פוסט זה נכתב בתגובה לרצף הכתיבה החדשה, המוסיפה מידע ותוכן לפורום יקר זה.
אשתדל להתנסח בתמציתיות:
בעולם הטיפול, ישנו יחס בין 'שיטת טיפול' (או פרקטיקה) לבין התיאוריה העומדת מאחוריה.
למשל: כאשר טוענים שהפחד של אדם מנחשים נגרם עקב הימנעות (הוא לא מפחד מהנחש, אלא מהפחד מהנחש, מה שגורם לו להימנע), סבורים ששיטת טיפול של 'חשיפה' גוברת והולכת לנחש תקטין את הפחד. [שיטת טיפול המכונה 'התנהגותית' - ביהביוריסטית].
אם היינו חושבים שהפחד של האדם מהנחש הוא למעשה הפחד של האדם מהמיניות שלו (והנחש מהווה בשבילו את הסמל של 'החטא הקדמון'), כנראה שהיינו מטפלים בו באופן אחר. [שיטת טיפול פרוידיאנית או פסיכודינמית]
למשל: כאשר טוענים שדיכאון נגרם עקב חוסר בחומרים מונואמיניים (בדגש על סורוטונין) במוח, נותנים לאדם כדור שיגדיל את כמות המונואמינים. [שיטת טיפול המכונה פסיכיאטרית - פיזיולוגית].
אם היינו חושבים שהבעיה שגורמת לדיכאון אינה חוסר במונואמינים אלא העובדה שרצות לו מחשבות דכאוניות בראש, [מחשבות כמו: אני תמיד מפסיד, ואף פעם לא אוכל לשנות את זה] ומחשבות אלה מעניקות את הנפח לדיכאון, אזי לא ניתן לו בהכרח כדור אלא נעבוד איתו על המחשבות שלו, נבדוק האם הוא יכול לחשוב אחרת, [אפר"ת - אירוע, פירוש, רגש תגובה, או במילים אחרות: שיטת טיפול קוגנטיבית, המדגישה את המחשבה].
מי צודק יותר, איזה הסבר יעיל יותר והגיוני יותר
העולם הפסיכולוגי נחלק במחלוקות אלו בשבעים השנה האחרונות. יש מחקרים לכאן ויש לכאן. יש תחומים בהם עדיפה תיאוריה א' וטיפול א' ויש תחומים בהם עדיפה תיאוריה ב' וטיפול ב'.
ביחס בין פסיכיאטריה לפסיכולוגיה נתגלה שלעתים קרובות שעדיף להיות בבחינת 'קח מזה וגם מזה אל תנח את ידך'. טיפול משולב יוצר תוצאות טובות ביותר, למרות שבתחומי 'מחלות הנפש הכבדות' (סכיזופרניה, מאניה-דיפרסיה) ידה של הפסיכיאטריה היא על העליונה.
מחקרים אלו, הובילו לתפיסה כוללת המנסה לשלב.
לשלב פירושו, לנסות לקחת את הטיפולים השונים בלא להתייחס למסגרת התיאורטית שעל בסיסה הם נבנו - או במילים אחרות, לקחת את מה שעובד ולא את מה שמתאים לתיאוריה שאני מאמין בה.
[נ.ב. בקצרה: עניין זה קשור בעיני גם ליחס בין ההדרכות המוסריות הנגזרות משיטות רוחניות שונות. פסילה של דרך שעובדת בשל הנחות מוצא תיאורטיות על טבע האדם מהווה התעלמות, להבנתי, מנקודות האור שיש באותה השיטה. אדגים במילים פשוטות: גם אם אני בטוח שסיגופים וצומות לא עוזרים, אם אני רואה שזה עוזר למישהו מסויים, לפסול את התעניות כי זה לא עזר בשבילי מתעלמת מהעובדה שהשאלה מה עבד בשבילי או כי להבנתי זה פשוט לא עולה על הדעת מבחינה מחשבתית ועקרונית אינה אמורה להיות אבן הבוחן לאמת האובייקטיבית. וברמיזה אציין לפולמוס שהתקיים לאחרונה בעניין זה, וד"ל].
כעת נעבור לצעדים:
השאלה הבסיסית היא מה זה התמכרות.
איך מסתכלים על התמכרות.
אז נכון, יש את הרמה הפיזיולוגית - ולה מתאימים לכאורה טיפולים פיזיולוגיים, אז נכון, יש את הרמה הרגשית - לה מתאימים לכאורה טיפולים נפשיים.
השאלה היא האם ההתמכרות היא אכן 'בעיה רוחנית'.
כאן, בעולם המחקר הפסיכולוגי, יש נטייה לאורתודקסיה.
חוקרים פסיכולוגים ופסיכיאטריים קלאסיים לא אוהבים את 'הצעדים' מכיוון שהם לא פותחו ככלי מדעי מבוקר, אין ניתוח השוואתי, לא ברור אילו מרכיבים עובדים באילו שלבים, ובכלל - האמונה בכוח עליון לא מתיישבת עם הנחות היסוד של הרבה מהתיאוריות 'הקלאסיות' ששולטות בכיפה הפסיכולוגית.
