ברוכים הבאים, אורח

מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1
  • 2

נושא: מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים 564 צפיות

תגובה: מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים לפני 1 חודש #151158

  • אבי0533
  • רצף ניקיון נוכחי: 64 ימים
  • מנותק
  • דירוג כסף
  • הודעות: 140
שקר החן / הרב אברהם טווערסקי

מתוך: His Final Mission עמ' 215

קובץ להדפסה

אני מתמודד עם תאווה שנים רבות. אני יוצא עם בחורה כבר כמה זמן, ואני נמשך עמוקות לאישיות שלה. אני נהנה מהזמן שלנו יחד, לשיחות שלנו יש משמעות עמוקה. אבל יש לי משיכה פיזית מועטה אליה. אני לא בטוח מה לעשות. האם מראה של יופי פיזי הוא דבר חשוב באמת? האם זה ישנה בעוד חמש, עשר, עשרים-וחמש או חמישים שנים?

אני מסתכל על חברי הנשואים ורואה אותם נועצים מבטים בבחורות אחרות. אני שואל אותם, "אתה לא נשוי?" אני מקבל דחייה אדישה, כמו, "אני נשוי, לא מת." אני לא רוצה לומר דבר כזה אי פעם. אני רוצה להימשך לאשתי כל-כך שלא תהיה לי סיבה להסתכל במקום אחר, בגלל שאני יודע שלא אסתפק במשהו אחר. אם יהיה לי בדפוס החשיבה שאני מאוהב באישה יפהפיה שחייה איתי, זה ישמור עלי מלהתדרדר במורד הצוק. זה מה שאני מרגיש שאני צריך כדי לפטור את עצמי מהקללה הזאת (ביחד עם ה' ותפילה).

אנא תן לי את עצתך. (עדיף לפני שהשדכן יתקשר לומר לי שהגיע הזמן להציע.)

יוסף


הרב טווערסקי הגיב

תן לי לשתף איתך את התובנה שלי משנים רבות של ניסיון.

אחד השיעורים רבי-הערך שלי בפסיכיאטריה הגיע מחבר, שדנתי איתו על מטופל. הוא קטע אותי, באומרו, "טווערסקי, תפסיק לדבר היגיון!" הוא צדק. התעסקתי עם בעיה רגשית, וניסיתי להשתמש בהיגיון. רגשות לא כפופות להגיון, ממש כמו שעובדות לא כפופות לרגשות.

הערתַ על חברים שמסתכלים על נשים אחרות אפילו שהם נשואים... העובדה היא שייתכן שהנשים שלהם יפות ביותר, אבל זה לא מונע מהם להסתכל בנשים אחרות. אבל אם הנשים שלהם כל-כך מושכות, למה הם מסתכלים על נשים אחרות? זו שאלה הגיונית. מה-שלא-יהיה שגורם לגבר ללטוש עיניים בנשים אחרות לא מושפע מיופייה של אשתו.

היה לי מקרה של אדם שהיה נשוי למודל של יופי מהמם. הוא נמשך לנשים אחרות ופיתח התמכרות לתאווה. מצד שני, הכרתי אדם שאשתו הייתה מכוערת נורא, אבל הוא היה משוגע מאהבה אליה.

כולנו כפופים להשפעה של היצר הרע, שהוא כוח חזק אבל נטול-היגיון לחלוטין. אחזור על עצמי, אם יש לך נטייה להביט בנשים אחרות, היא לא תופחת אם אשתך היא מיס אמריקה. אבל למה זה ככה? כי היצר הרע לא עובד לפי היגיון.

בכל הנוגע למערכת-היחסים האישית שלך, יש אמת באמרה, "היופי בעיני המתבונן". שלמה המלך היה החכם מכל אדם, והוא אמר, "שקר החן והבל היופי, אישה יראת-ה' היא תתהלל" (משלי, ל"א, ל').

אנחנו חיים בחברה שמדגישה יופי פיזי. כה רבות מיפהפיות הוליווד חולות למרבה-הצער. אם יש לך אהבה כנה לאופי של אשתך, ואתה מהלל אותה בשל האישיות שלה ומערכת היחסים שלה עם אלוקים, היא תהיה יפה עבורך.

ספרים רבים נכתבו על ההתמודדות עם היצר הרע. זה מאבק לכל החיים עם כוח שרוצה להשמיד את האדם. אנחנו חייבים לחפש דרכים לסתור את הכוח ההרסני הזה.

