אחי האהוב והיקר, זה יהיה קצת ארוך, אקווה שתפיק את המירב.
ברצוני לשתף אותך בשני אנשים מיוחדים שדבריהם עזרו לי מאד , כששקעתי בעבר לתחושות דומות.
לראשון קוראים ד"ר ויקטור פרנקל, ולשני פרופ' יעקב פרנקל (מוזר אבל אין קשר משפחתי ביניהם ככל הידוע לי)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
מקור1 -
אודות ד"ר פראנקל
"ד"ר ויקטור פראנקל (1905–1997), פסיכותרפיסט וינאי, בילה שלוש שנים ארוכות במחנות הריכוז של היטלר. בעטיו של "הפתרון הסופי" הוא איבד את הוריו, אחיו ואשתו ההרה – אך לא איבד את חזונו על כבוד האדם.
במחצית הראשונה של ספרו הרב-מכר "האדם מחפש משמעות", הוא מתאר את חוויותיו המזוויעות במחנות הריכוז, ובוחן את השאלה, כיצד יתכן שנראה היה שכמה מרעיו למחנה הצליחו להתעלות מעל המציאות שלהם. הוא כותב: "מי שחי במחנות הריכוז יכול לזכור את האנשים שהלכו דרך הצריפים וניחמו אחרים, בנותנם להם את פיסת לחמם האחרונה... הם מהווים הוכחה מספקת לכך שאפשר לקחת מן האדם הכל חוץ מדבר אחד: את האחרון שבחירויות האדם: לבחור את גישתו האישית של האדם בכל סדרת הזדמנויות; לבחור את דרכו שלו".
הוא מסכם שאפילו בסבל החמור ביותר, האדם יכול למצוא משמעות ולכן – תקווה. כדבריו, "אלה שיש להם 'למה' שלשמו הם חיים, יוכלו לסבול כמעט כל 'איך'".
אחרי המלחמה שב פראנקל לווינה, שם פיתח את הגישה שלו לריפוי פסיכולוגי והרצה עליה. הוא האמין שאנשים מונעים בראש ובראשונה על ידי "השאיפה למצוא משמעות בחייהם", וכי זהו מובן המשמעות המאפשר לנו להתגבר על חוויות כואבות. בחציו השני של ספרו, מתאר פראנקל את שיטת הפסיכותרפיה שהוא פיתח בהתבסס על אמונות אלה. שיטה זו נקראת לוגותרפיה – הטיפול בכאב רגשי על ידי סיוע לאנשים למצוא משמעות בחייהם" - ע"כ עליו.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
מקור2 -
מעיין המתגבר ושמו אדם
"גם כי אלך בגיא צלמוות - לא אירא רע". יש והכוחות עולים ובאים לאחר הירידה העמוקה ביותר. יש ואדם חייב לפקוד את מ"ט שערי טומאתו עד תום - כדי שיוכרז "טהור". יש וחייב אדם להגיע לגיא צלמוות. הצל - כמוהו כאדם עצמו. הצל הוא בבואתו. הצל השחור הנזרק ממנו מלוא קומתו - נושא את ממדי עצמו. יש ורק אחרי שמגיע האדם ל"צלמוות" - לאותו גיא ששם הוא חש את צילו של המוות, האישי הפרטי שלו - שוב "לא יירא רע". כי בגיא זה עבר את המוות. שרה ויכול לו. מבחינה זו, ירידתו, היא היא עלייתו. ויש אולי להוסיף ולהדגיש: כעומק ירידתו - כן גובה עלייתו.
ואת הכוח לעלייתו זו, למאמץ זה שנועד להגיע לראש ההר שרוט ופצוע וזב דם - אך להגיע - יונק האדם מסגולה נדירה זו של השומע-המקצועי או שאינו מקצועי, העונה לקריאתו ממעמקי היער.
שיר של רחל המשוררת:
רק על עצמי לספר ידעתי,
צר עולמי כעולם נמלה;
גם משאי עמסתי כמוה -
רב וכבד מכתפי הדלה.
גם את דרכי - כדרכה אל צמרת -
דרך מכאוב ודרך עמל,
יד-ענקים זדונה ובוטחת,
יד מתבדחת שמה לאל.
רחל זו - עמוסת המשא הרב והכבד מכתפיה הדלות - ידועה גם ידועה לנו. רחל זו - אשר יד-ענקים קראה תגר על דרכה אל צמרת, ופחד טמיר מיד-ענקים הליז והדמיע כל אורחותיה - מוכרה גם מוכרה לנו.
אך ישנה רחל אחרת:
ואם לא רפאה היד המוחצת,
ואם אין לה צרי לצקת ללב
חטוא לא חטאה לי - בחרתי בעצב,
היטיבה עמי כי רציתי בכאב.
רציתי בכאב. בכאב מנצח,
בכאב מטהר, מעניק ומפרה;
כאת החורשים לי חדו הפולח,
נטפי דמעותיו כאגלי היורה.
מה בין רחל הראשונה לרחל זו האחרת? איכה הפכה "יד-הענקים הזדונה והבוטחת" ליד ש"חטוא לא חטאה לי"? ואיכה הפך הכאב - אותו כאב שאפיין את דרכה "דרך מכאוב ודרך עמל" - ל"כאב מנצח, כאב מטהר, מעניק ומפרה?" מה בין הכאב הראשון לשני, ומה בין היד הראשונה לשנייה?
מה שינה את ראייתה של רחל את הכאב, ומה אפשר לה לחוש את חודו הפולח "כאת החורשים", אשר ברך יתברך ב"אגלי היורה" - ואף יבול יניב?
