תודה על התגובה. אם כך לשיטתך, יש מצבים בהם הקב"ה מחליט שתהיה נפילה - ולא משנה מה נעשה, אין אופציה לבטל את דבריו. מוסיף את דבריך, "אני לא אחליט לקב"ה וכו'", יש הבדל בין קושי לאי יכולת.
לעניות דעתי ההנחה לעיל סותרת את דברי הקב"ה בעצמו בתורה ואת המפרשים (אלא"כ לא הבנתי נכון את דבריך).
הקב"ה לא מחליט שנחטא. בעצם הוא נותן בידינו את הבחירה - הוא נותן לנו להחליט. הפוך הוא הדבר. דווקא אתה יכול להחליט לקב"ה, כלשונך, כביכול כי הוא אמר לך לעשות זאת.
הרי הוא אמר בפירוש:
"... הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ: (דברים ל יט)".
1. דברים רבה - "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה". אמר רבי אלעזר: משאמר הקב"ה הדבר הזה בסיני, מאותה שעה "מפי עליון לא תצא הרעות והטוב" (איכה ג לח). אלא מאליה הרעה באה על עושי הרעה והטובה באה על עושי הטובה" .
2. רמב"ם - "ואמנם האמת אשר אין ספק בה, שמעשי האדם כולם מסורים אליו, אם ירצה יעשה, ואם ירצה לא יעשה, מבלי כפיה ומבלי הכרח לו על כך".
3. רמב"ן -"ראה נתתי לפניך היום. יחזור להזהירם עוד, להגיד להם כי שני הדרכים בידם וברשותם ללכת באשר יחפצו בה ואין מונע ומעכב בידם לא מן התחתונים ולא מן העליונים.".
וכו' וכו'.
יש לנו בחירה חופשית לחטוא/להיפך. וההשלכות מגיעות בעקבות בחירתנו, אחרת מדוע יש שכר ועונש אם אנו לא שולטים במעשינו?
ישנם מצבים מאוד נדירים בהם הקב"ה שולל את בחירת האדם - כמו עם פרעה, אך כדי להגיע לרשעותו אפילו זה קשה.
אני יודע שבמצבים בהם אדם מכור התשובות האלה קצת נתקלות בהתנגדות ובכל זאת, זה עדיין לא אומר שאין בחירה חופשית. לאדם מכור יש בחירה אך ע"מ לבחור אותה יש צורך במאמץ רב ואף לעיתים יש צורך בעזרה חיצונית ונדמה לפעמים שכביכול אין לנו שליטה על הנפילות - וידוע שבכל המכונים שמטפלים בהתמכרויות האדם חייב לרצות לצאת, אחרת לא יתחילו בכלל לטפל. משמע שגם פה יש בחירה אפילו אם היא קטנה.
הדבר לא בא כמתקפה כלפי מכורים, קטונתי להבין את עוצמת ההתמודדות אלא רק חשוב לי לציין את ההשקפה הזו, ומטרתה להפיח תקווה. להמשיך תקווה ורצון לצאת גם אם כל פעם ופעם אנו מוצאים את עצמנו נופלים. כי בסופו של דבר, בחירה קטנה מצטרפת לבחירה קטנה, ואפילו הרצון לבדו לצאת הוא דבר גדול ונפלא.
מחזק אותך במהלך הדרך הזו. מאחל לנו וכל עם ישראל מועדים לשמחה. יהי רצון שימי האור הללו יעזרו לנו, יחד עם המאמץ לבחור בטוב, שנזכה לצאת מאפילה לאורה בעז"ה.