ההיגיון טוען שהמראה החיצוני חשוב. הניסיון מספר לנו אחרת.

חבר בקבוצות SA ובפורום GYE מאלול תשפ"א.
שואף לעשות את רצון אבא שבשמים. קצת מתקשה בדרך, אבל מאמין בהתקדמות.
פוסטרים של החלמה, מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים ויהדות

נערך לאחרונה: לפני 1 חודש על ידי אבי0533.

תגובה: מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים לפני 1 חודש #151161

אבי
וואו וואו מדהים לקרוא,
תודה על התרגום מרתק מחזק ומועיל מאוד,
אשמח אם תוכל להמשיך להעלות עוד מאמרים.

תגובה: מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים לפני 1 חודש #151164

  • אבי0533
  • רצף ניקיון נוכחי: 64 ימים
  • מנותק
  • דירוג כסף
  • הודעות: 140

המאמר הבא לקוח מתוך הספר "עשר צעדים להיות עצמך הטוב ביותר" ( Ten Steps to Being Your Best), שהוא ספר שמוקדש לנושא של פיתוח הערכה-עצמית. זה הפרק של הצעד השביעי מתוך העשר (לא לבלבל עם הצעד השביעי של 12 הצעדים).
[אגב, מי שיכול לקרוא באנגלית: [b]ספר מומלץ מאוד[/b], שמכיל תובנות ותרגילים לכל שלב במסלול לפיתוח ערך עצמי מוצלח יותר.]
מה שרלוונטי לגבנו הוא שיש כאן תובנה עצומה לגבי הצעד הרביעי של 12 הצעדים. חובה לקרוא!
©©©

Reproduced from "Ten Steps to Being Your Best" by Rabbi Abraham J. Twerski with permission of the copyright holders, ArtScroll / Mesorah Publications, Ltd.

משוכפל מתוך "Ten Steps to Being Your Best" מאת הרב אברהם טווערסקי באישור בעלי זכויות-היוצרים, הוצאה-לאור ארטסקרול/מסורה, בע"מ.

©©©

הצעד השביעי / הרב אברהם טווערסקי

קובץ להדפסה

אפילו שאני רואה את עצמי כלא מוכשר, מיותר ולא ראוי, המציאות היא שיש לי יכולות וכישרונות ואני יכול להחשיב את עצמי כבעל ערך.

תנו לי לשתף אתכם במשהו. כשהכרתי את תוכנית 12 הצעדים לאלכוהוליסטים, הרגשתי שכדאי לי לעבוד את התוכנית בעצמי כך שאוכל להבין טוב יותר מה המטופלים שלי חווים. הצעד הרביעי דורש לעשות "חשבון נפש נוקב וחסר פחד." כתבתי את מה שהחשבתי כמדויק ונתתי את זה לוותיק עם 30 שנה ב-AA לבדיקה. הוא החזיר לי את זה ואמר, "זו התחלה טובה. תעשה את זה שוב ותהיה קצת יותר כנה."

כשהוא קרא את הגרסה השנייה שלי, הוא אמר, "זה לא חשבון נפש. זה ניקוי ארובה. ניסית לשלוף כל טעות או מעשה רע שאי פעם עשית. כשאתה בודק את החשבונות של עסק שאתה רוצה לקנות, אתה לא מסתכל רק כמה כסף העסק חייב. אתה רוצה לדעת מה הנכסים ושטרות החוב שלו. תעשה בדיקת מלאי אמיתית. ספר לי את כל הדברים הטובים על עצמך, את חוזקות-האופי ואת נכסי האישיות שלך."

אני חייב לספר לכם שזה היה יותר קשה מאשר למצוא את חסרונותיי.

בתורה ישנו תיאור מפורט של מה שהגמרא קוראת לו וידוי. בשנה הרביעית ובשנה השביעית של מחזור השמיטה האדם חייב לומר את הוידוי הבא:

"בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן הַבַּיִת וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה כְּכָל מִצְוָתְךָ אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי, לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְו‍ֹתֶיךָ וְלֹא שָׁכָחְתִּי. לֹא אָכַלְתִּי בְאֹנִי מִמֶּנּוּ, וְלֹא בִעַרְתִּי מִמֶּנּוּ בְּטָמֵא, וְלֹא נָתַתִּי מִמֶּנּוּ לְמֵת, שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' אֱלֹקי. עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי." (דברים, כ"ו, י"ג-י"ד)

שימו לב. בוידוי הזה האדם לא מתוודה על חטאיו. להיפך, הוא מצהיר על כל מעשיו הטובים. גם זה הינו סוג של וידוי.

