Money never made a man happy yet, nor will it.
The more a man has, the more he wants.
Instead of filling a vacuum, it makes one.
Benjamin Franklin
כסף מעולם לא עשה בן אדם שמח עדיין, או אי פעם בעתיד.
ככל שיש לאדם יותר, הוא רוצה יותר.
במקום למלא את הוואקום, הוא יוצר אחד.
בנג'מין פרנקלין.
- 'היה
לי הכל ולא היה
לי כלום' -
כך חתם את מכתבו האמרגן של
הביטלס לפני שהתאבד.
- 'בנואה ויולייה', הנחשב לשף הטוב בעולם, התאבד לפני שעות ספורות בדירתו בשווייץ.
הסיבה המשוערת: הורדה צפויה של כוכב מישלן מהדירוג של מסעדתו,
שנחשבת לטובה בעולם!!!
(יש עוד שמועות שקשורות בהסתבכות כספית שהופרכו בינתיים)
פרדי ג'יררדה, חבר של ויולייה ושל אשתו שגם לו מסעדה בעלת שלושה כוכבי מישלן,
ציין כי הוא "מופתע לחלוטין" והוסיף:
"אני לא יכול לראות סיבה למעשה.
הוא היה אדם צעיר ומבריק עם כישרון עצום ופוטנציאל מרשים.
הוא יצר את הרושם של
שלמות.
החדשות האלה מאוד עצובות"
- אני משנה למלך הכי חזק בעולם, המולך מהודו עד כוש,
אני עשיר כקורח,
יש לי משפחה מדהימה,
וכבוד עצום,
אני אורח הכבוד בארוחה משותפת עם המלכה. רק אני.
כולם חייבים להשתחוות אליי. כולם.
אמרתי כ-ו-ל-ם לעזאזל,
המרדכי הזה שיושב שם בפינה ולא משתחווה,
בגללו כלום לא שווה לי. כלום!!!!
- סיפר יזם שיישב עם אחד מעשירי עמק הסיליקון בארה"ב, באיזה מסעדה יוקרתית מאד,
הבחורצ'יק הזה בקושי בן שלושים וכבר יש לו בערך ארבע מליארד דולר!
והוא לא הפסיק להתעצבן במהלך השיחה איתו, על איזה יהודי אחר בשם 'לארי פייג' ' מגוגל,
ואמר - "איך יכול להיות שיש ליהודי הזה 30 מליארד, 30!! אתה קולט? מה יש לו שאין לי לעזאזל..."
ולהבדיל-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"איזהו עשיר השמח בחלקו" (אבות ד, א) - מקור
ר' יוסי עיני (ישיבת 'כרם ביבנה') - ענבי הכרם פרשת בהר תשס"ג
החיד"א בספרו "דברים אחדים" (דרוש כז') מביא בשם ספר "מדרש שמואל"
פירוש על המימרא באבות "איזהו עשיר השמח בחלקו".
וזת"ד, איזהו אדם הנקרא עשיר?
זה השמח בחלק נפשו,
דהיינו חלקו בעבודת ה' ובקיום המצוות.
כמו שנא' באיכה (ג, כב) "חלקי ה' אמרה נפשי על כן אוחיל לו".
ופירש שאין ראוי שיקרא עשיר להיותו רב בנכסים כי אם בהיותו
שמח בעבודת ה',
וזהו העושר האמיתי אשר לא יפרד ממנו, ע"כ.
ובאר דבריו ע"פ חקירה מפורסמת,
דידוע שהנשמה קודם בואה לעוה"ז היתה נהנית מזיו השכינה -
מה טעם מביאה ה' לעוה"ז והיא עתידה לחטוא ותלך לגהינום?
ואם תזכה סוף סוף ותהנה מזיו השכינה,
כבר היתה במדרגה זו קודם בואה לעוה"ז וא"כ מה כל הטורח הזה?
