בקשר למה שסוד הכניעה כתב בתגובתו הראשונה באשכול.
מה שנראה לענ"ד כפי שכלי הדל: לשיקולכם.
ה- נ.ב. בכתב הקטן אלו הם ההערות שנראה לי בס"ד.
" לגבי הדיון אם אפשר להיגמל לגמרי או לא - צריך להפריד בין שתי סוגיות. השאלה הראשונה היא מה נקראה להיגמל, (נ.ב. לחזור למצב טרם שהתחלנו עם התאווה. היינו תאווה פשוטה ובסיסית ביותר). והשניה היא האם זה אפשרי. (נב. כן).
האם אדם שנקי חמש שנים בלי נפילה או מעידה נקרא מישהו שנגמל? (נ.ב. כן!! אלא אם עדיין חש כי לא פסקו בקרבו התשוקות הלא מבוקרות). בעיקרון בודאי שכן, אבל בתכנית הצעדים בדרך כלל אנחנו ממשיכים להתייחס לעצמנו כמכורים (למרות שבספר הגדול כתוב מפורש עשרות פעמים "החלמנו" בלשון עבר). הסיבה לזה היא פשוטה: כיון שאנחנו יודעים שהתאווה היא ערמומית, מבלבלת ורבת עוצמה, אז הדרך הכי טובה להמשיך לעשות את הפעולות שעוזרות לנו היא כאשר אנחנו ממשיכים להגדיר את עצמנו מכורים. (נ.ב. גם תנאים ואמוראים התמודדו האם נאמר שהתאווה הצליחה סוף סוף להבקיע? התשובה היא, אין צדיק שיעשה טוב ולא יחטא. אבל מאחר ואמרו אל תאמין בעצמך הרי שזו הנהגה טובה).
כמובן שאפשר היה באופן עקרוני לקבוע הגדרות אחרות כפי שיש בהפרעות נפש אחרות. למשל אדם שלוקה בדיכאון ובמשך שישה חודשים מצבו כבר טוב בלי אפיזודות של דיכאון, עדיין לא ייחשב מחלים אלא רק "בנסיגה", ואילו אחרי שנה שלימה מצבו נקבע שהוא החלים. זאת אומרת שגם בעולם המקצועי ישנן הגדרות שונות שאפשר לקבוע מתי אדם נקרא מחלים, והן לא בהכרח משקפות אמת מסויימת אלא יותר דרכים לתקשורת ולציון מצב מסויים.
השאלה כמובן מסתבכת לגבי אדם שהיו לא נפילות. למשל אדם שבמשך השנתיים האחרונות היו לו שתי נפילות, כאשר לפני כן היה נופל מידי יום. האם נאמר שהוא החלים או לא? (נ.ב. כפי היחס למצבו שאם זה בא לו בסוג של אנוס או שוגג הקרוב לאונס – הוא עדיין ייחשב שהחלים, אך אם זה בא לו מתוך סקרנות ללכת ולראות רק קצת – לא! עדיין יש לו עבודה). ועוד לא דיברנו על השאלה מהי המטרה הסופית. האם אנחנו רוצים דוקא נקיון של מאה אחוז (כמו שדורשים ב12 הצעדים) (נ.ב. כן, מאה אחוז! – טהור ונקי לגמרי מכל הרשמים של התאווה). או שגם הורדה בכמות הנפילות בצורה משמעותית תיחשב התקדמות והחלמה. (נ.ב. להחלמה עדיין לא בא).
כעת לגבי השאלה האם ניתן "להחלים". אם השאלה היא האם ניתן להגיע לזמן של שנה נקיון (כפי שמגדירים בדיכאון למשל) אז בודאי התשובה חיובית. אם השאלה האם שייך להישאר נקי כל החיים – (נ.ב. לכאורה מצד הפשטות; בדרך שאדם רוצה לילך... כן! אך אין זה "ערובה ואבטחה", אלא רק עזרה וסיוע שמימי, כי אל תאמן בעצמך...! שיתכן ונאמר למרות כן) - זאת שאלה לאלוקים, ולא נראה לי שמישהו יכול לענות עליה. אם השאלה היא האם אפשר להשתחרר מהתאווה ולחיות חיים נורמליים למרות הרצון הפנימי שלא עוזב - התשובה כמובן חיובית. ישנם המון חברים שעלו על הדרך והם נקיים בלי התמודדויות.
בקיצור, שאלה פשוטה עם תשובות מסובכות..." (נ.ב. כי כל אדם ודרכו המיוחדת לו).