והנה אחי היקר הבאנו לעיל מאמר מרבינו ישראל בעל שם טוב אור שבעת ימים, שיסביר לך מדוע אם אתה רוצה לחזור בתשובה, ועושה מעשים של חזרה בתשובה, עדיין היצר הרע מכשיל אותך בקרי לילה, הלא כבר הפסקת לחטוא במזיד, ואם כן מה רוצים ממך מן שמיא? וכך מביא מחבר הספר תורי הזהב בשם הבעל שם טוב הקדוש וזה לשונו: מובא בגמרא מסכת ברכות דף יט' ע"א: אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום (לבוא ולומר תראה את הרב הזה היה לו חטא בלילה)כי שמא עשה תשובה, שואלת הגמרא וכי רק שמא עשה תשובה? הלא אם הוא תלמיד חכם בוודאי שעשה תשובה? אלא אומרת הגמרא בוודאי הוא עשה תשובה לכן אל תהרהר אחריו על מה שעשה.
ופירש אור שבעת הימים רבינו ישראל בעל שם טוב על פי הדברי תוספות יום טוב על דברי התנא בפרקי אבות פרק ה': שאומר התנא עשרה נסים נעשו לאבותינו בבית המקדש ואחד מהם שלא אירע קרי לכהן גדול ביום הכיפורים. שמקשה התוספות יום טוב למה יארע לכהן גדול קרי ביום כזה קדוש וגדול? אחר שהיו מזרזין אותו שבעה ימים להיות בטהרה ולפרוש מאשתו, וידוע שהכהנים הגדולים על פי התורה שבעל-פה, אסורה הכניסה לבית קודש הקודשים במשך השנה כולה. רק ביום הכיפורים, וביום זה בלבד, היה הכהן הגדול נכנס לתוכו, על מנת לקיים עבודה מיוחדת לפני האלוקים. אבל, אם הכהן לא היה טהור מבחינה רוחנית ולא היה ביכולתו לשמור על ריכוז מלא, הוא לא היה מסוגל לעמוד בנוכחותה העזה של השכינה האלוקית, והוא היה מת מייד. עוד ידוע לנו, שבימי בית המקדש השני, היה הכוהן הגדול נכנס לעבודתו בבית קודש הקודשים, כשהוא קשור בחבל, על מנת שתהיה דרך להוציאו משם במקרה שימות על צד שמחשבתו לא הייתה טהורה. ואם כן מה החשש שכהן גדול יראה קרי לילה ביום כזה גדול? ותירץ כי יצר הטוב ויצר הרע מתקוטטים זה עם זה, ולזה היה קרוב מאוד להיות הכהן בעל קרי עד כאן. ונמצא לפי זה שכשאדם עושה תשובה כראוי ונכון, אזי הוא מסוכן לבל יחטיאנו היצר הרע בחטא של קרי לילה, כי אם המנוצח מחזיק את עצמו בכל כחו, להחטיא את המנצח (ופה במקרה שלנו שזה הבעל תשובה שהיה חוטא בעבר בפגם הברית במזיד, וכעת עושה תשובה ומפסיק לחטוא במזיד, ופתאום מתחיל לראות קרי לילה כפי שהבאנו בהקדמה זו, ושואל מדוע?).ואומר רבינו ישראל בעש"ט שזה פירוש הגמרא:
אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה :רוצה לומר שראה קרי לילה.
אל תהרהר אחריו ביום: רוצה לומר שמא הוא חייב על הקרי לילה שראה בלילה, שזה בגלל שהוא הרהר ביום בהסתכלו על נשים, וזה הכוונה "אל תהרהר אחריו ביום" כלומר: שהסתכל ביום על נשים ולכן בא לקרי לילה . רק שמא עשה תשובה: כלומר כיון שהוא עושה תשובה לאבא שבשמיים ולכך היצר הרע מתחזק את עצמו בכל כחו להחטיאו בקרי לילה ע"כ. וזה חזק, ללמדנו שלא חשוב מה יארע עימך, אם אתה מצידך מקיים את העצה הראשונה והשנייה שזה שמירת העיניים והמחשבה, וקובע עיתים לתורה, ובכל זאת יצרך הרע מחטיאך בקרי לילה, צריך שתדע את טכסיסו של היצר הרע נגדך, שעושה את זה בכדי שתיכנס לעצבות, כי כיון שיצר הרע רואה שהוא לא יכול להחטיאך עוד במזיד, מה הוא עושה? מנסה להכניס אותך לעצבות בכדי שתיפול ליאוש, ועם יאוש אומר רבינו נחמן מברסלב בספרו לקוטי מוהר"ן אי אפשר לעבוד את השם יתברך, כי העצבות היא עבירה בעצמה.