מצד שני, אני שמעתי שפסיכולוג שמטפל ב'רטורנו' כבר 12 שנה העיד: הוא לא מכיר אף מכור שהחזיק מעמד 'בחוץ' (מחוץ לרטורנו) בלא הקבוצות של הצעדים.
טענה זו, היא שהובילה את התרבות האמריקאית, הפרגמטית, לאמץ את הצעדים כשיטה. הפרגמטיזם האמריקאי טוען: זה לא מעניין אותי אם זה דתי או לא, אם זה עובד - תביא לי מזה עוד. במובן זה, הרבה אנשים, בגם כאלה מהממסד הפסיכולוגי, מתייחסים לצעדים כאל 'כלי טיפולי'.
מאידך, יש הרבה עיסוק בשאלה מהו הדומה ומהו השונה בין הצעדים לבין פרקטיקות טיפוליות אחרות.
למשל: יש דמיון רב מאוד בין צעדים 4-7 לבין שיטת הטיפול הקוגנטיבית בדיכאון שהזכרתי לעיל; יש דמיון בין האסכולה ההומניסטית בפסיכולוגיה (מייסודו של רוג'רס ומאסלו) לבין התפיסה המונחת בתשתית הצעדים 1-2 ו12.
להבנתי, הייחוד של הצעדים, אל מול כלל השיטות, הוא משולש:
1. הצעדים שמים במוקד עיסוקם את המימד הרוחני. התפיסה מבוססת על משנתו של קרל יונג, תלמידו של פרויד (הרופא הראשון של ביל) - שיש קשר עמוק בין ריק רוחני לבין צורך אובססיבי בפיצוי פיזי.
2. הצעדים אינם 'טיפול' הנמצא בכורסת הטיפולים. הם מלווים את חיי היום יום ממש. הם נעשים לדרך שחיים דרכה.
שמעתי בשם הרב אקשטיין מרטורנו שהיסוד הבסיסי של הטיפול בהתמכרות במימד הפיזיולוגי אפשרי רק במידה ונכנסים לאותה סיטואציה בעייתית, לאותו מצב של קישור אסוציאטיבי במוח בין 'בעיה-פיתרון', ומצליחים לפעול אחרת. אלא שאי אפשר לפעול אחרת בלא עזרה ואהבה מבחוץ, ובלא השענות על כוח עליון. וכאן אנו מגיעים לנקודה האחרונה.
3. הצעדים הם קבוצת עזרה עצמית - ובכך הם מאפשרים את הקבלה העמוקה ואת התקווה שרק מכור יכול להעניק למכור.
אגב, אני ממליץ לכל המתעניינים לקרוא את הספר 'חולף עם הרוח' בהוצאת אוניברסיטת בר אילן, שכולו מאמרים שונים העוסקים בטיפול בשיטת הצעדים ובהשוואתם לשיטות פסיכולוגיות שונות.
אסכם בשתי עובדות אישיות
א. ידע לא עוזר לי. הוא מעניין, הוא מוסיף להסביר לי את עצמי. אבל כפי שרמזתי: לדעת שאני מפחד מנחשים לא עוזר לי להפסיק לפחד מהם. לדעת כיצד המוח שלי עובד זה מעניין אותי מאוד, ואפילו אני בעז"ה עוד אתעסק בנושא זה בעתיד, אך במימד האישי, בהתקדמות האישית, להבנתי יש בצבירת הידע לעתים קרובות סוג של בריחה. טיפול מכל סוג שהוא, דורש מהאדם המטופל לתת אמון, להישען, להיות אדם פשוט ולאפשר לאחרים לעזור לו. צבירת הידע הייתה בשבילי לעתים קרובות מהווה מעין פיצוי מלאכותי - תחושה שאני עושה משהו, למרות שלא עשיתי כלום.
ב. עוצמתם של הצעדים, להבנתי, היא בניסיון שלהם לעצב מחדש את סיפור החיים הכולל שלי על עצמי ולפתור את בעיית ההתמכרות במסגרת שינוי אישיותי כולל. ה'תוכן' של הסיפור והדגשים השונים שלו, כבר מתפרטים להתמכרויות השונות (מין, פורנו, אוכל, סמים וכו'), וסביר בעיני שגם לדתות השונות. ברור לי שנוצרי קתולי מפרש את הצעדים בצורה יותר פסימית מאיך שאני, כיהודי המאמין באדם, מפרש אותם. [ושוב, יש מה להאריך, ואכמ"ל]. ברור אם כך, מדוע מי שהולך בדרך 'הקשה' וטוען שהיא 'דרך ארוכה שהיא קצרה' כניסוחו של אדמוה"ז, סבור שהשיטות האחרות אמנם יפות ויש בהם יסוד ואף חיזוק, אך אין בהם פיתרון, ועל כן הוא נוטה לזלזל ב'קיצורי הדרך' באשר הם.
הבעיה, כמובן, היא שלעתים הוא הופך למטיף שסבור שכולם באותה הסירה ובדיוק בשביל זה נוצרה המסורת של 'משיכה ולא פרסומת'.
האם הדרך הארוכה הכרחית? בפשטות השאלה היא אמפירית - צריך ללכת לשטח, לא למעבדות, ולראות מה עובד ולמי.
חפרתי מספיק בשביל לילה אחד.
אוהב ושמח על העשרת השיח בפורום.
נתן במתנה