ברוכים הבאים, אורח

12 הצעדים ביהדות?
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1
  • 2

נושא: 12 הצעדים ביהדות? 2548 צפיות

בעניין: 12 הצעדים ביהדות? לפני 12 שנים #21616

שמעתי פעם רעיון על כך שהוגי התכנית הם לא יהודים,
מפני שאם חסידות פלונית היתה הוגה את הרעיון, הרי שחסידות אלמונית היתה מתנגדת ולא מקבלת.
שלא נדבר על ה"מתנגדים" שלא היו מוכנים לשמוע כלל...
ובצורה הזו אפשר להמשיך אל שאר הזרמים.

אז התכנית לא שייכת לאף זרם בציבורנו. היא הגיעה ממקום "נייטרלי".

זה יכול להיות מליצה, אך אולי יש בזה משהו אמיתי...
נערך לאחרונה: לפני 12 שנים על ידי .

בעניין: 12 הצעדים ביהדות? לפני 12 שנים #21620

  • הושיעה נא
  • רצף ניקיון נוכחי: 1617 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • יש תקווה!
  • הודעות: 2406
אני פעם שמעתי שכשאלוקים רוצה להוריד אור גדול לעולם הוא עושה את זה מהדלת האחורית.
כמו אברהם מתרח. ומשיח מתגלגל דרך בנות לוט רות המואביה דוד ובת שבע וכו.

בקיצור. הדלת האחורית.
אנא ה' הושיעה נא! עוזר דלים הושיעה נא!
הושיעה את עמך, וברך את נחלתך, ורעם ונשאם עד עולם...

בעניין: 12 הצעדים ביהדות? לפני 12 שנים #21642

  • נתן במתנה
  • רצף ניקיון נוכחי: 1823 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 1001
בוקר טוב. אני קורא את חילופי הדברים רק כעת. הרשו לי להגיב ולחלוק באופן רחב. על מנת לעשות זאת, אכתוב מעט באריכות.
בחיים 'הרגילים' שלי אני לומד פסיכולוגיה.
הכפירה הקיימת בפסיכולוגיה הרבה יותר 'מתוחכמת' מאשר הכפירה שקיימת בתחומים אחרים, שהרי מדובר בשיטות טיפול - אנשים נעזרים בזה, אז לכאורה הכל טוב. אבל האמת אינה כך.
ההיסטוריה של הפסיכולוגיה רצופה במאבקים מהו טבעו של האדם ומהי מטרת קיומו. אתן דוגמא בוטה להמחשת העניין:
הפסיכולוגיה האמריקאית ניסחה 'כלל אצבע': 'אם זה עוזר לך בחיים - זה טוב'. כלל אצבע זה גרר באופן ישיר את ההנחה הבאה: 'הפרעה - זה מה שמפריע', על כן אם להימשך לגברים זה לא מפריע, זו לא הפרעה ואין בכך כל בעיה.
כיהודים איננו יכולים לקבל כלל זה, יש לנו בעיה עקרונית עם האמירה של 'אם זה עוזר - זה טוב'.
דוגמה קלאסית נוספת: על פי מגוון עמדות פסיכואנליטית - לאדם אין שאיפות רוחניות 'אמיתיות'. כל שאיפה רוחנית היא 'השלכה' של שאיפה להגיע לשלווה חומרית, לרגיעה ולהרמוניה (בעבר דיברו על דחפים מיניים מודחקים, היום מדברים על זהות יציבה ומסתגלת).
עמדות אלה שהיוו את הזרם המרכזי בממסד הפסיכולוגי, לא מקבלות את המונח 'מחלה רוחנית', ולא מקבלות את השאיפה שלנו לקירבת אלוקים כשאיפה אמיתית אלא כהשלכה של היחס שלנו אל ההורים, אל החברה, אל המימוש העצמי שלנו וכו'.

להבדיל, המחלוקת מהי מטרת האדם, מהי מהותו וכיצד הוא מגיע לקירבת אלוקים קיימת גם בין גדולי ישראל לאורך הדורות.
ניקח דוגמא מייצגת, של קשת:
1. הרמב"ם סבור שמטרת האדם היא להבין את החכמה הקיימת בעולמו של הקב"ה, להבין את החוק והמהות, וליישם התגלות זו בחיי צדקה ומשפט. הרמב"ם קובע באופן חד משמעי שהבחירה החופשית היא מרכז הוויתו של האדם, ושאין דבר כזה 'התמכרות שלא ניתנת לפיתרון' באמצעות מאמץ אנושי. ההשלכה של האחריות, לדעת הרמב"ם, מהווה בריחה ילדותית. אסור לאדם לחשוב שיש משהו שהוא לא יכול לשנות בהתנהגותו.

