ברוכים הבאים, אורח

כמה עולה ויתור?!
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: כמה עולה ויתור?! 1540 צפיות

כמה עולה ויתור?! לפני 9 שנים, 3 חודשים #74087

  • חסר אונים
  • רצף ניקיון נוכחי: 10 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • אבאל'ה, אני אסיר תודה!
  • הודעות: 2404
בתוכנית למדתי שאני חייב ללמוד לוותר. בהתחלה דיברו איתי על התאווה ובהמשך זה התקדם גם לוויתורים על פגמי האופי. זה התחיל ב"תוותר על לסובב את הראש למבט שני", המשיך ל"תוותר על הטינה או על הכעס" וכו'. זה בהחלט לא דבר קל לוותר, למדתי מספר כלים בשביל להצליח לוותר. דבר ראשון לעשות את זה מתוך כניעה ולא ב'כוח', דבר שני למדו אותי לבקש עזרה, לימדו לוותר כל פעם על מבט אחד וכן הלאה.

אני רוצה לכתוב על ויתור מסוג אחר, זה בעצם הוויתור הרגיל, אבל ברובד היותר עמוק שלו.
לאחרונה לקחתי על עצמי פרויקט לארגן כנס כלשהו. בשלב מסויים של הארגון חטפתי פיק ברכיים מגודל האחריות שנטלתי על כתפי. התחלתי להתנהל מצורות רבות של פחד. "ומה יקרה אם בסוף לא יבואו אנשים לכינוס, ואם יבואו אולי יבקשו ממני לדבר (אמאל'ה), ואלי אני ידבר שטויות. ואולי יכעסו עלי שעבדתי עליהם וכו' וכו'. הדרך היחידה שאני מכיר להתמודד עם הדברים האלה וכך באמת החלטתי לעשות, זה פשוט לברוח. החלטתי שאני לא מגיע לכנס ויהי מה.

הנס שלי הוא שאני כבר מזמן לא מחליט דברים על דעת עצמי. וכשהתייעצתי עם האנשים שאני מתייעץ איתם (והספונסר בתוכם), הומלץ לי דווקא, כן להגיע לכנס המדובר. חששתי ובצדק, היו שלל סיבות אמיתיות ולא אמיתיות שבעטיין לא ראיתי את עצמי נוכח שם. אבל הסבירו לי שלעיתים הכאב של חוסר ההתמודדות והבריחה, גדול הרבה יותר מהכאב של הכשלון אם יבוא.

האמת היא שלא האמנתי להם. אבל היות והתרגלתי לעשות את מה שאומרים לי גם אם אני לא רוצה, הלכתי. ובאמת הכנס היה כשלון חרוץ.
כשסיפרתי למטפל שלי על התוצאות של הכנס הוא שאל אותי האם בפעם הבאה שיהיה לי כזה ספק אני כבר יעדיף להתחמק ולברוח, או שעדיין אני יעדיף להגיע ולהתעמת עם המציאות. עניתי לו בבטחון שברור לי שעל אף התוצאה האומללה של הכנס אני יעדיף גם בפעם הבאה להגיע, לחוות את כאב הכשלון, וזה עדיף לי עשרת מונים מהרגשת הזוועה של הבריחה.

האמת היא שהדברים האלה הפליאו אותי, במיוחד ששבוע לפני אמרתי דברים הפוכים לחלוטין. אבל כשחשבתי על זה הבנתי דבר אחד, לכל דבר בחיים שלי יש מחיר. גם כשאני קונה גבינה במכולת אני משלם על זה מחיר. יש דברים שאני מוכן לשלם את המחיר עליהם ויש דברים שלא. אבל יש דברים שהמחיר שאני ישלם עליהם אם אני יעשה אותם יהיה נמוך ואילו אם אני לא יעשה אותם המחיר יהיה גבוה לאין ערוך.

ובכל אופן בזמן המחלה (ועדיין גם הרבה פעמים בזמן ההחלמה. נצחון גובר והולך. לא?!) תמיד הייתי מעדיף לשלם את המחיר היקר שבסוף ולא את המחיר הראשוני הקל יותר.

