ברוכים הבאים, אורח

כיצד מקשיבים לשיתוף? או:
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: כיצד מקשיבים לשיתוף? או: 1595 צפיות

כיצד מקשיבים לשיתוף? או: לפני 10 שנים, 2 חודשים #62481

בהמשך לפוסט כיצד משתפים, אני רוצה לנסות לדבר על מי שנמצא בצד השני – זה שמשתפים אתו. הרבה פעמים מישהו מתקשר אלינו ומשתף ואנחנו נבוכים: מה לעשות עכשיו? מה לומר? איך להגיב?
ובכן, מה שעובד בשבילי הוא לנסות להקשיב "הקשבה פעילה". כשאני שומע את הצד השני מנסה לשתף בחוסר אונים, אני מנסה להתחבר למקום דומה של חוסר אונים שקיים אצלי. כשאני שומע אסירות תודה, אני מנסה למצוא אצלי סיבות דומות לאסירות תודה ותחושות דומות. אם הוא מתקשר לספר על אביו הביקורתי, אנסה להיזכר ברב הביקורתי שהיה לי בכיתה ו', ואיך הרגשתי שם. בקיצור – אני מנסה להרגיש את מה שהזולת מרגיש עכשיו. אני יודע שזה נשמע מיסטי, אבל אם יצא לכם לשתף פעם מישהו שמקשיב הקשבה פעילה, יכולתם להרגיש את זה אפילו בשתיקה שלו. זה עובר איכשהו.
גם אני מרוויח כמה דברים מהקשבה שכזו. קודם כל, אני מתחבר לרגשות שלי – וזה תמיד דבר נצרך אצל אדם כמוני שכל הזמן רק מנסה לברוח מהם. בנוסף, כשאני מצליח להרגיש הרגשות דומות, קל לי יותר למצוא מילים ולהגיב. אני יכול לומר איפה אני מוצא רגשות דומים בתוכי. אולי לספר סיפור קטן שמדגים התרחשות דומה בחיים שלי (אבל בלי להשתלט על השיחה – בכל זאת זה הוא שהתקשר לשתף, לא אני). אני יכול לספר מה אני מרגיש עכשיו בעקבות השיתוף שלו – איזה רגש עולה בי, וזה יכול להיות רגש שונה מזה שאותו אדם שיתף. אני יכול לומר אפילו רק "אוהבים אותך", אבל כשהמילים נאמרות מתוך הקשבה פעילה, חזקה עליהן שייכנסו אל הלב יותר מסתם "אוהבים אותך" שנאמר כדי לצאת ידי חובה. אני יכול לאחל לו שימצא איך להתחבר לאלקים בתוך המצב הזה.
לפעמים אותו אדם מספר סיפור, אבל משאיר לי את המשימה לנחש מה הוא הרגיש שם. הוא משתף רק בפרטי המקרה, ולא מספר על הרגשות שלו. במקרה כזה, אני יכול לשאול אותו בעדינות אילו רגשות עולים בו. לבקש שיפרט קצת על כל אחד מהם. יכול להיות שהוא יאמר שהוא לא מרגיש כלום ושהוא לא מחובר לרגשות שלו. אז קודם כל זה בסדר גמור, ושנית לימדו אותי שאפשר לשאול "אם היית מרגיש עכשיו משהו, איזה מין רגש זה היה?"
יכול להיות שבשעת השיתוף כבר ברור לי איפה הטעות של אותו אדם, ואיך הוא צריך לשנות את החשיבה שלו לגמרי ומה פגמי האופי שלו. יכול להיות שזה כל כך זועק שקשה לי לחכות עד שיסיים את דבריו. אבל אני מוכרח להקשיב עד הסוף. כי כמו שהייתי רוצה לדעת שאני יכול לשתף בבעיות הכי מסריחות שלי בלי "לקבל על הראש", כך אני מנסה לנהוג באחרים. בסיום השיתוף שלו אני יכול לשאול בעדינות אם הוא התקשר רק לשתף או שהוא מבקש לשמוע גם עצה. זהו שלב חשוב מאוד, מפני שעצה שתינתן למי שלא פתח את עצמו לקבל אותה, פשוט לא תפעל. אחרי שקיבלתי רשות, אני יכול לומר לו את העצה שלי, או את האבחנה שלי.
יש לי חבר שמעולם לא שמעתיו מתקן שגיאות של אחרים. אם מישהו אומר איזו שטות לידו, הוא לא סותר את דבריו, אלא שואל אותו בעדינות האם זה מתאים לנתון זה וזה, או למה שכתוב במקור פלוני. נראה לי שהוא למד את זה מהלכות כיבוד אב ואם – "איזהו מורא... לא סותר את דבריו", אלא אומר "לא כתוב כך וכך?". אני חושב שזה מתאים במיוחד לסיטואציה הרגישה שבה אדם משתף ונחשף לפני אדם אחר. הוא לא צריך שיטיחו בו את הבעיות שלו בפנים, אבל הוא ישמח לגלות אותן בעצמו עם קצת עזרה. אז אחרי שביקשתי רשות לתת עצה, אני יכול לשאול "איך היית יכול לנהוג אחרת?", "מה היה החלק שלך בסיפור הזה?", "האם לדעתך זה קשור לפגם אופי פלוני?" וכן על זה הדרך.
יכול להיות שיש לי איזו עצה מעשית גאונית, שתפתור את כל הבעיה. למשל יכול להיות שחבר משתף אותי על איזה תסכול שיש לו בגלל בעיה במחשב, ואני מומחה למחשבים (עברתי קורס בחסות התאווה), ויש לי רעיון מושלם. ובכן, צריך להיזהר מלברוח לשם. אנחנו כאן כדי לטפל בעולם הפנימי שלנו, לפני העולם החיצוני. הבעיות החיצוניות הן הזדמנות שאנחנו מקבלים מאלקים להתקרב אליו. אז כדאי קודם להתקרב אליו יתברך, ורק אז לפתור אותן. כדאי שקודם אדבר אתו על היחס שלו למחשב, או על הצורך לשלוט, או על השנאה לטכנולוגיה, או על הפחד ממנה. רק בסוף, אחרי שאותו אדם ניצל את ההזדמנות לפגוש את עצמו דרך המקרה הזה, אבקש רשות ואשמיע עצה מעשית ("ניסית לכבות ולהדליק? לי זה עובד!").
עבורי, הכלל הכי חשוב בשעת הקשבה לשיתוף הוא לנסות לייצר אווירה של הכלה וקבלה מוחלטת. כשאני מאפשר לעצמי לקבל את הזולת, אני עוזר לו, ובה בעת אני עושה עוד צעד קטן לקבל גם את עצמי. פעם התקשר אליי חבר ושיתף על אופן שימוש שהיה זר לי לגמרי. הייתי ממש צריך לנשוך את השפתיים כדי לא לומר לו "משוגע! למה עשית את זה? למה הלכת לשם? הרי אתה יודע שזה לא טוב לך". ובהמשך השיחה ה' עזר לי להיזכר שגם אני משוגע והולך למקומות שאני יודע שאסבול בהם. שנינו לא שפויים באותה מידה, רק בסימפטומים אחרים...
על אף האמור לעיל, חשוב לזכור שאסור ששיתוף של אדם אחר יזיק לי. לפעמים הוא ייכנס לפירוט יתר בלי לדעת שזה מעורר אותי ועושה לנו חשק להצטרף אליו לשימוש הזה... במקרה כזה אני מוכרח לאזור את כל האומץ שאין לי ולבקש בנימוס לדבר באופן יותר כללי. אם הוא לא מצליח להימנע מפירוט (זה קורה הרבה לחברים בתחילת הדרך. אוהבים אותם) אני אבקש ממנו לעצור רגע, אסביר לו שהשיתוף הזה לא עושה לי טוב, כי אני לא על קרקע רוחנית מספיק מוצקה כרגע, ואבקש לסיים את השיחה. אנחנו כאן כדי להחלים. שיתוף חולה לא יעזור לא לו ולא לי.
זהו. זה מה שעובד עבורי. בטח יהיה לכם מה להוסיף או להעיר. אשמח לקרוא בתגובות.
תן לו משלו, שאתה ושלך - שלו
וכן בדוד הוא אומר "כי ממך הכל, ומידך נתנו לך"
נערך לאחרונה: לפני 8 שנים, 8 חודשים על ידי דוקטור פינחס ומיסטר זימרי.