2. ר' צדוק הכהן מלובלין ורבו בעל 'מי השילוח' סבורים שאין דבר בעולם שהאדם יכול לשנות. רק הקב"ה משנה 'באמת' את השורשים של ההתנהגות שלי. כל מה שאני יכול לעשות זה 'לנסות', הקב"ה הוא שאחראי על התוצאה. מטרתי אינה לשנות אלא למסור לקב"ה את התוצאות. מטרת האדם היא לראות כיצד הקב"ה נמצא בכל מקום ובכל דבר, כיצד הוא מנהיג את העולם, כולל את עולמי שלי. המצוות מאפשרות לעשות זאת אך לא תמיד באופן מלא. צריך לחיות חיים רוחניים, להיות חסיד המחפש את המעבר ולא רק צדיק שמדקדק להגשים במדויק את רצון ה'.

3. חלק מבעלי המוסר סבורים שהטבע האנושי רע מיסודו, לא ניתן לשכל האנושי לשנות את האדם. יש צורך בעשייה של 'עבודת מידות' בעשייה מוסרית ולא רק בהבנה. המצוות ולימוד התורה לא בהכרח מספקות בהכרח עניין זה (זהו הוויכוח המפורסם של בעלי המוסר עם החזו"א), ועל כן יש צורך ב'סדר מוסר' וחבורות מעשיות העוסקות בשינוי ההתנהגות בדרך של 'פעולות הפוכות', למשל.

4. הרב קוק סבור שהטבע האנושי טוב מיסודו, אלא שיש לפתחו ולעדנו על מנת לעשותו לשלם ולקדוש. על כן, הוא קורא לאדם ללכת עם האינטואיציות שלו ועם רצונותיו הטבעיים, מתוך אמונה שהקדושה נובעת מתוכם. על כן, באופן עקרוני, כתפיסת עולם - הרב קוק לא יקבל את הפרשנות של חכמי המוסר ל'תורת הנגיעות' ואף לא את חוסר האמון החבד"י במשמעות של עשייה ערכית בלא התבטלות לאלוקים (זו הסיבה שהוא ותלמידיו מסנגרים על החילונים, ואכמ"ל).

ארבע עמדות אלה שונות במהותם וחלקם הגדול לא מאפשר לקבל את עקרונות היסוד של עבודת הצעדים!!!!!!!!!!
כל ניסיון ליישב בין פרטים שאנו מוצאים ברמב"ם, למשל, לבין עבודת הצעדים מהווה בעיני חוסר הבנה של המערכת כולה.
האמת צריכה להיאמר. ברגע שמדברים על 'מחלה רוחנית', לא ברור בכלל שחלק מגדולי ישראל היו מקבלים את הנחות העבודה שלה.
[הדבר דומה למה שאנחנו עושים בלימוד 'מסילת ישרים' של הרמח"ל. כאשר רואים את הספר במסגרת כתביו כולם ברור לנו שמדובר בספר הדרכה כיצד להגיע אל הקדושה אליה הוא חותר כמקובל. אנו (או לפחות אני), לא חיים בתוך עולמו הרוחני של הרמח"ל, ועל כן הפכנו אותו לספר של 'הדרכות' בעבודת המידות. ההדרכות טובות, והלימוד משמעותי, אך ברור שהספר כולו היה מיועד לקחת אותנו למקום אחר. במובן זה, אנחנו 'מגייסים' את התובנות של הרמח"ל בעבודת המידות לתוך עבודת המידות שלנו, בלא לשים לב שאנחנו למעשה חולקים עליו].

כבר כתבתי בעבר ואחזור ואכתוב גם כן. גם ב'פסיכולוגיה היהודית' וגם בנושא שלנו צריך להבחין בין 'הפרקטיקה' לבין 'עקרונות היסוד'. כאשר מדברים על 'פרקטיקה', על דרך עבודה מעשית, לעתים קרובות ניתן למצוא הדרכות מעשיות דומות, למרות שהן נשענות על עולם רוחני אחר.
על כן, אני יכול למצוא ברמב"ם הדרכה שדומה לחשבון הנפש של צעד ארבע. למצוא בבעלי המוסר הדרכה שדומה לבקשת העזרה של צעד שתיים, ולמצוא בר' צדוק הדרכה שדומה לצעד שלוש. אך עדיין, אין זה אומר שהם מסכימים עם הצעדים.

לסיכום: להבנתי, יש מגדולי ישראל שעמדתם העקרונית 'יושבת' יותר מדויק על הצעדים מאשר אחרים (למשל, ר' צדוק ור' נחמן), ויש שממש לא (למשל, הרמב"ם ורס"ג). למרות זאת, אין זה אומר שלא נמצא הדרכות דומות.