זה היה בשימוש. העדפתי להשתמש מאשר לסבול את ייסורי הגמילה. העדפתי לשקר מאשר להתעמת עם האמת. העדפתי להכחיש, להסתיר ועוד העיקר שלא יכירו אותי. בניתי מערכת שלימה של שקרים הסתרות ומניפולציות מהפחד שמא מישהו יכעס עלי או לא יקבל את ההתנהגות שלי. זה יכל לקרות בדברים מינוריים לחלוטין כמו למשל כמה בדיוק עלתה לי הקניה במכולת, או עוד כמה זמן אני יגיע הביתה. זה יכל להיות בדברים טיפה יותר מורכבים כמו לספר לאמא שלי במה אני עובד (אברך, לא?!) ובעוד מאות מקרים שפשוט העדפתי להסתיר ולשקר בשביל שלא אצטרך להתמודד עם כאב, רגשות, כעסים, אכזבות ממני ועוד.

היום אני מבין שיש מחיר לחוסר ויתור הזה. זה שאני לא מוכן לוותר על הפחד, על הריצוי ועל התלות, יש לזה מחיר. והמחיר גבוה. גבוה עד כדי כך שהמחיר שאני ישלם אם אני יפעל כנגד התלות, הריצוי והפחד יתגמד לגמרי. הפכתי להיות בודד, מפוחד, סודי ונסתר. אנשים נפגעו ממני ולא העיזו להתקרב ולהתחבר אלי. התנתקתי מהקהילה שלי, מהעבודה ומהחיים. לא יכולתי לעבוד, ללמוד ולהתמודד. ריסקתי את עצמי מבפנים. כל זה בגלל הפחד שאולי אמא שלי תעשה לי פרצוף חמוץ כשאני יספר לה משהו שהיא לא מרוצה ממנו.

למדתי היום שהתרחיש הגרוע ביותר שיכול להיות ממשהו שאני מספר, בדרך כלל מחירו יהיה קטן יותר מהכאב של ההסתרה, הבושה, האשמה, הפחד, הדימוי הנמוך והריסוק הפנימי. רק מה, אני צריך נכונות לשלם את המחיר. אני צריך להבין שמחיר הגדילה, על אף שהוא בהחלט כואב, הוא שווה. שווה מאוד.

וכמה שאני ישלם יותר על הגדילה שלי, כך אני יגדל יותר.
רק להיום לא אשאל "כמה עולה ויתור" אלא "כמה אשלם אם לא אוותר".
"אלוקי תן בי הדעת,
להבחין בין אמת לחלום,
לב מבין ואוזן שומעת,
הן על כפיך נשאתני הלום".

תשובה: כמה עולה ויתור?! לפני 9 שנים, 3 חודשים #74089

שתי שאלות על הפתיח:

מה הגדר של "מבט שני"? (שמתי לב שאתה משתמש בביטוי הזה פעמים הרבה, ואני לא בטוח שאני מפרש אותו אל נכון).

מה זאת אומרת לוותר "מתוך כניעה ולא ב'כוח'"? תוכל לפרט?

***

לגופם של דברים, טקסט יפה מאוד! ומכוון מאוד!
תודה רבה!

(אני עכשיו שם לב שממש כדברים הללו קורה אצלי. למשל, כשקרוב משפחה מדבר בפני קהל - אני פושט יוצא מהמקום מהפחד שהוא לא ידבר הכי מוצלח, ואתבייש בבושתו; זאת למרות שאני מדבר לא מעט בפני קהל...)
נערך לאחרונה: לפני 9 שנים, 3 חודשים על ידי מנסה להבריא.

תשובה: כמה עולה ויתור?! לפני 9 שנים, 3 חודשים #74090

  • חסר אונים
  • רצף ניקיון נוכחי: 10 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • אבאל'ה, אני אסיר תודה!
  • הודעות: 2404
אין הגדרה מדוייקת למבט שני. המבט הראשון הוא מבט סתמי. אדם עבר לידי ברחוב, זהו. מבט שני (או מבט ראשון ארוך, אם תרצה), זה כבר הבדיקה שלי, זה גבר או אשה?, אני רק רוצה לראות אם זה לא זקנה שרוצה לחצות את הכביש... וכו' על זה הדרך.

בקשר לכניעה ללא מלחמה זה בהחלט נושא מורכב שלוקח זמן להבין אותו (אני לא בטוח שאני כבר הבנתי אותו מספיק טוב). בשבילי כשבמקום להסתכל אני מתקשר לחבר להודות שאני חסר אונים, זו כבר כניעה. למדתי גם להבין שאני אוהב תאווה ורוצה להתמלא ממנה, ובמקום להסתכל פשוט להתפלל לאלוקים שימלא אותי במה שאני מחפש להתמלא ממושא התאווה שמולי. יש עוד כל מיני כלים לעשות את זה. לאט לאט.
"אלוקי תן בי הדעת,
להבחין בין אמת לחלום,
לב מבין ואוזן שומעת,
הן על כפיך נשאתני הלום".