אופייני לאנשים עם הערכה-עצמית נמוכה לנטות להתמקד בכישלונות שלהם, מאשר במעלותיהם, כאשר הם עושים חשבון נפש כנה. אסור לנו להתעלם מחולשותינו, אבל אסור לנו גם להתעלם מחוזקותינו.

זה ממש מעורר תדהמה שאדם יכול להיות לגמרי לא מודע למעלותיו. למטופלת אחד, רופאת ילדים מוסמכת, היה ערך עצמי מאוד נמוך. כשביקשתי ממנה לתאר חלק מחוזקות האופי שלה, היא לא הצליחה לחשוב על שום דבר לומר. הפניתי אותה למידע שבגיליון המידע שלה, שציין שהיא סיימה מכללה בהצטיינות יתרה ושהיא קיבלה את פרס הפאי בטא קאפא להישגים אקדמאים יוצאי-דופן. "לכל הפחות," אמרתי, "יכולת לומר לי שאת חכמה. אי אפשר להכחיש את זה. לא נותנים את פאי בטא קאפא למטומטמים." המטופלת נאנחה. "כשנתנו לי את הפאי בטא קאפא, היא אמרה, "ידעתי שהם עשו טעות."

7.01 מי אתה

בנקודה הזאת, אנא הנח את הספר, ולפני שתמשיך לקרוא, אנא השג עיפרון ונייר. אני הולך לבקש ממך לספר לי על עצמך. קח את הזמן, ותאר לי את עצמך. אחרי שתסיים, אתה יכול להמשיך לקרוא.


באחד הפרקים הקודמים ציינתי שאנחנו מושפעים מאוד מתפיסת הערכית הפרודוקטיבית השוררת בעולם. אם תבקש מאדם שיספר לך על עצמו, סביר להניח שהוא יתחיל בלומר, "אני רופא", או "אני עורך-דין", או "אני בעלים של עסק". לא סביר שהוא יאמר, "אני אדם רחמן", או "אני אדם מאוד סובלני", או "אני אדם חסכן". ערכי הפרודוקטיביות גרמו לאנשים לחשוב על עצמם יותר באמצעות מה שהם עושים מאשר מה שהם הינם.

שמתי לב שכאשר אדם מחלים מאלכוהוליזם, לעיתים קרובות הוא עובר שינוי אופי ניכר, משום שאלא-אם-כן הוא יעשה שינויי אישיות משמעותיים, סביר להניח שהוא ימעד אל השתייה שוב. אנשים שהם לא אלכוהוליסטים עשויים לחשוב שהם לא צריכים לעשות משהו בנוגע לשיפור תכונות האופי שלהם.

ביקשתי מאלכוהוליסט מחלים לספר לי משהו על עצמו. הוא אמר, "אני בעל ואבא. אני פרסביטריאני, בוגר של אוניברסיטת ביג-טן ורפובליקאי. אני אדם חברותי. אני משוגע על היסטוריה ואני אוהב בעלי-חיים. אני תושב-פרברים, ואני נוהג בוואן, לא ב-SUV. אני רואה-חשבון של פירמה פינאנסית." הדהים אותי שהוא נתן את המקצוע שלו אחרון ולא ראשון. יכולתי רק להסיק שהוא הבין שהדברים האחרים שהוא אמר על עצמו היו מרכיבים יותר חשובים של האישיות שלו.

עכשיו, הסתכל במה שכתבת. איפה, בתיאור של עצמך, כתבת מה סוג העבודה שאתה עושה? בהתחלה או לקראת הסוף?

אין איש מקצוע שעובר את כל חייו ללא כישלונות. אם תחושת הערך-העצמי של האדם תלויה במה שהוא עושה, אז כישלון זה מכה קשה להערכה העצמית שלו. עורך-הדין שהפסיד תיק או הרופא שאיבד מטופל יכולים לחטוף קשה אם הזהות העיקרית שלהם היא עורך-דין או רופא.

