תודה רבה סוד היקר על השיתוף
מצטרף לצריך חבר, יש בשבילי משהו מיקל בלראות שאני לא היחיד שמתמודד עם תחזוק הזוגיות, תודה,
שתזכו ל'השראת השכינה' ביניכם.
קראתי הבוקר מאמר שכתב רן ובר על פרשת מקץ וחנוכה וזוגיות, יש בו גם נקודות מההחלמה שלי, והוא כל כך מתחבר לי לפוסט הזה, אז אני מעתיק אותו כאן. (מקווה שזה בסדר מבחינתך 'סוד', ולא נראה שאני מנסה 'להשתלט' על הפוסט המאד יפה שלך, אם לא - אנא יידע אותי ואעביר אותו דירה )
פרשת מקץ - החלומות של פרעה, יוסף פתר = תפר את החלום.. - רן ובר
בפרשת השבוע פרעה חולם חלומות והחרטומים לא מצליחים לפתור לו אותם. הפתרונות שלהם פשוט ״לא נכנסים לו לאוזן״ לפי דברי המדרש. מדוע יוסף מצליח במקום שהם נכשלים?
הבן איש חי כותב שיוסף תפר את החלום (אותיות פתר את החלום). יוסף אומר לפרעה שחלום פרעה אחד הוא.
יוסף הצדיק מגיע עם תפיסה של אחדות. הוא מבין שכל המציאות מצביעה על אחדות מציאות השם. יש כאן מהלך. החיים שלנו הם לא אקראיים וזאת המלחמה האמיתית של עם ישראל בתרבות יוון.
יוסף מגלה לפרעה שבין אם מדובר על 7 שנות שובע או 7 שנות רעב, הכל הוא מהשם יתברך.
למעשה 7 הפרות או 7 השבולים יכולות להצביע על 7 ספירות הבניין שנפש הן המידות שבלב.
לפי פנימיות התורה ישנן 10 ספירות המחולקות לשתי קבוצות - 3 הראשונות הן הספירות הנסתרות שקשורות למוחין ואילו 7 הספירות התחתונות קשורות למידות וביטויין בחיים (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות).
יוסף מגלה לפרעה שיש משהו מעבר ל 7. זאת אחת הנקודות של חנוכה - הנר השמיני, זאת חנוכה. הנקודה שהיא מעל הטבע.
יוסף מצביע על כך שבין אם יש שנים טובות ובין אם יש שנים רעות, אם אני מבין שהכל מגיע מהשם יתברך - אני עולה מעל הטבע לנקודה שמעל הנפרדות, חלום פרעה? אחד הוא.
התורה מלשון הוראה נוגעת בכל תחומי החיים. איך חלומות פרעה והפתרון של יוסף קשור לזוגיות שלנו?
לכל זוג יש שנים טובות ושנים קשות יותר, ימים טובים וימים קשים יותר. יוסף מגלה לפרעה או נותן לפרעה מספר עצות -
ראשית כאמור - חלום פרעה אחד הוא. לא משנה מה שקורה, אם אני זוכר שהכל חלק מהמהלך האלוקי, אני כבר בכיוון טוב.
לאחר מכן הוא גם נותן לו עצות פרקטיות - לאגור את התבואה בשנים הטובות כדי שיהיה לו גם בשנים הרעות.
כשפרעה אומר שהפרות הרעות בלעו את הפרות הטובות ונראה כי לא באו אל קירבנה - זאת אומרת שאנחנו מרגישים כשקשה שכל הטוב נעלם חס ושלום!
יש זמנים טובים אבל לפעמים כשבאים הזמנים הקשים יותר, כל הטוב נמוג ואנחנו מרגישים כאילו תמיד רע ואין סיכוי.
יוסף מגלה לפרעה ולנו שצריך לעשות עבודה דווקא בשנים הטובות, דווקא בזמנים הטובים.
לא להתפס לשאננות, לתפיסה שהכל בסדר ותמיד יהיה אוכל. לא.. טוב לכם? יופי, עכשיו תעמיקו את הקשר. דברו על דברים.
גם אם יש משהו שמפריע, יותר קל להציף ולפתור אותו כשיש קשר טוב. לא לפחד ולא להאחז, בעזרת השם עוד יגיע לכם הרבה יותר טוב.
וכשמגיעים ימים קשים? לזכור את הטוב. רבי נחמן אומר שבימים הקשים אפשר להזכר בימים שהשם הזריח לנו. גם בזוגיות - קשה ונראה שחור לגמרי? תזכר בימים הטובים שהיו ועוד מעט השמש שוב תזרח ותאיר.
המדרש מגלה לנו שכשהפרות טובות אז ״פרות רועות באחו״, אחו מלשון אחווה, יש תחושה של קרבה, יש תחושה של קשר.
כשטוב לנו, אז קל לנו להיות גם טובים לאחר. אם טוב לי, הרבה יותר קל לי לתת ולעזור לאשתי אבל מה קורה כשאנחנו ״פרות שדופות״? כשקשה לנו, הרבה יותר קשה לנו לתת.
זה כמו אדם שמגיע לעיר ואין לו מה לאכול ואילו חברו מפנה לו את גבו ולא רוצה לראות אותו. הוא מרגיש שאין לו לעצמו אז איך יתן לחברו?
גם בקשר זה כך. אם אני מרגיש שאין לי - איך אני אתן לאחר? אבל זאת לא האמת! הרבה פעמים דווקא אם אני נותן לשני - אני מקבל מעצם הנתינה הזנה לעצמי.
וגם הנקודה הזאת יכולה לעזור לנו להסתכל על בן או בת הזוג (או כל אדם אחר) בעין אחרת לגמרי, בעין טובה.
הסיבה שאותו אדם מתייחס אלי כך היא בגלל שהוא עצמו לא מוזן, הוא עצמו מרגיש ״שדוף״ הוא עצמו חסר ולכן גם ההתייחסות שלו אלי היא כזאת.
אולי אני יכול לעשות משהו בנידון? אולי אני יכול להקל על אשתי ולתת לה זמן שיזין אותה ויתן לה כוחות? אולי הסיבה שבעלי מעצבן ועצבני לא קשורה אלי אל אל משהו שעבר עליו בעבודה?
אולי אם אצליח להתעלות מעל הרגש המיידי שקופץ ומאיים להחריב את העולם אוכל להועיל לשני ובסופו של דבר להועיל לשנינו?
כמו כן - להזכר בנקודת האחד שכאמור קשורה לספירות שמעל 7 ספירות הבניין, 3 הספירות הראשונות קשורות לדעת, לחכמה, לבינה - למוחין. יש דעת, יש אמת שהיא מעבר למה שאני מרגיש ברגע הזה.
מה האמת? האם באמת אנחנו חס ושלום לא מתאימים או שאני בשנות הרעה עכשיו?
אותו אחד שמגחך עכשיו ואומר לעצמו ששנות הרעה התחילו כשהתחתן - זה מה שאתה אולי מכיר, אבל יש טוב הרבה יותר עמוק מזה.
שנזכה לדעת ולזכור את השם יתברך בתוך החיים שלנו.
שנזכה לגלות את הנקודה שמעל לטבע בתוך הטבע.
שנזכה להביא את האור של חנוכה לימי החול ולעשות כדברי רבי נתן - להאיר את אור השבת בתוך ימי החול,
להאיר את נקודת האחד בפעולות המשתנות.