אני יכתוב כאן את התקציר שלי לסרט (באנגלית זה The Social Dilemma), לא ערוך, כאן, ואז אכתוב את המחשבות שלי בסוף.
אני ממליץ לכם לראות את הסרט. הוא נקי ואין בו קטעים שמפעילים טריגרים - בנות בלבוש רגיל ובסדר וכו'.
למכור את המשתמשים, זה העסק המרכזי בהייטק.
המפרסמים הם הלקוחות, חברות ההייטק הם המוכרים, ומי המוצר ? אנחנו
כי אם אתה לא משלם עבור המוצר, אז אתה המוצר.
והמוצר באופן הכי מדויק, הוא: לשנות באופן עדין ובלתי מודע את התפיסות וההתנהגות שלך, לכיוון שהלקוח רוצה.
וזה, באופן מדויק, המוצר המבוקש. אין עוד מוצר אחר, זה המוצר היחיד שיש.
דמיינו שאתם מגיע לחנות, והמוכר מציע לך: "תן לי 10 מיליון דולר, ואני ישנה העולם בשבילך, לא בהרבה, אבל ב 0.5 אחוז לכיוון שאתה רוצה"
לשנות את העולם !! העולם הוא גדול, וזה מדהים, וזה שווה הרבה כסף. ולכן הרבה אנשים הולכים לעמוד בתור כדי לשלם למוכר הזה.
חברות ההייטק סוחרות בעתידם של בני האדם:
כמו שיש מסחר בעתיד של נפט, או בעתיד של שוק הפרות והחזירים.
מסחר שקובע כמה נפט יימכר בעוד שש חודשים, ואיפה, ולמי.
מסחר שקובע כמה פרות וחזירים יימכרו בעוד שש חודשים, ואיפה, ולמי.
ומסחר שקובע כמה בני האדם ישתנו לכיוון שאני רוצה בעוד שש חודשים, ולאיזה כיוון, ולתועלת מי.
דמיינו כאילו חברות הייטק בנו בובת וודו שלנו, ודוקרים אותנו כל הזמן במקומות הרגישים שלנו, כדי לגרום לנו לעשות מה שהם רוצים.
כישוף, אבל כישוף אמיתי, כישוף שעובד.
הם מתכנתים אותנו ברמה העמוקה, התת מודעת, כדי להחדיר בנו הרגלים לא מודעים, בשביל מה ? שוב - בשביל למכור אותנו, למי ? למפרסמים.
לא צריך להחדיר מכשיר למוח שלך כדי לגרום לך להיות נשלט, יש דרכים הרבה יותר עדינות ומתוחכמות לעשות את זה. יש צוותים שלמים של מתכנים בליווי מומחי פסיכולוגיה שנחטפו בשכר גבוה מהאוניברסיטה, שכל מה שהם עושים, זה לשבת ולחשוב איך לכתוב את התוכנה ככה שהיא תהיה משכנעת יותר.
מכוונים אלינו מנועים ענקיים של בינה מלאכותית, על עצמנו.
עברנו מטכנולוגיות - שהם כלים.
לטכנולוגיות - שיש להם מטרות עצמאיות.
כי מה זה כלי ? כלי זה כמו אופניים - זה שם כדי שישתמשו בו. אף אחד לא יתמכר לאופניים.
פייסבוק זה לא כלי, הוא לא ממתין בסבלנות בלי תנועה כדי שתשתמש בו, להיפך - הוא ירדוף אחריך במידה עצמאית כדי שתגיע אליו, בשביל להמשיך למכור אותך למפרסמים. כי יש לו מטרות עצמאיות משלו.
אנחנו מקבלים דופמין שאנחנו מתחברים לקהילה שלנו, לאנשים סביבנו, זה צורך מהאבולוציה שנולד מכך שהקהילה ששרדה הכי טוב - היא הקהילה שהתקבצה סביב עצמה הכי טוב.
אנחנו לא סתם הולכים כל פעם לאתר חדשות שוב ושוב כדי לקבל מידע, מה שאנחנו באמת עושים, זה להגיע למדורה המרכזית של השבט ולהתעדכן בדברים החמים שקרו בשבט, כדי שנרגיש שאנחנו מחוברים לשבט שלנו, לקהילה שלנו.