את התשובה האישית שלי לקונפליקט הזה אתן רק ברמיזה, מכיוון שהיא מסובכת מבחינת 'ההשקפה' והפוסט כבר מספיק ארוך -
אני, כמכור, מעדיף 'לספר' לעצמי את הסיפור שלי באופן שעוזר לי להתקרב לקב"ה. במובן זה, אם זה מקרב אותי לקב"ה זה עוזר. זה נכון שהרמב"ם היה חולק לחלוטין על הצעדים ומעיף אותי מכל המדרגות אם הייתי אומר לו משפט כמו: אני חסר אונים אל מול התאווה, אבל בשבילי - הדיבורים של הרמב"ם אינם מקרבים אותי לקב"ה. על כן, במובן זה, גם בעולם 'ההשקפות' אני משתמש בעיקרון האמריקאי, המופיע גם בתוכנית: אם זה עובד - זה טוב.

בוקר טוב.
נתן
אבא אוהב העלה אותי לרכבת ההחלמה בכ אדר תשע"ב, היום בו הפנמתי שהתאווה היא חלק ממני, והיא תשאר כזו עד ליומי האחרון, ופניתי לעזרה.
סיפורי האישי

בעניין: 12 הצעדים ביהדות? לפני 12 שנים #21670

תודה נתן.
אכן, כפי שכתב אדם יסודו, דברים עמוקים והנאה אינטלקטואלית רבה.

אני אישית מאד מתחבר למסקנה הסופית שלך, שהמטרה שלי כעת היא להתקרב לקב"ה ואשתמש בכל מה שיעזור לי להגיע לכך.
שמעתי אדם שהיה מקורב לאחד הרבנים מהדור הקודם (גם מקובל), והוא אמר לו (לפני כ-30 שנה) שהוא לא יודע לתת הדרכה לאנשי הדור הזה, הוא לא מבין אותם. הוא יכול לתת הדרכה אישית, אבל לא הדרכה לדור.
לא התעמקתי בתורות המוסר השונות, וגם לא בפסיכולוגיה, אך אכתוב קצת מהתחבטויותי האישיות.
אני גם מתחבר להבנתו של אדם יסודו היקר לגבי החולשה של הדור.
אני מרשה לעצמי להניח שאם הרמב"ם היה רואה את חלשות הדור, ייתכן שהוא היה מתייחס אלינו יותר כאל אנשים חולים (אולי חולים במחלת הילדותיות...).
לגבי הטוב והרע היסודיים, הגעתי להבנה שאין כמעט תכונה רעה או טובה לגמרי. תלוי במידות ובמינון שמשתמשים בהן. (לכן התכונות נקראו בחז"ל "מידות" - כך שמעתי ממחנך ידוע).

באחת הסדנאות, כשהגענו לצעד 7 שאנו מבקשים מאלוקים שיקח את חסרונותינו. אחד החברים שאל, מה עם הענין של ההתגברות שמלמדים אותנו ביהדות? להתגבר... לא לבקש מאלוקים שישבית את הדחפים שלנו. המנחה, חבר ותיק מחו"ל, אמר שאנו לא יכולים לעשות כלום, אלא רק אלוקים יכול (מתאים לר' צדוק שהבאת).
אני חשבתי שהתשובה יכולה להיות שעצם ההיכנעות - הויתור - על הרצון שלנו, זו ההתגברות עצמה! הבעיה שאנו כ"כ חלשים וחייבים לבקש מאלוקים שימשיך את העבודה.

יש מדרש נפלא [איכה רבה פתיחתות ל] על מלכים שונים שביקשו מהקב"ה שיעזור להם להלחם (אפי' בלי שיעשו כמעט כלום). ודאי שאיננו בדרגות של אותם הדורות. כנראה להיפך - אנו כ"כ חלשים, שגם לבקשתנו אלוקים נענה ברוב חסדו.

אדם יסודו, מאד נהנתי מהמשל שלך. אכן שמעתי שהרבה אנשים משלבים שיטות בעבודת ה' וגדלים מזה.
לאורך נסיוני (הקצר) בקבוצות ראיתי מגוון של אנשים מציבורים שונים ולעיתים משני קצוות. מבין החברים המחלימים, ההתקרבות לאלוקים, עבודת המידות והענווה בלטו מאד והיוו את עמוד התווך של ההחלמה שלהם.

למדתי מכך שאם אציב לעצמי את ההתקרבות לאלוקים כמטרה, דרך עבודת המידות והענווה, וזאת באמצעות הכלים של התכנית, גם אני אוכל להשיג אותה.
  • עמוד:
  • 1
  • 2
זמן ליצירת דף: 0.42 שניות

Are you sure?

כן