בעניין: כיצד מקשיבים לשיתוף? או: "הצילו, התקשרו לשתף אותי, איך להגיב?" לפני 10 שנים, 2 חודשים #62487

  • יאיר221
  • מנותק
  • דירוג זהב
  • הודעות: 205
דוקטור, תודה רבה על הדיוק ועל המחשבה שבכתיבה הזו.
הפוסט הזה הוא מצרך נדיר. ובכלל לא רק לחברים חדשים.

תודה ששיתפת אותנו בהקשבה שלנו ולא שמרת את זה אצלך. תמשיך לכתוב  :D

בעניין: כיצד מקשיבים לשיתוף? או: "הצילו, התקשרו לשתף אותי, איך להגיב?" לפני 10 שנים, 2 חודשים #62504

  • אבי גולן
  • רצף ניקיון נוכחי: 208 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 4252
תודה "דוקטור"
מזדהה עם כל מילה,
אני באופן אישי תרגלתי המון בטלפונים, אפי' שיש לי מה להגיד, אני מחכה שההוא יגמור לשתף, כי ההוא לא צריך עצות, הוא צריך הקשבה,
ובאסירות תודה אני מרגיש שזה משפיע על חיי יום יום,
להקשיב יותר ממה להשמיע,
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא יכול בכוחו לתת לי עוד יום נקי ומפוכח.