ותירץ המלאך המגיד לר' יוסף קארו, מובא בספר "מגיד מישרים" (פרשת בראשית),
כי קודם בואה היתה נהנית בחינם, והיתה בושה ליהנות מזיו השכינה,
אך אחר בואה לעוה"ז וסיגלה לעצמה מצוות ומעשים טובים,
ושבה אל בית אביה אז ניזונת בשכר מעשיה לחזות בנועם ה'.
אולם לפי מה שכתב הרמב"ן עה"פ -
"וצדקה תהיה לנו כי נשמור לעשות את כל המצוה הזאת... כאשר ציונו" (דברים ו, כה)
וז"ל "קרא גמול המצוות צדקה, כי העבד הקנוי לרבו שהוא חייב לעבוד אותו,
אם יתן עוד שכר בעבודתו צדקה יעשה עמו".
ומאחר דגמול המצוות ניתן בתורת צדקה, א"כ הנשמה חוזרת לאותו מצב שהיתה קודם לכן,
וא"כ היא ניזונת בתורת צדקה ואיך תוכל להסתכל ולהנות מזיו השכינה?
ותרצו מפרשים: בודאי יש לנו חיוב לעבוד את הקב"ה עבודת עבד,
ואם ה' יתן מטובו שכר, כל תגמוליו צדקות הם,
ואמנם אם בקיום המצוות ובעסק התורה יתלהב האדם ויבער כולו בעבודת ה',
וישמח על אשר זוכה לעבוד את ה',
הנה מכח שמחה זו יוכל להנות מזיו השכינה, דשמחה זו נותנת לו שכר מדינא.
ולכן מי שמקיים את המצוות כפשוטן ואין בהם ריח שמחה נקרא עני,
דשכרו ניתן לו בתורת צדקה, ואין לו כלום משלו.
וא"כ לפי זה מובן "איזהו עשיר השמח בחלקו"- כוונתו על העושר הנצחי והאמיתי,
שהרי עושר הממון הרי הוא עושר מדומה, כמאמר הפסוק "ועזבו לאחרים חילם".
וא"כ איזהו עשיר בתורה ובמצוות שיוכל להיקרא עשיר?
השמח בחלקו, המקיים מצוות ולומד תורה בשמחה!
וזו השמחה נותנת לו עשירות.
כי שכר השמחה הוא שכר ואינו צדקה,
שהעבד אין לו חיוב אלא לעבוד עבודת רבו, אך אינו חייב לשמוח בעבודתו.
ולכן אדם שמח נקרא עשיר.
ולפי"ז מובנת הגמ' בברכות (ח:)
"א"ר חייא משמיה דעולא גדול הנהנה מיגיע כפו יותר מירא שמים,
דאילו גבי ירא שמים כתיב "אשרי איש ירא את ה'"
ואילו גבי הנהנה מיגיע כפו כתיב "אשריך"- בעוה"ז "וטוב לך"- לעוה"ב
ואילו גבי ירא שמים "וטוב לך" לא כתיב ביה", ע"כ.
"גדול"- היינו שיש לו משלו והוא עשיר (עיין "והכהן הגדול מאחיו" יומא יח.)
"הנהנה"- עינינו השמח במצוות ובעסק התורה יותר מירא שמים שמקיים בלי שמחה.
וזהו פירוש "וטוב לך"- דהיינו זה שלך ומצד הדין מגיע לך,
משא"כ בירא שמים דלא כתיב בו "וטוב לך".
ונסיים במאמר חסידי:
אמר אחד מגדולי החסידות- כשיבוא המשיח ישאלו אוה"ע במה זכיתם לניסים ונפלאות כאלו?
ואנו נשיב להם זכינו לכך בזכות השמחה.
זהו שנא' "אז יאמרו בגוים הגדיל ה' לעשות עם אלה, הגדיל ה' לעשות עמנו היינו שמחים",
"אז"- כאשר יבוא המשיח "יאמרו בגוים" יאמרו אוה"ע מדוע "הגדיל ה' לעשות עם אלה",
ובנ"י יענו להם "הגדיל ה' לעשות עמנו" מפני ש "היינו שמחים".
בקרוב בימינו ממש. אמן.