התפתחנו כדי שיהיה לנו אכפת מה אחרים חושבים עלינו בשבט שלנו.
ושהמוח שלנו מזהה שאנחנו מתחברים לקהילה שלנו (באמצעות התעדכנות ברכילות עליו, לדוגמא), הוא נותן לנו דופמין.
שכותבים את ההוראות למחשב איך לשנות אותנו, הם לא באמת יודעים איך זה קורה. הם כותבים אלגורתמים, כותבים להם את המטרה. ולמיטב הבנתי (אולי מתרפא יסביר ? ), המחשב לומד לבד מה לעשות. והבן אדם כבר לא יודע איך הוא עושה את זה, אבל זה עובד.
והכי חשוב - אי אפשר לעצור את זה, הרי מה אפשר לעשות ? לדפוק לפייסבוק בחלון, ולהגיד להם בנימוס "תפסיקו את המחשבים היעילים שלכם שמייצרים לכם ערימות של כסף, כדי שאנשים יהיו שפויים שוב ולא יתמכרו" ?
ואם פייסבוק תעשה את זה, כמה מיליארדים של דולרים היא תאבד בבורסה ? וכמה תביעות היא תחטוף ? פייסבוק חייבת להמשיך, אחרת היא אבודה.
אנחנו אוסרים על מסחר באיברי גוף - אסור לאדם למכור את הכליות שלו למציע כסף, ואסור לאישה למכור את השימוש בגוף שלה לצורך סיפוק מיני של הלקוח.
באותה מידה, יש לאסור על מסחר בשינוי תודעה המוצר (אנחנו) לכיוון בו הלקוח (המפרסם) רוצה להביא אותנו. אסור למכור את המחשבות שלי ואת הרצונות העתידיים שלי, זה לא בסדר.
אבל זה מה שהם עושים - הם מוכרים וקונים ועושים מו"מ על המחשבות והרצונות העתידיים שלי. תוך אפס התחשבות במה שאני רוצה.
המחשבות שלי:
אנחנו סתם מוצר, אנחנו בקבוק שמפו על מדף בסופר.
בסופו של דבר, הכאב שלכם, וההתמכרות שלכם, וסיפור חיים הנורא שנוצר בגלל כל הפוי' (פורנו), כל זה מסתכם בכך שאנחנו בסופו של דבר מוצר שצריך לכרות ממנו כסף.
אלגוריתמים רצים ברקע, כאשר אנחנו גולשים באתרי פוי', לצורך מטרה אחת - לגרום לנו להשתנות, לא בהרבה - ב 0.1 אחוז כל שבוע. אבל בעוד 10 שבועות, אנחנו נשתנה ב-1% לכיוון שהם רוצים, ואולי 1% זה לא נשמע הרבה, אבל זה הרבה מאוד, כאשר אתה לא מודע בכלל לכך שאתה השתנתה, ולכן הם ממשיכים בעוד 10 שבועות נוספים, ואתה משתנה בעוד 1%, וככה זה ממשיך. זה אפילו לא עולה להם הרבה כסף, הם רק משלמים למתכנתים שיבנו את האלגוריתם, ואז שמים את זה במחשבים ומפעילים את זה. משם והלאה זה רק מחיר החשמל להפעיל את המחשבים.
ואתה אפילו לא מודע לכך שהשתנית ב 0.1% להיות לקוח יותר טוב של תעשיית הפוי', אין לך כלים מחשבתיים למדוד את זה, אבל חברות הפוי' יכולות למדוד כמה זמן אתה מסתכל על סרטון פוי', בדיוק של אלפית השנייה, ולמדוד אותך כמו שמודדים עכבר במעבדה. ולעקוב אחרי ההתקדמות שלך, ולהשוות אותך לאחרים. ועוד ועוד.
פורנוגרפיה זה לא כלי - הוא לא שם, ממתין בסבלנות כדי שתשתמש בו. הפוי' לא הולך להמתין כדי שתתעורר מינית,, הוא ידאג לכך שאתה תתעורר מינית. גם אתה עייף או אין לך כוח, ואז הוא ינצל כל טיפת כוח שיש לך כדי להישאר בפלטפורמה שלו.
