קיבלתי מחבר במייל הסתכלות מאוד מעניינת על פרשת השבוע (וישלח) בזווית של המלחמה בתאווה והכניעה לה' יתברך. אני מביא כאן לתועלת כולנו.
מבואר בחסידות על הפסוק "ויתרצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי" שהתורה מרמזת לנו על מלחמת היצר שבכל יהודי, שיש בקרבו שתי נפשות הנוטות לשני כיוונים שונים והפוכים, ואז היהודי שואל את עצמו "למה זה אנכי" שזה בעצם שאלה כללית שמכילה בתוכה כמה מהשאלות שיש לנו: מיהו האני האמיתי? האם התפילה שלי אמיתית כשאחריה אני נמשך להיפך הקדושה? אולי הכל זה רק הצגה? איך אני יכול להתפלל כשיש לי צד כזה?... או במילים פשוטות: נמאס לי מהחיים - "למה זה אנכי".
ממשיכה התורה: "ויאמר ה' לה שני גוים בבטנך" זה לא שהמשיכה שלך לקדושה אינה אמיתית, אלא שיש לך עוד נפש "נפש הבהמית" שהיא נוטה באופן טבעי [עוד לפני הלידה] לחומריות ולתאוות, זאת לא אשמתך. אתה צריך לדעת ש"ולאם מלאם יאמץ", יהיו בחיים מלחמות קשות ו"כשזה קם זה נופל", יהיו גם נפילות ויהיו וגם עליות. אבל תדע שבסוף "ורב יעבד צעיר" יש לצעיר (הנפש האלוקית) את הכח להתגבר ולשלוט על ה"מלך זקן וכסיל".
"ויגדלו הנערים" שתי הנפשות התפתחו, "ויהי עשו איש ידע ציד איש שדה", איש בעל תאוה,ואיל "יעקב איש תם", יושב ולומד. "ויאהב יצחק את עשו", והסיבה היא כיון שיצחק ראה את המעלות בעשו ובעיקר את האנרגיות הגדולות שאיתם ניתן להשתמש לעבודת השם, ואת החמימות שאם תנוצל בכיוון הנכון היא יכולה להיות אש של קדושה. לכן יצחק רצה לברך אותו, כלומר להעלות אותו לקדושה ולעבודת השם.
אבל דבר אחד הרס את התוכנית של יצחק והוא שהתאווה של עשו הפכה להיות התמכרות... ברגע של חולשה "כי עיף אנכי" הוא "מכר" את בכורתו [את כל מעלתו, את כל מהותו] עבור נזיד עדשים! ברגע זה יצחק כבר לא הי' יכול לתקן את עשו. כל זמן שמדובר בתאווה רגילה, ניתן לתקן אוותה ולהעלות אותה לקדושה, אבל התמכרות זה התמכרות. וכמו שרש"י אומר שכשיעקב שמע מעשו ש"את בכרתי לקח" שעשו מכר את הבכורה ליעקב אז יצחק אמר "גם ברוך יהיה" כלומר שעכשיו יצחק הסכים לרבקה שאי אפשר לתקן את עשו. אבל בכח הברכות שברך את יעקב, יעקב יוכל לשלוט על עשו – ההתמכרות, כל זמן שהוא יהיה דבוק באלוקים והוא ישמור מרחק מעשו, הוא יוכל להתגבר על התאוה. אבל "והיה כאשר תריד ופרקת עלו מעל צואריך" מיד כשיעקב יורד מדביקותו לבורא הוא יאבד את שליטתו על עשו.
וכיון שעשו נפל כל כך עד שאין לו תיקון, ממילא הוא הפך להיות סיכון ממשי ליעקב, ולכן הדבר הראשון שיעקב היה חייב לעשות הוא להתרחק מעשו (התאווה) עד קצה האחרון, כי התאווה עלולה להרוג אותו. יעקב כמובן בורח ללימוד ומשם לחתונה, בונה משפחה לתפארת תוך שהוא שומר על התרי"ג מצוות ועל דביקות תמידית בבורא. היינו יכולים לחשוב שהוא כבר בטוח, שום דבר לא יכול לאיים על חייו. הוא סיים את הפרק של ההתמודדות עם עשו (ההתמכרות) בחייו.
אבל בפרשה שלנו מסופר על כך שבסוף יעקב היה צריך להיפגש עם עשו, מה שמלמד אותנו שגם אחרי כל הפרישות והעיסוק בתורה, פתאום באמצע הדרך התאוה יכולה להתגבר ולהופיע עם כל העוצמה ולאיים על החיים של יעקב. כל זמן הפרישות הוא חיכה להזדמנות לתפוס אותו ברגע של חולשה.
יעקב לא רימה את עצמו ועשה את כל מה שהוא יכול לשמור על עצמו ועל משפחתו, אבל ביחד עם זה הוא ידע שזה לא מה שיציל אותו. הוא עשה את מה שכל אחד מאיתו צריך לעשות ברגעים הקשים שלנו. הוא נכנע לה', "ויאמר יעקב אלקי אבי . . קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך" אני מכיר שכל מה שיש לי זה ממך, התקופה שהצלחתי להתרחק מהרע זה הכל בכח שלך, אתה חייב לי שום דבר. "הצילני נא . . מיד עשו פן יבוא והכני אם על בנים", עשו מסוגל להרוס את כל מה שנבנה בכל השנים האלו, ואין לי שום כח עליו חוץ ממך "ואתה אמרת היטב איטיב עמך", אני סומך על ההבטחה שלך ועל הכחות שלך.
ובעזרת השם יעקב התגבר על "שרו של עשו" הוא התגבר על המלאך של עשו, על חוקי הטבע, ולכן הוא קיבל את השם ישראל, "כי שרית עם אלוקים . . ותוכל" הצלחת להגבר על הטבע בכח הא-ל. ישראל אותיות שר-אל. ואז כבר לא היה לעשו הכח להזיק לו.
ואחרי שעשו ראה שיעקב יכול לשלוט עליו בכח האלוקים, הוא חשב שיש לו עוד עצה אחת, אולי אני יכול להשכנע אותו לגור איתו, ולא לחיות בפרישות. הרי הצלחת להתגבר עלי אחי, אני לא מסוגל להזיק לך, אז "נסעה ונלכה" נלך ונחיה ביחד, כבר אין צורך לפרישות...
אבל יעקב לא התפתה, והתחמק ממנו "ואני אתנהלה לאטי לרגל המלאכה שאר לפני . . עד אשר אבא אל אדני שעירה", נשארה לי הרבה עבודה עד שאוכל לחיות איתך, כל זמן הגלות עד ש"ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" אני לא יכול לסמוך על עצמי, אני חייב לשמור מרחק. אבל בסוף אני יבוא אליך, אני יהפוך אותך לקדושה כמו שרש"י מפרש "ואימתי ילך, בימי המשיח, שנאמר ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו"