משהו קרה לפורום שלנו בזמן האחרון. כמו שכתב זלמן, עד לא מזמן היה הפורום ישנוני ומשעמם. אני זוכר שנכנסתי בפעם הראשונה לאתר, מה שמשך אותי היה המדריך שהובא בו, הרגשתי שיש כאן משהו שאף פעם לא ידעתי. אבל הפורום דשדש ולא היה בו מאומה כמעט. הכנסתי בו הודעה ולמיטב זכרוני במשך חודש או יותר (עד שנכנסתי בפעם השנייה) הייתה תגובה אחת אנמית ולא מעוררת עניין.
קרה מה שקרה והיום יש בהחלט פעילות די ענפה כאן. אשכולות חדשים ורעננים עולים מדי יום, דיונים מעמיקים הולכים ומתפתחים, תובנות חדשות וגילויי לב מרטיטים צצים ועולים כל הזמן. מה אגיד לכם, כולנו מרגישים שנהיה כאן מעניין.
הפורום שלנו הוא פן נוסף ביצירה המופלאה שקורמת עור וגידים, מפעל gye ואני אישית חייב הכרת הטוב למקימו ר' יחזקאל היקר, ולמי שדואג להנחות אותו בטוב טעם מיודענו ר' זלמן, אלפי תודות.
לאחרונה עלו כאן כמה דיונים שגרמו קצת תסיסה במרחביו השלווים של הפורום. אין זה סוד שהבסיס העיקרי של כל התכנית כולה הוא ההרמוניה והרוגע, מזמן הבנו כבר כי כל מתיחות, כעס, טינה, ושאר מרעין הם סם המוות להתקדמותנו בעולם של נקיות ושפיות. התחושה הראשונה שלוותה את כל מי שמתחיל למצוא את הדרך, היא של הגעה לחלקת אלוקים קטנה של מנוחה מקרבות. באה מנוחה ליגע ומרגוע לעייף, אני מניח כי כל מי מאתנו שהיה מותש יותר בדרכו הנה, התחבר יותר לכאן. זו הרגשתי האישית ואני מניח שרבים יסכימו איתי.
היות ואנו רוצים מאוד לפתוח ולבדוק כל צד באישיותנו ולשם כך גם נוברים וחוקרים את הדברים שמביאים אותנו למתח פנימי, ברצוני להביא לפניכם את ניתוח הדברים כפי שהם נראים בעיני, יראה הציבור וישפוט.
אם אינני טועה הדיון שהקפיץ כמה מהחברים, ואני בתוכם. היה אודות הצורך להיזקק לתכנים ו"תורות" שלא קשורות באופן ישיר למקורות היהדות. עלתה טענה כאילו יש בזה שמץ של זלזול במורשתנו המפוארת אותה קיבלנו דור אחר דור מפי משה רבנו ומפי הגבורה. מישהו נכנס לפורום ומפציץ אותו בציטוטים קבליים, תורניים כיד ה' הטובה עליו, מישהו אחר מזועזע עד עמקי נשמתו העדינה מהצמדות מוחלטת כמעט לתכנים אוניברסליים כלל עולמיים של 12 הצעדים, שיטה שנוסדה בכלל ע"י קבוצת שיכורים חלקם נוצרים קתוליים ה"י, הוא מרגיש צורך נואש כנביא ומוכיח בשער וגודר פרץ. כיצד ייתכן שיהודים שומרי תורה ומצוות מניחים את מקור החיים והטוב התורה הקדושה והולכים לרעות בשדות זרים. הוא רואה בעיני רוחו את הפסוק בירמיהו "כי שתים רעות עשה עמי אתי עזבו מקור מים חיים לחצב להם בארות בארת נשברים אשר לא יכלו המים" ורואה שליחות חיונית להצלת אנשים אשר נפלו במר ייאושם לזרועותיה של "כת" לא ברורה.
האם אין בתורה מענה לכל הבעיות? הלא התורה היא מקור כל החכמות, כיצד זה לא מצאו יהודים אלו את המאור שבה שיחזירם למוטב?
כל תגובה והטפה שכזו הקפיצה כמה מאתנו, וגרמה לנו לזעזוע פנימי עמוק, היא נגעה בעצבים חשופים בעברנו ובעיותינו. מדוע אם כן? האם איננו מאמינים בנצחיות התורה ובכך שיש בה פתרון לכל דבר? נכון, יש שמרגישים צורך להדגיש חזור והדגש את הקשר ההדוק בין יסודות השיטה ויסודות היהדות, מטרה שלכשעצמה היא ראויה ולו רק כדי להבהיר שאין מדובר כאן בתכנים האסורים ע"פ התורה. ככל הנראה יש כאן משהו פנימי עמוק יותר.