לילה אחד ויחיד! לילה ארוך ושומם. לילה קודר וחודר. לילה ללא ירח וחסר נוגה עבר על רחל בין ד' לה' אדר (תר"ץ). לילה בו שתתה רחל את כוס מכאובה עד תום, לילה בו טולטלה רחל ללא רחם ביד-הענקים. ואז - רק אז - לאחר שנתקיים בה "ויהי ערב", ופנה יום. השמש באופק שקעה ונטיו צללי ערב. כאשר חשכה לעלטה הפכה, אז - רק אז - היתה מוכנה רחל ל"ויהי בוקר". הפציע שחר, ולאורם העמום של כוכבי בוקר קרה הפלא: רחל חשה את מכאובה מאמש - והנה שונה הוא. הפך לאחר: לכאב מטהר, לכאב מנצח.
ואין כאן כאבים שניים - כי אם שניים שהם אחד. ואין כאן ידיים שתיים - כי אם שתיים שהן אחת. ושייכים הם למעיין המתגבר - למעיין המתגבר ששמו אדם. כי במעבר הצר שבין שקיעה לזריחה, במשעול השומם שבין חשכה לאורה, ברגעים נצחיים של קדרות, ובשעות אין-סוף של פלצות - שם הופך כאב פולח לכאב מנצח. ואם זכיתי - ואם עמד בי הכוח - הייתי עד ללידה מחדש זו, לבריאה זו. ואם בגדולה זכיתי - כי אז לא רק עד הייתי, גם מילד.
וכך מסביר הבעל-שם-טוב תהליך נפשי מופלא זה של "לב נשבר ונדכא אלוקים לא תבזה": מי שאינו יכול לחדור לתוך שפוני נשמתו של יהודי ולהרגיש את שברון לבו אסור לו להטיף מוסר ולהוכיח לאחרים. שבירת הלב של היהודי חשובה לפני המקום יותר מצומות וסגופים וגם מהרבה מצוות ומעשים טובים, וזהו היסוד של ההלכה (כלים, פרק ב, משנה א): "כלי חרס אינן מטמאין מגביהן (אלא מתוכן) ושבירתן היא טהרתן". המתכת, גם קודם שנעשה כלי, יש לו ערך ומחיר ולכן הוא מקבל טומאה גם מגבו, עוד טרם שנעשה לבית קיבול. ואולם כלי חרס, קודם שנעשה כלי הרי היה עפר בעלמא, ורק אחרי שנעשה כלי קיבול יש לו ערך ממשי, ומשום זה הוא מקבל טומאה רק מתוכו - ושבירתו היא טהרתו. גם האדם, ש"יסודו מעפר וסופו לעפר", ערכו של אדם תלוי בתוך-תוכו, בהרהורי לבו, בדעותיו ובמחשבותיו. ואם נטמא מתוכו אין לו תקנה אלא שבירה - זאת אומרת, שבירת הלב. ושבירת הלב הזו - של דרך מכאוב ודרך עמל, של קול קורא במדבר וקול קורא ביער - היא היא טהרתו.
כי הכאב, האובדן והפגיעה אינם רק לוקחים את מה שהיה שלנו, שהיה יקר לנו. הם גם נותנים". - ע"כ.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
שני הספרים שלהם מומלצים מאד לקריאה - "האדם מחפש משמעות", ו "מעיין מתגבר ושמו אדם"
ושניהם הראו לי 1- שאני זקוק לאיזה משמעות בחיי, תבחר משהוא שהוא בעל משמעות עבורך - זה יכול להיות לעזור לאמא, לטייל מסביב לעולם או לעשן צינגלה בהולנד....
2- כאשר אני מרגיש שאפסה התקווה אז ההחלמה האמיתית מתחילה, וקיים בנו מעיין של חיים שלא מתייבש לעולם.
לגבי היחסים בין המינים ומאבקי הכח והשליטה שאתה רואה וחווה סביבך -
לפני שאתה קונה כרטיס לקולומביה
מניסיוני זוג נשוי שעובד על הקשר שלו וחושב איך להעניק לשני ומה יעשה לו טוב, יכול לבסס קשר אמיתי וחזק ללא מאבקי שליטה ועם כל התשוקה שיש לתאווה הזאת להציע.
במסגרת קשר שאיננו נישואין אין לי ניסיון כך שלא אוכל לתת לך מניסיוני בתחום זה.
חובה עליך לדבר עם אנשי מקצוע על התחושות הקשות שאתה מתאר, בטוח תמצא דרך להקל על תחושותיך אלו.
גם אם זה כרוך בטיפול תרופתי זמני או קבוע - הרמב"ם כותב שחוליי הנפש דומים לחוליי הגוף, מבחינת הדרך לצאת מהם, לחלק מהמקרים יספיק תרפיה בדיבור ולחלק דרוש עזרה תרופתית. (ואל תרגיש מיוחד - יותר משליש מהישראלים לוקחים תרופה פסיכיאטרית כזאת או אחרת
)
הפסיכולוג שלי נתן לי תרגיל בדמיון מודרך שעזר לי לצלוח רגעים של סערות נפשיות -
'תעצום את עיניך ותדמיין שאתה יושב בקרקעית הים, הכל מסביבך שקט ושלוו,
הגלים המתנפצים נמצאים הרחק מעליך ורק מזיזים קצת את המים שתחתם אך לא מגיעים כלל אליך'.
והכי הכי חשוב תפסיק לכתוב על עצמך דברים שליליים תתמקד בחיובי שבך!!!!!!!!!!! -
(ולהוכחה שיש בך המון טוב - יותר מ 60 יום ללא שימוש להזכירך...) בטח יש עוד מלא מלא
שיהיה לך לילה טוב ורגוע ושמח
ובהצלחה בכל