סוד היקר.
תודה על דבריך כאן, וברשותך רק האיר נקודות מסוימות מנקודת מבט שלי.
1] הצגת את הגישה הרווחת שבעייתנו היא בריחה, טענת ובצדק כי אם כך היו פני הדברים היה מספיק טיפול פסיכולוגי טוב המשכת להוסיף כי ישנה אלרגיה וכפי שציינת בשם הד"ר המלומד.
הסיכום בלשונך הזהב היה "אם כן יש לנו שתי בעיות: האחת ישנה וידועה שהיא הנפשית, והשניה חדשה שהיא האלרגיה הפיזית"
ומכך באת לשאול את שאלתך, " רבונו של עולם, מה הקשר?! אם לאדם יש בעיה נפשית - שיפנה לפסיכולוג. אם לאדם יש בעיה פיזית - שימנע מלגעת במה שגורם לו אלרגיה. אבל איך הפיתרון הרוחני עוזר לבעיה הפיזית? "
וכאן אני רוצה להאיר ולהעיר, כי ההנחה שהרופא ציין רק בעיה אלרגית ומאידך יש בנו בעיה של בריחה בעיה נפשית , היא הנחה חסרה.
כי בחוות הדעת של הרופא, הוא בהחלט מתייחס לכמיהה שיש לפני הלגימה הראשונה, ככמיהה שהיא מעל היכולת הנפשית של האלכוהוליסט, הוא בהחלט כותב שהיא קיימת לא כבעיית בריחה. היא קיימת כי היא קיימת,
הוא לא מנסה להסביר את האובססיה,הדחף, הכמיהה, בדיוק כפי שהוא לא חיפש להסביר למה וכיצד יש לאלכוהוליסט אלרגיה לאלכוהול.
הוא רק תיאר את העובדות כפי שהם, ויותר מכך הוא הביע את דעתו שהפרשנות של בריחה לתופעת הכמיהה היא לא נכונה מספיק.
לכן, ייתכנו מספר פרשנויות לתופעה הזו, יש כאלו שיסבירו אותה כפי שאתה הצגת כבעיה נפשית , יש כאלו שיציגו אותה כריק רוחני שדורש מילוי בצורה אובססיבית. וכו' וכו' הפרשנויות לשאלה למה יש לאלכוהוליסט כמיהה שהיא מעבר לשליטתו הנפשית ?הן פרשנויות שהספר הגדול בהחלט לא עסק בהן, וכמוהו לא עסקו בזה בשאר הספרים של האלכוהוליסטים.
מי שמציג את המחלה כסיפטום ל.. בעיה רוחנית \ בעיה נפשית. הוא כל אחד אחר.. חוץ מביל וחבריו.
יתכן שהתכונת לאמר את אותו רעיון במילים שלך, בחרתי רק להדגיש את הנקודה הזו.
שאכן כן הרופא התייחס ל2 מרכיבים בהתמכרות 1] כמיהה 2] אלרגיה, כשהוא מסביר שבעיית הכמיהה היא לא נגזר של בריחה, אלא היא קיימת בדיוק כפי שהאלרגיה קיימת, הגוף חולה, הנפש חולה. יש דבר כזה
2] שאלת בצדק למה אי אפשר לפתור את בעיתנו בטיפול טוב אצל פסיכולוג מחד והמנעות מוחלטת מאידך
לאור הדברים מקודם, נקבל תשובה ברורה לשאלה כי אכן בעייתנו לא מוכרחת להיות כבריחה ולא כמילוי ריק רוחני וכו' לכן טיפול טוב אצל פסיכולוג לא יעזור בדיוק כפי שלימוד תורה לא ימלא את הריק הרוחני שנוצר בנשמותינו הטועות. כי לא זו בעייתנו. בעייתנו היא אלרגיה במימד הפיזי, אובססיה במימד הנפשי הרוחני.
3] וכאן אני עובר לשאול את שאלתך באופן אחר רבונו של עולם, מה הקשר?! איך הפיתרון הרוחני עוזר לבעית הכמיהה?
