אחת הגישות המפורסמות בפסיכולוגיה ידועה בשם הגישה ההתנהגותית (או: הגישה הביהוויוריסטית), שטוענת שניתן להבין כל התנהגות, מוזרה ככל שתהיה, באמצעות פירוק לגורמים של המרכיבים הסביבתיים שהובילו לכך. לדוגמא: "תינוק בכיין" הוא לא "תינוק רגשן" אלא פשוט תינוק שאמא שלו לא מתייחסת אליו אם הוא לא בוכה. במילים אחרות, הבכי של התינוק לא מעיד כלום על מצבו הפנימי, אלא הוא פשוט תוצאה של העובדות בחייו, לפיהן הוא למד שהדרך לקבלת יחס אישי היא באמצעות בכי.
הם אפילו לקחו את זה צעד אחד קדימה וטענו שבאותו אופן בדיוק אפשר להבין לא רק התנהגויות של בני אדם אלא גם של בעלי חיים, ומה שיהיה נכון לגבי כלב - יהיה נכון לגבי האדם. כלב שלומד שכל פעם שהוא עושה פעולה מסויימת הוא מתוגמל בממתק, ילמד לבצע את זה פעמים רבות, ואילו כלב אחר שילמד שהתנהגות מסויימת גוררת אחריה עונש של הלם חשמלי - יפסיק את ההתנהגות הזאת.
לתהליך הפשוט הזה הם קראו "חוק התוצאה" שאומר שכל פעולה שגוררת אחריה תוצאה חיובית (למשל ממתק) תגרום להעלאת הסבירות של התרחשות הפעולה, ואילו פעולה שגוררת תוצאה בלתי-חיובית, תגרום לירידה בסבירות להתרחשות הפעולה. למשל: נגיעה בתנור רותח (הפעולה) תגרור תמיד כאב (התוצאה), ולכן אחרי פעם או פעמיים נפסיק לגעת בתנורים חמים. לעומת זאת אכילת שוקולד תביא בדרך כלל לטעם טוב ולכן נרצה לאכול עוד ועוד. כמובן שלא תמיד זה כל כך פשוט, כי יתכן שאנחנו אוהבים את הטעם של השוקולד, אבל לא אוהבים את הידיעה שהעמסנו על עצמנו עוד מאתיים קלוריות בניגוד להחלטה שלנו מאתמול בלילה לשמור על הגיזרה. כאן נצטרך לפרק את הפעולה לגורמים שונים עם תוצאות שונות, ולראות איזה מהם חזק יותר ומשפיע יותר על ההחלטה הסופית שלנו לאכול או לא לאכול.
בצורה מסויימת, זה מה שמביא אותנו בסופו של דבר אל ההחלמה. אנו מגיעים כיון שהתוצאה של ההתנהגות שלנו היא הרסנית, ואנחנו מחפשים דרך להפסיק אותה. אנחנו לא מגיעים כיון שאנחנו חכמים גדולים או בגלל סיבות נעלות כאלו ואחרות, אלא פשוט כיון שהמחיר שאנחנו משלמים על השימוש בתאווה נהיה גבוה מידי, ואנחנו מחפשים דרך לצאת מהחוזה הזה שחתמנו בלי לקרוא את האותיות הקטנות שלו כאשר התחלנו את השימוש, ולא שמנו לב שמה שכתוב שם זה שעודף שימוש יגרום לנו לחוסר יכולת להפסיק.
אם כן, לא יעזרו כל ההסברים למה לא כדאי להשתמש בתאווה, כיון שאנחנו לא לומדים ממה שאומרים לנו, אלא בעיקר ממה שאנחנו חווים בעצמנו. למעשה אנחנו יכולים בעצמנו להיות אלו שיכולים להסביר בצורה הטובה ביותר למה לא כדאי להשתמש בתאווה, אבל בפועל נמשיך להשתמש בה, כל זמן שלא למדנו על בשרנו את התוצאות של השימוש בה. לפי "חוק התוצאה", אנחנו נפסיק את השימוש, כאשר התוצאה תהיה בלתי מספקת בצורה כזאת שתגבור התוצאות המספקות שאנו שואבים מהשימוש. זאת הסיבה בגללה קשה מאוד להחלים רק בגלל שאשתי לא רוצה או שזה אסור, כיון שהידע הזה לא מעלה ולא מוריד לגבי התוצאה שלנו מהשימוש בתאווה.
ישנה דרך אחת לעקוף את חוק התוצאה, ולא להמתין עד שהכאב נהיה בלתי נסבל כדי להחלים. לדרך הזאת קוראים הפסיכולוגים "לימוד בעקבות צפיה", לפיו אם אני רואה אדם נוגע בתנור רותח ומקבל כוויה מהחום, אני יכול ללמוד מהניסיון שלו, ולחסוך את הכאב. כבני אדם יש לנו את הפריויליגיה שלא ללמוד הכל מתוך ניסוי וטעיה, תהליך שכרוך בהרבה כאב, ואנו יכולים ללמוד מאחרים וכך לקצר תהליכים. במקרה שלנו, אנחנו יכולים להקשיב לאלו שעברו את מה שאנו עוברים כעת וללמוד מהניסיון שלהם, בלי הצורך לעבור את אותו תהליך ולחוות את אותו כאב שהם עברו.
הבעיה היא שברוב הפעמים אנחנו מעדיפים ללמוד לפי חוק התוצאה מאשר בעקבות צפיה. ברוב הפעמים, אנחנו ממשיכים לסבול מהתאווה עד שהכאב שלנו נהיה בלתי נסבל, ולא לומדים מנסיונם של אחרים. זה חבל כי יש לנו את האפשרות הזאת, ואנחנו יכולים לעשות בכך שימוש. הבחירה היא בידינו.