטלת הספק בכנות שהייתה בניסיונותי להפסיק - אולי לא רציתי מספיק, אולי הפעם אם אעשה כך וכך זה יעזור, אולי אם אזעק ואשווע ואקרע את העולם בתפילתי. אולי אם אדבר עם רבנים. אם אשים ציצית יותר מהודרת. כי עד עכשיו כנראה שלא הייתי מספיק רציני/כנה.
אלא שהבעיה, שוב, חוזרת אלי כבומרנג כעבור שבועות או חודשים שהפכו אותו לקהה חושים או למיואש וקודר.
בשלב הזה כבר ישנם אנשים שמתחילים לרצות להתאבד, או לחשוב על זה. ישנם כאלה שפשוט מאבדים את הדחף להשתנות, וחייהם המפוצלים ממשיכים. הדחף להשתנות מתבטא בניסיון לשקוע יותר בשגרה קהוית חושים של נפילות/חטאים.

כאן אעצור דברי ואעיר כי מניסיוני, אם אתה, קורא יקר, עדיין מתייסר מהקריסה האחרונה, מלא טינה על הדת שלא עזרה לך, או מלא אשמה על כך שלא ניסית מספיק משום שברור לך שהדת עשויה לעזור לך, הבירור שלך (ושלי כאשר הייתי בשלב הזה לפני כשנתיים וחצי), אינו יותר מאשר ניסיון נוסף להפסיק לחטוא/להשתמש. כאן, הייתי מציע לך לעצור את הדיון ולהיות כנה עם עצמך - לדבר עלהדברים כהווייתם, בלא כיסויים של דברי תורה, דברי רבנים ודברי רופאים. לומר: אני מפחד ליפול/לחטוא. לומר: אני לא רוצה לעשות את הרע בעיניו לאחר שאני כבר מרגיש כל כך רע, שאיני מסוגל לקחת את עצמי ולעשות דבר רע במזיד, רק 'באונס הקרוב למזיד' אשר אני מתפלל בכל יום שרחמנא יפטרני ממנו.
אם אתה נושם עמוק, מרגיש משוחרר מעט, אני מציע לך להתקדם לחלק הבא
***
מהי מחלה נפשית?
בשאלה הזו יש מלכוד, כי היא מניחה את עצמה. האם מחלה נפשית היא מחלה שפסיכיאטר היה נותן עליה כדור? שפסיכולוג היה אומר שהוא יכול לסייע לפתרונה? הרי פסיכיאטר היה יכול לחלק כדורים גם לאנשים שמרגישים רע עם זה שחללו שבת? ופסיכולוג יכול לעזור גם למי שסובל מרצון להתקדם במעלות הפרישות של מסילת הישרים ואינו מצליח לעבור את 'שער הזהירות'?
במידה ואנחנו מסכימים על ההנחה שקיימות הפרעות נפשיות, כגון: מאניה-דיפרסיה, הפרעת קשב וריכוז, חרדה, פוביה, OCD. ואפילו הפרעות כמו 'אשמה קשה' (דוג': לאחר שנהג דרס מישהו נהרג בתאונת דרכים) או דיכאון עמוק מדי (דוג': דיכאון המתפרץ לאחר שאבא של אדם נפטר בלא שהוא יישב עמו את המריבות הקשות ביניהם)
במידה ואנחנו מסכימים שהקריטריונים לקביעה האם אדם סובל מהפרעות נפשיות אלו מצויים בידי רופאים/פסיכולוגים/פסיכיטרים, אשר כמובן צריכים להתייעץ על הגדרתם אצל אנשים דתיים עם רבנים, על מנת להבדיל בין מצב 'פתולוגי' למצב 'נורמאלי'.
רק במידה ואנחנו מסכימים על שתי הנחות האלו, אפשר להתחיל לדבר על המשמעות של הקביעה שהתמכרות היא 'מחלה'.
(אם אתה, קורא יקר, סבור שאין מחלות נפשיות וגם אם יש כאלו הן מוגדרות רק על ידי חוכמת התורה ומתוארות בידי הדרכות גדולי ישראל וניתנות לפיתרון בידי התורה או אנשי טיפול אשר יש להם הדרכה ישירה מגדולי ישראל, אכן לא תקבל את ההבחנה בין חוטא לחולה סביב מחלת ההתמכרות, אך עליך כנראה לא לקבלה גם סביב מחלת הOCD או הדיכאון).

