היום כמו בכל שבת בחדשים האחרונים, מצאתי לי את הזמן הכי בעייתי במשך היום והקדשתי אותו לקריאת חומר הקשור לצעדים. התחלתי שוב מהתחלת "הספר הלבן" וכמובן המילים דברו אלי כאילו זו הפעם הראשונה שאני קורא אותם. זה כנראה משהו מעבר לקריאה, זה אני בעצמי, אני פשוט קורא את עצמי שוב ושוב ומגלה עוד חלקים באישיות הפגומה שלי שלא הבנתי אותם כראוי לעומק.
הגעתי לקטע שהסעיר אותי שוב. מה אני יכול לומר לכם, אני איש ספר האמון בדרך כלל על התרגשות מטקסטים יהודיים רוחניים. לא ממש ברור לי למה אלוקים מסר לגויים תובנות כה מדהימות, אבל זו העובדה שאי אפשר לשנות אותה. אז הנה לכם משהו מדהים:
"למה בצעד הראשון אנחנו אומרים שאנחנו חסרי-אונים מול התאווה במקום המין? האם איננו מכורים לצורה מסוימת של מין? כן, אנחנו עונים, אבל הבעיה שלנו היא לא פשוט
מין, בדיוק כמו שבאכילת-יתר כפייתית הבעיה היא לא פשוט אוכל. אכילה ומין הם תפקודים טבעיים; נראה שהבעיה האמיתית בשתי ההתמכרויות האלה היא מה שאנחנו
קוראים תאווה – גישה התובעת שדחף טבעי ימלא תשוקות לא-טבעיות. כשאנחנו מנסים להשתמש באוכל או במין כדי להפחית בידוד, בדידות, חוסר ביטחון, פחד,
מתח או כדי לכסות את הרגשות שלנו, לתת לנו הרגשה שאנחנו בחיים, לעזור לנו לברוח, או לספק את הרעב הרוחני שלנו, אנחנו יוצרים תיאבון לא-טבעי שמנצל לרעה את הדחף
הטבעי ומתעלל בו. לא זו בלבד שהוא אינטנסיבי יותר מהטבעי אלא הוא הופך למשהו שונה לגמרי. האכילה והמין נכנסים לממד שונה; נכנס בהם דיבוק של מרכיב רוחני לא-
טבעי.מכאן שההתמכרות היא לתאווה ולא רק לחומר או למעשה הגופני. תאווה – הגישה עצמה – הופכת לגורם שולט בהתמכרות"
"הספר הלבן" עמוד 26
טוב, אני לא יודע אם זה אומר לכם הרבה, אבל לי זה הפך את הבטן ממש. תיאור כל כך קולע ומדויק, מה זו המחלה שלי אם לא רעב נוראי ותשוקה למשהו בלתי מושג? מאז שאני זוכר את עצמי עומד על דעתי, אני רעעעעעעעב למשהו פנימי, לחוויה רוחנית שתיקח אותי גבוה ככל האפשר. כך הרי התחיל הכול.
הייתי בחור עם שאיפות גבוהות הרבה מעל שאר חברי מעולם לא הבנתי את השאננות שסביבי חיפשתי להגיע הכי גבוה שאפשר, אבל הקשיים, הקשיים הרגשיים לא נתנו לי מנוח. אז התחוללה בתוכי מלחמה עקובה מדם כשלא הייתי מסוגל לעמוד במלחמה ולא קיבלתי את התמיכה הנכונה, מצאו שאיפותי הגואות את סיפוקן באופן גבוה וחזק, אבל במקום אחר...
הסיפוק היה נפלא, אבל המחיר יקר מאוד. לא היה בי את היכולת להתמודד עם התחושות ה"מפצות" על הריקנות הפנימית, ואם לא די בכך הייתי עכשיו צריך לפצות את עצמי על כישלונות מרים. כעת הייתה לי משימה כפולה, למלא את שאיפותי הרוחניות ולהרגיע את מצפוני היגע ממילוי בעייתי. אז כמובן שהלכתי שוב לפתרון החזק, העוצמתי, והזמין כל כך שהייה לי.
מה יכול לתת מענה לרעב רוחני מזעזע יותר מהתאווה הממלאת את כל ישותך?
נכון שגם תורה ותפילה וכדו' אמור היה להכניס תוכן לחיי, אבל אתם משווים את כל ענייני הרוחניות של בחור צעיר מול עצמתה של התאווה? לא היה לי סיכוי מההתחלה לעמוד מולה.
אחרי שכבר הבנתי את זה היה מאוחר...
ההגדרה הקולעת היא ש"התאווה היא דחף טבעי שאמור למלאות תשוקות לא טבעיות"
מה מתאים יותר להגדרת רעבון הנשמה מדברי המסילת ישרים:
"כל שכן שהיא (הנשמה) אינה מוצאה שום נחת רוח בכל עינוגי זה העולם. והוא מה שלמדונו זכרונם לברכה במדרש קהלת, זו לשונם (קהלת רבה ו): וגם הנפש לא תמלא, משל למה הדבר דומה, לעירוני שנשא בת מלך, אם יביא לה כל מה שבעולם, אינם חשובים לה כלום, שהיא בת מלך כך הנפש, אילו הבאת לה כל מעדני עולם, אינם כלום לה, למה שהיא מן העליונים."
יש רעב רוחני הנובע מעמקי מנשמה, כאשר הוא אינו בא אל סיפוקו, מנסה האדם להשקיט את רעבונו בשלל צורות גשמיות. ריגושים שונים, אוכל, ובעיקר...תאווה.
כנראה שהתאווה כל כך עצומה וחזקה שרק היא יכולה להתחרות מול צימאון רוחני גובר. אך כפי הנראה מכאן מגיעה גם גודל הסכנה שבה, היא נותנת תחושת דמיון לחוויה רוחנית ובפועל היא גשמית לחלוטין, נטולה רוחניות לגמרי.
זכור לי שקראתי פעם על אחד מהדיבוקים בזמן רבי חיים ויטל שתיאר כיצד הוא ניוול את פיו בצורה מזעזעת. כששאלו אותו כיצד זה ייתכן? הרי כעת הוא נמצא בעולם האמת ויודע שכל התאוות הם שקר ודמיון. הוא ענה שאם אדם לא עובד על עצמו בחייו כאן בעולם הזה, לאחר מותו הנשמה מתאווה לאותם תאוות, נשים וניאוף. רק שפשוט היא אינה יכולה לעשות זאת כי אין לה גוף גשמי לבצע את הדברים. מה שאומר שיש כנראה חיבור רוחני של דמיון לתאווה.
ככל שאני מפנה מקום בתוכי מרוחניות מדומה ושקרית, יש מקום להכניס אליו רוחניות אמתית וקרבת אלוקים. וכמאמר דוד המלך ע"ה "ואני קרבת אלוקים לי טוב"