בעניין: כיצד מקשיבים לשיתוף? או: "הצילו, התקשרו לשתף אותי, איך להגיב?" לפני 10 שנים, 2 חודשים #62558

  • שמחה (חולה אהבה)
אני חושב שזה תכונה שמאד חסירה לי, היכולת להקשיב. תודה רבה על הפוסט

בעניין: כיצד מקשיבים לשיתוף? או: "הצילו, התקשרו לשתף אותי, איך להגיב?" לפני 10 שנים, 2 חודשים #62588

  • סוד הכניעה
  • רצף ניקיון נוכחי: 2477 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 4172
תודה רבה על הפוסט החשוב.

אני רק רוצה לציין שיש מקומות בהם אנחנו נדרשים לתגובות שונות ומגוונות. הדוגמא הבולטת ביותר היא דווקא תגובה של ספונסר, שלא תמיד הוא צריך להיות נחמד ומבין ולגלות אמפתיה, כיון שלפעמים התפקיד שלו הוא שונה.

אתן לכך דוגמא. היום התקשר אליי חבר (שאני לא משמש כספונסר שלו) וסיפר לי על ההתקדמות שלו בצעדים באופן מסויים. הוא שאל אותי מה דעתי על כך. היה ברור שהוא רוצה אישור ותמיכה, אבל למען האמת חשבתי שזאת דרך לא טובה שלא תיתן לו החלמה אמיתית. שאלתי אותו מה הוא מעוניין לשמוע - את דעתי האמיתית או ליטוף ותמיכה. הוא אמר שהוא מעוניין לשמוע את דעתי ולכן אמרתי לו אותה. כמובן שהשתדלתי מאוד שזה יהיה מתוך אכפתיות והבנה ולא חס וחלילה ממקום של ביקורת ושיפוטיות, אבל אני חושב ששנינו הרווחנו מכך.
הכינוי שלי הוא 'סוד הכניעה' ואני מכור בהחלמה. בחסד א-לוהים - לגמרי לא מובן מאליו - אני נקי מאז כ"ו בכסלו תשע"ב, כל יום - רק להיום.

הסיפור האישי שלי: goo.gl/mShRFs

בעניין: כיצד מקשיבים לשיתוף? או: "הצילו, התקשרו לשתף אותי, איך להגיב?" לפני 10 שנים, 2 חודשים #62620

  • דבוק בה'
תודה רבה דוקטור על הפוסט החשוב!

אצלי באסירות תודה אחד הדברים שקיבלתי בתכנית זה המושג של 'להקשיב'. לא להקשיב כדי להבין טוב יותר את דעתו של מי שמאחורי הטלפון וככה ההתקפה שלי אח"כ תהיה אפקטיבית יותר, אלא פשוט להקשיב כדי להקשיב. אסירות תודה עצומה - אני לא כזה!

אגב, זה אחד הדברים הבולטים שעוברים מהחיים בהחלמה לחיים הרגילים. תענוג לשבת עם בנאדם כשלא אכפת לי בכלל לשנות את דעתו וכו' אלא רק לשמוע אותו. לאחרונה היו לי כמה תרגולים בעניין.

בעניין: כיצד מקשיבים לשיתוף? או: "הצילו, התקשרו לשתף אותי, איך להגיב?" לפני 10 שנים, 2 חודשים #62621

מעניין. לי אין בעיה להקשיב. אני טוב בזה- להיות פסיבי, להותיר את ההגה (של השיחה במקרה זה) ולגרום לזה שמולי להרגיש מה שהוא רוצה להרגיש.

מה שאני לא יודע זה להיות הצד שמדבר- 'בעל הבית' על השיחה. זה שהרים את הצלצול- במקרה שלנו. לכן אין לי בעיה לעלות ולהקשיב לקבוצות טלפוניות, לקבל טלפונים מחברים (כשזה מתאים מבחינת הזמן) ואפילו להגיע -בלי התחייבות לדבר- למפגשים חיים (אמנם עד עכשיו יצא לי רק פעם אחת להגיע אבל באמת שזה מאילוצים- כשיכלתי באתי).

תודה בכל אופן.
אם אין אני לי, מי לי?
וכשאני לעצמי מה אני?
ואם לא עכשיו אמתי?

תגובה: כיצד מקשיבים לשיתוף? או: לפני 7 שנים, 2 חודשים #105817

  • לא לבד
  • מנותק
  • דירוג כסף
  • הודעות: 157

מדהים. תודה. מקפיץ

תגובה: כיצד מקשיבים לשיתוף? או: לפני 7 שנים, 2 חודשים #105863

  • צבי וחמיד
  • רצף ניקיון נוכחי: 22 ימים
  • מנותק
  • חבר קבוע
  • הודעות: 22

תודה רבה על ההקפצה.
מרתק!

  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.49 שניות

Are you sure?

כן