אני מבין שהדרך הזו היא לכתחילה גם למי שלא נמצא על סף מוות.
ובהחלט, אציע לילדי את הכלים שקיבלתי בתכנית. ועשיתי זאת.
אסביר.
אני בתכנית כ-3 שנים. במשך הזמן, בעזרת הספרות והחברים, הבנתי יותר את הרעיון, את הכלים ואת הדרך.
לפי ההרגשה האישית שלי - אין בדרך הזו חידוש על תורת המוסר היהודית (לא משנה איזה זרם: השפלת העצמי, גדלות האדם, עידוד מסיבי, התבוננות אישית קפדנית או עזרה ועידוד אחרים). אינני בקיא גדול בכל שיטות המוסר, אבל בשנים האחרונות, כשהעזתי להציץ בספרי מוסר, גיליתי להפתעתי הרבה דברים מהתכנית רק שהם כתובים בשפה אחרת. עם יותר פתיחות, ופחות פחד, הייתי יכול לקבל את אותו הדבר מאותם הספרים.
החידוש הגדול של התכנית זה שכולם מדברים "בגובה העינים", מתוך הזדהות. לא כמו המשגיח שלי בישיבה שקרא לי יום אחד ונתן לי לקרוא מכתב שקיבל ובו הצעה לעזור לבחורים שיש להם "בעיות בקדושה". הרמז היה ברור... אך המעמד היה כל כך מביך, שגם אם לרגע רציתי לאחוז ביד המושטת, נרתעתי, אמרתי: "תודה אבל אני מסתדר", ונסוגתי בחזרה לתוך עצמי.
החברותא עם הפתיחות והכנות בתוספת הקבלה המדהימה, נותנת קרקע יציבה ונוחה למתחילים, למתקדמים, וגם לנסוגים ונופלים.
עוד דבר שהתכנית עוזרת זה הסדר והבהירות של המטלה הנוכחית. צעדים, שלבים.
ליווי ותמיכה של מאמן וחברים, במשך שבירת ה"אני" הישן, ולאחר מכן - בניית חיבור מדהים לאלוקים.
עריכת חשבון נפש נוקב, יסודי, לא מתפשר. ושוב, הקבלה המדהימה של החברים שעוזרת לי לקבל את עצמי עם כל שלל המגרעות שלי.
האם אשתמש בעקרונות התכנית בעזרה לילדי?
כן. בהחלט.
מקווה שזה יהיה מתוך מפוכחות רגשית וסבלנות כמו שאני מקבל מחברים בתכנית.
ולמעשה, עשיתי זאת פעם, בכח של אלוקים שהכניס לראשי כמה דקות של שפיות: ישבתי עם ילדתי שנפגעה מחברותיה. סיפרתי לה גם על מקרים דומים אצלי (שיתוף כנה), הזדהיתי עם הכאב שלה, ולימדתי אותה לנסות לקחת אחריות על החלק שלה.
עצם החוויה הזו של התקרבות בין אב לביתו היתה מדהימה, וגם זה היה לי חסד אלוקים. אך בנוסף, ביתי קיבלה מעט בטחון, פחות חשש מפגיעה, ויכולת התמודדות.
אז בשבילי, למדתי כאן כלים מדהימים לחיים טובים יותר, לי ולאחרים שאולי אוכל לעזור להם.