לומר שהתמכרות היא מחלה נפשית, בהקשר הזה, היא שניתן, על סמך אבחנות יחסית קבועות ('אבחנה מבדלת' משמעה היכולת להבחין בין מחלה לבין מופעים שאינם המחלה אך הם דומים לה, כמו למשל: וירוס וחיידק או דיכאון וחרדה), לחלק בין הופעה רגילה של קשיים במסגרת תרבות מסויימת (למשל: קושי עם אוננות אצל מתבגרים בכלל ואצל מתבגרים דתיים וחרדים בפרט) לבין הופעה חריגה שלה. ההופעה החריגה מתאפיינת בדפוס מספיק קיצוני כדי להיקרא 'הפרעה'. הפרעה - פשוט כי הוא מפריע.
ברגע שדפוס כזה מאופיין, ניתן לבחון את הסגנון הייחודי לו.
חקר ההתמכרויות בעולם הרחב הנו תחום שהולך ומתפתח, בשל ההבנה ההולכת וגוברת ש'התמכרות' לא נגרמת מחומרים ממכרים אלא מדפוסי התנהגות 'מכורים'. על כן, רופאים הגדירו בשנתיים האחרונות את תחום ההתמכרועיות באופן הרבה יותר נרחב: החל המתמכרות לאינטרנט (חדשות, לא פורנו) וכלה בהתמכרות לפייסבוק. בכל המצבים מדובר לכאורה על התנהגות נשלטת, שאינה קשורה להכנסת 'חומרים' למוח כמו סמים או אלכוהול. מדוע, אם כך, קבעו וועדות המומחים בארה"ב כי מדובר בהתמכרות?
המחקר העכשווי מגלה כי התמכרות יוצרת דפוסים מאוד מקובעים סביב מעגלי ההנאה במוח שלנו. אנחנו לומדים לקשר באופן מאוד חריף בין משהו (לייק בפייסבוק) להנאה. אלא שהדבר אינו מסביר הכל - שהרי גם אם משהו גורם לי הנאה, עלי להבין מדוע אני מבצע אותו באופן כל כך תלותי. כאן, אנו עוברים מהתחום המוחי לתחום ההתנהגותי - הטענה הבסיסית שעומדת בבסיס התיאוריה (לא של הצעדים, של הפסיכיאטרים והפסיכולוגים) של ההתמכרות היא כי מסיבות שונות (שאפשר 'לחפור' עליהן) אני מפתח דפוסים של תלות חזקה, מבחינה מוחית ומבחינת מצב הרוח, בהתנהגות/חומר. המשמעות: אני מרגיש שאיני יכול לתפקד בלעדיו, ואני אכן, במובנים רבים, לא יכול לתפקד בלעדיו, בשל התלות המוחית/התנהגותית הקיצונית, אשר קשה מאוד לשחרר אותי ממנה. 
עד כאן ההגדרה הרפואית.
תוכנית 12 הצעדים, בעקבות אימוץ של עמדה רפואית ופסיכולוגית מסויימת, טוענת כי ביסוד התלות הקיצונית לא עומדים תסביכים מסוגים שונים, אלא שאיפה לקרבת אלוהים שאינה מוצאת את מימושה בחיי.
כעת, ניתן לחזור לראשית הדברים: כשאני אומר שיש לי בחירה חופשית, מה אני מתכוון לומר. שאני יכול להפסיק להיות תלותי, ככה סתם? הרי הדבר אפילו אינו דומה לבקשה מאדם שסובל מפחד ממטוסים להפסיק לפחד ממטוסים, שהרי לא מדובר במטוסים, מדובר בחוויה עוטפת וכוללת שאיני מסוגל להשתחרר מהתלות שלי בה.
השאלה האם אני 'מפסיק' או לא 'מפסיק' הינה שאלה משנית כאשר עוסקים בדפוסים התמכרותיים. השאלה היא כיצד להפסיק להיות תלוי, כיצד להפסיק להרגיש את הדחף לרצות מזה עוד.
זה הרגע שבו עלי לקחת את בחירתי החופשית, ומתוך הכרה כנה באופי הבעיה שלי, עלי לחפש את הפיתרון העמוק לדבר הזה.
במידה ואני מוצא אותו בשנים עשר הצעדים - מה טוב. במידה ואני מוצא אותו בטיפול - מה טוב. ובמידה ואני מוצא אותו אצל רבנים - מה טוב. אבל דבר אחד אסור לי להכחיש - אסור לי להשתמש ביכולת הבחירה החופשית שלי כדי להמשיך ולמקד את השאלה סביב הנפילות/חטאים. העובדה שזה קורה לי כל כך הרבה, בכל כך הרבה הקשרים, ואפילו העובדה הפשוטה - אני סובל וחיי אינם חיים, אני מרגיש משוקץ ומתועב, או חסר חיים ומנותק או אולי פשוט מלא כעסים על כל מה שזז, מחייבת אותי להבין שמשהו בפנים דורש 'טיפול שורש', שהחיים אינם יכולים להמשיך כרגיל. הבחירה החופשית כאן, משמעה להרים ידיים מול הניסיון לעצור את ההתנהגות המעשית - מתוך הכרה שעלי לבחור להשתנות באופן הרבה יותר דרמטי ושורשי.

