[המשך המהלך בתורה א' בליקוטי מוהר"ן]
3. וְהַחֵן וְהַחֲשִׁיבוּת שֶׁל יִשְׂרָאֵל נִתְעַלֶּה וְנִתְרוֹמֵם, בִּפְנֵי כָּל מִי שֶׁצְּרִיכִין, הֵן בְּרוּחָנִי הֵן בְּגַשְׁמִי.
א. לימוד התורה, ולפי דרכנו, ההקשבה למסר האלוקי, גורמים לא רק לקבלת התפילות והבקשות, אלא גם למציאת חן בעיני אחרים וליחס של כבוד מצדם ("חֲשִׁיבוּת"), במובנו החיובי.
מציאת חן וקבלת יחס מכבד, הם תוצאה של תפקוד נכון במערכות יחסים (דבר שלמכור, בדרך כלל, ממש אין...).
תפקוד כזה נובע מציות לצו האלוקי. כתוצאה מלימוד התורה, ולפי דרכנו, כתוצאה מציות, הקשבה וחיפוש אמיתי וכנה אחר ההדרכה האלוקית, נוצרת התנהלות נכונה יותר במערכות יחסים, שגוררת אחריה חן וכבוד.
בהקשר לכך, מעניין לציין, שב"ספר הגדול" מדגישים כמה פעמים, שמכורים שהחלימו זכו למעמד מכובד בקרב קהילתם, ולא רק למעמד "רגיל" (ראו עמ' 68, 124, 129). ככל הנראה, הדבר הוא תוצאה ישירה של אופי ההנהגה של אותם מחלימים, שזכה להערכה רבה מצד בני הקהילה, חרף עברם האפל.
אגב, הרעיון שההולכים בתמים זוכים לחן וגם לכבוד (וששניהם קשורים זה בזה), מפורש בספר תהלים "חֵן וְכָבוֹד יִתֵּן ה' לֹא יִמְנַע טוֹב לַהֹלְכִים בְּתָמִים" (תהלים פד,יב).
ב. בדומה לניסיון ולנטייה של המכור לנתק את התפילה משאר התחומים של עבודת האלוקים, מתוך רצון שאלוקים "יתקן אותו" מבלי שיצטרך לעמול (וכפי שהוסבר קודם), קיימת הנטייה של המכור, ואולי במיוחד של המכור לתאווה, לנתק את החן והכבוד משאר המרכיבים של מערכת היחסים, ולצפות שכולם יאהבו אותו וירצו בקרבתו (במיוחד אשתו, ובמיוחד במישור המיני...), מבלי שיצטרך להתאמץ לשם כך.
האמת היא, שגם בהחלמה, גם כאשר קיימת אצלי נכונות להתאמץ ולהשקיע במערכת היחסים, עדיין עליי לוותר על הציפייה לחן וכבוד. החן וכבוד שניתנים לי, אמורים לנבוע בטבעיות מתוך מערכת היחסים המתוקנת.
ג. גם המיניות שלי, בצורתה הבריאה, צריכה לנבוע בטבעיות מתוך מערכת היחסים המתוקנת שלי עם אשתי, ולא להיות מחלקה מנותקת ונפרדת משאר המישורים של מערכת היחסים.
חז"ל מספרים לנו, כי בדור המבול, הידוע בתור דור מקולקל ביותר בתחום התאווה, היה מקובל לקחת שתי נשים, אחת לשם תאווה ואחת לשם העמדת בנים.