במכתב לבחור שהחשיב את עצמו חסר-ערך משום שהוא גילה שהוא חושק בדברים לא-ראויים, ר' יצחק הוטנר כותב, "אתה מסתכל על החפץ חיים ואתה מבין שהוא היה צדיק גדול. אך האם אתה חושב על המאבקים שהיו לחפץ חיים במשך חייו שמהם הוא נהייה הצדיק שהוא היה? האם אתה מבין כמה עליות וירידות רוחניות הוא חווה? האם יש לך מושג כמה פעמים הוא נכשל בלעמוד בציפיותיו וערכיו? עבורו, כמו כל הצדיקים הגדולים, החיים זה מאבק מתמשך, עם התקדמויות ונסיגות."

אל לנו לקבוע את הערך האישי שלנו לפי הישגים חברתיים. אבל אפילו בחיים המוסריים והערכיים שלנו, אנחנו צריכים להבין שהתקדמות בחיים היא סדרה של עליות וירידות. אנחנו תמיד יכולים להיות טובים יותר, ואנחנו צריכים להרגיש טוב עם עצמנו בגלל שאנחנו יכולים להיות טובים יותר.

הצדיק הגדול מצאנז היה רגיל לומר, "היום אני הולך לעשות תשובה אמיתית, לא כמו אתמול. למרות שאמרתי אתמול שאני הולך לעשות תשובה אמיתית ונכשלתי בזה, זה היה אתמול. היום אני הולך לעשות תשובה אמיתית." אנחנו יכולים לשאוף ללא הרף לשפר את עצמנו, ואסור לנו לתת לעצמנו להיגרר מטה ע"י מה שלהרגשתנו היו הכישלונות בעבר.

7.02 שקול-מחדש מי אתה

בוא נחזור ונכתוב מחדש תיאור-עצמי, שמדגיש מה אתה ולא מה אתה עושה. עשה רשימה של התכונות והיכולות החיוביות שלך. רשום את שאיפותיך, מה אתה רוצה להיות. רשום את התכונות השליליות שלך, ושים לב שיש דרכים להשתפר בהן.


לדוגמא, "אני בעל". זה חלק מהזהות שלך. אז תחשוב, "האם אני הבעל הטוב ביותר שביכולתי להיות? מה ביכולתי לעשות כדי להיות בעל טוב יותר ולשפר את הרכיב הזה בזהות שלי?"

עשה רשימה של תכונות האופי שלך, החיוביות והשליליות. חפש דרכים שבהם תוכל לחזק את החיוביות ולשפר את השליליות. לדוגמא, "אני אדם חברותי ולבבי, אבל לפעמים יש לי פתיל קצר. אני אדם אמין, ואני לא מתנער מתחומי האחריות שלי, אבל אם לא דורשים ממני, אני יכול להיות עצלן ופשוט לא לעשות כלום. אני אוהב ללמוד, אבל אני לא רוצה להשקיע הרבה מאמץ כדי לרכוש ידע."

תכונות האופי שלך מרכיבות את האישיות שלך. הן מה שאתה, לגמרי לא קשורות למה שאתה עושה.

הנה כמה תכונות להצעה:


  • ·         חמלה
  • ·         כבוד
  • ·         ראוי לאמון
  • ·         חסכן
  • ·         מלא תקווה
  • ·         סובלנות
  • ·         אסירות תודה
  • ·         סבלנות
  • ·         רצון לעזור
  • ·         חיבה
  • ·         נכונות להודות בשגיאות
  • ·         הערכה
  • ·         סליחה
  • ·         כנות
  • ·         נדיבות
  • ·         יושר
  • ·         נימוס
  • ·         תחושת חובה

אנו יכולים לתת לעצמנו ציונים על אלו, ואם אנו מוצאים את עצמנו חסרים, אנחנו יכולים להחליט לשפר אותם. החלטה
כזאת משפרת את הערך העצמי.

7.03 אני אוהב את עצמי - יותר או פחות?

עשה רשימה של "אני אוהב את עצמי יותר כש..." ו"אני אוהב את עצמי פחות כש..." הרשימה תיראה משהו כמו זה:

  • ·         אני אוהב את עצמי יותר כשהשלמתי משהו בהצלחה.
  • ·         אני אוהב את עצמי יותר כשאנשים מעריכים אותי.
  • ·         אני אוהב את עצמי יותר כשאני מתנגד לפיתויים.
  • ·         אני אוהב את עצמי יותר כשעשיתי משהו בשביל אחרים.
  • ·         אני אוהב את עצמי יותר כשאני עצמאי.
  • ·         אני אוהב את עצמי פחות כשאני מתפרץ.
  • ·         אני אוהב את עצמי פחות כשאני נכשל במשהו.
  • ·         אני אוהב את עצמי פחות כשאחרים מבקרים אותי.
  • ·         אני אוהב את עצמי פחות כשאני נכנע לפיתויים לא-ראויים.
  • ·         אני אוהב את עצמי פחות כשאני תלוי באחרים.