כאן אעיר הערת סוגריים: קיים בלבול מושגים נרחב בין ההכרה 'בחוסר האונים' העומדת ביסוד תוכנית 12 הצעדים, לבין תפיסות נוצריות אשר תופסות את החטא כמושרש באדם בלי יכולת תיקון. בלבול מושגים זה, לדעתי, קשה במיוחד כאשר מדובר במין, בשל הזיקה המושכת לקשר בין 'חוסר אונים מול תאווה' לבין 'החטא הקדמון'.
אני מציע, כרגע, לצורך הדיון הנוכחי, לנתק את השאלה למה אני מכור מהשאלה 'האם אני מכור'. מכור הוא מכור הוא מכור. נקודה.
העובדה שאני בחרתי לאונן ופלוני בחר לחפש לייקים בפייסבוק לא הופכת את אחד משנינו לפחות מכור.
12 הצעדים יעבדו בשבילי כמו גם בשבילו, משום שהן אינם מתמקדים בדרך בה אני בחרתי למלא את החור השחור שבתוכי אלא בעצם קיומו של החור השחור הזה, שמחייב אותי כל הזמן למלא אותו.
על מנת לא להשאיר את הדברים בלא התייחסות כלל, אומר כי על פי ניסיוני, דווקא כאשר מתקדמים בתוכנית תקופה ארוכה  התהליך שקורה הנו תהליך הפוך בכיוונו - ככל שאני יותר מתקדם, אני מסוגל להתייחס למין באופן הרבה יותר משוחרר, וממילא גם להכניס אותו, כולל החלקים הפרועים יחסית שתמיד פחדתי שישתלטו עלי, לתוך 'הקדושה'. חוסר האונים מול התאווה, מאפשר לי, למרבה ההפתעה, להתחיל בתהליך חיבור ארוך ומתמשך בין אהבה, קדושה, זוגיות וחושניות, חיבור אשר לא היה ביכולתי לחוותו בעבר בשל הפער בין התאווה המופרעת לבין שאר חיי. ועוד התייחסות קצרה בעניין: עיקר הכשל נובע מזיהוי שגוי של סוג ההתמכרות עם ההתמכרות עצמה. המיניות אינה חטא שאיני יכול להשתחרר ממנו, המיניות היא דפוס שרירותי שאני בחרתי כדי להמלט מתחושת ריקנות עמוקה שמשתרעת בעקיפין או במישרין על מישורים רבים בחיי. במובן זה, שוב, ככל שעובר הזמן, המיניות הופכת ליותר נייטרלית, פחות דמונית, וממילא אפשר, כפי שתיארתי לחזור ולהכניסה תחת כנפי השכינה במלוא גווניה.

לסיכום: כשאני אומר שאין לי בחירה חופשית אני מתכוון לומר שאני דומה לאדם עם מאניה דיפרסיה, או עם OCD שאין לו 'בחירה חופשית' להפסיק את הדפוסים בהם נשמתו מתבטאת באופן פשוט, אבל יש לו את הבחירה החופשית להבין עד כמה הוא סובל ולפנות לטיפול המתאים על מנת שלאחר שיצליח לקבל עזרה, הוא יצליח לשנות את התנהלותו. אמנם, גם לאחר שהתנהלותו/תי תשתנה, יהיו דברים שאשאר רגיל אליהם, ודברים שאצטרך להימנע מהם. אם זה קשה לי? לפעמים כן. אבל זה מה שיש לי - ומי שלא מקבל את נפשי יכול להאשים את ההורים שלי אם הוא פסיכולוג פרוידיאני או ללכת לאומן שעשאני ולקבול בפניו, אם הוא חבר בתוכנית.
את הבחירה שלי - עשיתי. אני נותן לאלוהים להוביל את אישיותי על פי רצונותיו, וגם אם אני תכננתי לעצמי אישיות אחרת, הרבה יותר יציבה ועקבית, מסתבר שזה לא מה שהוא רוצה שאעשה כאן בעולם.
אסיים בשאלה, שוב אישית: האם אני יכול לקבל שאיך שאני, עם הרגישיות שלי, זה מה שאלוהים רוצה, אבל לגמרי, שאני אהיה?
עד שלא אצליח, אנסה להתחמק בכל דרך, תוך שימוש קלוקל ברצון אלוהים, מהגדרתי כמכור.

נתן במתנה

 
אבא אוהב העלה אותי לרכבת ההחלמה בכ אדר תשע"ב, היום בו הפנמתי שהתאווה היא חלק ממני, והיא תשאר כזו עד ליומי האחרון, ופניתי לעזרה.
סיפורי האישי

בעניין: סדר בבלאגן - על בחירה חופשית ומחלה נפשית לפני 9 שנים, 7 חודשים #70236

תודה נתן במתנה. עשית לי הרבה סדר בראש
תן לו משלו, שאתה ושלך - שלו
וכן בדוד הוא אומר "כי ממך הכל, ומידך נתנו לך"

בעניין: סדר בבלאגן - על בחירה חופשית ומחלה נפשית לפני 9 שנים, 7 חודשים #70243

  • מוישלה
  • רצף ניקיון נוכחי: 1667 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • נקי בחסד אלוקים מי"ב בטבת תשע''ג 20/12/12
  • הודעות: 1007
תודה רבה נתב''ם
מסודר ובהיר
מה לך, יחידה, תשבי דומם כמלך בשבי, כנפי רננים תאספי וכנף יגונים תסחבי, כמה לבבך יאבל, כמה דמעות תשאבי, דבקת ביגון עד אשר קבר בתוכו תחצבי.
דומי, יחידתי, לאל, דומי ואל תעצבי, עמדי וצפי עד אשר ישקיף וירא יושבי.
סגרי דלתך בעדך, עד יעבר-זעם חבי.

בעניין: סדר בבלאגן - על בחירה חופשית ומחלה נפשית לפני 9 שנים, 7 חודשים #70249

  • שלומקה
  • רצף ניקיון נוכחי: 53 ימים
  • מנותק
  • דירוג זהב
  • הודעות: 275
וואו
רק להיום זה מה שנותר
לא הצלחת תנסה מחר

העולם יתן לך מתנות בשפע 
לא כתוב בשומקום שלנסות זה פשע...

(מבוסס על  השיר "רק לעלות", של "קפה שחור חזק")

בעניין: סדר בבלאגן - על בחירה חופשית ומחלה נפשית לפני 9 שנים, 7 חודשים #70254

  • סוד הכניעה
  • רצף ניקיון נוכחי: 2477 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 4172
תודה רבה על הדברים. קראתי בעיון ונהנתי מאוד. ברשותך אוסיף זוית נוספת לדברים.

