בצעד השני אנחנו אומרים ש"הגענו להכרה כי כח גדול מאיתנו יכול להביא אותנו לשפיות", ואילו המילה "אלוקים" מוזכרת לראשונה רק בצעד השלישי "החלטנו למסור את חיינו להשגחת אלוקים כפי שאנו מבינים אותו", מה שמביא לשאלה, למה לא מזכירים את אלוקים בשמו מיד בצעד השני?
אז יש טענה שזה כדי להמתיק את הגלולה לאלו שאינם מאמינים באלוקים, שבהתחלה יאמינו ב"כח גדול" ולאט לאט יבינו שאותו כח גדול הוא אלוקים. ישנם אין ספור סיפורים על אנשים בעולם שלא האמינו אפילו במציאות של כח גדול מהם, אבל זה היה דבר שהם עוד יכלו לבלוע, ולבסוף הם הפכו למאמינים באלוקים וביצעו את הצעד השלישי בשלימות ומסרו לו את חייהם. נכון, אבל זה עדיין לא מספק מכמה סיבות. בפרט לא כאשר אנחנו עוסקים בתכנית שהצעד הראשון שבה הוא כנות, ואיזה כנות יש יותר מאשר לבוא ולומר "איבדתי שליטה על חיי", אז אם נדרשת כנות שכזאת מכל אחד מהמשתתפים בתכנית, בודאי שנדרשת כנות מינימלית מאלו שכתבו את התכנית, ולא ייתכן שהם באו לעשות מאיתנו צחוק וטמנו פח לאלו שאינם מאמינים. ובעיקר, מה המסר של זה עבורי? אני הרי מאמין באלוקים מאז עמדי על דעתי, אז למה שלא אחליף את זה ואדבר מיד אל אלוקים? מדוע לדבר על "כח גדול"?
מסתבר שזה דווקא מאוד מתאים עם הדרך בה היהדות רואה את אלוקים. המושג של אלוקים מופיע בכל דת ואמונה באופן אחר, ומיוחסים לו אין ספור כוחות שונים. אבל ביהדות אלוקים הוא קודם כל "כח". אפשר לראות את זה בהמון מקומות ביהדות. למשל העובדה שה' אומר בעשרת הדברות "אני ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" ולא אמר "אשר בראתי שמים וארץ", ואחד ההסברים הוא שזה כדי להראות לנו את כוחו כיום בהנהגת העולם. לא רק שהוא ברא את העולם לפני אלפי שנים, אלא בכוחו הוא יכול לעשות בעולם כרצונו, וכנוסח הברכה "שכוחו וגבורתו מלא עולם". יתירה מזו, בתורת החסידות מוסבר שה' מחיה את העולם כולו כל רגע מחדש וגורם לו להתהוות מאין ליש בכל רגע וזאת על פי הפסוק "לעולם ה' דברך ניצב בשמים".
ולמה זה משנה לנו בתור מכורים? למה אנחנו צריכים לחשוב על אלוקים קודם כל בתור "כח גדול"? ובכן, בצעד השלישי אנחנו אמורים להכנע ולמסור לו את חיינו, ואין סיכוי שאמסור את חיי לכל ישות שאיננה "כח גדול". כיצד אמסור את חיי לישות שאין לה כח לעשות את הטוב עבורי? כדי שאפקיד את חייב בידי מישהו - אני צריך להאמין דבר ראשון שיש לו כח ויכולת לדאוג לי, ובלי זה - לא אמסור לו את חיי.
אז לא משנה איך תפסתי את אלוקים בהבנתי עד היום, כעת אני צריך לעשות שינוי בראש ולהבין שאלוקים הוא קודם כל - כח גדול. יתכן שגדלתי בשיטה שאלוקים הוא רחמן או שאלוקים הוא כעסן, יתכן שגדלתי בשיטה שאלוקים הוא אוהב או שהוא קפדן, אבל כל זה לא יעזור לי כעת כדי להפסיק את ההתמכרות. כעת אני צריך להבין בראש ובראשונה שאלוקים הוא פשוט "כח גדול". עליי לשכוח לרגע מכל מה שיש לי בראש אודות דמותו של אלוקים, ולהתרכז בעובדה שלאלוקים יש את הכח לעשות מה שצריך עבורי. כאשר אני מצליח להבין זאת, יש לי סיכוי להתקדם לצעד השני ולמסור לו את חיי. אם בצעד השני היו מדברים איתי על "אלוקים", לא הייתי מסוגל להמשיך לצעד השלישי, כי האלוקים כפי שאני תופס אותו, שונה מאוד מהאלוקים שהוא פשוט כח גדול. אז בצעד השני אומרים לי להאמין פשוט בכח גדול ממני, ובצעד השלישי אני עושה את החיבור ומבין שהכח הזה הוא הוא אלוקים בורא העולם ומנהיגו.
לאחרונה ראיתי וידאו שבו נראה הרבי מליובאוויטש משוחח באנגלית, וכשהוא הזכיר את "אלוקים" הוא תרגם זאת כך: God almighty [=אלוקים כל יכול] שזה לא בדיוק הפירוש הרגיל לדרך בה מכנים את אלוקים באידיש (אויברשטער שפירושו "עליון"). עבורי המסר היה ברור והוא שאלוקים הוא קודם כל ולפני הכל - כל יכול. אז אם הוא כל יכול, אני מוכן לצעד השלישי.