אין מכור שלא סובל מרגשות אשמה ובושה עמוקים. יש לנו רגשות כאלו שדחפו אותנו אל ההתמכרות, וכמובן יש את הרגשות האלו מההתמכרות עצמה. חלקם נכונים וחלקם לא נכונים, ומה שחשוב יותר: חלקם יכולים להיות מועילים אך חלקם הרסניים ולא רק שאינם מועילים אלא שהם דוחפים אותנו עמוק יותר ויותר לתוך ההתמכרות והנפילות הכואבות.
הרב ד"ר אברהם טווערסקי מחלק בין אשמה לבין בושה ומותח קו הפרדה ברור: אשמה היא על מעשה שעשיתי ואילו בושה היא על מי שאני. לדוגמא: אני יכול לומר שאני מרגיש אשמה על מעשה מסויים שעשיתי שפגע בי או באדם אחר, או שאני יכול לומר שאני מרגיש בושה על כך שאני אדם רע. זהו אותו סוג רגש, אבל הוא מופיע בשני מקומות שונים לחלוטין.
אשמה היא דבר חיובי. נכון, לא נעים להרגיש אשם, אבל כאשר אדם עשה מעשה לא ראוי, עליו לדעת שהוא אשם על מנת לתקן זאת ועל מנת שלא לחזור על המעשה פעם נוספת. להרגיש אשם אין פירושו להרגיש שאני אדם רע אלא לדעת שאני אדם טוב אבל עשיתי מעשה רע. לצורך הענין לא נוגע כעת האם אני חולה או חוטא ונוגע רק שעשיתי פעולה לא טובה ואני לא רוצה לחזור עליה.
לעומת זאת בושה זה סיפור אחר לגמרי. אני מתבייש במי שאני ולא במה שעשיתי. המשפט "נפלתי ואני מתבייש כל כך", אומר בעצם עשיתי פעולה לא טובה ומזה אני מסיק שאני אדם שפל, רשע, רע וכן הלאה. ומכאן זה ממשיך הלאה: אני כל כך מתבייש במי שאני, אני מרגיש כל כך רע, אין לי ברירה אלא לברוח הלאה. לאן לברוח? כמובן אל התאווה.
לכן, אשמה היא חיובית כי היא רגש שדוחף אותנו לעשיה חיובית ולנסות לשנות את מעשינו, בעוד הבושה היא רגש שלילי שדוחף אותנו לעשיה שלילית ולהמשך הנפילות. הבעיה היא שאצלנו התערבבו הרגשות של האשמה והבושה וכאשר אנחנו עושים מעשה שלילי - אנחנו יכולים להרגיש בושה על מי שאנחנו, למרות שאין למעשה קשר בין הדברים. נכון, נפלתי ועשיתי מעשה לא טוב, פגעתי בעצמי, אבל זה לא אומר שאני אדם רע אלא שאני אדם חולה. אני צריך להרגיש אשמה על מה שעשיתי כדי לטפל בעצמי, אבל לא בושה.
מה שקרה אצלי זה שמרוב שימוש לא נכון בבושה, הלכתי לקיצוניות שניה וטענתי שאין לי על מה להרגיש אשם. אני חולה, כך אלוקים ברא אותי ואני לא צריך להרגיש אשמה. המחשבה הזאת הגיעה מהבנה שגויה של המושג אשמה שהתערבב לי עם בושה ולכן רציתי לברוח ממנו. אבל האמת היא שאשמה פירושה הוא רק כך שעשיתי מעשה לא טוב ואני אחראי לו. הרי גם מי שחולה בקלפטומניה (הפרעה נפשית המתאפיינת בגניבה אובססיבית של חפצים) לא יוכל לטעון בבית המשפט שהוא חולה ולכן ייפטר מכל אחריות על מעשי הגניבה שלו. נכון, הוא חולה אך זאת רק סיבה עבורו לטפל בעצמו. ביחד עם כך, הידיעה שהוא חולה תעזור לו להבין שהוא לא צריך להתבייש אלא להרגיש אשמה. הוא לא אדם רע אלא אדם חולה.
אמור מעתה, אנחנו אשמים במעשינו ולכן עלינו לטפל בעצמנו, אך בכל מצב אין לנו מה להתבייש במי שאנו. כל אחד מאיתנו הוא בן של אבא ואלוקים אוהב אותנו עד בלי די.