נרלרגלי כתב on 17 אוק' 2021 13:00:
שמעתי ביאור יפה מפי הרב ארז משה דורון על הפסוק: "וַיַּעֲמֹ֥ד הָעָ֖ם מֵרָחֹ֑ק וּמֹשֶׁה֙ נִגַּ֣שׁ אֶל־הָֽעֲרָפֶ֔ל אֲשֶׁר־שָׁ֖ם הָאֱלֹהִֽים" (שמות כ, יז) (ההסבר הוא ממה שאני זוכר ולא מדויק). שדווקא הערפל בחיים שלנו, הדברים שאנחנו חוששים לדבר עליהם, המגירות שלא פתחנו, מה שמלחיץ אותנו, היכולת הזאת הכרחית, כן לגשת וכן לבדוק ולהביט בדבר, להביט באמונה, כי גם שם הא-לוקים. לא רק א-לוקים שנוח ונעים וכיף וקדוש. דווקא במקומות שפחות "נראלי" שאמצא אותו שם.
עדיין מלחיץ, אבל נותן נקודת אור, וודאות כזאת שאני מאוד צריך להתחלת המסע.
בעזרת השם יתברך, שאזכה לשבור את המנעולים.
המקור של זה נמצא בליקוטי מוהרן, אעתיק לך את לשונו הטהור:
וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק, וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹֹקִים (שמות כ):
כִּי מִי שֶׁהוּא הוֹלֵךְ בְּגַשְׁמִיּוּת כָּל יָמָיו,
וְאַחַר כָּךְ נִתְלַהֵב
וְרוֹצֶה לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ,
אֲזַי
מִדַּת הַדִּין מְקַטְרֵג עָלָיו,
וְאֵינוֹ מַנִּיחַ אוֹתוֹ לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ,
וּמַזְמִין לוֹ מְנִיעָה.
וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ חָפֵץ חֶסֶד הוּא,
וּמַסְתִּיר אֶת עַצְמוֹ
כִּבְיָכוֹל
בְּהַמְּנִיעָה הַזֹּאת (עַיֵּן לְמַטָּה).
וּמִי שֶׁהוּא בַּר דַּעַת,
הוּא מִסְתַּכֵּל בְּהַמְּנִיעָה,
וּמוֹצֵא שָׁם הַבּוֹרֵא בָּרוּךְ הוּא,
כְּמוֹ דְּאִיתָא בִּירוּשַׁלְמִי (תענית פ"א):
אִם יֹאמַר לְךָ אָדָם: הֵיכָן אֱלֹקֶיךָ,
תֹּאמַר לוֹ: בִּכְרָךְ גָּדוֹל שֶׁבַּאֲרָם,
שֶׁנֶּאֱמַר: אֵלַי קֹרֵא מִשֵּׂעִיר.
וּמִי שֶׁאֵינוֹ בַּר דַּעַת,
כְּשֶׁרוֹאֶה הַמְּנִיעָה
חוֹזֵר תֵּכֶף לַאֲחוֹרָיו.
וּמְנִיעָה הוּא בְּחִינַת עָנָן וַעֲרָפֶל,
כִּי עָנָן וַעֲרָפֶל הַיְנוּ חֹשֶׁךְ,
חֹשֶׁךְ הוּא לְשׁוֹן מְנִיעָה,
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית כב): וְלֹא חָשַׂכְתָּ.
וְזֶה פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק:
וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק –
כִּי כְּשֶׁרוֹאִין הָעֲרָפֶל, הַיְנוּ הַמְּנִיעָה כַּנַּ"ל,
עוֹמְדִין מֵרָחֹק.
וּמֹשֶׁה,
שֶׁהוּא בְּחִינוֹת דַּעַת כָּל יִשְׂרָאֵל,
נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל
אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹקִים –
הַיְנוּ אֶל הַמְּנִיעָה,
שֶׁבָּהּ בְּעַצְמָהּ נִסְתָּר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ:
עוֹד שָׁמַעְנוּ בָּזֶה מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ,
שֶׁהוֹסִיף לְבָאֵר הָעִנְיָן הַנַּ"ל,
מַה שֶּׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ
מַסְתִּיר אֶת עַצְמוֹ בְּתוֹךְ הַמְּנִיעָה כַּנַּ"ל.