הכי מפחיד, שזה אלגוריתם לומד - הוא אינטיליגנטי, הוא מסיק מסקנות, הוא חושב, הוא לומד אותך, הוא למד להפיל 1000 איש, ועכשיו הוא טוב יותר בלהפיל את האיש מספר 1001
אבל אם הוא הפיל 1,000,000, ואתה הבא בתור, כמה אתה חושב שהוא חכם שהוא מגיע אליך ? מאוד חכם. האם אתם חכם כמוהו להתחמק מזה ? לא יודע.
ראיתי יותר מכמה פעמים, פוי' שיוצר בצורה עצמאית על ידי אנשים פרטיים, בפלטפורמות כמו reddit שאין אלגוריתם שמציע לך את התוכן, אלא זה יותר מבוסס על הסדר הכרונולוגי של הפרסומים.
ואם להיות כנה - זה לא היה משהו, זה היה גרוע, כלומר - קשה ליפול על זה.
הרי המון אנשים מפרסמים פוי' כל יום ויום לאינטרנט, רובו המוחלט לא נראה מעורר מינית או יפה, כי מה אפשר לעשות ? החיים האמיתיים זה שלא כולם נראים יפים, עם בגדים או בלעדיהם.
ואפילו אם יש מישהו או מישהי יפה - זה בעיני המתבונן, הדוגמא הכי ברורה היא שסינים נמשכים לסיניות, בעוד לנו לא כל כך ברור מה ההבדל בין סינית מושכת לסינית לא מושכת. (אני מקווה שזה בסדר הפירוט הזה, ניסיתי להיות עדין ככל שאפשר).
תחשבו על גולש שנכנס לאתר פוי' כזה - בו כל המידע לא מאורגן על ידי אלגוריתם שחושב, הוא לא יתעניין, כמובן שהוא "יפספס" הרבה סרטונים של נשים מאוד מושכות, אבל הוא לא ירצה לגלול ולחפש בכל הסרטונים והתמונות כדי להגיע אליהן, כי זה יהיה חוויה לא מעניינת לגלול תוך כדי בהיה בגוף העירום של מאות נשים וגברים לא מושכים, רק כדי להגיע לסרטון אחד שהוא סרטון מושך.
וזה למה האלגוריתמים של חברות הפוי', שמציעות סרטונים, חשובות - הם שולחות מידע שמבוסס על מיקום גיאוגרפי, במה גלשת קודם, איפה היית, והם משתפות זו עם זו מידע, והם יודעים כמה זמן ראית סרטון פוי', ואיפה הפסקת, ומתי אפילו הגעת לאורגזמה, והם משתפרים, הם כל הזמן משתפרים.
וזה החצי השני של הסיפור - שגורם לפוי' להיות כל כך ממכר - אלגוריתמים שיודעים לתת לך משהו ממכר. החצי הראשון זה האנשים עצמם שמצולמים בסרטונים, אבל הם לא מספיקים, צריך גם את המחשב שיסדר את הסרטונים וידע לתת את כל הסרטונים איש איש לפי התמכרותו.
ואם זה לא ממכר ? מה אם האיבר שלך לא מצליח להיות מגורה מסתם עירום של אישה רגילה ? אז האלגוריתם מציע לך משהו קיצוני, ואז משהו יותר קיצוני, עד שהגבר מאבד לחלוטין את האפשרות שלו להעמיד את הנקניק. ואז הוא צריך לעבור בערך שש חודשים של נקיות כדי להחזיר את התפקוד חזרה.
כי הוא מוצר. ולאף אחד לא אכפת ממוצר.
עוד מחשבות:
תמיד חשבתי שיוטיוב היא בשבילי, כדי להעשיר את הידע שלי, היום התפכחתי סוף סוף מהאשליה שלי - יוטיוב כאן, כדי לשנות את התודעה שלי, לכיוון שהלקוח של יוטיוב (המפרסמים) רוצים לכוון אותי אליו.