"אמר רבי עזריה בשם רבי יהודה בר סימון: כך היו אנשי דור המבול עושין. היה אחד מהן לוקח לו שתים, אחת לפריה ורביה ואחת לתשמיש. זו שהיתה לפריה ורביה היתה יושבת כאלו אלמנה בחייה, וזו שהיתה לתשמיש היה משקה כוס של עקרים, שלא תלד, והיתה יושבת אצלו מקושטת כזונה... תדע לך שכן [הוא] שהרי הברור שבהן (האדם המובחר באנשי דור המבול) היה למך, ולקח שתי נשים. הדא הוא דכתיב (זהו שכתוב) "וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶךְ שְׁתֵּי נָשִׁים שֵׁם הָאַחַת עָדָה" - דעדה מיניה [נקראת כך מכיוון שמוסרת ממנו, והיא האשה המיועדת להולדת בנים], "וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּה" - שהיתה יושבת בצלו [תמיד, והיא האשה המיועדת לתאווה]". (מדרש בראשית כג,ב. וראו ירושלמי יבמות לז,ב. שם פירוש השמות הוא הפוך).
אם כן, אנשי דור המבול, בעלי התאווה, ניסו להפריד את המין ממכלול המישורים של מערכת היחסים.
ד. ההתמכרות היא גם מחלת הבדידות, וגם מחלת הבידוד, מחלת הניסיון לבודד ולהפריד מרכיבים מתוך מערכת כוללת. הניסיון הזה, לבחור מתוך מערכת הערכים האלוקים, את שמתאים לי / כיף לי / נוח לי, הוא בבחינת עבודה זרה.
על ישו, מייסד הנצרות, מספרים חז"ל (חסרונות הש"ס, סנהדרין קז,ב), כי בתחילת דרכו היה תלמידו של התנא רבי יהושע בן פרחיה. באחת הפעמים התארחו יחד באכסניה, ובעלת הבית נהגה בהם בנדיבות. "כמה יפה אכסניא זו", אמר רבי יהושע בן פרחיה, והתכוון למעשיה, וישו השיב: "רבי! עיניה טרוטות!" (חסרות ריסים, דומעות). בתגובה, נידה אותו רבי יהושע בן פרחיה, וישו "זקף לבנה והשתחווה לה", כלומר, עבד עבודה זרה בהשתחוואה ללבנת בניין.
שמעתי פעם הסבר יפה בשם הרב קוק, ל"זקף לבנה והשתחווה לה" (אם כי מעולם לא מצאתיו בכתב). ישו לקח מתוך מכלול העקרונות של היהדות, מספר עקרונות שמצאו חן בעיניו, וקידש אותם, והיא היא עבודה זרה - הרצון לבודד מתוך הבניין בו חפץ האלוקים, את הלבנים המוצאות חן בעיניי.
ה. הרפואה למחלת הבדידות והבידוד שלי היא החיבור. לא "חיבור" מיני מנותק, אלא חיבור אמיתי לאנשים אחרים ולאלוקים. נכונות ופתיחות מצידי לכך שאתה, האלוקים, יכול "לבנות עימי ולעשות עמי ככל שתחפוץ" ולא "ככל שאחפוץ". רצונך ייעשה ולא רצוני.
"נראה, שמכל הדחפים האנושיים שלנו... הדחף הבסיסי ביותר הוא מה שאפשר לכנות "דחף-האדם", הדחף להתאחד עם אדם אחר. הדחף הזה חייב לקבל את החיבור שלו. בלי שהליבה המהותית הזאת של ישותנו מחוברת במקום כלשהו, החיים הם בלתי נסבלים. איננו יכולים פשוט להשאיר את החיבור של נשמתנו תלוי ומידלדל. איננו יכולים לשרוד לבדנו,
מנותקים, לא-מחוברים. אבל רבים מאיתנו בלבלו בין האישי והמיני, כאילו רק ההיבט המיני של האיחוד הזה יספק את מה שבמהותו הוא דחף רוחני. לכן השתמשנו במין או בתאווה או במערכות יחסים כדי לספק את הדחף הזה, נתנו להם את המקום של אלוהים כמקור של חיינו. עבודה זרה" (הספר הלבן, עמ' 55).
סיכום: במציאות רוחנית מתוקנת, יחס חיובי מאחרים הוא תוצאה טבעית, ולא מטרה מבודדת לכשעצמה.