הרגש והשכל
בחיים שלנו הכוח המניע אותנו לפעול זה רגש, ורגש בלבד, רגשות של גאווה, רגשות של קנאה ותחרות, דחף רגשי לבלוט ולהצליח.
אתה קם בבוקר, לא בגלל שאתה יודע שזה הדבר הנכון, אלא כי אתה מפחד מהבוס, או חושש מה החברותא יגיד עליך או שאשתך תצעק עליך.
מה תפקיד השכל?
תפקיד השכל הוא לנווט את הרגשות. כשיש לך רגש של קנאה, בעזרת השכל אתה יכול לנווט את רגש הקנאה לדברים חיוביים. אם אתה מקנא במישהו שיש לו עבודה טובה יותר משלך, אתה יכול בעזרת השכל להסתכל על התמונה הכללית ולראות שמצד שני הילדים שלך יותר מוצלחים, וכך רגש הקנאה פוחת.
האדם כמכונית רבת עוצמה
אנחנו כמו נהג במכונית. המנוע זה הרגש שגורם לנו לפעול פעולות, הוא דוחף אותנו קדימה, לפעמים בעליות וזה קשה לפעמים בירידות ואז זה קצת יותר קל.
אבל אז כשמגיעים לסיבוב אנחנו עלולים לסטות מהכביש, בשביל זה יש לנו את ההגה במכונית, ההגה – זה השכל. השכל מחליט לאיזה כיוון הרגש ייקח אותי. אם הרגש ידרדר אותי לתהום או ידחוף אותי במסילה העולה בית ה'. ההגה יכול להחליט האם אני אכנס לדרך ללא מוצא, או שהוא מכוון את הרכב לעלות על דרך מהירה. ההגה גם דואג שלא נעשה תאונות עם רכבים אחרים לידם אנחנו עוברים... גם אם לרגש לפעמים מאוד מתחשק להיכנס בהם....
לכולנו יש שכל, והוא מנווט את הרכב בדרך כלל בדרך בטוחה, לפעמים אנחנו קצת מתקרבים לשוליים, לפעמים אנחנו אפילו שורטים רכבים שחולפים לידינו. בדרך כלל הנזקים הם קלים, ואנחנו ממשיכים. נכנסים לדרך ללא מוצא, עושים רוורס, ומחפשים דרך אחרת.
התקפת תאווה
עכשיו תארו לעצמכם מצב שאדם נוסע, ונעבאך, הדוושה של הגז נתקעת לו. ה' ישמור, לא מזמן הראה לכולנו את התוצאות המזעזעות. כשהדוושה של הגז נתקעת, הרגש פועל במלא המרץ, ההגה מנסה לשלוט ברכב, אבל אחרי קילומטר אחד או שניים, ברור לכולם שאין סיכוי, ההתרסקות היא בלתי נמנעת.
כשאנחנו נכנסים לmode של תאווה- הדוושה של הגז תקועה- דוחפת את האוטו בשיא הכוחות, במלא המרץ. השכל יעזור לנו? הצחקתם אותי...הוא יכול קצת להטות את הרכב שמאלה או ימינה אבל הסוף ברור וידוע, התרסקות בלתי נמנעת!
מה לא עושים?
מתקשרים בלחץ למשטרה, והשוטר צועק לך מעבר לקו, "תרפה תרפה, תוריד את הרגל מהגז, אתה תתנגש בקיר".
ואתה צועק לו בחזרה, "יא מפגר, אני עם הרגל על הברקס בכל הכוח הדוושה של הגז תפוסה, בין אם אני ארצה או לא".
טוב, אז דבר ראשון תוריד את הרגל מהדוושה של הברקס- זה סתם שורף את הברקסים – לא יעיל ומבזבז לך אנרגיה, במלחמה ברקס מול גז – הגז ינצח בגדול- זה ברור!
מה כן אפשר לעשות?
המכונית כבר לא תעצור את עצמה , חייבים כוח חיצוני אדיר מימדים שיעצור את המכונית. אז אפשר לצפות לנס גלוי, שיבוא ספיידר מן ויתפוס עם קורי עכביש חזקים את הרכב מאחור. אבל את זה נשאיר לסרטים מצוירים, אני לא מאמין בהמתנה לניסים גלויים.
מה שכן אפשר לעשות זה לייעץ לנהג לנסות בקור רוח לעשות שימוש בכוח משיכה נגדי לרכב. נשמע מסובך? אבל לא ממש מסובך, צריך להטות את הרכב לכביש או אפילו שביל משופע לכיוון מעלה. כוח המשיכה הטבעי כבר יעצור את הרכב. כוח המשיכה זה כוח חיצוני לרכב - כוח אדיר!
אבל לך תמצא שביל עליה שיעצור אותך – זה כן מסובך! במיוחד אם אתה לא מתעשת מיד, ומתעורר רק כשהרכב כבר נוסע על 150 קמ"ש, לך אז תחפש כוח משיכה שיעצור אותך....
אם אתה מתעשת ברגע הראשון שהדוושה של התאווה נתקעת, תוכל למצוא עשרות דברים שיהוו לך כוח חיצוני. תדבר עם משהוא, תתקשר לחבר, לך תתעסק בדברים אחרים, תכבה את המחשב, תעשה הליכה. תמצא כוח חיצוני שימשוך את תשומת הלב שלך. כל שיפוע קטן בכביש יעצור את הרכב.
כל שנייה שאתה ממתין מגדילה את המהירות של הרכב וצריך כוח חיצוני חזק יותר בשביל לעצור את הרכב.
הכלל הוא פשוט תמצא כוח חיצוני כמה שיותר מהר! תתעשת מיד, נהג מנוסה מתעשת מיד!
בקיצור מוסרים את המלחמה לכוח גדול מאיתנו. אבל לא מחכים יותר מדי עם זה.
מה עוד חייבים לעשות?
ברור שאחרי חוויה מפחידה של דוושת גז שנתקעת- דבר ראשון נוסעים למוסך. במוסך מתחילים לפרק את האוטו, ובודקים את כל החלקים האלקטרוניים והמכניים של הדוושה. בדרך כלל מגלים שהדוושה התמלאה בגריז, הרבה גריז, סביב כל הצירים והברגים.
אז מתחילים לנקות את הגריז, שכבה אחרי שכבה.
הנשמה שלנו מלאה בגריז, חייבים למצוא את הדרך לנקות את הזבל שגורם לדוושת התאווה להיתקע כל פעם מחדש. יש מוסך מורשה שמתעסק בניקויי גריז, הם ניקו כבר מאות אלפי דוושות שנתקעו. תסמכו עליהם שהם יודעים לעשות את העבודה, רק עליהם.
יש צעדים מסוימים שפשוט עובדים- מתודיקה מסוימת שמורידה את השכבות של הגריז.