תשובה: כמה עולה ויתור?! לפני 9 שנים, 3 חודשים #74099

  • סוד הכניעה
  • רצף ניקיון נוכחי: 2477 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 4172
חסרונים, תודה על הדברים. התחברתי.

בנוגע לדיון כאן על מבט שני, אני רוצה להוסיף משהו אישי. לא ראיתי את זה כתוב בספרות, אבל ככה זה מהחוויה האישית שלי, ואולי יש חברים נוספים שיכולים להתחבר.

אני חסיד של הספר הגדול, וזאת למרות שהוא נכתב על אלכוהוליזם ואני בכלל סקסוהוליסט, כי מצאתי שאין הבדל במחלה. זאת אותה מחלה, ורק הביטוי שלה שונה, ולכן אני מאוד מתחבר לדברים שם. יחד עם זה, ישנו הבדל אחד מהותי בין אלכוהול לבין תאווה בנוגע למה שנקרא "לגימה ראשונה", וההבדל הזה הוא כפול.

א. באלכוהול הבעיה היא "לגימה ראשונה", ואילו אצלנו הבעיה היא ב"מבט שני", וזאת כיון שהמבט הראשון הוא שלא ברצוננו, לעומת האלכוהול שגם הלגימה הראשונה נעשית במודע על ידי האדם. ב. באופן שבו צורכים אלכוהול או תאווה. מקובל לחשוב שההבדל הוא בכך שאלכוהול צורכים דרך הפה, סמים דרך הוריד (בין היתר), ותאווה דרך העיניים. אבל למעשה זה לא מדוייק, כיון שאני יכול לצרוך תאווה בתוך הראש שלי, גם אם העיניים עצומות.

מה זה אומר על מבט שני? זה אומר שאחרי שנפגשתי במבט באישה ברחוב, גם אם הסטתי את המבט, אני עדיין יכול להחליט "ללגום" את המראה שנמצא בתוך הראש שלי, או להחליט שלא ללגום אותו.

המחקר הפסיכולוגי מצביע על כך שהקשב שלנו פתוח לראות הכל ולשמוע הכל, אבל אנחנו מחליטים לעבד חלק קטן בלבד מתוך המידע הרב שמגיע לחושים שלנו. כך למשל ישנה תופעה שנקראת "מסיבת הקוקטייל" שמציינת כיצד אדם יכול לשבת בתוך חדר רועש ולשוחח, אבל פתאום האוזניים שלו יקלטו את השם שלו שנאמר בשיחה בשולחן מרוחק. בעצם הוא "שמע" את כל השיחה, אבל לא עיבד אותה, ורק כאשר "האנטנות" שלו קלטו את השם שלו, הוא מיקד את הקשב בשיחה המרוחקת יותר.

כאשר אני רואה נשים ברחוב, יש לי עדיין שבריר של שניה להחליט האם לעבד את המידע הזה ולצרוך את התאווה הזאת או לדחות אותו החוצה. עיקר הבעיה כאן היא התחושה שלי כאילו מדובר במשהו שהוא "מותר", ושוב אני מביא את העולם הדתי אל תוך המחלה, ומשחק עם "מותר" במקום להבין שגם אם זה מותר זה פשוט מסוכן לי.

ההבדל הוא מזערי, אבל אני לא יכול לטעות בו. יתכן שהורדתי את העיניים ברגע שבו נפגשתי במראה של תאווה, אבל עדיין שאבתי את זה לתוכי ועיבדתי את התמונה, וכעת היא מצטרפת למאגר הפורנו האדיר שקיים במוח שלי. כשאני עושה את זה, אני מרגיש את התחושה המוכרת של הדגדוג הקל שמביאה איתה הלגימה הראשונה. לעומת זאת כאשר אני מוותר, אני מרגיש את הכאב של הויתור, אותה תחושת החמצה שמגיעה יחד עם הידיעה שעשיתי את הדבר הנכון.
הכינוי שלי הוא 'סוד הכניעה' ואני מכור בהחלמה. בחסד א-לוהים - לגמרי לא מובן מאליו - אני נקי מאז כ"ו בכסלו תשע"ב, כל יום - רק להיום.

הסיפור האישי שלי: goo.gl/mShRFs
  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.46 שניות

Are you sure?

כן