רובנו כאן התחנכנו מגיל ילדות על ברכי התורה. ב"ה חונכנו להאמין בהקב"ה ובחכמי ישראל. אין לנו ספק (לי אישית בכל אופן) שכל דברי הנביאים אמת ושכל התורה המסורה בידנו היא התורה שנתנה למרע"ה בהר סיני. חלק מהאנשים כאן גם למד שנים רבות אצל רבותיו והחכים בהרבה ממקצועות התורה, אין לנו ספק כי חכמי ישראל הם ורק הם הדמויות הנאצלות ביותר עלי אדמות, ותורתם וספריהם הם פסגת הבריאה כולה. יתירה מזאת, אני אישית בטוח כי תורת 12 הצעדים ויסודותיה, מוטמעים אי שם במרחבי ספרי המוסר והחסידות, בצורה זו או אחרת.
דווקא בשל כך יש לנו בעיה וקונפליקט פנימי עמוק.
אני יכול לספר רק על עצמי, אבל אני מניח שהרבה יסכימו איתי. מאז שהחלה לצוץ אצלי הבעיה עם התאווה, חיפשתי כל שבב של מידע ועזרה בדרך בה חונכתי, חיפשתי נואשות עזרה וסיוע, אבל במקום זאת מצאתי את ההיפך. קראתי על חומרתו הרבה של חטא פגם הברית, על כך שחטא זה הוא החמור ביותר בתורה. על ער ואונן. על דברי הזהר הקדוש כי אין לחטא זה כפרה, על כך שהעונשים עליו נוראיים ומפחידים. קראתי בספר ראשית חכמה בשער היראה את מסכת גיהינום ואת רשימת מלאכי החבלה המזומנת להיפרע מן האדם על חטאים אלו. אני זוכר את עצמי מפוחד, מצטמרר, ומיואש. "אבד מנוס ממני".. ככל שהעמקתי יותר, הרגשתי שמשהו משתק אותי מבפנים. סלע רב ממדים החל מדרדר במדרון ולוחץ אותי לקיר. לא אלאה אתכם ידידי אני מניח שאחדים מכם יידעו לתאר זאת טוב יותר ממני.
במציאות לצערי הרב לא רק שלא מצאתי פתרון לבעייתי במקורותינו, אלא שהמקורות הפכו לסיוט נוראי בשבילי. כל מפגש נוסף עם חומר בעניין הכניס אותי לרצון עז להשתנות וכשזה כמובן לא קרה, גרם לי להישבר שוב.
עובדה! לא מצאתי פתרון.
הקב"ה יודע ועד, כי אין לי ח"ו שום טרוניה, אני ממשיך ומאמין בכל מלה ואות שבתורה שהכול אמת לאמיתה. אבל להתמכרות לא מצאתי פתרון מעשי, ייתכן ואף כנראה שבתוך התורה מונח גם זה. בפועל נכון לעכשיו תכנית 12 הצעדים כמו שהיא נותנת את הפתרון בצורה מציאותית וזמינה.
זו לדעתי סיבת הקונפליקט של כולנו כאשר עולה כאן הנושא מדי פעם, ויש לי גם תובנה. אני בטוח שככל ש"נרגע" מבולמוס הגמילה מהתאווה, תחזור לה לאט השלווה והרוגע ואתה הנינוחות לעמוד מול הטקסטים שאיימו עלינו בעבר, בצורה יותר מפויסת. יקל לנו יותר להתמודד עם הדברים כאשר אנו רואים כבר את האור בקצה המנהרה. אנו יודעים שהקושי נבע מן התסכול שגרמה לנו ההתמכרות ולא באמת מזלזול במשהו ח"ו.
ועוד משהו,
יש תחושה לפעמים שהנה הצלחנו להתגבר על ההתמכרות, אנחנו מסוגלים ועוד איך, הצלחנו גם ללא עזרה של כל הספרים המוכרים לנו, בעזרת משהו בכלל לא יהודי, אז אולי בעצם יש משהו בחכמת הגויים שלא ידענו עליו קודם? שמעתי על כמה מכורים שיצאו לאחר הגמילה עם זלזול בתורה ומצוות. שיכורי כח וביטחון עצמי. וכאן חשוב שנבין שאולי הקב"ה סובב את הנסיבות בצורה כזו ש 12 הצעדים יבואו דרך מקור לא יהודי כדי לעקוף את החסימות הפסיכולוגיות שלנו. כדי שנוכל להתחבר לרעיון בלי משקעים מהעבר? דווקא אני רואה בזה את יד ההשגחה של מסובב כל הסיבות שלא עזב ולא התייאש מאתנו ודאג שנמצא את הדרך חזרה. אז אנא! בואו לא נשליך בפזיזות שום דבר בקלות דעת. זה שאנו בדרך להחלמה בע"ה זה יפה, אבל לא מתיר לנו להכנס לזחיחות דעת.
תחשבו על זה.
"וזכרת את ה' אלוקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חייל"...
בהצלחה לכולנו.