שלום לך 'בעצתך' היקר,
אין לי אפשרות איך להודיע לך שהעליתי את זה, אם תרצה שלח לי בפרטי את כתובת המייל שלך.
הרב בעל התניא זי"ע מסביר את דבריו באריכות רבה, בקו שהולך על פני כל הספר, כמו כן הוא כותב בלשון הקודש משולב עם הרבה ביטויים בארמית, אני אשתדל בשורות הבאות לכתוב את תמצית דבריו ממש ובתרגום לשפה המדוברת כהיום, ויה"ר שלא אכשל בלשוני ולא תצא תקלה תחת ידי.
א. לכל אדם ישנן ב' נפשות, נפש אלוקית ונפש בהמית, הנפש האלוקית יש לה משיכה לדברים רוחניים, לדברים נעלים, ואילו הנפש הבהמית נמשכת לדברים גשמיים ולכל תאוות העולם הזה כולל גם תאוות אסורות.
ב. ישנן נשמות גבוהות מאד שמלכתחילה הקב"ה ברא אותם ללא משיכה לתאוות, אך כאמור אלו רק נשמות גבוהות במיוחד, אבל רוב העולם נבראים מלכתחילה באופן כזה שמצד הנפש הבהמית שבהם הם נמשכים לתאוות העולם גם אלו האסורים.
ג. עבודת האדם אם כן היא לא להלחם עם המשיכה, כי זה נגד טבע הבריאה שבראו אלוקים, יתירה מכך כותב הרב זי"ע שאדם שמתעצב בלבו על משיכתו לתאוות "הרי זה מגסי הרוח", שהוא מחשיב את עצמו לצדיקים הגדולים מאד שלא אמורים בכלל להתאוות לדברים גשמיים ולכן הוא נשבר מזה שהוא מתאוה, אם הוא חכם המכיר את מקומו, ומבין שהוא אדם 'רגיל', אין סיבה להתעצב על עצם המשיכה, זה טבעי זה נורמלי כך ברא אותנו אלוקים.
ד. יתירה מכך, כשאדם מרגיש שתאוותיו מתגברות אות וסימן הוא שהנפש האלוקית שבקרבו מתעלה, ולכך הנפש הבהמית מנסה ללחום נגד, ולכן אין מקום להיות עצוב על מחשבות פסולות ולא טהורות, אף אם הם מגיעים באמצע התפילה, כי זה רק מראה עד כמה הנפש האלוקית שבו מתעלה ולכן הנפש הבהמית מנסה להלחם בזה.
ה. עבודת האדם אם כן, אינו להלחם נגד התאווה והרצון, אלא נגד המעשים והמחשבות, כלומר למרות שהוא מתאוה למשהו מסויים, הוא יתגבר ולא יוציא לפועל את תאוותו, ולמרות שעלה במחשבתו איזה פנטזיה הוא ילחם עם עצמו להסיח דעתו מפנטזיה זו ולא להמשיך לחשוב על זה.
ו. אחרי הרבה עמל ויגיעה של שנים ישנם כאלו צדיקים שמצליחים להפוך את הנפש הבהמית שלהם לאלוקית, אבל כאמור זה רק יחידי סגולה ולאחר יגיעה רבה של שנים.
עד כאן עיקרי הדברים, שווה לראות את לשונו המתוק בפנים, בעיקר פרקים כז – לב, הייתי מעלה את זה אבל זה מדי ארוך, זה יקח את הלוח בפורום. אם תרצה אז תשלח לי בפרטי את כתובת המייל שלך, ואשלח לך ישירות.
ראוי להוסיף על כך את דברי הרה"ק רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו צדקת הצדיק אות רנד, שרק אדם שמטבעו הוא מלא תאוות יכול להגיע לדרגה גבוהה באהבת ה', וכותב שם דבר מעניין שאברהם אבינו היה מטבעו אדם מלא תאוות ולכן הוא יכל להעפיל לדרגה מאד גבוהה באהבת ה'.
כמו"כ מן הענין לציין לדברי הרה"ק בספר הנ"ל אות מ' בו הוא מסביר שבעצם אין מצב שאדם יעשה עבירה אם הקב"ה לא ירצה בכך, שהרי הקב"ה מחיה את האדם, ואם הקב"ה לא רוצה שהאדם יחטא הוא לא היה נותן לו את החיות לכך, אלא שלפי דרגת ההסתרה שהאדם נמצא הרי הוא אינו מבין שהקב"ה רוצה בכך, אלא נדמה לו שהוא זאת מבחירה אישית ולכך זה נחשב לחטא, אבל כשהאדם מגיע להכרה שאין מצב שהוא יעשה משהו מיוזמתו שנוגד את רצון ה', נמצא אם כך שלא היה כל חטא כל עיקר, וזה נקרא 'תשובה' דהיינו שמשיבים את המעשה שעשה להקב"ה.
רק שלא נטעה למקרא דברים אלו שיש מצוה לעבור עבירה ,,,