הבט בדברים שכתבת ובחן אותם. לדוגמא, האם כישלון במשהו הוא תמיד אשמתך? לפעמים זה בגלל דברים שמעבר לשליטתך. במקרים שהכישלון אכן היה באשמתך, מה יכולת לעשות אחרת? איך תנהג אם אותה סיטואציה תיקרה שוב? אם תתנהג בצורה שונה בפעם הבאה, אז למדת משהו מהכישלון. חווית-למידה אמורה להיחשב כהישג. בכך שאנו לומדים משגיאות, אנו יכולים להמיר את השלילי לחיובי.

7.04 להתגבר על הנקודה העיוורת שלנו

עם ערך עצמי נמוך, התכונות החיוביות שלנו יכולות להיות בנקודה העיוורת שלנו, אבל אין לנו קושי לראות תכונות חיוביות באחרים. למעשה, אנחנו יכולים לקנא באחרים שיש להם תכונות ויכולות ראויות-להערצה שיש לנו אבל אנחנו לא מודעים להן. כשאתה שַם לב לתכונת-אופי חיובית באנשים אחרים, רשום אותה ביומן שלך. בסקירת הלילה, בדוק האם ייתכן שאכן יש לך את התכונה הזאת עצמה. לפעמים, בבדיקה מדוקדקת, אנחנו יכולים להתגבר על הנקודה העיוורת.

הואיל והנקודה העיוורת יכולה להתעקש, הדעה של צופה אובייקטיבי יכולה לעזור מאוד, משום שהוא עשוי לראות מה שאתה לא רואה. לכן לתרפיה קבוצתית יש לעיתים קרובות תועלת גדולה יותר מאחד-על-אחד.


זה כל-כך חשוב שאני רוצה לחזור על זה. חברי קבוצה שלא מודעים לנכסי האישיות שלהם, יכולים לראות את אותם הנכסים עצמם באנשים אחרים. זיהוי הנקודות העיוורות שיש לאחרים יכול לעזור לאדם להבין שגם לו יש נקודה עיוורת, והוא יוּכל להיות יותר פתוח לתבונות של אחרים כלפיו.

זו הסיבה שמוקדם-יותר המלצתי שמספר אנשים יפגשו וייצרו קבוצת "מימוש עצמי", שתיפגש כל שבוע או פעם בשבועיים. כל אחד יכול להעלות נושא לדיון. בהיעדר נושא ספציפי, חבר יקרא בקול מסֵפֶר כזה או אחר על הערכה עצמית, והקבוצה תדון בקריאה. זה יכול לעורר חילופי-דברים ערים על בעיות ערך-עצמי, וחברי הקבוצה יכולים לגלות בעצמם תכונות חיוביות שהם לא היו מודעים להן.

בהיעדר קבוצה, תוכל למצוא חבר נאמן שבפניו תוכל לחשוף את הרגשותיך ולבקש פידבק.

זה טבעי לרצות לקבל הערכה מאחרים, אבל תזכור למה שמנו לב בפרק הקודם: אין לך שליטה על איך אחרים מרגישים, ואסור שתחושת הערך העצמי שלך תהיה תלויה באחרים. מצד שני, ביקורת מאחרים יכולה להעיר את תשומת ליבך לחסרונותיך ואמורה להתקבל בברכה. כשהדוקטור מאבחן מה לא בסדר איתך, הוא יכול להמליץ על הטיפול הראוי שיגרום לך להרגיש טוב יותר. גילוי המגרעות שלנו לא אמור לגרום לנו להרגיש חסרי-ערך. להיפך, אנו צריכים לראות אותם כהזדמנויות לשיפור עצמי.

אם אתה לא אוהב את עצמך כשאתה יוצא מהכלים, אז חפש דרכים לשלוט בכעס שלך. יש שיטות להשיג זאת. הספר כעס (Anger) מאת הרב זליג פליסקין הוא מקור מצוין. ישנם מדריכים לשיפור שאר התכונות השליליות במגוון כתבי המוסר. עשיית החלטה רצינית לבצע שיפור-עצמי צריכה לשפר את ההערכה העצמית שלך.