אם נעיין בדברי הרופא ובשאר הספר נמצא תשובה לשאלה זו.
כשהרופא מסביר את המצב הנפשי והמנטאלי של האלכוהוליסט שמאפשר לכמיהה לפגוש בו, הוא מגדיר אותו כחסר שקט חסר שביעות עצית ונרגז.
הוא לא מתאר את הסיבה לכמיהה הוא כן מתאר את המצב ההמנטאלי\נפשי שמאפשר לכמיהה להתרחש. ולכך הוא מגיע למסקנא המתבקשת כי בשביל להחלים האלכוהוליסט בהכרח צריך לעבור שינוי מאותו מצב מנטאלי נפשי שתואר מקודם כחסר שקט וכו' וכשהאלכוהליסט עובר את אותו השינוי הוא מקבל הגנה מאותה כמיהה. וכלשונו "ברגע שהשינוי הנפשי אכן מתרחש אותו אדם עצמו שנדמה היה שנידון לכליה וכו מוצא את עצמו שולט בקלות בכמיהתו לאלכוהול"
נמצא אם כן שגם אם לא הסברנו את הסיבות לכמיהה, הצלחנו לדעת שהיא לא מתאפשרת כשהאלכוהוליסט עובר שינוי נפשי שלא מאפשר לכמיהה לפגוש אותו כחסר הגנה בפניה.
כי השקט בא לנפשו כשהוא מוסר את חייו לאלוקים, מוותר על רצונו ומקבל סיפוק מלעשות את רצונו של הא-ל, ומוותר על רגזונו בכעסיו בביצוע הצעדים כולם.
הצעדים הם לא כלים טובים להתמודד עם בעיות החיים! צעדים אמורים לעשות שינוי באישיות שבלעדי אותו שינוי נשאר נידונים לכליה!
ולסיום, רק אומר את שבליבי בהקשר לפרשנויות השונות שלא הובאו בספרים של האלכוהוליסטים בדוקא כי אני אישית חושב שהם עשו נכון כי הנקודת ייתרון שיש לתכנית היא לא הפרשנות שיש לה לתת למחלה. בזה עסקו ויעסקו אחרים, טובים יותר וטובים פחות. אנחנו לא צריכים להסכים לפרשנות כזו או אחרת בשביל להגיע למסקנא שיש לנו בעיה המכונה כהתמכרות המבטאת את הכמיהה שהיא מעבר ליכולת הנפשית שלנו, שדוחפת אותנו להפעיל את המרכיב השני שהיא האלרגיה הפיזית מה שיוצר מעגל קסמים.. רע. אנחנו גם לא צריכים להסכים עם פרשנות כזו או אחרת בשביל להסכים שיש פתרון שמועיל אצל הרבה מאד חברים.
ההיפך הוא הנכון ההתעסקות בשאלה מהו המניע לאותה כמיהה, יכולה ליצור אצלי את התחושה כאילו התכנית מועילה רק לאלו שהמניע שלהם הוא אכן כזה של בריחה, מילוי הריק וכדומה. אבל אני לעומת זאת בכלל ישנה סיבה אחרת לכמיהה שלי כך שהתכנית לא תעבוד בשבילי. וכמוני יימצאו גם אחרים.. [אגב רוי k עוזר לי לחשוב כך על עצמי מידי פעם ;)]
ישנם פרשנים מעולם המחקר, שטוענים שזה בדיוק מה שד"ר בוב אמר לביל לפני מיתתו "בוא נשאיר את זה פשוט"
אבל, בספר הלבן, הגיע חברינו ידיד נפשינו רוי k ושם הוא אכן נתן פרשנויות שונות ומגוונות. הוא מדבר שם על בריחה מהתמודדות, על חיפוש למלא ריק רוחני, על גישות מנטאליות מעוותות שמניעות את התהליך וכו'.
כנראה שרוי חשב אחרת, אבל אני מעדיף את גישתו של ביל כדברי רב ולא את דברי התלמיד רוי. כי דברי מי שומעין?