אביא כאן כמה דברים מתוך הספר הקדוש "שיח יצחק" של האדמו"ר האחרון מהוסיאטין זצ"ל:
"והנה בדורות שלפני הבעש"ט בהגיע ר"ח אלול אז כל איש אשר יראת ה' נגע בלבבו וירא מאימת הדין, היה מתבודד בחדרו וישם בצום נפשו ובשאר סיגופים ופרישות מבני אדם. אך אין זו הדרך העיקרית בעבודת ה' - רחמנא ליבא בעי, דרך התשובה הנכונה היא ע"י אהבת חברים, דיבוק חברים והתקרבות לצדיקי הדור המשפיעים לכל המסתופפים בצילם בהשרישם בליבותם אהבה, שמחה והתלהבות לעבודת ה'".
עוד: "הרמב"ם מביא בהלכות תשובה: "מה היא תשובה? שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו, ויגמור בליבו שלא יעשנו עוד". זהו הצד השלילי של התשובה - של ה"שב ואל תעשה". אמנם צריך להוסיף את הצד החיובי של התשובה - את ה"קום עשה", ואז נעשית התשובה שלימה. הצד השלילי הוא סור מרע, והצד החיובי הוא עשה טוב".
"עוד אמר הרב הקדוש ר' פנחס מקוריץ, שמרה שחורה מגיע מגיאות".
"ברצוני לומר כמה דברי תורה בשם זקני מבוהוש: א. על הפסוק "אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רובץ", אמר כך: אם תיטיב, אם תלך בדרך הישר והטוב, שאת, אזי תמחול לכל אחד ותדון את כולם לכף זכות [שאת לשון סליחה ומחילה, כמו שאמרו האחים ליוסף 'אנא שא נא פשע אחיך'], ואם לא תיטיב, אם אינך הולך בדרך הטוב, לפתח חטאת רובץ, אתה רואה בכל פתח אצל השני את החטאים, במקום לראות את חסרונות עצמו, הוא רואה חסרונות אצל אחרים".
"תשובה שלימה שיך רק אחרי הכנעת החלק הרע ואחרי הניצחון עליו, כי כח הרע שנמצא הן בלב האדם והן מחוצה לו - אשר מכונה בשם עמלק - הוא מונע מהאדם קבלת עול מלכות שמיים".
"זקני זי"ע [מבוהוש] היה דרכו לאמר: שאדם מישראל עומד תמיד במלחמה כבדה כנגד כח הרע שבעולם - כנגד יצר הרע, ואסור לו לאדם להתייאש במלחמה זו, אלא צריך להשתדל בכל מאמצי כוחו להתקרב אל הקדושה ולנצח את כח הרע, המעביר ממנו עול מלכות שמיים".
"באחת משיחות אלו אמר פעם [זקני מבוהוש]: שהשתוקקות אמיתית ונמרצה לעשות מצווה, יש בכחה להסיר את המניעים להמכשולים המעכבים את קיומה. ואם נמצאים מכשולים בדרך אל קיום המצווה אשר מטבע הדברים אי אפשר להסירם - אז בזכות הגברת התשוקה אל המצווה יגלה לו השי"ת דרך חדשה אשר דרכה יוכל להגיע אל המטרה.
הנה בפרשת השבוע [ היה אז בהעלותך] מסופר: "ויהי אנשים אשר היו טמאים לנפש אדם ולא יכלו לעשות את הפסח וגו' ויקרבו לפני משה ואהרן וגו' ויאמרו האנשים ההמה אליו אנחנו טמאים לנפש אדם למה נגרע לבלתי הקריב את קרבן ה'", ומה שאלה היא "למה נגרע" הרי השי"ת צוה להקריב קרבן פסח, אך ציווה גם למנוע מטמא לנפש מלהקריב. אך מתוך תשוקתם הגדולה לקיים המצווה צעקו "למה נגרע", ובזכות השתוקקותם זו נתגלתה על ידם פרשה חדשה שבה הראו להם הדרך בה יוכלו להגיע למחוז חפצם.
ובזה מרומז גם כן לימוד גדול לעניין תשובה, איש איש כי יהיה טמא לנפש אדם או בדרך רחוקה, אם נטמאה ח"ו נפש אדם בעוונותיו או נשתבשו דעותיו, והוא נמצא כבר בדרך רחוקה מן התור והאמונהף ומתעוררת בליבו כמיה לשוב לה', אל יתייאש לאמור: הן כבר רחקתי כל כך איך אפשר לשוב, כל הגשרים נפסקו, כל הדרכים גדורים. בל יאמר כן, אלא עליו להגביר את ההשתוקקות לתשובה ולצעוק "למה נגרע", ובזכות ההתאמצות להתקרב אל הקדושה, יפתח לו השי"ת שביל חדש, שדרכו יוכל לבוא בנקל אל מחוז חפצו.
וכן מצינו במנשה - הוא התרחק כבר כ"כ מתורת ה' שלפי מדת הדין היו כל הדרכים לתשובה סגורים בעדו, אך בזזכות תפילתו ותשוקתו הגדולה לשוב, עשה לו הקב"ה מחתרת ברקיע לקבלו בשובה מפני מדת הדין - כה אמר ר' יוחנן משום רשב"י, ורש"י מפרש - בלי ידיעת מדת הדין [זאת אומרת לפנים משורת הדין]. ומזה אפשר לקחת מוסר לכל איש, שהדרך לתשובה פתוחה תמיד.
וזה מרומז גם בפסוק "כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו ה' אלוקיך בידך", דדהרי אמרו חז"ל אלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו, ויכול האדם לחשוב שאין צריך לצאת למלחמה עם היצר הרע, ויבטח שה' יעזרהו וילחום מלחמתו הגדולה כנגדו. אבל האמת היא כי מי שחושב כך לא יכבוש את היצר לעולם, אלא צריך ללחום עם היצר בכל מה שבכוחו ואפשרותו, ואח"כ יעזרוהו מן השמיים. וזהו כי תצא למלחמה על אויבך - ואח"כ - ונתנו ה' אלוקיך בידך. וכמאמר הלל בפרקי אבות אם אין אני לי מי לי - אם האדם עצמו אינו מתחיל במלחמה, מי יעזרהו, ובכל זאת צריך אח"כ לסייעתא דשמיא , כי כשאני לעצמי מה אני.
הפסוק גם מרמז את הדרך איך להילחם ביצר הרע. הפסוק מתחיל בלשון רבים - כ תצא למלחמה על אויבך, אח"כ כתוב ושבית שביו לשון יחיד, בספרים מובא, שמרומז כאן טכסיסי המלחמה כנגד היצר הרע, והתחיל בלשון רבים, כי היצר הרע מתגלה בצורות שונות בתאוות שונות בלב האדם, וממשיך - ושבית שביו לשון יחיד, שצריך להתחיל להלחם כנגד התאוה העיקרית כנגד התאוה הקשה שהיא כמו הראש של יתר התאוות. כמו בכל המלחמות שמחפשים בעיקר את המכריע, למשל את שר הצבא, ובנקל יפול אח"כ כל הצבא.
התאוות הקשות שיש להלחם כנגדם בראשונה, הם התאוות הנמוכות הבהמיות. כי תצא למלחמה על אויבך וגו' וראית בשביה אשת יפת תאר וחשקת בה. התורה מלמדת לכבוש תאוה זו - ויקחה לו לאשה - שתהיה אצלו בהיתר אחר נישואיה".