וְאָמַר,
כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אוֹהֵב מִשְׁפָּט,
וְגַם הוּא אוֹהֵב יִשְׂרָאֵל.
אַךְ אַהֲבָתוֹ שֶׁהוּא אוֹהֵב אֶת יִשְׂרָאֵל,
הִיא גְּדוֹלָה יוֹתֵר
מֵהָאַהֲבָה שֶׁהוּא אוֹהֵב אֶת הַמִּשְׁפָּט.
וְעַל כֵּן
כְּשֶׁהַמִּדַּת הַדִּין מְקַטְרֵג
עַל מִי שֶׁאֵינוֹ רָאוּי
לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ,
לִבְלִי לְהַנִּיחוֹ לִכְנֹס לְדֶרֶךְ הַחַיִּים,
לְהִתְקָרֵב לְצַדִּיק הָאֱמֶת וּלְדֶרֶךְ הָאֱמֶת.
וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הוּא אוֹהֵב מִשְׁפָּט,
עַל כֵּן הוּא יִתְבָּרַךְ מֻכְרָח
כִּבְיָכוֹל
לְהַסְכִּים לְהַזְמִין לוֹ מְנִיעוֹת
לְמוֹנְעוֹ מִדֶּרֶךְ הַחַיִּים,
כְּפִי הָרָאוּי לוֹ
לְפִי מַעֲשָׂיו הָרָעִים,
עַל־פִּי הַדִּין וְהַמִּשְׁפָּט.
כִּי הוּא יִתְבָּרַךְ אֵינוֹ יָכוֹל לִדְחוֹת אֶת הַדִּין,
כִּי הוּא יִתְבָּרַךְ אוֹהֵב מִשְׁפָּט כַּנַּ"ל.
אַךְ מֵאַחַר שֶׁבֶּאֱמֶת
הוּא יִתְבָּרַךְ אוֹהֵב יִשְׂרָאֵל,
וְאוֹתָהּ הָאַהֲבָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל
הִיא גְּדוֹלָה יוֹתֵר מֵהָאַהֲבָה שֶׁל הַמִּשְׁפָּט כַּנַּ"ל,
מָה עוֹשֶׂה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ,
כִּי הוּא מֻכְרָח
כִּבְיָכוֹל
לְהַסְכִּים עַל הַמְּנִיעוֹת לְמָנְעוֹ מִן הָאֱמֶת,
מֵחֲמַת הַדִּין וְהַמִּשְׁפָּט שֶׁעָלָיו,
כִּי הוּא אוֹהֵב מִשְׁפָּט כַּנַּ"ל.
אֲבָל אַף־עַל־פִּי־כֵן
בָּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ
רְצוֹנוֹ וְחֶפְצוֹ יִתְבָּרַךְ,
שֶׁאַף־עַל־פִּי־כֵן
יִתְקָרֵב הָאָדָם אֵלָיו יִתְבָּרַךְ,
כִּי הוּא אוֹהֵב יִשְׂרָאֵל יוֹתֵר מֵהַמִּשְׁפָּט כַּנַּ"ל.
עַל כֵּן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
נוֹתֵן רְשׁוּת
לְהַזְמִין לוֹ מְנִיעוֹת,
אֲבָל
הוּא יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ
מַסְתִּיר אֶת עַצְמוֹ
כִּבְיָכוֹל
בְּתוֹךְ הַמְּנִיעוֹת,
וּמִי שֶׁהוּא בַּר דַּעַת,
יָכוֹל לִמְצֹא אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
בְּתוֹךְ הַמְּנִיעוֹת בְּעַצְמָן,
כִּי בֶּאֱמֶת
אֵין שׁוּם מְנִיעָה בָּעוֹלָם כְּלָל,
כִּי בְּתֹקֶף הַמְּנִיעוֹת בְּעַצְמָן
נִסְתָּר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ,
וְעַל יְדֵי הַמְּנִיעוֹת בְּעַצְמָן
דַּיְקָא
יְכוֹלִין לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ,
כִּי שָׁם נִסְתָּר הוּא יִתְבָּרַךְ כַּנַּ"ל.
וְזֶהוּ:
וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל –
שֶׁהוּא הַמְּנִיעָה,
כִּי שָׁם הָאֱלֹקִים – כַּנַּ"ל: