הרב יהושע שפירא בראיון
בעיתון 'בשבע' מהשבוע האחרון בנושא אינטרנט מסונן:
הרב שפירא מסביר על חשיבות סינון האינטרנט גם להורים, ומגלה כיצד נולדה יוזמת 'אינטרנט רימון':
תחום פעילות מרכזי נוסף של הרב שפירא החל לפני כחמש עשרה שנה.
הוא העביר אז סדרת שיעורים בנושא טהרת הברית, שהולידה את הספר 'אשיב ממצולות'.
במקביל, באותה תקופה המושג העלום "אינטרנט" הלך והפך לחלק מכל בית.
תוך כדי העיסוק בנושא פגם הברית, התוודע הרב שפירא לגורם החדש שמשפיע על נוער ואף על מבוגרים.
"התחלתי להבין שיש כאן בעיה בסדר גודל יוצא דופן, צונאמי ששוטף את התרבות והוא מתגבר והולך.
בהתחלה להוריד תמונה לקח דקה או שתיים, לראות סרט בכלל לא עלה על הדעת.
הבנתי שמוכרחים ליצור הגנה.
היה לי תלמיד צדיק, אידיאליסט ובעל כישורים רבים בתחום, ופניתי אליו שינסה לראות מה הפתרון.
כמה שנים הוא התחבט בזה, עד שהגה את הרעיון שמאחורי הטכנולוגיה של רימון, שזה היום הפתרון המוביל בארץ ובעולם".
יכולת הסינון התקדמה, אבל גם האינטרנט לא עצר, והתקדם מהמחשב לסלולרי.
"רימון" מתמודדת היום גם בזירה הזו.
"אנחנו נמצאים במאבק. הציבור לא מודע עד כמה המלאכה מורכבת, ולא מספיק לשים פתרון פשוט.
הילדים בדרך כלל בעלי ידע הרבה יותר מתקדם מההורים שלהם,
ואם הם לא ערים די הצורך, הם עלולים לשגות באשליות שהכול בסדר.
גם ההורים זקוקים לפתרון: לצערנו משפחות רבות מוצאות את עצמן במשבר, עד כדי חורבן בתים".
גם בציבור החילוני יש היענות ל"רימון"?
"יש היענות, אבל היא עדיין לא ניכרת די הצורך.
אני מעריך שבסופו של דבר גם העולם החילוני יצטרף;
הרשת תביא לנו עוד סכנות, להערכתי, ובסופו של דבר כולם יבינו שצריך לחזור לשפיות.
אפילו במובן החילוני מה שקורה היום הוא בלתי שפוי בעליל:
שיימינג, פדופיליה, הסחת דעת בלתי פוסקת שגורמת להפרעות קשב וריכוז.
זו לא התמכרות של יחידים, זו התמכרות של כל התרבות.
מספר שעות בלתי נתפס, מספר תגובות בלתי נתפס ביום.
זה גורם לשיבושים ברמת האמפתיה בין בני אדם, ביכולת הריכוז והפעולה, ברמת התקשורת בין אדם לסביבתו ובין איש לאשתו".
נשמע שלא מספיק להשתמש ב'רימון', הבעיה היא מעבר לתכנים שאפשר לסנן.
"לרימון יש מערכות שעוזרות לאדם להגביל שעות.
אצלי בבית יש שעות פעילות, ויש שעות בהן אי אפשר להיכנס לאינטרנט.
אפשר להגביל לשעות מסוימות וגם לסך שעות".
אם זו בעיה של תרבות, אולי הפתרון אינו מערכות טכנולוגיות אלא חינוך?
"אין חינוך בלי סינון.
מי שחושב שאפשר לחנך בלי סינון טועה ומטעה.
רוב ככל הציבור, ובוודאי הנוער, לא יכול להתמודד מול אינטרנט פתוח.
גם בתי מדרש שנשאו על דגלם חינוך ואמון מתחילים להתהפך ולומר שחייבים פתרון.
מי שקנה דירה בקומה שביעית, ומצא שהקבלן טעה ועשה דלת החוצה,
לא מעלה על דעתו שחינוך ואמון מספיקים לבני המשפחה כדי שלא יפלו למטה,
הוא ינעל את הדלת באופן מוחלט.
מה שהחינוך צריך להסביר הוא למה אנחנו בכלל זקוקים למעקה,
למה זה מטורף ואנחנו זקוקים להגנה.
זה לא צריך לבוא מתוך הנחתה אלא מתוך הסברה".
הרב שפירא לא היה לגמרי לבד בהקמת אינטרנט רימון.
לצידו עמדה ועדה של רבנים, הוא זכה לברכת הרב אברהם שפירא והרב מרדכי אליהו,
והלקוח הראשון היה הרב יעקב אריאל שמלווה ומייעץ עד היום.
ועדיין, רבנים רבים לא שיתפו פעולה עם המהלך, חלקם אף התנגדו.
"רוב הרבנים מתעדכנים בהתפתחויות הטכנולוגיות באיחור משמעותי, והם אינם חשופים לעומק הסכנה".
ייתכן שהם מעדיפים לא להיות מודעים לדברים כאלה?
"כן, ובצדק.
טוב שיש רבנים שרוצים לשמור על בועה טהורה וקדושה שלא מכניסה את רגליה לבוץ.
אבל היום זה כבר בלתי אפשרי: גם רבנים רבים ששמרו על דממה בעשור האחרון,
כי הם בחרו במודע או שלא במודע שלא להיכנס לתחום,
בחודשים האחרונים משמיעים את קולם ברמה.
לפני חמש עשרה שנה הייתי כמעט קול בודד,
לפני עשור קיבלתי יישר כח אבל הרגשתי עדיין לבד במערכה,
ובחודשים האחרונים אני מרגיש שרבנים רבים נכנסו תחת האלונקה ומרגישים שהם צריכים לעמוד בחזית.
"אנחנו לא אוהבים לעסוק בסור מרע, הרבה יותר נעים לעסוק בעשה טוב,
אבל הקב"ה לא נותן לנו את הפריבילגיה.
הקב"ה מאלץ אותנו,
למרות כל המאפיינים של האהבה שמלווים את דור הגאולה, לעסוק גם בסור מרע.
יש בזה גם מעלה: כמו שברית הנאמנות של החתן והכלה מתעמקת ומתחדדת על ידי שהכלה נאסרת על כל העולם,
דחיית כל כניסה של גורם זר, כך גם דחיית גורמי הטומאה מעמיקה ומחדדת את הקשר עם ה' יתברך. 'אוהבי ה' שנאו רע'".
אולי מלכתחילה עדיף בלי אינטרנט?
"זו שאלה של פעם.
אין היום כמעט יכולת להיות בלי אינטרנט.
גם אצל תלמידי חכמים ורבנים, גם בציבור החרדי, אין כמעט מי שלא משתמש באינטרנט.
מי שבוחר לא להיות מחובר לאינטרנט –זו מידת חסידות יקרה מאוד בעיניי,
אני אוהב ומעריץ את האנשים שמצליחים בזה, אבל אלה יחידים.
כשם שבהקשרים אחרים אנו מביטים על ההיסטוריה ואומרים אצבע אלוקים היא,
אי אפשר להתכחש לכך שהקב"ה מנהל את ההיסטוריה כך שתהיה בה רשת אינטרנט.
על מציאות אין מקום לשאול אם היא בדיעבד או לכתחילה,
הדיון הזה מפספס את קריאת המפה; עכשיו השאלה היא אם לוקחים את זה באופן שפוי או בטירוף מערכות".
יש הסבר לתופעה שבדור הגאולה מתפרץ טירוף כזה?
"היום הפנים יוצא החוצה, הכול גלוי,
והדבר הראשון שיוצא החוצה זה הרעלים.
חלק מההסברה של הרב זצ"ל את הדור הוא שהוא "טב מלגו וביש מלבר",
טוב מבפנים ורע מבחוץ.
מאיפה הגיע הרע?
מכך שהפנים נטהר ויוצא החוצה.
האינטרנט הוא עוד אפיק משמעותי שמוציא את כל מה שיש בפנים החוצה,
בגלל הקלות והאנונימיות.
בסוף הרע יסיים לצאת,
האנושות תפקח את העיניים להסתכל על הרוע שיצא,
וזה יהפוך לתהליך טהרה עמוק.
אבל אנחנו עוד לא שם, לעת עתה אנו קורסים תחת המבול".