בנעשה אדם (Let's Us Make Man) ציינתי שבאנו לעולם כ"חומר גלם", שממנו אנו יכולים לעצב את האדם שאלוקים רוצה שנהיה. עבודה לקראת המטרה הזאת היא מילוי מטרתנו בבריאה. מיותר לציין, אם אנחנו נחים ולא עושים כלום לממש את עצמנו, קשה לצפות שתהיה לנו הרבה הערכה-עצמית. רכישת הערכה עצמית דורשת עבודה, אבל זה שווה את המאמץ.

חבר בקבוצות SA ובפורום GYE מאלול תשפ"א.
שואף לעשות את רצון אבא שבשמים. קצת מתקשה בדרך, אבל מאמין בהתקדמות.
פוסטרים של החלמה, מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים ויהדות

תגובה: מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים לפני 1 חודש #151165

  • אבי0533
  • רצף ניקיון נוכחי: 64 ימים
  • מנותק
  • דירוג כסף
  • הודעות: 140

המאבק האישי שלי עם הערכה עצמית נמוכה (קישור לנטפרי כאן)
מאמר שתורגם (בצורה מתומצתת לפעמים) ע"י חבר אחר כאן בפורום לפני כמה שנים טובות.


החלמה לפי הרב טווערסקי (קישור לנטפרי כאן)
תמלול מתומצת של מסר שהרב טווערסקי העביר בקבוצה טלפונית.


דברי הרב ד"ר טווערסקי זצ"ל והרב שפירא שליט"א מהכנס השלישי של 'שמור עיניך'– אדר תשע"ה - (קישור לנטפרי כאן)
(חבל ש-GYE כבר לא עושים כנסים... זה היה יכול להיות ממש נחמד. להבדיל מכנסי SA, שבהם אין התייחסות ליהדות כדי לא להפריע לחברים חילונים, כנס של GYE היה יכול להיות משהו ממש מחבר)
קטע וידיאו של 3 דקות מתוך המסר

סיפור קצר על הקשר בין ערך עצמי נמוך להתמכרות (קישור לנטפרי כאן)

חבר בקבוצות SA ובפורום GYE מאלול תשפ"א.
שואף לעשות את רצון אבא שבשמים. קצת מתקשה בדרך, אבל מאמין בהתקדמות.
פוסטרים של החלמה, מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים ויהדות

נערך לאחרונה: לפני 3 שבועות על ידי אבי0533.

תגובה: מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים לפני 1 חודש #151166

אבי0533 היקר
תודה רבה על השירות

אסירות תודה לאבא אוהב ששומר אותי נקי מ - י' ניסן חודש הגאולה ה'תשע"ה

........................................................................................................


מודה אני לך שאתה הוא ה' אלוקי ואלוקי אבותי לעולם ועד, צור חיינו מגן ישענו אתה הוא לדור ודור. נודה לך ונספר תהלתך, על חיינו המסורים בידך ועל נשמותינו הפקודות לך ועל ניסיך שבכל יום עמנו ועל נפלאותיך וטובותיך שבכל עת ערב ובוקר וצהריים, הטוב כי לא כלו רחמיך, והמרחם כי לא תמו חסדיך מעולם קוינו לך.

יומן המסע שלי - מתחיל שוב וצועד לאלוקים  או כאן.          הפוסט שלי ב"הצג עצמך"  או כאן.      המשפחה שלנו - משפחת "שמור עיניך"  או כאן

תגובה: מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים לפני 2 שבועות, 6 ימים #151297

  • אבי0533
  • רצף ניקיון נוכחי: 64 ימים
  • מנותק
  • דירוג כסף
  • הודעות: 140
המאבק האישי שלי עם ערך עצמי נמוך - הרב טווערסקי (וידיאו עם כתוביות)

הרצאה מרתקת על הבעיה של ערך עצמי נמוך, עם כתוביות בעברית. שווה מאוד לראות את הוידיאו, ולא להסתפק בקריאה של התמלול.
אפשר למצוא את ההרצאה המקורית ב-TorahWeb כאן.

וידיאו
למי שאין יכולת לראות, תמלול של ההרצאה (פחות מומלץ)


הערה: ההרצאה הזאת תורגמה בעבר ע"י החבר "פנימה" כאן בפורום. בחלק מהכתוביות נעזרתי בתרגום שלו.
(מי שמשועמם מספיק בשביל להשוות בין שני התמלולים, ישים לב שהתמלול שלי הוא מילה במילה, בעוד שהתרגום של "פנימה" האלוף לפעמים מתמצת את הנאמר, במקום להיצמד למילים עצמן.)