יוטיוב לא כאן כדי לקדם אותי מקצועית, רוחנית או פסיכולוגית להיות איש טוב יותר, ואני רואה את זה בתור הוכחה בכל יום שאני פותח את יוטיוב, ורואה סרטונים (מעניינים אומנם) שבסך הכול מסובבים אותה סביב אותה נקודה מטומטמת וסתמית שוב ושוב.
ynet , walla ועוד אתרי חדשות לא באמת מנסים להכניס אותי לקהילה ולתת לי תחושת שייכות ל"שבט" של ישראל, כדי שארגיש שאני חלק מהקהילה-עם.
מה שהם באמת רוצים, זה לגרום לי להשתנות בצורה ובדרך שהלקוח (שזה המפרסמים שמשלמים ל ynet) רוצה שאשתנה אליה.
התמימות שלי בנושא הייתה מדהימה, כי המצג שפייסבוק, ynet ויוטיוב הציגו לי היה מצג שווא מושלם:
פייסבוק לכאורה מנסה פשוט להראות לי מה החברים שלי עושים, ולנסות לחבר אותי חברתית לעולם.
ynet לכאורה מנסה פשוט לחבר אותי לקהילה, לעם ולשבט שלי, באמצעות סיפור הרכילות החמה ליד "מדורת השבט" - שזה האתר ynet. ולתת לי תחושת שייכות.
ויוטיוב מנסה להעשיר את הידע שלי לצורך בניית קומה בנפשי כאדם, ככה שאהיה איש חכם ומפותח יותר.
בפועל, פייסבוק לא מחברת אותי לחברים, וזה משמש יותר כפלטפורמה להתפאר במה שאני, ולקנא במי שיותר ממני.
ynet לא מחברת אותי לקהילה ולשבט, והיא יותר מקום בו אני חש במריבה משפחתית מרובת מתחים מאשר במדורת שבט נעימה.
ויוטיוב ממשיכה לדחוף לי סרטונים שדי מסיטים אותי מהמטרות שלי, לא מכוונות אותי קדימה. אני מרגיש שיש שם הרבה דברים, גוש ענק של כל מיני סרטונים לא שימושיים שרוצים פשוט לבזבז לי את הזמן, במקום לקחת אותי למשהו יותר מתקדם.
הדבר המדהים זה שאני האשמתי את עצמי, זה בכלל מבריק ביותר איך הם עשו את זה.
אני אשם שפייסבוק לא מחברת אותי לחברים
אני אשם ש ynet מרגיש מקוטב, אם לא הייתי קורא יותר מדי את האתר הזה, לא הייתי חש את זה - ולכן אני אדם, כי קראתי את את האתר הזה יותר מדי.
אני אשם שאני לא לוקח סרטונים של העשרה אמיתית ביוטיוב במקום לראות סרטון של חתול טיפשי.
אבל האמת היא שפייסבוק, יוטיוב ו ynet ידעו טוב מאוד מה הם עושים. הם עשו את זה מאוד חכם - הם אכן שמו את האפשרות והסיכוי לגשת לדברים שימושיים, בלי שמץ של ספק - הרי בפייסבוק באמת אפשר להתחבר לחברים, ביוטיוב יש באמת מידע שימושי, וכדומה, אבל הם עיקמו את הרצפה ככה שאני יגלוש (תרתי משמע) דווקא לדברים שהם רוצים שאגלוש אליהם, ככה שארוויח להם כסף.
ואז מה קורה ? מה שקורה זה שאני גולש למקום של התמכרות לשטויות, ומאשים את עצמי. פייסבוק יוטיוב ו ynet גורפות את הכסף לכיסם וגם שומרות על שמן הטוב (בעיני ובעיני מיליוני משתמשים אחרים), וכולם מרוויחים, חוץ ממני.
כי המטרות שלהם שונות לחלוטין ממה שחשבתי - הם לא בא בשביל מה שחשבתי, הם פה בשביל למכור, אותי, למי ? ללקוח, שזה המפרסם.
והמוצר הוא לשנות אותי ואת המחשבות והדעות שלי, בצורה עדינה, לכיוון שהלקוח רוצה שאלך.