חברים יקרים,
לא פעם ולא פעמיים מזהירה התורה את בני ישראל בציווים מפורשים להתרחק מעריות כמו שמתרחקים מאש.
נושא העריות הוא נושא מפוזר יחסית בכל התורה כולה ויש עליו המון הסתרה מצד היצר הרע.
החל מהתורה שבכתב ועד לזוהר הקדוש, במדרשים, בספרי יראה ומוסר וכו'.
במסכת קידושין מובאים כמה מעשים מגדולי וענקי עולם שלא יכלו לעמוד בתאווה וכמעט שנפלו.
רבי עקיבא, גדול כל הדורות, מסר את נפשו כשסרקו אותו במסרקות של ברזל וצעק שמע ישראל בכל הכוח והרגש.
אני מניח שכולנו מכירים את הסיפור שהוא ראה דמות אישה בצמרת העץ ולא יכל לעמוד בתאוותו ורץ אליה, עד שדמות האישה הפכה לדמות שטן כדי שרבי עקיבא לא יפול חלילה בניסיון.
ואם באמת אנחנו רוצים להתבונן, אנחנו נראה שכל הצדיקים העצומים, וגם משה רבנו מושיעם של ישראל, כולם זכו למה שזכו אך ורק בזכות ההתגברות על תאוות הניאוף, ולכל אחד היה את הניסיון שלו. יוסף הצדיק, רבי עקיבא, משה רבנו, ועוד ועוד.
נכון, לא הייתה פורנוגרפיה אז.
אבל מישהו מכם יכול לדמיין את הרב הראשי לישראל רץ אחרי בחורה ברחוב ומציע לה סכום כסף ומתחנן בפניה שתשכב איתו?
זו הייתה המציאות פעם.
וגם אם תלכו למדרשי חז"ל שמספרים על תקופת דור המבול למשל, נוכל לראות שם דברים לא פחות גרועים.
הרבה הרבה הרבה מעבר לזרע לבטלה. אני לא אביא פה מדרש על דור המבול אבל כל אחד שרוצה לקרוא את המדרשים - יבוא ויטול. על קצה המזלג אוכל לומר, שהתאוות בדור המבול היו חולניות ברמות אחרות. אנחנו לא הדור היחידי שמתמודד עם תאוות כאלה. (גם באמת שמעתי שהנשמות של דור המבול התגלגלו בדור הזה שלנו, ועיקר תיקון הדור הזה הוא הברית והיסוד, וכל ההתמודדות עם התאווה).
והזוהר הקדוש שאומר "עיקרא דיצרא בישא על עריין" (עיקר היצר הרע הוא על עריות).
עכשיו לגבי התמכרות, ולמה אין התייחסות בתורה על זה? -
מובא בגמרא מעשה נורא:
"אמרו עליו על רבי אלעזר בן דורדיא שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא עליה. פעם אחת שמע שיש זונה אחת בכרכי הים והיתה נוטלת כיס דינרין בשכרה. נטל כיס דינרין והלך ועבר עליה שבעה נהרות. בשעת הרגל דבר (בשעת הביאה) הפיחה (כמו "הפליצה"), אמרה: כשם שהפחה זו אינה חוזרת למקומה, כך אלעזר בן דורדיא אין מקבלין אותו בתשובה.
הלך וישב בין שני הרים וגבעות, אמר: הרים וגבעות בקשו עלי רחמים! אמרו לו עד שאנו מבקשים עליך, נבקש על עצמנו שנאמר כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶנָה
אמר: שמים וארץ, בקשו עלי רחמים! אמרו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר כִּי שָׁמַיִם כֶּעָשָׁן נִמְלָחוּ וְהָאָרֶץ כַּבֶּגֶד תִּבְלֶה.
אמר: חמה ולבנה בקשו עלי רחמים אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר וְחָפְרָה הַלְּבָנָה וּבוֹשָׁה הַחַמָּה.
אמר: כוכבים ומזלות בקשו עלי רחמים אמרו לו עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר וְנָמַקּוּ כָּל צְבָא הַשָּׁמַיִם
אמר אין הדבר תלוי אלא בי. הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו. יצתה בת קול ואמרה רבי אלעזר בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא."
עכשיו, כשראתם את הסיפור, אתם בטח מבינים שזה לא הייתה סתם תאווה, מדובר פה על
התמכרות למין!
שמעתם נכון, מעשה מהגמרא על התמכרות!
ואני בטוח שיש עוד לא מעט סיפורים כאלה. ושוב, מעבר לסיפורים, יש גם אזהרות על זה וחז"ל בעצמם הכירו את תופעת ההתמכרות באומרם "המשביעו רעב המרעיבו שבע" - הם בעצם אומרים שככל שאתה צורך יותר אתה רוצה את זה יותר ונשאב לתוך זה יותר. ממש איך שמתחילה תופעת ההתמכרות.
בכל מקרה כמו שאתם רואים, קיבלו את רבי אלעזר בן דורדיא בשמיים והוא חזר בתשובה שלמה.
אדם שנאבק בעניין התאווה למין, או ההתמכרות לפורנוגרפיה הוא בעצם נאבק בעיקר היצר הרע.
לכן רבי נחמן גם קרה לתיקון הברית תיקון הכללי, משום שכל התאווה הזאת כללית לכל התאוות.
אפשר לומר שהיא "האמא של כל התאוות".
אין ספק שהבורא בכבודו ובעצמו יודע בדיוק מה הוא ברא ואיזה תאוות יש בכל אחד מהבנים שלו. והוא יודע קצת יותר טוב מאיתנו.
התורה לא הייתה שייכת רק לפעם ח"ו, אלא היא שייכת לכל אחד ואחד בכל מצב שהוא. גם כשהתפתחה תעשיית התועבה בעולם ברמות מפחידות וממש כמו שהאור החיים הקדוש אומר שבקץ הגלות עם ישראל ירדו לנ' שערי טומאה - גם במצב הזה התורה שייכת ומדברת גם על דברים כאלו, מזהירה אותנו ומחזקת אותנו.
ואני בטוח שאף אחד פה לא הגיע למצב כזה שהוא בא על כל הזונות שבעולם.
אנחנו קצת פחות מזה, כל אחד לפי הרמה שלו.
אבל העיקר שברצוני להבהיר כאן הוא:
א. התורה בוודאי יודעת את נפש האדם וחמדותיה השונות והמשונות, יודעת מה התרופה וגם יודעת מה זה התמכרות.
ב. בכל מצב שבעולם אפשר לתקן הכל, ואדרבה כמו שמובא בספרי החסידות שדווקא מי שהיה שקוע בעמקי הקליפות, אז כשהוא יזכה לצאת משם, הוא יעלה ניצוצות קדושים וגבוהים מאוד מאוד והתורה הגבוהה ביותר תתגלה על ידו! ממש כך!זה נפלא. הדרגה שלו תיהיה הרבה יותר גבוהה מאשר אילו לא היה חוטא כלל.
אבל באמת עיקר מה שרציתי לומר זה שהתורה וחז"ל בוודאי ידעו מה זה התמכרות והתורה שייכת לכל אחד ואחד במצב שלו - בין אם הוא מכור ברמה קלה או קשה, מתמודד עם התאווה שנתיים או 15 שנים. זה לא משנה.
תודה רבה לסוד הכניעה שפתחת את הנושא, מאוד חשוב, וגם עזר לי להבין כמה דברים ולהתחזק.
חזקו ואמצו לוחמים קדושים, מאחל נקיות נצחית לכולנו!