חבר בקבוצות SA ובפורום GYE מאלול תשפ"א.
שואף לעשות את רצון אבא שבשמים. קצת מתקשה בדרך, אבל מאמין בהתקדמות.
פוסטרים של החלמה, מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים ויהדות

נערך לאחרונה: לפני 2 שבועות, 6 ימים על ידי אבי0533.

תגובה: מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים לפני 1 שבוע, 6 ימים #151348

  • אבי0533
  • רצף ניקיון נוכחי: 64 ימים
  • מנותק
  • דירוג כסף
  • הודעות: 140
זמן חירותנו - חגיגת יום העצמאות? / הרב אברהם טווערסקי

מתוך His Final Mission, עמ' 173

קובץ להדפסה

למדתי רבות מעבודתי עם האוכלוסייה המכורה.

אני יודע איך אתם חוגגים את יום העצמאות. מצעדים, פיקניקים, נקניקיות, נאומים פטריוטים וזיקוקים - וזהו. מי שמע על יום עצמאות שנמשך שבוע, ושבשבילו צריך להתכונן כמה שבועות מראש, לנקות את הבית ולעקר את המטבח כאילו היה חדר ניתוח? זה קצת מוגזם בשביל יום העצמאות, לא?

טוב. יהודים אוהבים לעשות את הדברים אחרת. אבל שוב, כל ליל שבת אנחנו אומרים בקידוש ששבת היא זכר ליציאת מצרים. אנחנו לא זוכרים את ה-4 ליולי[1] כל שבוע!

ועדיין לא סיימנו. תפילין וציצית הם זכר ליציאת מצרים. זה כבר דבר יום-יומי! למעשה, הרבה מצוות אחרות הן זכר ליציאת מצרים. אנחנו מוכרחים להודות שבתור חגיגת יום העצמאות, זה קצת יותר מדי.

התחלתי להבין מה המשמעות של זמן חירותנו כשבחור, שהחלים משנים של התמכרות כבדה לסמים, השתתף בליל הסדר של אביו. כשהאב התחיל לומר את ההגדה, "עבדים היינו לפרעה במצרים", הבן הפסיק אותו. "אבא", הוא אמר, "האם אתה יכול לומר בכנות שהיית עבד בעצמך? אני יכול לומר לך מה זה אומר להיות עבד. כל השנים שהייתי על סמים, הייתי משועבד לסמים. לא היה לי חופש. עשיתי דברים שמעולם לא חשבתי שאני מסוגל לעשות, אבל לא הייתה לי ברירה. הסמים דרשו, והייתי חייב לציית. היום אני אדם חופשי."

כשהבחור סיפר לי את זה, פסח קיבל לפתע משמעות חדשה לגמרי. נכון, אנחנו יכולים להיות עבדים למושל רודן. אבל אנחנו יכולים גם להיות עבדים לסמים, לאלכוהול, לסיגריות, לאוכל, לתאווה, או להימורים. בכל פעם שאנחנו מאבדים שליטה על ההתנהגות שלנו, אנחנו עבדים. אם אנחנו לא שולטים על הכעס שלנו, אנחנו עבדים לכעס. אנשים שלא יכולים להתנתק מהמשרד - עבדים לו. אדם יכול להיות עבד לעשיית כסף או לרדיפת תהילה. צורות השיעבוד האלו חסרות-רחמים לא פחות מאשר השיעבוד לפרעה. אנחנו עלולים לוותר על החירות היקרה שלנו ולתת לדחפים ולחשקים שלנו להיות אדונים עלינו.

עכשיו ברור מה המשמעות של זמן חירותנו. זה הרבה יותר מאשר עצמאות פוליטית, ואפשר להבין למה מזכירים לנו את זה לא רק במהלך השבוע של פסח, אלא כל ליל שבת, ואפילו פעמים רבות בכל יום. אנחנו בכל רגע תחת סיכון שנוותר על העצמאות היקרה שלנו ונאפשר לעצמנו להיות משועבדים.

שלא תהיה לכם טעות. עבד לא יכול להפעיל שיפוט נבון ואין לו בחירה חופשית. אדם שרוצה לחיות ויודע שהסיגריות יכולות להרוג אותו, אבל הוא לא מצליח להפסיק - הוא עבד. וזה נכון לגבי התנהגויות רבות שייתכן שלא נחשיב כהתמכרויות. החשיבה שלנו נהיית מעוותת, כפי שהסברתי בספר "Addictive Thinking", ואנחנו מצדיקים את התנהגות ההרס העצמי.