לפני כשנה דיברתי עם רב חשוב בנוגע להתמכרות, ושאלתי אותו האם יש מענה על כך בתורה. הוא טען שמדובר על הענין של "עבר ושנה", וכן המושג "הרגל נעשה טבע שני". אמרתי לו שלדעתי עדיף לומר שאין שום התייחסות לכך בתורה, מאשר לומר שזאת ההתייחסות. כי אם נאמר שזה כמו כל מחלה רגילה, אז כפי שאין התייחסות (גלויה וברורה) בתורה לסרטן או לאיידס, אז כך גם אין התייחסות (גלויה וברורה) בתורה למחלת ההתמכרות. לאידך, אם ההתייחסות היא אותה התייחסות שמדבר על היצר הרע, אזי הפיתרון שמוצע לבעיה פשוט לא עובד.

בדומה לכך זה בענין הבחירה החופשית. אם אין לי בחירה חופשית מול המעשה עצמו (אלא רק הבחירה ללכת לטפל בעצמי) אז זה מסתדר מצוין עם התורה, ומתאים לכל חולה אחר שנמצא במצב של אנוס, וממילא מה שמוטל עליו לפי תורה זה לקבל טיפול שירפא אותו כך שיוכל להמשיך לקיים תורה ומצוות. אבל אם אין דבר כזה, ועיקרון הבחירה החופשית מחייב שתהיה לי בחירה חופשית מול המעשה - אז העיקרון פשוט לא נכון, כי ניסיתי בכל כוחי לבחור בטוב ופשוט לא יכולתי.

בנוסף מספר הערות, לא בהכרח חשובות, אלא סתם נקודות שעלו לי במהלך הקריאה.

א. התכנית לא הגיעה בעקבות אימוץ של חוות הדעת הרפואיות אלא במידה מסויימת להיפך. הרופאים במשך שמונים השנים האחרונות מאמצים את יותר ויותר את מה שהאלכוהוליסטים טענו מתוך הניסיון שלהם.

ב. למרות שיש עדיין מחלוקת מסויימת לגבי הכללת ההתמכרות למין בתוך הקטגוריה הרשמית של מחלות הנפש, יש דרך אחרת להסתכל על זה והוא מכיוון הפיתרון. האם הפיתרון המוצע לאדם שסובל ממחלת ההתמכרות לחומרים (אלכוהול וסמים) יכול לעבוד גם אצל אדם שסובל מהתמכרות לתאווה? מכיון שהתשובה חיובית, זה מספיק לעניננו.

ג. אתה כותב שאחרי תקופה בהחלמה, אפשר להכניס את המין לתוך 'הקדושה'. הייתי מוריד את המרכאות... למרות שקשה לנו כמכורים למין להאמין שיש שם קדושה בתוך כל הטינופת והכאב, אבל זה אכן קדושה.
הכינוי שלי הוא 'סוד הכניעה' ואני מכור בהחלמה. בחסד א-לוהים - לגמרי לא מובן מאליו - אני נקי מאז כ"ו בכסלו תשע"ב, כל יום - רק להיום.

הסיפור האישי שלי: goo.gl/mShRFs

בעניין: סדר בבלאגן - על בחירה חופשית ומחלה נפשית לפני 9 שנים, 7 חודשים #70258

  • אסירותודה
  • רצף ניקיון נוכחי: 6040 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 3448
תודרבה. משובח. כתמיד. בקבוצת יום א' נגענו בכך מעט. לטעמי רצוי שתרחיב דווקא את הערת הסוגריים (מהי ההכרה בחוסר האונים) המשקל שלה משמעותי. בטח עבור מי שלא חווה את האין אונים אל מול משהו דומיננטי כל כך בחייו ומחונך מנעוריו להילחם את מלחמת היצר. 
מכה אב התשס"ה הנס האישי שלי ממשיך, רק להיום. אפשר לקרוא עליו כאן
  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.59 שניות

Are you sure?

כן