התגובה של אותו צעיר לקריאת ההגדה של אביו דירבנה אותי לכתוב פירוש - ההגדה "משיעבוד לחירות" (From Bondage to Freedom) - שבו הראיתי שההגדה היא הרבה יותר מסיפור של אירוע היסטורי, ההגדה היא טקסט לזיהוי ההתנהגויות הממכרות שלנו ומדריך על איך להשתחרר מצורות השיעבוד האלו ולהיות אנשים חופשיים.

בעלי-חיים אינם חופשיים. הם לא יכולים לבחור בין טוב ורע. הם חייבים לעשות את מה שהגוף שלהם רוצה. הייחודיות של האדם היא שאנחנו יכולים לבחור איך להתנהג. " הבו לי חירות או הבו לי מוות" זה יותר מאשר הצהרה פטריוטית. ברמה שבה אנו מאבדים את החופש שלנו לבחור, פיסה מהאנושיות שלנו מתה.

המסר של פסח הוא להוקיר את החירות ולא להיכנע לרודנות, אפילו לא לרודנות שבתוך עצמנו.

[1] יום העצמאות האמריקני.

חבר בקבוצות SA ובפורום GYE מאלול תשפ"א.
שואף לעשות את רצון אבא שבשמים. קצת מתקשה בדרך, אבל מאמין בהתקדמות.
פוסטרים של החלמה, מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים ויהדות

תגובה: מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים לפני 1 שבוע, 6 ימים #151349

  • אבי0533
  • רצף ניקיון נוכחי: 64 ימים
  • מנותק
  • דירוג כסף
  • הודעות: 140
זמני התשובה: לפני ואחרי / הרב אברהם טווערסקי

מתוך His Final Mission, עמ' 172

קובץ להדפסה

בתפילה אנחנו אומרים, "והסר שטן (יצר הרע) מלפנינו ומאחרינו". הגמרא אומרת, "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו" (קידושין ל'.). ליצר הרע יש מטרה אחת בלבד: להשמיד  ולהרוס את האדם. הוא ישתמש בכל טכניקה לעשות זאת. הוא יכול להתחיל בלפתות אדם לעסוק בהתנהגות לא-ראויה. אם הוא יצליח בכך, אז הוא יאמר, "תראה איזה מושחת אתה. תראה את הדברים הנוראיים שעשית." לכן אנו מבקשים את העזרה של ה' שיסיר את היצר הרע מלפנינו - שלא יפתה אותנו לחטוא, ומאחרינו - שלא ידַכֵּא וידכדך אותנו בגלל שנכנעו לרצונו.

בזמני התשובה, אנחנו חייבים לזכור את מילותיו של הרמב"ם: בעוד שאדם שחטא מורחק מה', ברגע שהוא משנה את דרכיו ועושה תשובה רצינית, אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם. היצר הרע תוקף את זה במרץ, ורוצה שהעבר של האדם ירדוף אותו לשארית חייו. אנחנו ציריכם לשמוח שיש לנו את מצוות התשובה, ולא לתת ליצר הרע לרסק ולדכא אותנו.

זו טעות להיות מוטרד מהעבר. כשדוד המלך אמר, "חטאתי נגדי תמיד" (תהילים, נ"א, ה'), הוא לא התכוון שהוא מעלה את החטא בזיכרונו שוב ושוב. הקוצקר-רבה אמר, "חטא זה כמו בוץ. לא משנה איך תתעסק איתו אתה תתלכלך." עם תשובה , החטא נמחק "כענן". כשהענן מתפזר, לא נשאר ממנו דבר. כוונת דוד המלך הייתה, "הועיל וחטאתי, אני חייב לזכור שיש לי את החולשה הזאת, ואני חייב לעמוד על המשמר."

צריך לעשות את כל המצוות עם שמחה, ומצוות התשובה לא חריגה בכך.

חבר בקבוצות SA ובפורום GYE מאלול תשפ"א.
שואף לעשות את רצון אבא שבשמים. קצת מתקשה בדרך, אבל מאמין בהתקדמות.
פוסטרים של החלמה, מאמרי הרב טווערסקי על 12 הצעדים ויהדות

  • עמוד:
  • 1
  • 2
זמן ליצירת דף: 1.07 שניות

Are you sure?

כן